Testy okrętów podwodnych

Okręty podwodne pokonały długą drogę od swojego oficjalnego ogłoszenia w sierpniu 2019 roku, wraz z przeprowadzonym testem beta, a nawet specjalnymi bitwami okrętów podwodnych w aktualizacjach 0.9.4–0.9.5.

Na potrzeby nowego testu zaktualizowaliśmy mechanikę impulsu sonaru, dodaliśmy obronę przeciw okrętom podwodnym dla pancerników i ciężkich krążowników, a także wiele innych usprawnień. Zapraszamy Was do uczestnictwa w nowym etapie testów okrętów podwodnych.


Jak wziąć udział

Możecie zainstalować klienta od razu. Szczegóły Waszego konta na serwerze głównym zostaną wykorzystane, by zalogować się na serwerze testowym. Nie musicie czekać na e-maila z loginem i hasłem. Wszyscy mogą wziąć udział w teście. Instalując klienta z wyprzedzeniem, będziecie mogli przygotować się do testu w odpowiednim czasie. Aby zainstalować klienta, postępujcie zgodnie z prostą procedurą, przedstawioną poniżej.

  1. W aplikacji Wargaming Game Center, przejdźcie do zakładki World of Warships.
  2. Otwórzcie menu „Ustawienia gry” i wybierzcie „Zainstaluj dodatkową instancję gry.”
  3. Wybierzcie „Region: TST” w lewym górnym rogu wyświetlonego ekranu i rozpocznijcie proces instalacji, określając folder instalacji.

Okresy testowe i warunki
Początek: Cz. 22 Paź. 18:00 CEST (UTC+2) / Twój czas lokalny: Cz. 22 Paź. 18:00
Koniec: Wt. 27 Paź. 22:00 CEST (UTC+2) / Twój czas lokalny: Wt. 27 Paź. 21:00

Okna czasowe: od 13:00 do 20:00 UTC oraz od 01:00 do 04:00 UTC

Serwer będzie dostępny tylko w określonych oknach czasowych. W ten sposób możemy uzyskać maksymalną liczbę rzeczywistych graczy w tym samym momencie, redukując liczbę botów w bitwach.

Dostępne będą tylko bitwy losowe. W razie konieczności składy drużyn zostaną uzupełnione botami. Skróci to czas spędzany w kolejkach do bitew, jeśli na serwerze nie będzie wystarczającej liczby graczy, by stworzyć bitwę złożoną wyłącznie z rzeczywistych graczy.

Po rozpoczęciu testowania, do Waszego konta zostanie przydzielony kontener, w którym znajdować się może jeden losowy okręt podwodny. Za ukończenie łańcucha trzech misji bojowych, grając okrętem dowolnej klasy, otrzymacie dwa dodatkowe kontenery. Po wykonaniu ostatniej misji będziecie mieli pewność, że dostaniecie wszystkie trzy okręty podwodne. Aby to zrobić, musicie zdobyć łącznie 12 000 bazowych PD.

Misja bojowa jest dostępna dla wszystkich klas, z wyjątkiem okrętów podwodnych — zdobądźcie 8000 bazowych PD, a na serwerze głównym otrzymacie nagrodę w postaci trzech sygnałów specjalnych każdego typu. Możecie łącznie dostać do 96 sygnałów.

Testowanie będzie dostępne wyłącznie po rosyjsku i angielsku.


Lista zmian po bitwach okrętów podwodnych

Okręty podwodne zachowają swoje cechy nieuchwytnych łowców, natomiast inne klasy okrętów otrzymają nowe możliwości radzenia sobie z nimi.

Główne zmiany
Zaktualizowana mechanika impulsu sonaru

Nie musicie już dłużej celować swoimi impulsami sonaru we wskaźniki rozmieszone na dziobie i rufie wrogiego okrętu. Aby poprowadzić swoje torpedy do celu, wystarczy trafić dowolną część wrogiego okrętu impulsem sonaru. Trafienie podświetli część kadłuba, której rozmiar zależeć będzie od szerokości impulsu sonaru. Wasze torpedy będą celować w tę część kadłuba, a drugie trafienie podświetlonej części umożliwi torpedom zignorowanie obrony przeciwtorpedowej celu. Jeśli impuls sonaru trafi inną część okrętu, gdy efekt poprzedniego wciąż jest aktywny, początkowo podświetlona część przeniesie się na nowy obszar.

Ułatwi to okrętom podwodnym trafienie celu impulsami sonaru, lecz aktywowanie efektu trafienia dwoma impulsami sonaru w to samo miejsce będzie wymagać większych umiejętności.

Trafione impulsem części namierzonego okrętu będą również podświetlone dla gracza prowadzącego ten okręt. Jeśli podświetlona część okrętu i nadciągające torpedy nie są na tej samej linii widzenia, te drugie przestaną się naprowadzać. Oszacujcie, skąd przybył impuls i odwróćcie podświetloną część kadłuba od tego kierunku — zmniejszy to skuteczność ataku torpedowego.

Częścią zmian w mechanice impulsu sonaru jest usunięcie możliwości modyfikacji jego szerokości i prędkości — łatwiej jest korzystać z jednego typu impulsu, by trafić kadłub okrętu oraz podświetloną część, niż z dwóch typów impulsów sonaru o różnych parametrach.

Zmiany w mechanice akumulatorów

W poprzednim teście akumulatory okrętów podwodnych ładowały się pod wodą podczas poruszania się z 1/4 prędkości, a niski poziom naładowania baterii nie powodował żadnych skutków ubocznych. Ten czynnik umożliwiał okrętom podwodnym ciągłe operowanie pod wodą, bez znaczących utrudnień.

Teraz gdy okręt podwodny jest poniżej poziomu wody, jego akumulatory naładują się do około 30% przy dowolnej prędkości i nie będą zużywane podczas płynięcia. Gdy naładowanie spadnie do 20%, zmniejszy się szerokość impulsu sonaru.

Uzbrojenie do zwalczania okrętów podwodnych dla pancerników i ciężkich krążowników

W nowym etapie testu pancerniki i ciężkie krążowniki otrzymają możliwość wezwania samolotów do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Po uruchomieniu tego typu uzbrojenia kamera się unosi, a siatka celownicza pozwoli Wam na wybór obszaru w promieniu około 10 km. Chwilę później pojawi się grupa samolotów, by zrzucić bomby głębinowe na tym obszarze. Bomby na pokładzie samolotów do zwalczania okrętów podwodnych odnawiają się stopniowo. Pancerniki oraz krążowniki będą mogły ustalić przybliżoną lokalizację okrętów podwodnych, przy pomocy hydrolokatora, w odległości 3–5 km.

Hydrolokator

Informacja z hydrolokatora wszystkich okrętów o przybliżonej lokalizacji okrętu podwodnego będzie przekazywana sojusznikom. Zasięg działania hydrolokatorów niszczyciela został wydłużony do około 7 km. Zmiana ta ułatwi niszczycielom proces kłopotliwego radzenia sobie z okrętami podwodnymi. Niemniej jednak ich bomby głębinowe pozostają najszybszą i najskuteczniejszą metodą na pozbycie się okrętów podwodnych.

Wykrywalność okrętów przez okręty podwodne

Uprzednio okręty podwodne miały zbyt dużą przewagę podczas starć z niszczycielami, w związku z ich niską wykrywalnością. Aby to zbalansować, dla okrętów podwodnych zmniejszono o jedną trzecią standardowy zasięg wykrywalności okrętów nawodnych. Teraz z okrętu podwodnego trudniej wykryć inny okręt niż z dobrego punktu obserwacyjnego. Na przykład niszczyciel o zasięgu wykrywalności równym 6 km zostanie wykryty przez okręt podwodny z odległości 4 km. Jednocześnie średnia widoczność okrętu podwodnego na powierzchni to 4,5–5 km. Jeśli okręt rozpocznie ostrzał, okręt podwodny zobaczy go z odległości równej zasięgowi ognia okrętu.

Ręczne wysyłanie fal sonaru

Fala sonaru, która szkicowała i podświetlała podwodny obszar wokół okrętu podwodnego (co pozwolało graczom na lepszą nawigację), poprzednio była wysyłana automatycznie. Te fale sonaru obecnie będą wysyłane poprzez naciśnięcie klawisza G i, poza otaczającym terenem, zarysują sylwetki okrętów, które znajdują się poza obszarem widoczności. Okręt podwodny otrzyma więcej informacji o tym, co się dzieje na powierzchni i będzie w stanie przeprowadzić skuteczniejszy atak.

Inne zmiany
  • Potrzeba będzie więcej czasu na zanurzenie z powierzchni do głębi, która zapewnia ochronę przed uzbrojeniem OB. Głębokość, na jakiej okręty podwodne mogą być trafione przez rakiety, bomby oraz pociski została zwiększona z 6 do 10 metrów.
  • Zaktualizowano również podwodny świat. Dodaliśmy rozmaite obiekty oraz poprawiliśmy efekty graficzne, które podświetlają teren, tym samym ułatwiając podwodną nawigację.

To tylko najistotniejsze zmiany. Oprócz nich zaktualizowaliśmy, ulepszyliśmy i dostroiliśmy wiele innych elementów rozgrywki.

Rozgrywka okrętami podwodnymi

Okręty podwodne to delikatni i ostrożni łowcy. Ich głębokość zanurzenia wpływa na ich widoczność, zasięg widzenia i możliwość interakcji z innymi okrętami oraz okrętami podwodnymi. Manewrujcie, zmieniajcie głębokość zanurzenia, ukrywajcie się przed wrogami, by zaskoczyć ich oskrzydlającymi atakami z ukrycia.

Okręty podwodne mają skromną pulę PW, dlatego trzymajcie się skrzydeł oraz atakujcie swojego przeciwnika z większej odległości lub podczas zanurzenia. Unikajcie pozostawania w tym samym miejscu przez zbyt długi czas i upewnijcie się, że macie wsparcie swoich sojuszników. W razie zagrożenia skorzystajcie ze sprzętu eksploatacyjnego Głębokość maksymalna.

Głównymi celami okrętów podwodnych są niemrawe jednostki. Ciężko trafić zwinne cele, które potrafią sprawnie manewrować.

Sterowanie okrętem podwodnym
  • Klawisze WAS, oraz D pozwalają na poruszanie się w płaszczyźnie.
  • Naciśnijcie F, by się wynurzać.
  • Naciśnijcie C, by się zanurzać.
  • Ctrl+F oraz Ctrl+C blokują stery poziome, by się wynurzać lub zanurzać.
  • −impulsy sonaru.
  • −torpedy.
  • Naciśnijcie G, by wypuścić falę z podwodnego hydrolokatora. Podświetla podwodną topografię i pokazuje okręty, w tym te, które znajdują się poza zasięgiem widoczności pod wodą.

Wynurzone i zanurzone okręty podwodne

Okręty mogą przemieszczać się pomiędzy dwoma poziomami operacyjnymi: na powierzchni i pod wodą (6 metrów i głębiej). Zajmowanie stref kluczowych jest możliwe tylko podczas pełnego wynurzenia. Okręty podwodne wykrywają okręty nawodne z odległości o 30% mniejszej, niż wynosi zasięg wykrywania okrętów nawodnych.

Gdy okręt podwodny zanurzy się poniżej 6 metrów, jego prędkość znacznie spada, widoczność zmniejszona jest o połowę, a zasięg widzenia maleje do wartości zasięgu torped. Podczas zanurzenia okręt podwodny może wykryć okręty wyłącznie w obrębie własnego zasięgu widzenia, o ile cele znajdują się w bezpośredniej linii widzenia.

Okręty podwodne na głębokości do 10 metrów mogą zostać trafione pociskami, torpedami okrętowymi i lotniczymi, bombami oraz rakietami.

Okręt podwodny zanurzony do głębokości co najmniej 30 metrów może zostać wykryty wyłącznie przez okręty z Sondą hydroakustyczną lub inne okręty podwodne, natomiast hydrolokator umożliwia określenie przybliżonej lokalizacji okrętu podwodnego.

Sprzęt Maksymalne zanurzenie pozwala na tymczasowe zanurzenie do głębokości 50–80 metrów. Na takiej głębokości uszkodzenia z bomb głębinowych są zmniejszone, a lokalizacja okrętu podwodnego nie jest już możliwa do ustalenia przy użyciu hydrolokatora.

Torpedy naprowadzane akustycznie

Głównym uzbrojeniem okrętów podwodnych są torpedy naprowadzane akustycznie. Nowa mechanika — impulsy sonaru — pomoże Wam zwiększyć potencjalną skuteczność salw torped. Wysyłajcie impulsy sonaru w stronę wrogich okrętów. W ten sposób Wasze torpedy będą naprowadzane na cel i zadadzą więcej uszkodzeń przy trafieniu. Torpedy mogą wypływać z głębin i trafić wroga tylko przy aktywnym efekcie impulsu sonaru.

  • Okręt podwodny może wystrzelić torpedy i wysłać impuls sonaru z dowolnej pozycji. Podczas zanurzenia, impuls sonaru może zostać wysłany w dowolnym kierunku, nawet w stronę celów nad lub pod okrętem podwodnym.
  • Celujcie we wrogi okręt, kierujcie się w jego stronę i kliknijcie lewy przycisk myszy. Uwaga: w przeciwieństwie do strzelania, kamera nie będzie automatycznie podążać za celem.
  • Po trafieniu celu część kadłuba zostanie podświetlona. Rozmiar podświetlonej części zależy od szerokości impulsu. Wasze torpedy będą naprowadzane dokładnie w stronę celu. Trafiona impulsem część okrętu również zostanie podświetlona dla gracza kontrolującego ten okręt.
  • Ponowne trafienie podświetlonej części kadłuba spowoduje wzniesienie torped na optymalną głębokość i zignorowanie ochrony przeciwtorpedowej celu.
  • Efekt trafionego impulsu pozostanie aktywny przez 10–25 sekund, w zależności od konkretnego okrętu podwodnego. Trafienie podświetlonej części okrętu kolejnym impulsem sonaru zresetuje czas aktywności.
  • Jeśli impuls sonaru trafi część okrętu, która nie jest jeszcze podświetlona, obszar z poprzedniego impulsu przeniesie się na nowe miejsce. W takim przypadku czas aktywności nie zostanie zresetowany.

Wysyłanie impulsów sonaru zużywa naładowanie akumulatora.

  • Akumulatory mogą być naładowane pod wodą do około 30% swojej pojemności. Aby w pełni je naładować, okręt musi wypłynąć na powierzchnię.
  • Naładowanie akumulatorów jest przywracane do 30% pojemności, gdy okręt podwodny przemieszcza się z dowolną prędkością pod wodą i nie jest zużywane, gdy okręt podwodny jest w ruchu. Gdy naładowanie spadnie do 20%, zmniejsza się szerokość impulsu sonaru.

Jeśli atakujecie okręt z daleka, emitujcie ciągle impulsy sonaru, by utrzymać ich efekt podczas podróży torped w stronę swojego celu. Pamiętajcie, że naprowadzanie Waszych torped do celu przy pomocy impulsów sonaru nie gwarantuje trafienia.

  • Torpedy posiadają bardzo kiepską manewrowość. Tracą prędkość przy skręcaniu i nie są w stanie dotrzymać kroku okrętowi, który aktywnie manewruje.
  • Jeśli podświetlona część okrętu i Wasze torpedy nie są bezpośrednio na tej samej linii widzenia, ich zdolność naprowadzania zostanie wyłączona.
  • Po zbliżeniu się do celu na odległość około 1 km naprowadzanie torped zostanie wyłączone i popłyną na wprost. Jeśli wróg zmieni w tym czasie kurs, Wasze torpedy mogą go nie dosięgnąć.

Gra przeciwko okrętom podwodnym

Okręty nawodne wyposażone są w hydrolokatory. Te mogą wykryć ruch okrętu podwodnego w promieniu 4–5 km od okrętu. Zasięg działania hydrolokatorów zainstalowanych na niszczycielach jest większy — do około 7 km. Przybliżona lokalizacja okrętu podwodnego jest określona specjalnym znacznikiem. Informacja z hydrolokatora wszystkich okrętów o przybliżonej lokalizacji okrętu podwodnego będzie przekazywana każdemu z sojuszników.

Jedną z istotnych zmian w nowym etapie testów jest możliwość wezwania samolotów do zwalczania okrętów podwodnych przez pancerniki i ciężkie krążowniki VI AobaVI PensacolaVI NürnbergVI DevonshireVI La Galissonnière oraz VI Trento. Możecie wybrać ten typ uzbrojenia, naciskając 4. Kamera się uniesie, a siatka celownicza pozwoli Wam na wybór obszaru w promieniu 7 km od okrętu. Chwilę później pojawi się grupa samolotów, by zrzucić bomby głębinowe na tym obszarze. Obserwujcie znaczniki hydrolokatora i wezwijcie w odpowiednim momencie samoloty, biorąc pod uwagę czas przygotowania do ataku z powietrza.

Wszystkie niszczyciele oraz krążowniki VI DallasVI BudionnyVI Leander oraz VI Perth zostały uzbrojone w bomby głębinowe. Te mają możliwość trafienia zanurzonych okrętów podwodnych. By ich użyć, zbliżcie się do okrętu podwodnego i wypuśćcie bomby głębinowe, naciskając G.

Oprócz bomb głębinowych i samolotów do zwalczania okrętów podwodnych, podczas walki z tymi jednostkami przydadzą się pociski odłamkowo-burzące, ciągłe zmiany kursu, hydrolokatory i Sonda hydroakustyczna.

  • Okręty podwodne na głębokości do 10 metrów mogą zostać trafione pociskami, torpedami okrętowymi i lotniczymi, bombami oraz rakietami.
  • Pociski odłamkowo-burzące są najskuteczniejszym typem pocisków do radzenia sobie z okrętami podwodnymi. Potrafią zadać uszkodzenia tym jednostkom, nawet jeśli ich bezpośrednio nie trafią. Wystarczy wybuch w pobliżu okrętu, a to dzięki obszarowym uszkodzeniom odłamkowym pocisku.

  • Zarówno bomby głębinowe, jak i samoloty do zwalczania okrętów podwodnych mogą być aktywowane jedna po drugiej, a do tego można ich użyć ponownie po upływie czasu odnowienia.
  • Jeśli okręt podwodny schowa się na głębokości maksymalnej, przekraczającej 50 metrów, uszkodzenia od trafień bombami głębinowymi zostaną zmniejszone, lecz nadal będą dość dotkliwe.
  • Trafiona impulsem część okrętu jest podświetlona — w ten sposób możecie określić, z której strony atakuje okręt podwodny. Jeśli pomiędzy podświetloną częścią okrętu a Waszymi torpedami nie ma bezpośredniej linii widzenia, ich zdolność naprowadzania zostanie wyłączona — stale zmieniajcie swój kurs i odwróćcie się dziobem lub rufą w stronę okrętu podwodnego.
  • Sprzęt eksploatacyjny Sonda hydroakustyczna może wykryć okręt podwodny na każdej głębokości.

Weźcie udział w teście i sprawdźcie sami ulepszenia okrętów podwodnych!

Ź: WoWS EU

guest
1 Komentarz
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Anonimowo

Czy one w koncu trafia do klienta normalnej gry czy będą testować 2 rok a potem kolejne 2 lata wtf? Rok testow to mało?