Murazor Q&A
Murazor, ekspert ds. projektów specjalnych i balansu, powrócił do swojego kanału YouTube i wypuścił filmik, w którym odpowiada na kilka pytań subskrybentów:
Q: Czy Murazor został zwolniony?
A: Pojawiło się kilka filmów o tym, że zostałem wyrzucony z WG. Mam dobrą informację dla moich hejterów – nie zostałem zwolniony. Główny powód mojego powrotu na YouTube był taki, że chcę robić filmy dla ludzi, którzy wciąż mnie subskrybują.
Q (od komentujących do innych komentujących): Czy naprawdę wierzysz, że Murazor sam mógłby zmienić całą grę?
A (Murazor): Wiele osób błędnie zakłada, że jestem dyrektorem działu balansu World of Tanks. Przyłożyłem rękę do wymiany niektórych pojazdów w drzewach technologicznych i miałem bezpośredni wpływ na pojedyncze rzeczy w grze. Niemniej jednak, nie odpowiadam za globalne zmiany. Główną pieczę nad wspomnianym działem sprawuje Slava Makarov.
Q: Czy możesz wyjaśnić logikę kryjącą się za niektórymi zmianami w balansie, np. dlaczego japońskie czołgi ciężkie dostały działa HE dużego kalibru?
A: Japońskie HT były rzadko wykorzystywane w przeszłości, a głównym zadaniem było odświeżenie tego drzewa technologicznego i danie tym czołgom czegoś, czym wyróżniałyby się na polu bitwy. Jako, że japońskie ciężkie były wiązane z japońskimi siłami morskimi w aspektach takich jak gigantyczne rozmiary, działa dużego kalibru, itp. w związku z czym zdecydowaliśmy się dać im właśnie takie haubice. Wielu graczy twierdziło, że było to złe posunięcie, ale ja osobiście uważam, że jedyną dobrą stroną tych czołgów jest ich pancerz. Często zdarza się tak, że Type wystrzeli tylko raz za nim zostanie zjedzony przez przeciwników. Gdyby np. T-54 skleiłby się z Tobą od boku, oznacza to pewną śmierć, ponieważ te maszyny nie są w stanie zbyt wiele zdziałać.
Q: Czy czołgi z ograniczonym MM zostaną zmienione?
A: Niestety mam ograniczoną wiedzę na temat tych czołgów. Preferencyjny system doboru drużyn +/- 1 musi zostać zabrany ze wszystkich maszyn (podczas gdy czołgi zostaną odpowiednio zbuffowane). Pojazdy takie jak E 25 mają się świetnie w obecnej sytuacji, podczas gdy KV-5 niedomaga i wymaga zmian (lepszy pancerz oraz działo, by móc walczyć z czołgami X poziomu). Oba wymienione czołgi mają preferencyjy MM, ale każdy z nich potrzebuje innego balansu.
Pojazdy z MM +/- 1 można naprawdę szybko rebalansować, ale jest kilka aspektów prawnych, o których firma musi pamiętać.
Q: Jakie są Twoje obowiązki w WG?
A: Należy podkreślić, że moje imię i nazwisko oraz to, co robię w WG niekoniecznie musi iść z tym w parze. Odpowiadam na pytania, podejmuję niewielkie decyzje, może w przyszłości będę robił więcej „ważniejszych” rzeczy, ale przydzielony mi tytuł nie wyjaśnia w ogóle, co tak naprawdę robię.
Q: Jak powstał Object 268 Version 4?
A: Jedyny mój wkład w ten czołg, to jego wygląd. Miałem za zadanie znaleźć potencjalnego, godnego zastępcę i zdecydowałem, że Obj 268 V 4 wydaje się być nieźle zbalansowanym, a sam model prezentował się dobrze. Tak, byłem jedną z osób, które wybrały ten czołg na następcę Objecta 263, ale nie miałem nic wspólnego z doborem parametrów technicznych maszyny. Grałem tym czołgiem i nie uważam, że jest OP.
Po WR tego pojazdu można stwierdzić, że jest dobry, dlatego też otrzyma niezbędne poprawki w charakterystyce technicznej (nerf). Nie widzę powodu, aby tworzyć wokół tego jakąś dramę. Czołg ma dobry pancerz przedni. Problemem tak naprawdę nie jest pojazd, ale są nim też mapy. Wystarczy spojrzeć ile aren w grze ma tunelową rozgrywkę.
Q: Czy moje poglądy uległy zmianie od czasu rozpoczęcia pracy w WG?
A: Tak, ponieważ widziałem jak cały ten trybik działa wewnątrz, a nie tylko od zewnątrz jak widzicie to Wy. Mimo wszystko uważam, że gra stała się lepsza niż kiedyś, zwłaszcza po aktualizacji 1.0. Zgadza się, niektóre mapy nie są idealnie zbalansowane, ale nie ma świata bez wad.
Q: Jeśli mógłbyś teraz zmienić jedną rzecz w tej grze, co by to było?
A: Jeżeli miałby wybierać, to powiedziałbym buff dla czołgu Tiger II. E 100 jest dobrze opancerzony, E 75 jest dobrze opancerzony, Tiger II to jeden wielki bałagan. Nie spełnia roli, jaką powinien pełnić czołg ciężki. Ma historyczny pancerz i jakiekolwiek zmiany w tym pojeździe są dla nas niezłym wyzwaniem.
Uwagi końcowe (Murazor): Osobiście uważam, że tiery 8, 9 i 10 są konkurencyjne i nie ma na nich złych czołgów. Wiele osób pyta o WZ-111 5A i Super Conquerora. WZ-111 model 5A jest dobrym czołgiem w rękach doświadczonego gracza, ale o wiele łatwiejszym do zniszczenia, aniżeli taki IS-7. Super Conqueror na hulldown’ie jest nie do zatrzymania, ale za to ma bardzo słabe boki i gdy pokaże dolną płytę, to łatwo jest go wykluczyć z gry. Podobnie jest z brytyjskim FV 4005 Stage 2.
Równoważenie tak dużej gry jest wyjątkowo trudnym zadaniem. Zawsze możemy spróbować poprawić kilka aspektów. Tak samo jest w przypadku złotej amunicji. Gdybyśmy usunęli ją z produkcji, podniosłoby się larum. Dla tak wielkiej firmy podjęcie tak ryzykownego posunięcia jest niebezpieczne. W związku z tym, takie zmiany wymagają czasu.
Ź: Reddit, film na YT dostępny pod tym linkiem.
Albo jest głupi albo takiego udaje.
Właśnie! Tu sie z wami zgodzę pod warunkiem ze WR bedzie brane tylko z kont bez premki i superr losowań pomiedzy VIII tierami
HT
„Super Conqueror na hulldown’ie jest nie do zatrzymania, ale za to ma bardzo słabe boki i gdy pokaże dolną płytę, to łatwo jest go wykluczyć z gry. Podobnie jest z brytyjskim FV 4005 Stage 2.”
jaja sobie robisz?
Premium niszczy grę, ponieważ daje wygrać, ale gracz ubożeje i musi kupić dni premium. Taka oczywista strategia firmy. Oni chcą zarobić, a my w spokoju bez kasy grindować. Niestety nie da się tego pogodzić. Myślę że najbardziej ten problem dotyczy dobrych graczy. Którzy karani są przez taką politykę Wg. Kiedyś pamiętam jak na szóstkach vk3601h spokojnie wyciagało się 40k na bitwę. A obecnie, tylko z premkontem.
To może sprostuję niektóre bzdety. Type 4 i Type 5 mało kto grywał, bo WG dało prem ammo o penetracji całe 282mm gdy praktycznie każdy med 9 i 10 poziomu ma na prem ammo 300+ (a nierzadko 330!) Zamiast pierdzielić że jedynym sensownym rozwiązaniem było danie 10mm większego moździerza z p2w amunicją specjalną trzeba było dać HEATa 320mm peny dla działa 14cm i problem z głowy.
Object 268V4 miał bodajże 10mm pancerza nadbudówki mniej w czasie testów, ostatecznie dano mu więcej przez co nawet prem ammo pojazdów takich jak IS-4, WZ 111 5A czy T57 Heavy (340mm peny) często zawodzi. A ob jest 2,5x szybszy niż jgpze100 i robi go jak chce, bo nadbudówkę przebija na zwykłej amunicji, a w drugą stronę gracz na jagodzie musi szukać weakspota (co przy tej celności graniczy z cudem), albo załadować HEATa. Ot taki zbalansowany dziczek … Co dalej? Nie ma złych pojazdów na 8, 9 i 10 tierach? A jak wypada Tiger II, T32 na tle IS-3 czy O-Ho? Statsy nie kłamią. Jedynym plusem Tiger II jest amunicja premium na najlepszym dziale. Tyle i tylko tyle. Medy? T-44 vs T-34-2 vs Indien vs VTU vs P.44 Pantera vs Object 416 … co lepsze? Co ma lepsze wyniki? Aaaa… no to jeśli mamy 10 pojazdów i 3 sprawują się lepiej niż średnia a 3 gorzej niż średnia to czy jest sens w pisaniu, że nie ma złych pojazdów? Nie ma balansu = są gorsze pojazdy.
Murazor, ekspert ds. NIEPRZEMYŚLANYCH projektów specjalnych i NISZCZENIA balansu
Poprawiłem. Nie dziękuj.
widac ze w wg zle sie dzieje skoro zaczelo sie juz zrzucanie winy na innych pracownikow wg (kto inny jest odpowiedzialny za balans w kontekscie obj 268.4 oraz ze mapy sa tunelowe i niezbalansowane). odpowiedz na pytanie jaka jedna rzecz zmienilbys w grze po prostu powala! naprawde najwiejsza bolaczka wot obecnie jest slaby tiger2? dramat. zle sie dzieje.
Ten człowiek odpowiada za spaprany balans w grze. Nie ma sensu czytać tych głupot, on nawet w nie gra w WoTa i powinien być natychmiast zwolniony.
Czy ja wiem, czy trzeba się jej pozbyć?
Moim zdaniem wystarczy obciąć o dokładnie połowę zadawane obrażenia przy pozostawieniu obecnej penetracji i CENIE tego „golda”.
I już będzie zbalansowana.
Nie wiem dlaczego tutaj pojawił się mój komentarz. Miał być odpowiedzią na wpis niejakiego „q” https://rykoszet.info/2018/05/14/murazor-qa-2/#comment-70305
Dokładnie. 3 najprostsze rzeczy:
1. zmniejszyć dmg na pociskach Premium,
2. Zmienić mm na +/- 1,
3.obniżyć rng do 10%.
Gra zyskałaby nowe życie, może wróciłaby część starych graczy. Ale to oznacza mniejsze zyski WG.
Co za bełkot, mam wrażenie iż ten gościu mówi o jakiejś innej grze bo napewno nie o World of Tanks, bo dawno w to chyba nie grał. Totalna paplanina o niczym nie wynika z tego nic sensownego o jakiej kolwiek wartości logicznej równie dobrze mógł mówić o miesiączkowaniu pigwinów.
O Debilazor – dzięki niemu balans w tej grze nie istnieje.
Jest wzmianka o zrobieniu pożądku z preferencyjnym shit makingiem. W związku z tym powiedzcie mi proszę czy były jeszcze upubliczniane jakieś informacje na ten temat?
KLIK. Poza tym, odświeżone już KV-5 ma wkrótce pojawić się na Superteście.
„Tak samo jest w przypadku złotej amunicji. Gdybyśmy usunęli ją z produkcji, podniosłoby się larum. Dla tak wielkiej firmy podjęcie tak ryzykownego posunięcia jest niebezpieczne.”
Larum? czyli co? Nagle cala spolecznosc z chwalacych gre zmienilaby sie w hejterow? Mysle ze jest wrecz odwrotnie. WG popelnilo blad bo zaczelo robic czolgi balansowane pod unicum ammo. Ten trend rozpoczal ostatnia faze zycia tej gry. Teraz zmiany musialyby byc globalne.
Zeby dac tej grze nowe zycie nalezaloby pozyc sie amunicji premium, zbalansowac zwykla amunicje pod nowe wartosci pancerza. Ale jakos checi nie ma w wg, wydaje sie ze wola doic do konca stara krowe niz zainwestowac w nowego cielaczka.
pozdro