Tłumaczenie najważniejszych zagadnień z przeprowadzonego kilka dni temu na reddicie Q&A, „Ask Me Anything”. Na pytania odpowiadają Maksym Czuwałow, dyrektor operacyjny World of Tanks oraz Andrey Biletsky, dyrektor kreatywny World of Tanks.
Druga część już niebawem.
„Linia Frontu”.
Q: Czy planowany jest tryb „Linia Frontu” dla pojazdów innych niż tier VIII?
— Chcemy poczekać na efekty pierwszego sezonu i dopiero później zdecydować jak będzie wyglądał drugi. Taka możliwość jest rozpatrywana.
Q: Jakie rozwiązania zostaną wdrożone względem pojazdów kołowych w „Linii Frontu”?
— Problem jest szerszy niż tylko pojazdy kołowe, dotyczy czołgów lekkich ogólnie (ze względu na to, że są szybkie i trudne do wykrycia). Żeby to zbalansować zmieniliśmy zasady (w czołgach lekkich zamiast trzech slotów na rezerwy bojowe został jeden). Teraz będziemy oceniać jak to wpłynęło na sytuację.
Q: Planujecie w przyszłości stworzyć statystyki „Linii Frontu”, by dało się ocenić efektywność danego gracza?
Q: Jakie poprawki balansujące planujecie na mapie? Na przykład punkt B zajmuje się bardzo łatwo, artyleria z B nie może zbić punktów zajęcia bazy. A punkt C zdobywa się bardzo trudno.
— Przyznajemy, że w niektórych bazach sprawy mają się nie najlepiej, ale rebalans wymagałby przemodelowania mapy. To będzie możliwe, ale dopiero w przyszłym sezonie.
Q: Czy pojawią się inne mapy dla trybu „Linia Frontu”?
— Tak, nowa mapa pojawi się obowiązkowo. Już niedługo gracze będą mogli ją przetestować.
„Bitwy Rankingowe”.
Q: Ostatni sezon Bitew Rankingowych kosztował dużo czasu i nerwów nawet dobrych graczy. Czy planowane są zmiany?
— Tak, będą, przede wszystkim w kwalifikacjach. Zmiany w zakresie doświadczenia roli zostaną wprowadzone względem wyników z ostatniego sezonu.
Q: Czy możliwe będą podziały w ramach Bitew Rankingowych? Na przykład pod kątem klasyfikacji osobistej?
— Na razie nie planujemy takiej możliwości. W bieżącym sezonie nie będzie podobnych zmian w zasadach. Może w przyszłości.
————————————————————-
„Klany”.
Q: Jakie macie plany w zakresie funkcjonowania klanów?
— W dalszym ciągu będziemy rozwijać system wasalny, zwiększać znaczenie wielkości władanego terytorium na mapie globalnej i zachęcać klany do angażowania nieklanowych graczy w klanowe aktywności.
Q: Zmienicie funkcję czatu w grze, żeby uprościć życie graczom klanowym i komunikację w Twierdzy i na mapie globalnej?
— Są takie plany na przyszły rok, razem z całkowitą zmianą czatu.
Q: Czy można wprowadzić funkcję eksportu statystyk gracza dla założyciela klanu w jakimś wygodnym do analizy formacie, żeby umożliwić ocenę efektywności graczy i wprowadzić jakieś systemy motywacyjne?
— Dzięki za to pytanie, pomyślimy nad tym.
„Czołgi”.
Q: Czy macie w planach rozszerzenie obecnych w grze linii o nowe pojazdy?
— Bardzo byśmy chcieli, wszystko zależy od tego z jakim powodzeniem nasi historycy i badacze będą przekopywać archiwa.
Q: Opowiedzcie coś o najbliższych planach w zakresie zmian charakterystyk pojazdów. Czołgów w grze jest mnóstwo, a gracze zawsze to swój ulubiony uważają za najsłabszy i wymagający natychmiastowego buffa 🙂
— Dziękujemy! Rozumiesz nasz ból 🙂 Pracujemy teraz nad „Piaskownicą”, badamy w niej zupełnie nowe podejście do kwestii balansu w grze. Takiemu, które opiera się na próbie lepszego określenia funkcjonalności różnych typów pocisków. Jeżeli wszystko przypadnie do gustu i Wam, i nam – to może być początek najpoważniejszego i największego rebalansu w historii gry. A jeśli coś pójdzie nie tak, to wrócimy do systemu stopniowych, częściowych zmian w charakterystykach pojazdów. Ale jakie to byłyby zmiany – na razie nie powiemy. Wolimy wierzyć, że nowe podejście do balansu okaże się dobre, rebalans się odbędzie i granie na wszystkich typach maszyn stanie się bardziej interesujące i po prostu lepsze.
Q: Czy planowany jest jakiś buff dla starych czołgów, w tym premium?
— Tak, to jeden z celów który postawiliśmy sobie podczas testów nowego podejścia do balansu które trwają w „Piaskownicy”.
Q: Czy pojawią się jakieś dodatkowe linie rozwoju w drzewkach Czech, Włoch, Japonii i Polski?
— Materiałów na coś takiego starczy, ale niestety nie dla wszystkich wymienionych nacji. Obecnie pracujemy nad linią japońskich niszczycieli czołgów i szukamy analogicznych możliwości dla drzewka czeskiego i włoskiego. Jak tylko będziemy wiedzieć coś konkretnego, to damy znać społeczności.
„Pojazdy Kołowe”.
Q: Czy planowane jest wprowadzenie pojazdów kołowych innych nacji?
— Na razie uważnie śledzimy jak sprawdzają się w grze pojazdy kołowe i jednocześnie prowadzimy poszukiwania materiałów historycznych. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to następną nacją która otrzyma linię kołowców będzie Wielka Brytania.
Q: Czy jest możliwość zrobić tak, by pojazdy kołowe zatrzymywały się po strzale w koło? W przypadku takich trafień bardzo często jadą sobie dalej nawet bez obrażeń.
— Ale przecież to właśnie cecha wyróżniająca pojazdy kołowe. Utrata koła nie powoduje całkowitej utraty mobilności.
„Artyleria”
Q: Czy będzie zmieniona zasada działania pocisków odłamkowo-burzących dla artylerii? Czy zmieni się mechanika ogłuszania?
— Rozpatrujemy alternatywne warianty działania pocisków odłamkowo-burzących, jest to jedna z rzeczy które testujemy w ramach „Piaskownicy” i nowego podejścia do balansu pocisków (i czołgów jako takich). W bieżącej iteracji nie pojawiły się zmiany w zakresie działania pocisków odłamkowo-burzących, zostaną przeniesione na następny test. Z mechaniki ogłuszeń po ostatnich zmianach jesteśmy póki co zadowoleni, nie planujemy dalszych zmian.
Q: Czy planowane są dodatkowe linie artylerii dla Chin, Japonii lub Czechosłowacji?
— Prace w tym zakresie są prowadzone. Jak tylko dostaniemy jakieś bardziej konkretne informacje, od razu przekażemy szczegóły.
Q: Czy będzie widoczny czas przeładowania artylerii w ramach plutonów, żeby poprawić koordynację w bitwie?
— Bardzo interesujący pomysł, pomyślimy nad tym.
„Pojazdy z preferencyjnym MM”
Q: Planujecie buff niskotierowych premek?
— Tak czy inaczej nastąpi rebalans niskich i średnich tierów. Mamy nadzieję, że uda się zrobić to wszystko jednocześnie w ramach nowego podejścia do balansu które jest obecnie testowane w piaskownicy.
Q: Czy uznajecie prace nad buffem pojazdów z preferencyjnym MM za zakończone?
— Prace nad balansem nie kończą się. Balans w WoT to jak remont – nie da się go skończyć, można go tylko zatrzymać 😉
„Pojazdy Premium”.
Q: Kiedy pojawią się czołgi za obligacje?
— Od strony funkcjonalnej sklep był praktycznie gotów do ich wprowadzenia, ale na etapie testów pojawiły się problemy techniczne. Obecnie nad nimi pracujemy i mamy nadzieję, że już niedługo je rozwiążemy.
Q: Są plany na buff AMX CDC? Obecnie jest on mało konkurencyjny.
— Na razie planów takich nie mamy. Ale jak już mówiliśmy, jesteśmy w trakcie testów nowego podejścia do balansu gry w ramach „Piaskownicy”. Jeśli testy zakończą się pomyślnie, to rebalans czeka wszystkie pojazdy.
Q: Czy pojawią się czołgi z „Valkyria Chronicles”?
— Myślimy nad tym. Na razie ograniczyliśmy się tylko do serwera azjatyckiego, gdzie te czołgi już funkcjonują. Jest to specyficzny serwer, gdzie historyczność i realizm rozgrywki jest dla graczy zdecydowanie mniej ważny niż w innych regionach.
Q: Jak szybko można się spodziewać pojazdów premium IX i X tier? Jaką politykę cenową przewidujecie?
— Na chwilę obecną nie planujemy wprowadzać pojazdów premium X tieru. Kiedyś w grze w ogóle było mało „dziesiątek”, dla wielu linii topowa była „dziewiątka”. W tych warunkach pojazdy premium VIII tier były najlepszym wyjściem. Mijał czas, gra rozwijała się, a pojazdy premium nie. Obecnie już VII tier „wyszedł z mody” i nie jest traktowany jako wysoki, także „ósemki” z pojazdów „prawie topowych” przeistoczyły się w „średniego poziomu”. Co zaś się tyczy „dziewiątek”, niedawno zapowiedzieliśmy pojazd-nagrodę IX tier za „Linię Frontu” i Bitwy rankingowe. Tym samym prowadzimy testy na istotność i bezpieczeństwo wprowadzenia takich pojazdów jako pojazdów premium. O polityce cenowej nawet jeszcze nie myślimy.
Q: Czy będzie można nadać status „premium” zwykłym drzewkowym czołgom?
— Rozważamy taką możliwość.
Q: Czy planujecie dać graczom-kolekcjonerom możliwość kupowania rzadkich czołgów?
— Tak, planujemy zrealizować taką możliwość za pomocą sklepu obligacji.
Jestem ciekaw czy te niszczyciele włoskiego i czeskie będą jak medy. Czyli jeden z magazynkiem doładowującym a drugi z małym czasem miedzy nabojami? I kiedy będzie premka amerykańska z magazynkiem t69 -> T57 heavy
AMX CDC nie maja planow na buffa konkretnie na ten czolg… chyba obecnie jeden z najgorszych czolgow premium VIII tieru w grze, mam ten czolg i fakt wyglada super, ale tym czolgiem cos zrobic w bitwie to trzeba sie napocic… mam nadzieje ze ogarna sie i przy buffowaniu CDC bedzie pierwszy.
Q: Czy pojawią się czołgi z „Valkyria Chronicles”?
— Myślimy nad tym.
Już widze co wymyślą te barany z WG. Za rok to kolowce z Mad Maxa sie pojawią
i niby co w tym złego?
To juz nie bedzie World of Tanks tylko jakas tam strzelanka z pojazdami nie majacymi nic wspolnego z bronia pancerna.
lubie pojazdy historyczne ale lubie tez serie mad maxa stara i nowa… a ze to tylko gra to nikt nie pitoli głupot ze IS walczy z T10 lub z prototypami jedynie z arkusza papieru… jakos typowo bitew hostorycznych już od dawna nie ma wiec nie dodaja byle nie różowego jednorożca na gąsienicach wszystko w granicach rozsądku.
Dziwne jest dla mnie natomiast wydanie glupiej premki z łycha od spychacza już prędzej bym na nią osobiście dałbym trał a nie debilny spychacz