Legendarni dowódcy część 5 – dowódcy specjalni
Witajcie!
Zgodnie z obietnicą, dziś przejdziemy przez ostatnią już część dotyczącą dowódców dostępnych w grze. Dziś skupimy się na dowódcach dostępnych za węgiel lub dublony.
Posiadają oni jedynie poprawione atuty – bez specjalnych umiejętności czy smug. Duża część z nich nie jest też historyczna – dlatego chciałbym jedynie skupić się na propozycjach okrętów oraz ich ogólnej użyteczności w grze. Pominę dowódców, którzy posiadają jedynie swoją linię dubbingową lub wygląd (takich jak Megatron czy nasz rodzimy Michał Milowicz) ponieważ poza walorami estetycznymi nie wnoszą oni nic do rozgrywki.
Każdy z nich dostępny jest za 35.000 węgla lub 1500 dublonów:
Niektórzy z nich dostępni byli w przeszłości w trakcie różnorakich wydarzeń – kolekcji lub łańcuchów misji. Aktualnie jedyne kolekcje zapewniające dowódców są to odpowiednio „Viva la France” zapewniająca dowódcę Jean-Jacques Honore, oraz „Dunkierka” zapewniająca dowódcę Jack Dunkirk. Obie wersje są identyczne oraz można posiadać dwie naraz – przydaje się to, gdy chcemy wykorzystać dany atut na dwóch okrętach jednej klasy (na przykład dwóch pancernikach) z różnym buildem.
Niestety, niektórzy nie są już dostępni do zdobycia – tacy jak różne wersje Aleksandra Owieczkina, dlatego też chciałbym je pominąć. Z informacji od Wargaming wiemy, że nie będą oni już dostępni do zdobycia, ponieważ skończyła się współpraca z ww. Szkoda – sam dowódca ma dość unikatowy zestaw poprawionych umiejętności, który zwiększa jego przydatność na pancernikach i niszczycielach (Poprawione Nasmarowane tryby oraz Ekspert przeżywalności). Dobrym rozwiązaniem byłoby wypuszczenie dowódców z identycznym zestawem, ale zmienionym wyglądem – może kiedyś się tego doczekamy.
Przejdźmy jednak do samych dowódców. Będę analizować jedynie dowódców za węgiel – jak już wcześniej wspomniałem ci za dublony są identyczni. Prezentują się oni następująco:
Takeo Suzuki |
Ekspert przeżywalności: zwiększa PW okrętu za każdy poziom:
|
||
Specjalista napraw doraźnych Skraca czas przeładowania Grupy naprawczej oraz Grupy naprawczo-ratunkowej o 4% (bazowo 3%). |
Całkiem przyjemny dowódca. Główny atut na który trzeba spojrzeć to Ekspert przeżywalności. Dla niszczycieli jest to umiejętność must-have, niezależnie czy będzie to Shimakaze, czy Harugumo. Osobiście skłaniam się do drugiej opcji – niszczyciel artyleryjski częściej będzie się wdawać w wymianę ognia, oraz sytuacje w których przyda mu się dodatkowe PW. Podobna sytuacja jest z krążownikami – są to głównie tzw. glass cannony, czyli krążki z dużą siłą ognia ale słabą przeżywalnością. Dlatego obie linie, Zao i Yodo, jak i Atago czy Chikuma będą korzystać ze zwiększonej puli PW. Wpłynie ona również na większą skuteczność Grupy naprawczejk która będzie odnawiać te kilka punktów więcej.
Niestety Specjalista napraw doraźnych nie jest zbyt użyteczny. Jest zbyt wiele umiejętności, które jeszcze bardziej skrócą czas przeładowania, a 3 lub 4% to różnica 3-4 sekund. Jest to niewiele, w porównaniu do innych umiejętności, a mamy dostępne jedynie 21 punktów.
John Doe |
Nasmarowane tryby zwiększa szybkość obrotu głównych wież:
|
||
Wprawny ładowniczy skraca czas zmiany typu pocisku baterii głównej o 60% (bazowo 40%). |
Nasmarowane tryby. Mam trochę problem z tym perkiem, ponieważ jest on bardzo przydatny. Jednakże pancerniki USA mają bazowo przyjemny czas obrotu wież – przydałby się on bardziej na kapitanie japońskim, niż amerykańskim. Jedyny okręt wyższego tieru który przychodzi mi do głowy to Wisconsin, u którego obrót o 180 stopni trwa aż 45 sekund, lub Missouri, który ma 40s obrotu. Warto na pewno ten perk wziąć na ciężkich krążownikach, takich jak Alaska czy Congress. Niestety, nie w każdej sytuacji mnie on przekonuje.
Wprawny ładowniczy jest w podobnej sytuacji. Krążowniki mogą zyskać na skróceniu zmiany typu pocisku, ale będą to 2-3s tak jak niszczarki. Na pewno warto go wziąć na pancernikach, gdzie ten czas jest dość długi, i można go skrócić jeszcze bardziej.
Jack Dunkirk |
Specjalista od sprzętu eksploatacyjnego Skraca czas przeładowania i przygotowania sprzętu eksploatacyjnego o 10% (bazowo 7.5%). | ||
Poprawiony sprzęt eksploatacyjny Zwiększa czas działania następujących materiałów eksploatacyjnych o 12.5% (bazowo 10%):
|
|||
Nasmarowane tryby zwiększa szybkość obrotu głównych wież:
|
Jeden z lepszych kapitanów w zestawieniu. Z Nasmarowanymi trybami mam tą samą zagwozdkę, co przy Johnie Doe – bazowy obrót jest wystarczająco przyjemny, wiec nie trzeba go koniecznie poprawiać. Inna sprawa ma się ze Specjalistą, oraz Poprawionym sprzętem. Okręty brytyjskie słyną z dużej ilości materiałów eksploatacyjnych – zarówno krążki, jak i niszczyciele. Oba perki rekomenduję przy linii Minotaura (nie ważne czy gracie z dymem czy radarem) i przy niszczarkach – częściej radarujecie, stawiacie dym, jesteście względnie bezpieczni od torped z hydro.
Dlatego Jack będzie się dobrze sprawdzał tam, gdzie jest najwięcej materiałów – na Belfastach, Minotaurze, Goliacie, czy Somme. Przy niszczycielach może trochę mniej da Poprawiony sprzęt, ponieważ sam dym jest rozstawiany dość krótko, jedynie realny wpływ będzie miało jego częstsza możliwość użycia.
Jean-Jacques Honoré |
Przypływ adrenaliny skraca czas przeładowania każdego rodzaju uzbrojenia o 0.25% i zwiększa stałe uszkodzenia przeciwlotnicze o 0.25% z każdym utraconym 1% PW(normally -0.2%/+0.2%). | ||
Nasmarowane tryby zwiększa szybkość obrotu głównych wież:
|
Adrenalina jest na tyle uniwersalnym perkiem, że przyda się w każdej sytuacji, na każdym okręcie (może z wyjątkiem Bearna), dlatego mimo iż jest to perk must-have to pasować będzie do każdego okrętu w każdej linii. Chciałbym zwrócić jednak uwagę tym razem na Nasmarowane tryby. Francuskie niszczarki do Klebera cierpią – tak samo jak linia Elbinga – na strasznie długi czas obrotu wież. Co więcej, legendarka tej X nie przyspieszy czasu obrotu wież, jak ma to miejsce w przypadku Niemca. Dlatego jeśli gracie pod działa (nie pod legendarkę) na Kleberze to ten kapitan stanowczo poprawi wam jakość gry, szczególnie na krótkim dystansie przy walce z wrogą niszczarką.
Viktor Znamensky |
Zapobiegawcze utrzymanie
|
. | |
Nasmarowane tryby zwiększa szybkość obrotu głównych wież:
|
|||
Specjalista napraw doraźnych skraca czas przeładowania Grupy naprawczej oraz Grupy naprawczo ratunkowej o 4% (bazowo 3%). |
Specjalistą napraw doraźnych zajęliśmy się już przy kapitanie japońskim – daje on dość mało w stosunku do kosztu. Co do Zapobiegawczego utrzymania, to poza niszczarkami warto się nim zainteresować jeśli ma ktoś z was osobnego kapitana na Slawę, lub wydropił w tym roku Nawarina. Temu pierwszemu zdarza się, że padną wieże, drugi jest typowym BB pod secondarkę. Zdecydowanie tym razem w kontraście do poprzedników Nasmarowane tryby są bardzo potrzebne na radzieckich okrętach. Stalingrad dość mocno cierpi na brak prędkości obrotu, tak samo jak drzewkowy Pietropawłowsk. Dlatego jeśli miałbym polecić okręt, na którym najbardziej się sprawdzi to byłby to właśnie Stalin/Pietro.
Franz von Jütland |
Specjalista od sprzętu eksploatacyjnego Skraca czas przeładowania i przygotowania sprzętu eksploatacyjnego o 10% (bazowo 7.5%). | ||
Czujność Zwiększa zasięg wykrywania torped, nawet gdy aktywna jest Sonda Hydroakustyczna o 35% (bazowo 25%). |
Franz von Jutland niestety jest jednym z mniej przydatnych dowódców w grze. Czujność niestety daje zbyt mało – szczególnie dla niemieckich pancerników, które w standardzie mają Sondę Hydroakustyczną. Dodatkowo sam perk nie jest zbytnio polecany – jest po prostu zbyt drogi w stosunku do tego co daje. Specjalista za to może się częściej przydać, z tego samego powodu – główną cechą charakterystyczną niemieckich okrętów jest dalekie hydro, które przydaje się jak najczęściej.
Na kim bym polecił kapitana? Chyba nie ma jednego wyboru, ponieważ mamy dość uniwersalny perk. Proponuję Wam go użyć wymiennie z o wiele lepszym Lutjensem – szczególnie dla osób, które posiadają dość szeroki port. Tam, gdzie nie pasuje wasz bazowy build weźcie Franza – jest to uniwersalna strategia, którą zastosować można dla każdego z tych kapitanów. Jednakże brałbym go na samym końcu.
Dà Róng |
Ekspert przeżywalności: zwiększa PW okrętu za każdy poziom:
|
. | |
Ekspert w wyburzaniu dla pancerników, niszczycieli oraz krążowników:
Pirotechnik dla lotniskowców:
|
Chyba najlepiej dopasowany kapitan do drzewka. Oba perki są praktycznie podstawą jeśli chcecie grać czy to niszczycielami, czy to krążownikami chińskimi. Mamy na nich mało PW, oraz gramy działami niskiego kalibru. Skłaniam się jednak trochę w stronę linii Jinana, która według mnie jest sama w sobie mocniejsza względem linii Yuyeanga – opinia subiektywna, możecie mieć inne zdanie. Dlatego Polecam go przede wszystkim zakupić na początku gry z okrętami azjatyckimi, a jak go przydzielić, pozostawiam wam. Od siebie tylko dodam, że u mnie pływa na Jinanie oraz Loyangu jako niszczarce.
Klaas Janssen |
Szkolenie z koncentracji ognia dla pancerników/krążowników:
|
||
Pirotechnik dla lotniskowców:
|
Kolejny bardzo dobrze dopasowany dowódca do linii. Holenderskie krążowniki ciężkie (w natarciu mamy linię do Utrechta) słyną zarówno z nalotów, które często i gęsto wywołują pożary jak i bardzo mocnej obrony przeciwlotniczej. Bezwzględnie oba perki polecam. Pojawia się drobne pytanie w kontekście przyszłości – czeka nas w następnej aktualizacji premiera nowego, holenderskiego legendarnego dowódcy. I na której linii warto użyć którego dowódcy? Osobiście skłaniam się do zostawienia Klaasa na Goudenie a wykorzystanie nowego dla Utrechta. Nowa holenderska X jest w stanie łatwiej aktywować talenty, a Gouden skorzysta ze Szkolenia. Ale oczywiście jak zawsze – decyzję pozostawiam Wam.
I to koniec …?
Tym samym przeszliśmy przez wszystkich dostępnych w grze dowódców specjalnych. Mam nadzieję, że ten poradnik pomógł Wam podjąć decyzję czy i którego dowódcę wybrać. Dodatkowo, poniżej wstawiam linki do poprzednich części, których mogliście nie widzieć:
Ale czy to na pewno koniec? Odpowiedź brzmi – nie, to nie koniec. W następnej aktualizacji pojawi się nowy, holenderski dowódca którego omówenie na pewno również zagości u nas na stronie. Jeśli w przyszłości pojawią się kolejni tacy dowódcy (a patrząc po ostatnich ruchach jest na do spora szansa) to takie podsumowania dalej będą się pojawiać. Zapraszam do lektury i komentowania!
Zachęcam do skorzystania z mojego Reflinka. Jesteście w stanie dzięki niemu dostać okręt premium VI tieru Repulse (bardzo fajny swoją drogą) zestaw premii ekonomicznych, kredyty konto premium i wiele innych fantów. Polecam wam również skorzystać w trakcie rejestracji z kodu IMPACTFORCE, który odblokuje wam łańcuch misji z główną nagrodą w postaci okrętu premium VII tieru Boise, astronomicznie 40 milionów kredytów i wiele więcej. Dla powracających graczy również polecam skorzystać z reflinka. Jeśli nie graliście ponad 90 dni otrzymacie 14 dni konta premium i kontener z okrętem premium V tieru.
Jak się skończą kapitanowie, to może legmody? I czy warto je montować?
Druvik na YT zrobił cykl filmów z legendarkami na poszczególne okręty – polecam