Q&A 11-09-18
Przedwczoraj (9 września) Rosjanie i Białorusini świętowali Dzień Czołgisty, święto honorujące wojska zmechanizowane i pancerne podczas Wielkiej Wojny Ojczyźnianej. Wydarzenie z tej okazji – zorganizowane przez Wargaming – miało miejsce w Mińsku. Odbyła się tam też również krótka sesja Q&A z deweloperami. WoT news i WoT Express opublikowały transkrypcje tego Q&A, których wersję polską przedstawiamy poniżej.
Balans pojazdów i gry
— W tej chwili team balansu jest jak najbardziej zadowolony z Obj. 705A. Planujemy rewizję wszystkich czołgów wyższych tierów gdzieś za 6-8 miesięcy. Jeśli zdecydujemy się na jakieś zmiany parametrów, stanie się to właśnie wtedy.
— Mamy określony cykl, kiedy przechodzimy do rebalansu czołgów. Ma to związek z faktem, że zbieramy duże ilości danych. Staramy się z nich wykluczyć graczy wybitnie złych i słabych, ponieważ potrafią mocno zakłócić dane swoimi umiejętnościami (lub ich brakiem). Z tego powodu czas, kiedy poświęcimy się rebalansowi najwyższych tierów jest taki, jak wyżej – około 6-8 miesięcy. Mniej więcej wtedy jest też szansa na zmiany i/lub zamianę IS-4.
— Będziemy przyglądać się czołgom średnich tierów bardzo niedługo (dotyczy poziomów V-VII). Określimy, które z nich potrzebują pracy i wprowadzimy wymagane zmiany.
— Tak, KV-4 będzie rozpatrywany w ramach kandydata do zmian poziomu VIII. Jednak jest pewien niuans – Nie można go po prostu przegiąć. Musi dostać kilka buffów i nerfów w tym samym momencie, ponieważ jest bardzo nieprzyjemnym, twardym przeciwnikiem dla pojazdów niższych poziomów. Zmiana będzie złożona, ale na pewno nadejdzie.
— Pociski odłamkowe nie potrzebują nerfa. Muszą być kompletnie przerobione! Usunięcie ich z gry jest złe, ponieważ wprowadzają one duże zróżnicowanie do rozgrywki. Pozostaną w grze również czołgi, których główną amunicją są pociski HE – według nas jeśli zdecydujemy się na jakiekolwiek zmiany, to będzie to całkowite, złożone rozwiązanie dotyczące mechaniki tych pocisków.
— TOG II* jest ciekawym czołgiem – bardziej kolekcjonerskim niż grywalnym. Trudno zrobić z nim cokolwiek.
— W temacie T67: Niedługo zajmiemy się poprawkami poziomów V-VII, gdzie pojazdy jak ten przejdą gruntowne zmiany. JEDNAK spodziewamy się, że jak tylko dotkniemy tego czołgu, ktoś od razu zacznie krzyczeć o nerfieniu jego ulubionego pojazdu.
— Czołgi premium z preferencyjnym MM: Dla tych pojazdów, których nie będziemy w stanie odpowiednio zbalansować, możemy rozważyć rekompensatę w złocie. Oczywiście nie chcielibyśmy, żeby do tego doszło, ale zakładamy, że może być jak w przypadku T26E4 Super Pershing dla niektórych.
— Planujemy podmieniać więcej czołgów (podobnie, jak FV215b, FV215b 183 czy Focha 155). Które? Z oczywistych względów, jeszcze nie powiemy. Ale zachowamy narzuconą wcześniej zasadę (gracze zachowują oryginał).
— Grille 15 nie będzie zmieniany. Wszystko jest normalnie, jesteśmy z niego zadowoleni.
— Ilość amunicji premium na publicznym serwerze testowym od dawna powinna być ograniczona? Nie wszyscy po nią sięgają. Może po tym pytaniu ograniczymy ją bardziej? Albo zmniejszymy jej cenę?
— Q: Co stanie się z bonusami czołgów premium niskiego tieru? Mówimy o poziomach VII i poniżej.
A: Będziemy nad nimi powoli pracować. Zaczniemy od poziomu VIII, potem VII, VI i tak dalej. Tak, jak ze wszystkim. Póki co, poprawiamy czołgi z preferencyjnym MM.
Mapy
— Mamy dużą grupę odbiorców w Azji, więc bez wątpienia powrócimy do map w stylu azjatyckim.
— Usłyszeliśmy wiele głosów, że powinniśmy tworzyć więcej symetrycznych map. Po powrocie Miasta Duchów sprawdzimy tą teorię i zobaczymy, czy tak powinno być.
— Rozważamy powrót Perłowej Rzeki. Ko(sz ~Zuru)maryn był piekłem, więc prawdopodobnie nie powróci do gry.
— Jeśli chodzi o zbieranie doświadczenia w Republice Baszkortostanu, coś może się zmienić. Prawdopodobnie jeszcze nie w przyszłym sezonie, ale później.
— Piaszczysta Rzeka w trybie szturmu została wyłączone ponieważ – jeśli dobrze pamiętam – mocno faworyzowała stronę obrońców. Tym samym atakujący mieli bardzo małe (około 30%) szanse na zwycięstwo.
— Nawet aktualne mapy są dobre do pojedynków 10×10. Może będziemy z tym eksperymentować, ale nie ma jeszcze żadnej pewności.
— W aktualnej grze prawdopodobnie nie zobaczymy efektów pogodowych ani bitew nocnych. Ważne tu jest sprecyzowanie „aktualnej gry” – To skomplikowane, bo trudno zoptymalizować to dla osób grających na kalkulatorach i kartoflach, a ich wyłączenie, żeby poprawić wydajność byłoby niemożliwe, bo mogłoby dawać przewagę.
— Prowadzimy eksperymenty związane z terraformowaniem map (zniszczalne mosty, lawiny, itp.), ale to wątpliwe, czy wyjdzie to poza sferę eksperymentów w tej erze (A. Pankov)
Umiejętności załogi
— Perki przeciwko ogłuszeniu: Podczas procesu zmieniania/przerabiania umiejętności załogi powstanie możliwość wprowadzenia tego.
— Praca nad umiejętnościami załogi idzie do przodu, ale jest bardzo trudna z wielu powodów. Są ludzie, którzy zainwestowali mnóstwo czasu w zdobywanie umiejętności dla załogi. Dokładniej – możliwość zachowania Waszego dorobku w tej materii jest w tej chwili naszym priorytetem. Więcej ogłoszeń niedługo. (notka: Aktualnie wygląda na to, że rework perków przyjdzie w pierwszej połowie przyszłego roku, ale nic nie jest jeszcze pewne).
Informacje o pojazdach w istniejących nacjach
— Tak, jak ledwie daliśmy radę zebrać do kupy japońskie czołgi ciężkie, tak sytuacja z ich niszczycielami czołgów jest jeszcze gorsza. Wszystko powyżej tieru VI musiałoby być po prostu fantastyką. Jest potencjał na linię artylerii ale nie wprowadzimy ich (z – mamy nadzieję – oczywistych przyczyn).
— Oni (konsultanci historyczni) wykopali wszystko, co tylko się dało i jest rzeczywiste. Ogólnie japońskie archiwa mocno ucierpiały podczas nalotów na Tokio. Korespondecja z prywatnych archiwów to wszystko, co mamy. Dlatego też linia japońskich niszczycieli czołgów (i/lub premium TD VIII poziomu) jest niestety mało prawdopodobna. I nie chcemy klonować O-Ho ani innych japońskich czołgów ciężkich. Nie każdemu przypada ich styl gry (z obu stron działa).
— Tak, brytyjskie czołgi lekkie są bardzo aktywnie rozważane. Chcielibyśmy wprowadzić je do gry w przyszłym roku.
— Czechosłowacka premka – jest zapotrzebowanie, jest kandydat. Ale niestety nie ma niczego więcej do dodania do drzewka.
— T-103 (Radziecki TD premium VIII poziomu) powinien pojawić się w przyszłym roku. Mamy sprytny plan związany z jego wprowadzeniem.
Modyfikacje czołgów w 3D
— Stworzenie pojedynczego stylu 3D dla czołgu wymaga niemal tyle samo pracy, co stworzenie nowego modelu. Robiliśmy eksperymenty z KV-2 (R) Valhallan Ragnarok i wychodzi na to, że ich produkcja i wsparcie jest bardzo drogie.
— MIMO TO stopniowo będziemy dodawali możliwość modyfikacji modeli czołgów, kiedy tylko będziemy gotowi.
— W tym roku pokażemy pierwsze rezultaty prac. To stanie się bliżej Nowego Roku, będziecie w stanie ocenić to sami i wypowiedzieć się. Jeśli dostaniemy dobry odzew, kontynuujemy pracę nad tą funkcją.
Tryby gry, pojazdy/mechanika
— Pojazdy kołowe: Nie przedstawię konkretnych dat z powodu tak zwanego syndromu Havoca. Będziemy je testować wewnętrznie z naszymi pracownikami i supertesterami, jak zawsze. Jako taki, projekt raczej widzimy w Waszych rękach dopiero po styczniu, nie prędzej.
— Byliśmy zadowoleni z eventu Halloweenowego, gdzie sprawdzaliśmy mechanikę wielowieżową i wielodziałową. Jednak okazało się, że praca nad tymi systemami nie była dla nas tak dużym sukcesem. Efektem tego eventu był przykładowo system ładowania w czołgach włoskich. Nie jesteśmy jednak jeszcze gotowi, żeby stworzyć pojazdy z wieloma działami.
— Czego nie chcę, to wprowadzenia unikalnej mechaniki dla jednego czołgu. Dlatego teraz poprosiliśmy naszych konsultantów historycznych o znalezienie kolejnych. I do kogokolwiek, kto to powiedział, staramy się nie czerpać źródeł z serwetek.
— Jeśli niczego nie mylę, to Chieftain/T95 (Kadłub czołgu średniego T95 z wieżą Chieftaina Mk. 6) działa i oczekuje na wprowadzenie, szczególnie po poprawkach do wszystkich (poza ob. 907) czołgów-nagród za CW na X poziomie. Te maszyny wydają się teraz dawać radę.
— Wybraliśmy już kolejną mechanikę po odkryciu koła (nie mogłem się powstrzymać ~Zuru) wprowadzeniu pojazdów kołowych. Wprowadziliśmy Szwedów i Włochów z nowym systemem ładowania. Niedługo pojawią się pojazdy kołowe, a po nich zaczniemy pracę nad nową mechaniką. Nie, nie miotacze ognia ani czołgi z rakietami!
— Kiedy pojazd się przewróci, jest bardzo mało czasu – to prawda. Myślimy nad tym, co można z tym zrobić. Jest kilka wersji w tej chwili, jedną z nich przywrócenie ograniczenia, które nie pozwala czołgom przechylić się ponad konkretny kąt. Inny pomysł to zastosowanie lin do ciągnięcia. Zobaczymy, co można z tym zrobić. Chcemy też zaktualizować koło wiadomości, dodając więcej możliwości żądań pomocy.
— Czołgi z miotaczami ognia nie są potrzebne w tej grze!
— Tryb Battle Royale (z primaaprilisowego serwera testowego) nie powróci w najbliższym czasie.
— Chcemy pod koniec roku wprowadzić jeszcze jeden rozrywkowy tryb gry.
Artyleria:
— Nie spodziewamy się nagłych akcji związanych z artylerią. Ciekawi nas, jak chłopaki od okrętów poradzą sobie z podobnym problemem, związanym z ogłoszoną przeróbką lotniskowców. Póki co nie ma konkretnych planów przerabiania artylerii w najbliższej przyszłości.
— Wierzymy, że aktualna ilość pojazdów tego typu jest wystarczająca, żeby zadowolić wszystkich fanów dział samobieżnych. Chociaż jest wiele materiałów i planów w archiwach, nie planujemy więcej artylerii w grze.
Inne:
— Nie ma technicznej możliwości tak zamknąć gry, żeby nie dało się w niej w jakikolwiek sposób oszukiwać. Prototypowaliśmy taki system, korzystając z oprogramowania, które monitorowało pamięć operacyjną procesora, przyglądała się wszystkim wątkom na raz itp. Oczywiście jednak problem jest taki, że nie zawsze można używać takiego oprogramowania legalnie – nie wspominając już, że mocno wpływało ono na wydajność gry, co spowodowałoby cierpienie u niektórych graczy, korzystających ze słabszych komputerów. W dodatku to i tak nie zapewniłoby stuprocentowej szczelności, bo ktoś mógłby spróbować obejść ten system offline. Zawsze będzie ktoś, kto oszukuje, więc będziemy nad tym pracowali tak, jak pracujemy teraz. Taki mamy klimat.
— System wymiany czołgów premium pozostanie niezmieniony, ale od kiedy wprowadziliśmy nowy sklep, funkcja nie jest w pełni zaimplementowana. Z najbliższą aktualizacją powinna już w pełni funkcjonować.
— Będzie mnóstwo zapowiedzi podczas tegorocznego WG Festu 2018. Więcej szczegółów wkrótce.
— Mapa dnia, nasza ulubiona / mało lubiana lokacja – dawanie „lajków lub dislajków” w oparciu o wyniki bitew. Nie ma jednak co liczyć na dowolny wybór mapy.
— Kiedy dyskutowaliśmy ostatni raz na temat połączenia czołgów / samolotów / okrętów w jedną grę, kluczowa była skala. Jeśli zrzucę bombę z samolotu na okręt, to chcę zadać ogromne obrażenia. Za to płynąc okrętem chciałbym, żeby taki samolot był dla mnie jak komar. Nie można jedną bombą zatopić okrętu! Podobnie z czołgami. Byłyby bezbronne wobec pozostałych dwóch sił. Mimo to mamy jednak pewną formę interakcji pomiędzy rodzajami sił w Linii Frontu.
— Obligacje to „waluta skillowa”. Przy okazji – w Europie mieliśmy związany z nimi skandal. Gracze z Europy, szczególnie z zachodu mówili: Zgadzamy się z ideą, ale pozwólcie nam je kupić – nie rozumiem tego. Muszę pracować 10 godzin, ale jestem gotowy za to zapłacić. Jako firma komercyjna byłoby to nam na rękę, ale zdecydowaliśmy się tego nie robić.
— W tym momencie nie myślimy o przywróceniu ogólnego chatu, jednak cały czas trwają na ten temat rozmowy i osobiście (A. Pankov) popieram pomysł przywrócenia go. Myślimy o liście komend, którymi można by porozumieć się z drugą drużyną.
— Bitwa Streamerów 2018 (event na serwerze RU): Zwycięstwo Lebw’y kompletnie logiczne, jednak początkowo była to dobra bitwa. Gratulujemy szybkiego zwycięstwa. To nie ostatnia Bita Blogerów. Musimy zmienić kilka rzeczy, ale ogólnie jesteśmy zadowoleni. Pomysł będzie rozwijany.
— Inicjatywy dla starych graczy – wystarczy wytrwać do grudnia! (Może to dotyczyć tylko serwera RU, więc można tylko obserwować temat)
— Będziemy usuwać ze szwedzkich TD te „błędy”, które dają graczom przewagę w bitwie. Część już usunęliśmy w poprzednich patchach. Pozostałe będziemy poprawiać do skutku, na razie traktujcie je jako dodatkową umiejętność.
— Czołgi specjalne, które chcieliśmy wprowadzić, ale zostały odrzucone ciągle istnieją w naszych głowach. Są tam też niektóre kompletnie absurdalne. Moją miłością jest radziecki T-39, jest też dużo świetnych prac Włochów – mówi Slava Makarov. Jest Sturmtiger – dopowiada Beletski. Raz w roku przypominamy sobie o tym i wszyscy zaczynamy dyskutować: „Zróbmy to teraz!” Chciałbym, ale nie. To naprawdę trudny temat.
— Pankov – Na zdjęciu jest TG (Tank Grote ~red). Mamy model tego pojazdu. I to nie z narysowanego E-100 Alligatora. Przymierzano się do niego jakiś czas temu, ale ostatecznie temat porzucono.
— Makarov – Marzę od lat o E-79. To kompletna, stworzona maszyna, ale nie ma o czym myśleć. Nie byliśmy w stanie dogadać się w temacie praw do niego.
— Q: Kiedy celujesz w linię horyzontu, celownik „przykleja się” do ziemi. Macie zamiar coś z tym zrobić?
A: Po co? To zniszczyłoby teorię, że sprawiamy, że poszczególne czołgi strzelają w ziemię, żeby je zbalansować. Oczywiście, że nie!
via tracks-up.com
Niech lepiej coś zrobią z tym MM. 80% bitew z tierami wyższymi
Racja. MM działa tragicznie, szczególnie na tierach 6 i 8. Oczywiście 9 tiery też prawie wszytskie bitwy mają z X tierem ale to już różnica tylko 1 tieru więc można przeżyć.
Mnie osobiście bardzo rozbawił patch poprawiający mm w styczniu tego roku, który działał przez jakieś 6 dni i mm znowu był jak dawniej.
No bez jaj ! Odpier….się proszę hipokryci z WG od 67(!) gdy nie robi się NIC z pewną przegiętą francuzką artą i pewnym niemieckim td…
Przesadziliścei onegdaj z hellcatem wykastrowaliście go a nie dali nerfa.
Skoro widzicie problem to raczcie łaskawie spojrzeć jaki sami stwarzacie.
Z taką (waszą) logiką coraz mniej się chce wspierać grę (zakłamanie)
Rozumiem, że znerficie polskie czołgi bo też są za dobre (9,10 tier) i leją ruskie.
Proszę nerfić wszystkie (!) przegięte czołgi !
Przecież napisali że bedą tego typu pojazdy zmieniane a dla przykładu jest t67. I nie pisz że mają go zostawić skoro sam potwierdzasz że jest przegięty. Takie pojazdy pozwalają na zbyt wiele i psują balans w bitwie. Trzeba zbalansować wszystkie, ale i tak balans będzie zachowany zupełnie dopiero gry przestanie 5 tiery rzucać w większości na 7, jak 6 na 8, itp.
Najlepiej napisać że mają ci zostawić twój op czołg bo nie musisz umieć grać a wciąż dobrze ci na nim idzie, niech nerfią inne, a twój wn8 maker mają zostawić! Pff A arty nie będą potrzebowały większego balansu jeśli ograniczą ich ilość na bitwę.
Szczególnie powinni odpowiednio zbalansować te wszystkie 3,4 tiery na których ludzie spędzają większość czasu w grze żeby sobie w gejowy sposób wn8 na nowych graczach nabijać, to jest hipokryzja. Sam masz najwięcej bitew tylko na op tankach niskiego tieru, bo na zwykłych raczej ci specjalnie super nie idzie.
Czemu usuwa się mój post ? Czemu odbiera mi się prawo do dyskusji, Czy post usuwa miłośnik przegiętej francuzkiej artki i niemieckiego td-ka ?
No to powtórzę.
W d… mam staty wn(y) etc. !!! Od kiedy gram wisi mi to jak wagon kitu. Koledzie chyba nie…
Gram tym co mi sprawia frajdę i tym co daje mi jako tako ciagnąć zabawę (ekonomicznie).
Nie czułem i nie czuję absolutnie potrzeby w związku z powyższym do „pięcia się w górę”.
Wyjątek zrobię dla polskich czołgów i tam zostanę z tym, który mi da najwięcej frajdy, może to będzie dycha, a moze 9 – tka a może 3 tier.
Jestem za nerfem KAZDEGO czołgu, który jest przegięty (to powtarzam). W tym artki made in france i tedeka made in germany. W takim przypadku proszę nerfić i 67 (dawno nim nie grałem)
Owa przebrzydła arta wystarczy jedna i potrzebuje nerfa.
Zdecydowanie najwięcej bitew mam na hellcat, no bo jest przecież mega op (?!) Po prostu go lubię i tyle.
„Planujemy podmieniać więcej czołgów (podobnie, jak FV215b, FV215b 183 czy Focha 155). Które? Z oczywistych względów, jeszcze nie powiemy. Ale zachowamy narzuconą wcześniej zasadę (gracze zachowują oryginał).” Ciekawe o czym mowa… darmo dycha zawsze spoko ale byle nie z linii ktorych nie robie na razie :p
Nareszcie. Sam mam wiele bitew na t67 i stwierdzam że jest op. Dobra załoga siata lorneta dosyłacz racje i jesteś nie do rozwalenia. Oczywiście jest więcej takich czołgów. Moim zdaniem powini zrobić coś z 2-3 tierem by debile nie mogły nabijać statystyk na 3 tierze. Niech np statystyki konta naliczają się od 4/5 tieru jak to jest z niektóymi medalami epickimi chyba.
Tak samo jest z lightami 7 tieru jak i innych też w sumie. WG zniszczyło w pewien sposób spota dając możliwość scoutom grania na topie. Robią teraz dmg i nic więcej bo to przecież daje wn8 a spot nie. Poprzednie losowania zmuszały ich do spota i było git. Sam gram lightami i są zbyt mocne gdy losuje je wśród 3 topowych czołgów dajmy na to 7 na 5 tiery.
Sprawa druga: TOG II* jest ciekawym czołgiem – bardziej kolekcjonerskim niż grywalnym. Trudno zrobić z nim cokolwiek…….Chyba to miało być napisane ”Trudno zrobić NIM cokolwiek”. Lekki rebalans nie załamał by gry a więcej ludzi mogłoby nim jeździć, większość moich znajomych i tak sprzedawała ten czołg po kilku walkach.
Widzieliście te statystyki serwera tygodniowe? Od lat w wocie gra opiera się prawie tylko na nabijaniu statów na 3 tierach. 60/70 % bitew jest tylko tam. Niby nic ale rebalans tych tierów uniemożliwiający wbijania tam statów przyciągnąłby graczy znowu na 8 tiery czy X tiery. Swoją drogą męczące jest gdy pojawia się w bitwie jakiś pro koksu na niebieskich statach, starasz się go wesprzeć by ugrać bitwę a ten muchomorek umiera bo nie umie grać powyżej 4 tieru. Staty kiedyś coś ukazywały, obecnie to już tylko gejowe marnowanie czasu na lolkach by mieść śliczne kolorki pasujące do butów.
Ciekawe które pojazdy przejdą na elitarne i co je zastąpi i co chcą zniszczyc w szwedzkich td
Zniszczyliscue vk72k
Ruszycie T67 -uninstal.
Będziesz płakusiał, jeśli zabiorą przegiętą OP zabaweczkę?
😀 😀 ;D
O kurcze, zostawcie T67, bo jak Zagnansk usunie grę to na jego miejsce wcale nie przyjdzie 10 nowych! To będą straszne czasy…