Porady młodego kapitana #17 – mechanika pożarów

No to dochodzimy do szkoły podpalania obcych okretów. Jak zwykle Dark_Havoc leci z kolejną lekcją. Dziś uzupełnienie wcześniejszych artykułów o mechanice uszkodzeń oraz saturacji.


Pali się! Pali!

Większość graczy w grze wie, że pociski HE mogą wywołać pożar, a w porcie każdy może sprawdzić, szanse na pożar od pocisku… jednak w grze nie jest to takie proste. Okręt będący w porcie ma np. szansę 20% – wygląda na to, że co 5 pocisk powinien podpalić. Tymczasem w jednej bitwie wróg pali się jak stodoła z sianem, a w innej strzelamy 100 razy i mamy 1 pożar. Coś jest nie tak… a właściwie NIE. Po prostu nie rozumiemy jak działa wywołanie pożaru i co ma do tego te przykładowe 20%


 

1. Jak można podpalić?

Istnieją 2 sposoby podpalenia przeciwnika. Jednym jest trafienie pociskiem HE (zarówno z baterii głównej jak i z pomocniczej) lub bombą lotniczą. Proszę zwrócić uwagę, że brytyjskie krążowniki mają artylerię pomocniczą strzelającą pociskami HE i MOGĄ też podpalić przeciwnika. Za podpalenie przeciwnika dostajemy wstęgę.


 

2. Co ma wpływ na podpalenie

– podstawowa szansa na podpalenie pocisku – zależna od działa – można ją znaleźć w parametrach pocisków HE. Jest podawana w procentach np 20%.

– współczynnik zapobiegania pożarom – jest on zależy od poziomu okrętu i rodzaju kadłuba (podstawowy czy topowy). Dane można znaleźć w tabelce:

Tier Współczynnik zapobiegania pożarom Współczynnik zapobiegania pożarom Współczynnik zapobiegania pożarom
Podstawowy kadłub DD, CA BB Drugi kadłub DD, CA BB CV
1 1 1 brak
2 1 1 brak
3 1,000 0,9967 brak
4 0,9334 0,9001 0,8
5 0,8668 0,8335 0,8
6 0,8002 0,7669 0,8
7 0,7336 0,7003 0,8
8 0,6670 0,6337 0,8
9 0,6004 0,5671 0,8
10 0,5338 0,5005 0,8

 

Jak widać wraz z tierem okrętu rośnie szansa na uniknięcie pożaru. Łatwiej podpalić okręt niższego tieru niż wyższego. Tak samo łatwiej podpalić okręt stockowy (podstawowy) niż wymaksowany.

 

Uwaga techniczna: wszystkie okręty premium są traktowane jak z topowych kadłubem.

– umiejętności dowódcy – mamy 3 – zapobieganie pożarom (4 punkty)  i ekspert w wyburzaniu (3 punkty) oraz IFHE (4 punkty)

  • zapobieganie pożarom – obniża szansę na pożar o 10% (nie do końca jest to prawdą, ale o tym zaraz), oraz zmniejsza o 1 ilość pożarów na śródokręciu. Zamiast 4 – będzie 3 pożary.
  • ekspert w wyburzaniu – ZWIĘKSZA szansę na wywołanie pożaru o 2%
  • zapalnik zbliżeniowy (IFHE) – zmniejsza szansę na pożar o 3% lub o 1%(dla dział o kalibrze 139 i mniej)

– flagi i wyposażenie okrętu:

a) flagi:
India Yankee – skraca czas trwania pożaru o 20%
Victor Lima, India X-Ray – zwiększa o 1% (lub o 0,5%) szansę wywołania pożaru.

b) wyposażenie okrętu
– slot 2: Modyfikacja systemu uszkodzeń – zmniejsza szansę pożaru o 5%

– slot 4: Modyfikacja systemu uszkodzeń 2 – skraca czas pożaru o 15%


 

3. Uszkodzenia od pożaru

Każdy wywołany pożar powoduje obrażenia 0,3% (0,4% dla CV) puli HP w każdej sekundzie trwania pożaru. Podstawowy czas pożaru wynosi 60 sekund dla pancerników i lotniskowców i 30 sekund dla krążowników i niszczycieli. Jest też wyjątek: Graff Spee – 45 sekund trwania pożaru. Jak widać pancernik może stracić 18% w jednym pożarze i maks 72% HP jeśli zostanie podpalony 4 razy. Jak widać pojedynczy pożar NIE JEST ZAGROŻENIEM.


 

4. Jak obliczyć realną szansę na podpalenie (bardzo dużo obliczeń)

Tak więc wygląda to paskudnie:

Szansa na pożar = [Współczynnik zapobiegania pożarom] x (1 – [Modyfikacja systemu uszkodzeń] – [Zapobieganie pożarom]) x ([szansa na podpalenie pocisku] + [ekspert w wyburzaniu] + [flagi] – [IFHE])

 

Przykład (za wiki):

Benson strzela do wymaksowanego Bismarka, który posiada modyfikację kontroli uszkodzeń. Dowódca Bensona ma umiejętność Ekspert w wyburzaniu i obie flagi (Victor Lima i India X-Ray):

A)

(0.6337)  x  (1 – 0.05 – 0.00) x  (0.05 + 0.02 + 0.005 + 0.005 – 0.00) = 4.82% szans na ogień

Współczynnik zapobiegania/modyfikacja systemu uszkodzeń/ 5% szans na pożar +2% ekspert w wyburzaniu 2x 0,5% od flag

B)

Jeśli dowódca Bismarka miałby umiejętność Zapobieganie pożarom:

(0.6337) x (1 – 0.05 – 0.10)  x (0.05 + 0.02 + 0.005 + 0.005 – 0.00)  = 4.31% szansy na pożar

tu jest różnica 10% od umiejętności

C)
Tu wersja z Bismarkiem nastawiony antypożarowo i Bensonem bez umiejętności i flag.

(0.6337) x (1 – 0.05 – 0.10) x (0.05 + 0.00 + 0.00 – 0.00) = 2.69% szansy na pożar

tu widać brak Eksperta w wyburzaniu i flag


 

5. Gaszenie pożarów

Grupa naprawczo – ratunkowa – klawisz R – powoduje natychmiastowe ugaszenie wszystkich pożarów (i zalań). Dodatkowo w czasie działania grupy naprawczo – ratunkowej NIE MOŻNA zostać zalanym i podpalonym. Dla pancerników przychodzi tutaj z pomocą moduł premium: wydłużenie czasu działania grupy naprawczo ratunkowej. Na innych okrętach nie ma ona sensu, ale na pancernikach w pewnych wypadkach może być przydatna. Obrażenia od pożarów są CAŁKOWICIE naprawialne przez grupę naprawczą BB lub krążowników wyższych tierów i RU DD.

PROTIP dla BB: pojedynczy pożar NIE JEST ZAGROŻENIEM. Nie należy wciskać od razu R. To nie ma sensu.


 

6. Podsumowanie

Jak widać z obliczeń +5% czy -10% nie ma bezpośredniego przełożenia na pożary – są to tylko współczynniki zmniejszające szanse lub zwiększające szanse. Jak widać z 2 ostatnich przykładów zmiana o 3% szansy na pożar wg współczynników daje 1,6% REALNEJ różnicy (różnica w przykładach B i C). Dodatkowo ma znaczenie i to ogromne w co strzelamy – inaczej będziemy podpalać 8 tierowy stockowy okręt, a inaczej X tierowy pancernik ze wszystkimi „wspomagaczami”.
Stąd też duże różnice w poszczególnych bitwach – raz palimy świetnie, drugi raz wcale. W dodatku szansa jest procentowa i jak będziemy mieli pecha to mając nawet 50% szans – nie podpalimy ani razu.

PAMIĘTAJCIE: mając 20% nominalnych szans na podpalenie NIE OZNACZA to że mamy taką rzeczywistą szansę. Właściwie strzelanie do X tieru od razu zmniejsza tą szansę do 10% na pocisk.

Dziękuję za uwagę!
Powodzenia!


barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

3 komentarze

  1. Shaasvre pisze:

    Na forum spotkałem się z opinią, ze dla CV nie opłaca się używać flag na zwiększenie szansy na pożar. Dlaczego?

  2. Anonim pisze:

    Victor Lima tez zwieksza szanse na podpalenie i zalanie.

  3. J_jW pisze:

    Czy istnieje zależność między wzniecaniem pożarów, a penetracją (lub jej brakiem) dla pocisków HE, zwłaszcza dla dział pomocniczych? Moduł premium wydłużający działanie grupy awaryjnej jest sytuacyjny, sprawdza się także na np. niszczycielu, który ucieka pod obstrzałem z zasięgu wykrywalności – nie zafundują ci przynajmniej pożaru na do widzenia…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.