Porady młodego kapitana #15 – obrażenia z dział – MECHANIKA

Tym razem Dark_Havoc, opowie nam o pociskach i obrażeniach jakie możemy znaleźć w grze World of Warships.


Bardzo często na forum pojawiają się wpisy – jak mogłem zadać tyle obrażeń. To niemożliwe. RNG był dla mnie paskudny. W tym temacie napiszę w jaki sposób obliczane są obrażenia i jakie się zada przeciwnikowi.

1. Obrażenia, a RNG

Na początku trzeba napisać, że ilość zadanych obrażeń NIE MA NIC WSPÓLNEGO z losowością. Ilość zadanych obrażeń zależy od miejsca trafienia i rodzaju pocisku. Są to wartości STAŁE. Jedyne na co nie mamy wpływu to konkretne miejsce trafienia. Za to odpowiada rozrzut dział – jest on zależny od losowości. Zadawane obrażenia NIE.


 

2. Pociski AP

Przy każdym dziale w grze jest wypisana wartość zadawanych obrażeń. Dla potrzeb tego artykułu przyjmijmy, że nasze działa zadają 1000 obrażeń.

W momencie trafienia okrętu mogą się zdarzyć następujące zdarzenia:
a) pocisk uderzył w pancerz pod dużym kątem i zrykoszetował – dostajemy wstęgę rykoszetu i zadajemy 0 obrażeń

b) pocisk trafił w pancerz, ale go nie przebił – dostajemy wstęgę skruszonego pocisku i zadajemy 0 obrażeń
c) pocisk przebił cienki pancerz i się nie aktywował, nastąpiła nadpenetracja – dostajemy wstęgę nadpenetracji i zadajmy 10% obrażeń pocisku (w naszym przypadku 100)

d) pocisk przebił gruby pancerz i zapalnik się aktywował – dostajemy wstęgę penetracji i zadajemy 33% obrażeń (330)

c) pocisk przebił gruby pancerze i trafił w cytadelę – dostajemy wstęgę cytadeli i zadajemy 100% obrażeń (1000)

W jednej salwie możemy zadać różne obrażenia. Co bardziej ciekawe JEDEN pocisk może zadać jednocześnie wszystkie 3 typy obrażeń – 10%, 33% i 100%. Maksymalnie zatem pocisk może zadać 1430 punktów obrażeń. Co ciekawe dostaniemy wtedy tylko jedną wstęgę.


Przykład:
image.png.76d9d1478b5b11b26e9878057d4a1575.png

Dwie salwy z Yamato. Pociski te zadają 14800 obrażeń podstawowych.

W pierwszych przypadku mamy 1 penetrację, uszkodzenie modułu i 2 nadpenetrację. Obrażenia równe 2960. Są to obrażenia od przebić na wylot, gdyż 14800×0,1 = 1480. 2×1480 = 2960.
No dobra, a gdzie ta penetracja za 4884(czyli 0,33×14800)? Jak widać pocisk trafił w moduł (działo, wyrzutnia torped, ster itp) i ten moduł zniszczył (bądź uszkodził) – jednocześnie nie zadając obrażeń. Obrażenia zostały „zjedzone” przez moduł.

W drugim przypadku wstęgi pokazują na 1 penetrację (4884) i jedną nadpenetrację (1480) co powinno dawać 6364, a daje dziwne 11248. Ale jak zauważymy, że brakuje dokładnie 4884 (11248-6364) to wiemy co się stało. Pocisk przebił na wylot pierwszą warstwę pancerza i potem uderzył w kadłub przebijając go za kolejne 4884. I mamy 4884 (penetracja) + 1480 (przebicie na wylot) i 4884 za drugą penetracje – tą nieuwzględnioną w wstęgach.

Za zrzut dziękuję tutaj @1031

WG nie podaje wartości penetracji pocisków, zatem nie można określi bardzo dokładnie kiedy uda nam się przebić pancerz, a kiedy nie.


 

3. Pociski HE

Pociski HE zadają obrażenia podobnie jak pociski AP, z wyjątkiem nadpenetracji, która dla HE nie występuje. Jeśli nie przybiją pancerza – 0 obrażeń, jeśli przebiją – 33% i 100% jeśli trafią w cytadelę.

W przypadku pocisków HE podana jest penetracja – pociski HE przebijają pancerz o grubości mniejszej niż 1/6 kalibru pocisków (a w przypadku pancerników brytyjskich, niemieckich i krążowników niemieckich 1/4 kalibru).
Zatem japoński krążownik z działami 155mm będzie przebijał 155/6=25,86mm, czyli MNIEJ NIŻ 26mm. Przebije każdy pancerz o grubości 25mm i mniej.
Kąt trafienie pociskiem nie ma znaczenia – liczy się tylko wartość penetracji i wartość pancerza.

Penetrację pocisków HE można zwiększyć umiejętnością 4 poziomu – zapalnik inercyjny, z ang IFHE. Zwiększa ona penetrację o 30%. Zatem wspomniany krążownik będzie penetrował pancerze o grubości 25.83 * 1.3 = 33.58 = 34mm. Umiejętność ta jest przydatna dla dział o kalibrze 150- 180mm. Pozwala ona na penetrację pancerza pancerników wysokich poziomów. Przydatna jest też w przypadku niszczyciela Akizuki – jego 100mm działa mogą wtedy przebijać pancerz 19mm na niszczycielach.

Pociski HE mogą wywołać pożar, o tym do poczytania w następnym poradniku młodego kapitana!


 

4. Zadałem inne obrażenia niż te wcześnie wypisane! KŁAMIESZ! To nie tak działa.

No niestety nie kłamię i nie wprowadzam w błąd. Jeśli zadałeś mniejsze obrażenia niż wynikają z powyższych punktów, to znaczy że nastąpiła saturacja obrażeń – a o tym będzie w kolejnej części.


barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

3 komentarze

  1. marco2217 pisze:

    Jednak zdarzają się takie sytuacje jak: Grając Nagato trafiłem w pancerz przeciwnika (Nastąpiło przebicie (Wstęga się pojawiła) jednak był to strzał za zero. Podkreślam, że strzelałem z przeciwpancernych. Myślałem, że tylko bug i był naliczany DMG. Jednak po bitwe tyle ile zadałem tyle było.

  2. Harry pisze:

    jestem dosyć nowym graczem w wows i bardzo dziękuje za artykuł bo na emdenie zadałem 122 dmg i nie wiedziałem o co chodzi ale teraz już wiem. dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.