Rachunek sumienia czołgisty
Rachunek sumienia czołgisty
Ponieważ nie dało się tego zmieścić w 10 przykazaniach, trzeba było rozwinąć do rachunku sumienia. Zalecam wydrukowanie i sprawdzanie co tydzień, czy graliśmy tak, aby nie utrudnić gry innym.
- Najważniejszym celem gry jest czerpanie przyjemności. Najlepszym do tego sposobem jest zwycięstwo.
– Czy grałem by wygrać? Dawałem z siebie wszystko, nawet gdy sytuacja była rozpaczliwa?
– Czy zapominałem, że damage, fragi, spot, WN8 albo cokolwiek innego to tylko droga do celu, a nie sam cel?
– Czy używałem modów, które pokazywały to, czego nie powinien widzieć zwykły gracz, a dawały nienaturalną przewagę jak np. celownik laserowy, czy powalone drzewa na mapie?
– Czy grałem drużynowo, nie patrząc na to, że inny ruch dałby mi więcej?
– Czy myślę grając?
– Czy ragequituję?
- Aby wygrać należy grać jak najlepiej. Aby tego dokonać należy wiedzieć jak najwięcej o grze, pojeździe, jak i obserwować rozwój wydarzeń.
– Czy obserwowałem minimapę?
– Czy sprawdziłem informacje o pojeździe, którym gram? Jaka jest jego rzeczywista klasyfikacja? Czy jest to pojazd wsparcia piechoty, czołg podstawowy, czołg szybki, czy ma inną klasyfikację?
– Każdy czołg niezależnie od klasy wymaga unikalnych umiejętności. Czy dyskryminuję którąś z klas tylko dlatego, że uważam inaczej, sam nie grałem którąś z klas, albo sam nie zauważyłem, że umiejętności są potrzebne?
– Czy sprawdziłem jego zalety i wady? Czy umiem ukryć wady i wyeksponować zalety?
– Każdy parametr w grze się liczy. Czy nie przeceniałem któregoś z parametrów, np. DPM, pancerz, lub alfa pionowa armaty?
– Czy grałem moim pojazdem adekwatnie do jego możliwości?
– Czy dobieram odpowiednio moduły i sprzęt?
– Czy nie grałem „YOLO”?
– Czy nie ogarnęło mnie „tunelvision”?
– Czy campię?
- Pojedyncze umiejętności często nie starczą do wygrania bitwy. Należy myśleć strategią, taktyką i manewrami operacyjnymi.
– Czy planuję rozegranie bitwy? Jak to powiedział gen. Dwight David Eisenhower „Przygotowując się do bitwy, zawsze orientowałem się, że plany są bezużyteczne, ale planowanie jest nieodzowne”. Czy w moich planach uwzględniam składy drużyn?
– Czy myślę lewo/prawo”, zapominając, że środek jest również linią frontu? Czy zostawiam tamtą część mapy pustą?
– Czy zostawiam którąś z flank pustą?
– Czy zajmuję pozycję?
– Czy jest to pozycja umożliwiająca wzajemne wsparcie z środkiem, lub którąś z flank?
– Czy będąc naprzeciwko wroga używam odpowiednich manewrów, w tym flankujących, a jeśli trzeba odwrotu?
– Czy wycofuję się w porę?
– Czy moimi manewrami nie utrudniam sojusznikom ostrzał? Czy ułatwiam im to?
- Zespół to nie tylko Ci gracze w pobliżu mnie, ale również ustawieni do pomocy i na przeciwległej flance.
– Czy wspieram sojuszników?
– Czy TKuję*?
– Czy KSuję**?
– Czy pomagam zabić wroga, kiedy sojusznik ma z tym problem?
– Czy zmieniam flankę, gdy druga potrzebuje pomocy?
– Czy umiejętnie zasłaniam pobliskiego sojusznika, który może lada moment zginąć?
- Aby gra była przyjemniejsza należy zachować kulturę na czacie.
– Czy witam się z graczami z obu stron, nawet jeśli znam tylko swój ojczysty język? Czy życzę im powodzenia w bitwie, np. pisząc „GL&HF”?
– Czy dziękuję za pomoc, pisząc np. „TY”?
– Czy komunikuję się na czacie w sposób konstruktywny, nie pisząc zbędnych wiadomości? Czy komunikuję się tak, aby zgrać w czasie manewry?
– Czy używam wulgarnych słów?
– Czy wyzywam innych graczy? Czy rage’uję?
– Czy podaję pozycję sojuszników?
– Czy jeśli grasz naprzeciwko kolegi, ułatwiasz mu pokonanie własnej drużyny?
– Czy gratuluję udanego strzału, albo dobrego rozegrania? Czy robię to samo w stosunku do przeciwnika?
– Czy gratuluję dobrej bitwy pisząc np. „GG”?
– Czy używam poprawnie czatu? Czy np. piszę „GG” przed rozpoczęciem bitwy albo spammuję?
– Czy demobilizuję i demotywuję którąś z drużyn?
– Czy jestem rasistą, antysemitą, szowinistą, albo osobą nietolerancyjną?
6. Każdy gracz ma lepsze i słabsze dni. Niektórzy mają predyspozycje do gry, a inni wręcz przeciwnie.
– Czy udzielam rad słabszy czołgistom?
– Czy słucham lepszych?
– Czy daję bezsensowne rady?
– Czy moimi nachalnymi pingami, albo radami nie stresuję sojusznika, który rozgrywa mecz życia?
– Czy mając słabszy dzień zostawiam grę?
– Czy mając lepszy dzień gram pod siebie, czy pod zespół?
– Czy pamiętam, że to tylko gra, a nie życie?
Czy jestem dobrym czołgistą?
Tankista Neoroş
* TK – teamkill, zabójstwo drużynowe.
** KS – killsteal, kradzież fraga.
Dobry przykład oby tak dalej.