Czy Matchmaking faktycznie jest uszkodzony?
Nowy matchmaking jest cudowny. Nie, jest denny. Jest w porządku, ale… Ilu graczy, tyle opinii na temat nowego systemu losującego w World of Tanks. Ostatnio jednak z czeluści Internetu zaczyna dobywać się ryk tysięcy gardeł brzmiących unisono – Matchmaker, mimo dobrych założeń, nas oszukuje! Postanowiłem przyjrzeć się tematowi, mając również swoje uzasadnione podejrzenia. Uwaga, ten artykuł jest wypadkową mojej subiektywnej opinii, skrajnego uproszczenia zagmatwanego, skomplikowanego systemu i statystyki!
Statystyka
W naukach o statystyce jest czarodziejski dział, który nazywamy probabilistyką. Znamy go też jako jako rachunek prawdopodobieństwa. Nowy matchmaking wprowadził kilka dużych zmian, warto więc zwrócić uwagę, jakie mamy dziś szanse, że spotkamy czołgi niższych poziomów. Nie wiemy, jak Wargaming ustawił szanse stworzenia bitwy jednego, dwóch i trzech poziomów czołgów, więc przyjmijmy umownie, że są one równe 1/3 (bitwy VIII z X zdarzają się równie często, co samych VIII i VIII z IX). Liczymy!
1. Bitwa 3 tierów:
- 3 czołgi najwyższego tieru
- 5 czołgów średniego tieru
- 7 czołgów najniższego tieru
Szanse na wylądowanie „na topce” takie bitwy to 3/15, czyli 1/5. To daje nam 20% szans na to, że w bitwie 3 poziomów wylądujemy na górze listy. Innymi słowy – w bitwach tego typu statystycznie powinniśmy otwierać listę w co piątej grze. Środek listy to ciut ponad 33% szans. Wiecie, co to znaczy? Niemal w połowie przypadków z czystej statystyki MUSIMY znaleźć się na dole listy.
2. Bitwa 2 tierów:
- 5 czołgów najwyższego tieru
- 10 czołgów najniższego tieru
Tutaj sprawa jest prosta. Średnio w jednej na trzy bitwy wylądujemy u góry stawki. W pozostałych dwóch zostajemy w ogonie.
3. Bitwa 1 tieru:
- 15 czołgów tego samego poziomu
Żadnego losowania, nic. Zawsze jesteśmy równocześnie u góry i na dole. 0% szans na wylądowanie w czele.
4. Podsumowanie:
Przy (nijak nie potwierdzonym) założeniu, że szanse na stworzenie przez MM bitew o różnej rozpiętości tierowej są takie same, sprawa wygląda następująco:
Szanse na spotkanie czołgów 2 tiery niżej:
20% w bitwach 3 tierów + 0% w bitwach 2 tierów + 0% w bitwach 1 tieru. Dzielimy przez 3. Babuszka statystyka bez serca odpowiada nam, że paziować niskie tiery możemy tylko w 6 bitwach na sto! Tak, mamy 6,(6)% szans na to, że wylądujemy na samej górze!
Szanse na spotkanie czołgów 1 tier niżej:
33,(3)% w bitwach 3 tierów + 33,(3)% w bitwach 2 tierów + 0% w bitwach 1 tieru. Dzielimy przez 3. Szanse znacznie większe, w 22,2% bitew powinniśmy widzieć czołgi niższych poziomów. Czyli średnio raz na cztery bitwy!
Szanse na spotkanie swoich tierów:
46,(6)% w bitwach 3 tierów + 66,(6)% w bitwach 2 tierów + 100% w bitwach 1 tieru. Dzielimy przez trzy. No i bęc. Na dole listy jesteśmy w aż 71% przypadków! Siedem na dziesięć bitew kończymy na dole listy.
Pamiętajcie również, że ten balans będzie zachwiany przez czołgi z preferencyjnym matchmakingiem, dla których te wyniki powinny być zawyżone, co znów wpłynie negatywnie na maszyny bez ograniczeń losowania, sprawiając, że na szczycie znajdziemy się JESZCZE RZADZIEJ.
Oszustwa
Pojawiają się zarzuty, że WG „znerfiło” matchmaking tak, żeby rzucać nas częściej na dół. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie: Skoro wszystkich nas rzuca na dół, to kto miałby być w tej sytuacji uprzywilejowany i częściej trafiać na górę listy? System tworzenia meczów obsługuję tylko 1 grupę, która ma zawsze równe prawa – graczy. Niezależnie od klanu, modelu czołgu, jego typu, statusu premium (za wyjątkiem ograniczonego MM), konta premium, jesteśmy dla niego tylko wartością, którą musi przydzielić po równo do obu stron konfliktu. Nasze subiektywne wrażenie może podpowiadać nam, że jesteśmy pokrzywdzeni (faktycznie, jesteśmy! Patrz „statystyka”), jednak dotknęło to wszystkich graczy dokładnie w tym samym stopniu.
Moje odczucia
Mimo, że listę pojazdów w bitwie otwieram znacznie rzadziej niż do tej pory, odnoszę wrażenie, że bitwy stały się uczciwsze. Z jakiejś dziwnej przyczyny wygodniej mi wiedzieć, że nawet będąc na dole stawki połowa wrogiej drużyny to ludzie w takich czołgach jak ja, niż wylądować samotnie jednym VIII tierem przeciwko samym X, co kiedyś zdarzało się nierzadko. Jasne, skończyły się czasy bezkarnego okładania po głowach maluszków, trzeba się bardziej natrudzić, ale kiedy w końcu uda nam się trafić na czoło listy czujemy potęgę swoich maszyn. No chyba, że jedziemy TOGiem. Wtedy czujemy tylko delikatną morską bryzę, kiedy powoli żeglujemy po oceanie łez naszego wroga.
Jedna rzecz, którą zauważyłem, to problemy czołgów z ograniczonym matchmakingiem. W kilkudziesięciu bitwach z rzędu rozegranych na IS-6 niemal wcale nie spotykałem czołgów niższego poziomu. Podobnie sprawa wyglądała również na innych „ograniczonych” premkach, takie same obserwacje potwierdzili również moi pancerni znajomi.
Teoria a praktyka
Rozpisałem się tam u góry… A teraz to wszystko możecie skreślić. Nasz insider przyznał, że WG zdaje sobie sprawę, że system nie działa tak pięknie, jak rozpiska powyżej. Dlaczego? Tutaj musielibyśmy zatrudnić sztab statystyków i ekspertów, a i oni nie daliby nam odpowiedzi, jak stworzyć system, który w doskonały sposób wyważy drużyny pod względem czołgów, tierów i umiejętności graczy. W czołgi dzień w dzień grają miliony ludzi. Serwery przetwarzają terabajty danych. Nowy system losujący ma jedynie kilka tygodni, pozwólmy mu dojrzeć, wyjść z chorób wieku dziecięcego. Zmiany były konieczne, zostały wprowadzone, teraz jest czas na zbieranie danych i szlifowanie. To, ile to zajmie i jak się skończy zależy tylko od tego, jak bardzo Wargamingowi będzie zależało na optymalizacji systemu.
Pamiętajmy tylko, że nowy system oznacza dla nas nowy styl gry. Nikt nas nie oszukuje, w topce lądujemy mniej więcej równie często, co wszyscy inni. Mimo, że nasze odczucia mogą być skrajnie odmienne, bo jednak faktycznie częściej jesteśmy w ogonie.
Jakie jest Wasze zdanie na temat nowego systemu losującego? Dajcie znać w komentarzach!
Losowania powinny wygladać tak że losuje WSZYSTKICH na tym samym tierze i koniec kropka
4 graj tylko z 4 5 tylko z piątkami i tak z każdym tierem!
a jakby było za mało np 10 to po prostu bitwy z mniejsza ilością tanków i po problemie wtedy było by sprawiedliwie
jak dla mnie cały czas jest to jedna wielka manipulacja
Jest 16.09.2018, nadal brak zmian w MM. Jakieś 50% gier gram na +2 tiery. Masakra! Zbyt trudne dla wargaming’u byłoby zrobienie MM maksymalnie z 1 tierem różnicy? Topowe tiery zjadają czołgi -2. Gra daje frajdę grając wszystko inne niż gry losowe ;(
Fajnie mamy datę 10.08.2018 Dalej MM tak losuje. Bo nie można zrobić tak że na 10 bitew mamy 6 na swoich tierach. Dwie na dole, dwie po środku? ps 30% z tego zagram 8 to niestety ale Top. Ja chce tylko top na 8 z 8 tak jak na kompaniach. Tyle ze chce mieć od tego liczone wn8. Bo raczej jak bym chciał grać tierem X to bym X non stop grał. Nie wspominam o wn8 bo co mi z tego że kolega w X ma 400 wn8? i takich kolegów mam 3 padają po 5 minutach bitwy i ? Brawo zostaje 8 z 1500 hp na 3 razy X hmm nawet mając full golda ciężko to wygrać. Wystarczy złapać 2 x za 750 Oczywiście jest to uczciwe losowanie
A ja nie czepiał bym się MM . Czepię się losowania gdy co byś nie robił (7frag!!!) przegrywasz ?. A już 0:15 to totalnie nieporozumienie!!!.
Zrobiłem sobie zestawienie statystyk graczy po przegranej walce do 3. I suma odbytych walk 239048 do 292258 (53210 mniej u przegranych) Suma klasyfikacji osobistej 50220 do 58733 (8513 mniej u przegranych) procent zwycięstw średnia 47,28 do 48,268 (0,99 mniej u przegranych) procent trafień średnia 53,6 do 56,71 (3,11 mniej u przegranych) WN8 suma 8988 do 13265 PRZEPAŚĆ. poza tym w przegranych dwaj gracze to cytryny ośmiu pomarańcze i czterech pomidorów dwaj czarni!!! U zwycięzców jeden Niebieski trzech zielonych trzech cytryny trzech pomarańcz trzech pomidor dwóch czarnych ale o połowę lepszych od czarnych u przeciwnika !!!. jak tu wygrać????.
To jest problem jak Heavy jedzie w krzak spotować !!!! . Wstawił bym tabelkę ale nie bardzo wiem jak . Pisałem do WG ale twierdzą że nie są w stanie nad tym zapanować !!!! jestem informatykiem i nie takie bazy danych ogarniam .
Ja przestałem wydawać pieniądze na tę grę . Jak WG nic z tym nie zrobi to trudno ! zmienię grę .
MM nadal zepsuty… Zagrałem ostatnio 20 bitew z czego 10 byłem losowany +2 , 9 byłem losowany +1… A JEDYNIE 1 BITWA BYŁA GRANA NA RÓWNI … CO TO ***** JEST JA SIĘ PYTAM
Już zbierałem się, żeby samemu to przeliczyć. Oczywiste jest przecież to, że jeśli w bitwach z 3 tierami są tylko 3 czołgi na topie i 7 na dole, to prawdopodobieństwo bycia na topie jest małe.
Ja bym jeszcze policzył ile jest czołgów w bitwach na poszczególnych tierach:
http://www.vbaddict.net/gamestatistics/tank-tier-classes
Niestety jak widać pojazdów na 8 tierze jest najwięcej, a to oznacza, że 6 tiery są najbardziej poszkodowane.
Tworząc MM trzeba uwzględnić ilość czołgów w kolejce na poszczególnych tierach,tak, aby nie czekać zbyt długo (kolejki też mają swoją pojemność – im dłuższa kolejka, tym klient dłużej czeka na bitwę, tym częściej będzie z niej rezygnować, tym więcej trzeba obsłużyć usuwanie z kolejki, tym więcej mocy procesora serwer zużywa na obsługę kolejki a nie na dobór bitwy, etc.
IMHO – to raczej ilość czołgów na 8 tierze zaburza MM – łatwiej się gra 10 i 9 tierami, bo częściej losuje na 8 tiery (bo jest ich więcej w kolejce niż innych tierów) i tym gorzej dla 6 tierów, bo jest tyle 8 tierów, że trzeba je losować na topie. Zrobiłem sporo bitew na 6 tierach i niestety takie defendery czy chryslery są dla nich OP.
No i poszkodowane są czołgi z ograniczonym MM – taki KV-5, IS-6 czy JagdTiger8.8 niewiele może zrobić tym nowym premkom – nawet na goldzie małe szanse przebicia, a często je będzie losować z nimi na 1-tierowej bitwie.
„Oczywiste jest przecież to, że jeśli w bitwach z 3 tierami są tylko 3 czołgi na topie i 7 na dole, to prawdopodobieństwo bycia na topie jest małe.”
Bzdura. Założyłeś, że istnieją tylko bitwy 3-5-7. W takim wypadku miałbyś rację. Ale są też bitwy dwutierowe i jednotierowe, a w takiej sytuacji skonstruowanie bitwy, w której dany czołg byłby na topie, nie jest problemem.
Nie wiem gdzie Ty widzisz losowania 10 z 8 tierami gram na 10 bardzo dużo i raz mnie wylosowało z 8 tierami non stop losuje same 10 lub 10 i 9.Identycznie sprawa jest na 8 tierach losuje najczęściej same 8 tiery lub na 10 raz tylko wylosowało mnie top 3 z 7 i 6 tierami,ięc nie piernicz głupot,gram codziennie sporo bitew i nie widzę żadnych zmian.Spierdolili MM i nie potrafią się do tego przyznać bo jest im to na rękę jak ludzie wypluwają więcej gold pestek.
jest proste rozwiązanie niech najpierw losują tier jakiego dadzą najwięcej do bitwy(ważne żeby prawdopodobieństwo wylosowania tieru było zależne od ilości pojazdow na tym tierze w kolejce), a potem konfiguracje 3-5-7, 5-10, lub 15 i sprawa z glowy, to zagwarantuje szybkie rozładowanie tieru z zadużą ilością czołgów, dodatkowo powinny być2 kolejki na każdym tierze – ci którym należy się top tier i reszta, jak wypadnie losowanie gdzie top tier ma być7 to najpierw bierzemy czołgi z kolejki top7 a potem reszta
Do tego MM powinni jeszcze dodać losowanie graczy według ich umiejętności od kilku dni bitwy są po prostu jednostronne w jednym teamie są pomarańczowi gracze a w drugim z 5 fioletów dalej potraficie sobie wyobrazić jak wygląda końcowy wynik. W większości moich przypadków jest ciągła przegrana wczoraj 2/15 2 dni temu 4/12 i tak w kółko. Po prostu aż odechciewa się grać rozumiem że to zabawa ale ciągłe przegrywanie też demotywuję człowieka.
Wybacz rykoszet ale pierniczysz farmazony,jak bym czytał post prosto z WG,sami wiecie że po mikro łatce co miała naprawić bug z mm co ludzie robili sobie plutony 1 osobowe,spieprzyli MM i to widzą wszyscy poza rykoszetem,boicie się napisać prawdę żeby czasem nie dostać bana na wyjazdy typu tank fest itp.Kiedy w końcu znajdą się rzetelni ludzie w stylu hallack05 co nie boją się o tym mówić głośno,MM jest spieprzony od mikro łatki i wszyscy to widzą,ja też tego doświadczyłem i robiłem statystyki,chodzi o to chyba żeby gracze więcej wypluwali gold pestki bo nowy MM zaburzył przychody do WG i tyle w temacie.Następny portal co kuli ogon pod siebie bo boi się stracić przywilejów w WG.
1. Jakie to wielkie przywileje mamy w WG, że tak rzekomo boimy się je stracić?
2. Oczywiście, był błąd, do którego WG się przyznało i go naprawiło. My też o nim pisaliśmy i otwarcie krytykowaliśmy WG za tak oczywiste błędy, do których dopuścili. Widać nie czytasz nas dość często, żeby to zauważyć. Albo nie czytasz ze zrozumieniem.
3. Nowy MM dalej nie jest doskonały, ale dalej będę obstawiał przy swoim zdaniu, że ta zmiana była dobrą decyzją i z niecierpliwością czekał na kolejne poprawki mechanizmu losującego.
4. Hallack jest rzetelny, a większość jego newsów w filmach pochodzi od nas. Tak, jakbyś do tej pory nie zauważył. Podobnie u Multiego. W przeciwieństwie jednak do chłopaków – i nie umniejszając tu ich sukcesu i pracy włożonej w społeczność – my informacje podajemy, nie powielamy. 😉
5. Tak się składa, że sam również prowadziłem statystyki i jasno zaznaczyłem w artykule, że problem mają przede wszystkim premki z ograniczonym MM. Nie doczytałeś? Zbyt długi artykuł, żeby ogarnąć od deski do deski? Gdyby udało Ci się dotrzeć do końca zwróciłbyś uwagę, że napisałem, że problem faktycznie JEST. Jeśli to uważasz za podkulanie ogona, to rozumiem, że jedynym merytorycznym sposobem napisania tego bez podkulania ogona jest „OMG WG OSZUKUJE” w stylu SirFocha tak, żeby zaraz wylecieć z programu społeczności, który tak przy okazji nie daje nam niemal żadnych korzyści.
6. Jeszcze raz zaznaczę – w artykule podałem tylko suche dane i rachunek prawdopodobieństwa. I jeśli jest bitwa +2 tiery, to naprawdę z 30 osób tylko 6 ma te X. Pozostałe 24 walczą z wyższymi tierami. Nie ma tutaj systemu nagradzania/karania, magicznych modyfikatorów skilla, pilnika SerBa ani nienawiści WG do konkretnego konta. Jesteśmy u góry rzadziej, to fakt, bo po prostu jest tam mniej miejsca. Kropka.
To wy nie czytacie ze zrozumieniem,problem nie leży głownie po stronie czołg z ograniczonym MM tylko ze wszystkimi czołgami nie zależnie czy prem z ograniczonym czy bez i czy zwykły czołg z drzewka.Jakoś zaraz po wprowadzenie nowego pacza wszystko działało idealnie było super mega losowania tak jak powinno być i jak obiecywali,tylko dziwnie po mikro łatce wszystko spieprzyli,jest gorzej niż przed paczem,wolę stare losowania ze starym MM niż to co teraz się dzieje,czyli praktycznie przykładowo 99% to zero losowań 8 tierów z 7 i 6 tierami.Wszyscy widzą to tylko hallack nie boi się głośno o tym mówić. I nie wciskajcie mi kitu że akurat o żle działającym MM halack dowiedział się od was,Nie od was tylko sam wyczaił i wysłuchał graczy na strimie.Nowy MM dalej nie jest doskonały,ja pierniczę jak bym czytał odpowiedż z WG………..Większość newsów hallacka pochodzi ze strony Domina a nie waszej jak już.Chcecie być rzetelni to piszcie i mówcie jak jest(ala MaxKolonko) a nie wciskacie kit w stylu WG.
Co boli najbardziej to nadpisanie zasady „minimum co 4 bitwa na topie”. Mam nadzieje, że chociaż 1wsza na topie aktualna.
Swoją drogą podczas buga z losowaniem na top będąc w solo-plutonie często zdarzały się bitwy 1 tierowe albo 5-10 bez czekania (max 10s). Wydaje mi się, że mm+-1 uleczyłby sporą ilość pojazdów, ale w dobie defenderów i innych wallet warriorów to może i lepiej, że jest +-2…
Specjalnie w sobotę i niedzielę robiłem sobie testy i grałem czołgiem T34-85 po 10 bitew z rzędu. I W sobotę losowało mnie 7 razy na VIII, 2 razy w przedziale V-VII i tylko raz na same VI. Ani razu nie rzuciło mnie na IV. W Niedzielę podobnie z tą różnicą, że 6 razy na VIII, 2 razy V-VII, raz VI-VII i raz na same VI… Gram zmaksowanym czołgiem z niezłą załogą i da się coś powalczyć nawet z VIII, ale nie wyobrażam sobie grania przy takich losowaniach na podstawowym pojeździe, który dopiero grinduje. A zwłaszcza, że są pojazdy które, nawet zmaksowane, nie bardzo się nadają do grania, a zwłaszcza na pojazdy wyższych tierów. I za pewne odezwą się zaraz 'wielcy’ specjaliści, że jak gramy na dole to powinniśmy szukać pojazdów swojego tieru itd. Ale co w sytuacji jak gram np OIem? Albo innym HTkiem? Zapewne mam szukać arty… Co do tego, że nas wszystkich losuje na dole, to przecież pojazdów na Topie jest 3, a reszty 12 wiec MM ma 4x więcej graczy do losowania ich na dole. Uważam też, że losowanie może być dyktowane np tym czy mamy 'zbitą gwiazdkę’, odpaloną rezerwę, albo czy nie ma jakiejś misji (jak np misje na medy na tym week). Do tego częste losowania na dole skutecznie motywują do używania amunicji premium.
Pojawia się jednak zasadnicze pytanie: Skoro wszystkich nas rzuca na dół, to kto miałby być w tej sytuacji uprzywilejowany i częściej trafiać na górę listy? To proste dasz palec będą starać urwać razem z ręką ludzie co płacą grają najwięcej i jest ich niewielki procent i ci mają najgorszy mm „zachęcający” do dalszych zakupów… wniosek jedna lub dwie premki konto Premium i tyle więcej nie ma sensu wydawać bo Wg odpowiednio ci podziekuje, mają w Białoruś powiedzenie chciwy traci dwa razy ?
A czy nie miało być tak że wyższy priorytet będą miały bitwy 1 tierowe później dopiero 2 tierow i na końcu 3 tierowe? Mam wrażenie że pierwsze 2 tygodnie nowego mm były super grałem 50% równe tiery, 30% 2 tierowe bitwy i 20% najgorsze możliwe losowanie. Teraz jest odwrotnie. Czy naprawdę gra tyle X? czy nie mogą X grać razem? Czy gdy na serwerze jest 70 000 graczy tak trudno jest dobrać równe tiery? dla mnie to bzdura. Następna rzecz od nowej łatki nigdy ale to przenigdynie wylosowalem innej kombinacji niż 3x10tiery 5x9tiery i 7x8tiery. NIGDY przez ponad 150 bitew. Miało być tak że 10tiery losuje od 1-3 później losuje 9 tiery od 1-5 i reszta 8 tiery a więc teoretycznie jakas bitwa np. 2×10 tier plus 3x9tier i reszta 8 powinna się zdarzyć. DLA MNIE TO ŚCIEMA a naprawienie błędu plutonów poskutkowało tym że prawdopodobieństwo wylosowania równych tierów jest najniższe. Kupiłem 4x w życiu konto premium od chyba 4 lat i nie mam ochoty grać w tą grę. Cieszy mnie jedynie to że nowe premki grandfinalowe losuje na X. Fakt mogę co prawda pośmigać sobie Obj. 907 rejpiąc niezbalansowane premki ale nie daje mi to frajdy za mała pula HP. Do tego jeszcze ta akcja z Fochem który przedstawił chyba najlepsza recenzję jaką widziałem od 4 lat.
Skreślę parę słów, w razie czego mogę napisać więcej.
Sam match-making, jako taki jest sprawiedliwy (nie twierdzę, że mi się podoba). Zestawia czołgi w dosyć czytelny sposób, chyba jedynie osoby o inteligencji dżdżownicy, nie są w stanie udźwignąć tej prostoty (przepraszam, za być może zbyt grube słowa, ale zniechęcenie czasami ogarnia).
Istotne jest to, czego nie ma w tym artykule, a mianowicie modyfikatorów.
Czym są owe magiczne „modyfikatory”? Są to dodatkowe czynniki, wpływające na planowanie rozgrywki, do jakich oficjalnie i wprost wg się nigdy nie przyznało. Czynniki te jednak każdy w miarę bystry osobnik byłby w stanie „wymóżdżyć”.
Jakie to modyfikatory? istnieją/istniały 3 (ostatni, o którym wspomnę, jeszcze niezweryfikowany).
1. Modyfikator społecznościowy. Nasze zachowanie na forum, na chacie w grze itp, wpływają na to, jak traktuje nas serwer zestawiający teamy.
2. Modyfikator „szczęścia” – nie mając właściwej nazwy i nie trafiając jak w poprzednik przypadku, na żadną nazwę, tak go sobie określiłem. Do czego się sprowadza? Jeżeli nie szło nam dnia poprzedniego, to w dniu następnym, ten modyfikator ulega poprawie (lepiej nas losuje i lepiej nam losuje), jeżeli kolejny dzień był zły, to modyfikator się jeszcze bardziej podnosi. Nie wpływa on na to jakie kolorki są w teamach, ale na to gdzie jesteśmy i czy mamy więcej czy mniej dingów, itp
3. Modyfikator specjalny czołgu, każdy z czołgów ma swą wagę, większość to +2 (maksymalny zasięg po zmianach), chociaż są takie, których waga jest większa, przykład: kv4 częściej jest na dziesiątkach niż is3. Uprzedzając ewentualne pytania, nie mam tabeli tego modyfikatora, ale moje szacunki, są tylko szacunkami. Nie mniej jednak do czasu patcha zjawisko było ewidentnie dostrzegalne ( zaburzenie przez preferencyjnie losowane, co nie wpływa na obraz, chociaż utrudnia postrzeganie)
Jestem niemal przekonany o istnieniu modyfikacja konta premium. Trudno udowodnić jeśli nie wyłoży kasy więc to tylko „pomowienie „
Ja nie wiem czy to jest takie uczciwe że grając przez cały wieczór tym samym pojazdem, przez 10 bitew jestem tylko na X, że te X są bezkarne bo nie mają godnych przeciwników (bo nie oszukujmy się, żadna X nie szuka innej X żeby z nią walczyć tylko ja trafiam na tą dychę), a grając w plutonie na VIII nigdy nas nie wyrzuca na topie, najwyżej na same 8.. Wyniki bitew często wyglądają tak (15-1 albo 15-4), często jedna drużyna wygrywa OGROMNĄ przewagą. W bitwach jest za dużo czołgów lekkich. To nie jest okej.. mm do poprawy.
To by było zbyt monotonne, ale +/- 1 byłoby okej, drużyna zawsze miała by 8 poziomów X i 7 poziomów X+1, tak żeby tych niższych tierów było o jeden więcej.
A ja nie pierniczyłbym się z topolami i down table. WG powinno ustawić tak losowania, aby bitwy były tylko na tym samym tierze. Jak grasz VIII tierem to tylko powinieneś grać z 8 i niczym innym. To samo tyczy się innych tierów. Grasz X to tylko z X. I każdy wtedy przestałby marudzić że jest na dole. Zawsze są równe szanse. Wtedy tylko MM za zadanie dobrać równoważne czołgi, tyle samo HT TD MED LT . Czy nie byłoby lepiej? Jakie jest wasze zdanie?
Nie jest to głupi pomysł, ale WG musiałoby wywalić sporo medali z gry. Czas oczekiwania w kolejce dla niektórych tierów by się wydłużył. W godzinach gdzie na serwerze jest mało graczy, rozpoczęcie rozgrywki trwałoby nawet kilka minut. Według mnie wystarczyłoby na razie zwiększyć % bitew jednotierowych (np 60%). Nieco mniej bitew +1 (np 30%) a bitwy +2 powinny być rzadkością czyli pozostałe 10%.
Problem nie brzmi: „rzadziej nas rzuca na topie”. Problem brzmi „WG obiecało, że po trzech losowaniach na dnie danym czołgiem, następne losowanie musi być albo na topie, albo w środku stawki”. Ponieważ radykalnie zwiększono liczbę bitew jedno- i dwutierowych, nie powinno to być problemem. A ponoć jest.
Być może WG odeszło od tego rozwiązania, być może ono nigdy nie funkcjonowało i jest tylko mitem. Czy dotyczy jednego czołgu i gry nim pod rząd, czy też seria dotyczy wielu pojazdów. Nie wiem. Spróbujcie ustalić to dokładnie. A dopiero później ustalcie, czy coś co powinno działać, jest zepsute.
Jak możecie pisać, że MM jest zepsuty, skoro nie podajecie dokładnych zasad jego funkcjonowania? Przecież logicznie rzecz biorąc, MM nie jest zepsuty, bo wszystkie bitwy są w formatach 3-5-7, 5-10, 15.
Kompletnie nie macie pojęcia, jaka jest istota problemu.
Może i mówili o losowaniach, ale według oficjalnych danych (można poczytać w ich patentach, których treść jest ogólnodostępna) chodzi w rzeczywistości o wygrane/przegrane bitwy.
Np. jak jesteś botem z 45% WR to po kilku porażkach (już nie pamiętam ilu) masz zwiększoną szansę wylosowania na top.
Jest to bardzo sprytny zabieg – taki pomidorek co którąś bitwę ląduje na górze i jest w stanie coś ugrać, więc i exp i zarobek wpadnie, w innym wypadku grind trwałby w nieskończoność, kredki by się skończyły a dodatkowo taki gracz „for fun” nie czerpałby radości z gry (bo gdyby nie działanie MM to pewnie miałby z 30% WR jak nie mniej) i odszedłby z gry.
Kto na tym cierpi? Oczywiście gracze z większymi umiejętnościami, którzy coś w robią w bitwach, wyciągają i są statystycznie lepsi. Wynika to z bardzo prostego założenia – skoro bot jest na górze, to przy losowaniu już jeden slot na topie jest zajęty a należy pamiętać, że słabych graczy jest o wiele więcej niż dobrych 🙂
Ogólnie jeśli chodzi o MM to jestem niemal przekonany, że głównym winowajcą jest słaba optymalizacja kodu lub/i serwery MM są zbyt mało wydajne. WG od dawna pokazuje, że będzie uparcie twierdzić, że wszystko jest ok z serwerami, chyba księgowi wywierają zbyt duży nacisk na kadrę kierowniczą. Są ogromne problemy z lagami, kickami, przycinkami, downami. Co robi normalna firma? Modernizuje sprzęt, przechodzi na wydajniejsze serwery lub stawia nowe. Co robi WG? Udaje, że wszystko jest ok i po jakimś czasie wypuszcza łatkę „optymalizującą”. Zastanówmy się jednak co oni mogą optymalizować? Jedyne co mogą zrobić to zmniejszyć transfer pomiędzy klientem a serwerem. Jak najprościej to zrobić? Sprawa jest banalna – wystarczy zmniejszyć częstotliwość odświeżania lecącego pocisku, kierunku lufy lokalizacji czołgów i ich sposobu poruszania się oraz /UWAGA/ uproszczając modele kolizyjne. „Tajemnica” znikających weakpointów przy konwersji do modelu HD wyjaśniona 😉
Stąd też bugi związane z znikającymi lub zawieszającymi się w powietrzu (takie też były) pociskami, problem z „pływaniem” naszego czołgu i teleportowaniem się (skokowymi ruchami) pojazdów przeciwnika oraz mikroopóźnieniami przy wystrzale. Myślę też, że część strzałów za zero i pudeł może mieć z tym związek.
Mam nadzieję, że WG w końcu się ogarnie i zainwestuje w sprzęt i serwery zanim będzie zbyt późno.
Ja tam uważam że jednak nowy mm się sprawdza. Gra się o wiele przyjemniej niż wcześniej, mimo że często na dole. Nadal mamy min 7 czołgów tego samego tieru co my, a nie tak jak dawniej, np bylismy jedynym czołgiem danego tieru w bitwie. Choć nadal zdarzają się bitwy 15:0 i zbliżone, jednak w moim odczuciu jest ich znacznie mniej niż kiedyś. Obecnie łatwiej odwrócić wynik teoretycznie przegranej bitwy na swoją korzyść. Oczywiście zawsze komuś będzie źle, jednemu że rzuca go na topce innemu, że na dole, więc jak by nie było i tak będzie źle.
Nie wiem jak można nie rozumieć dlaczego 8 tiery są prawie zawsze na dole. Otóż tą uprzywilejowaną grupą są X ! MM wymusza bitwy 3-5-7 a w związku z tym że na X gra dużo osób to dychy przypadają na prawie każdą bitwę tier 8+. Powinno być tak że dyszki losowało głównie do bitw jednotierowych, wtedy 8 i 9 częściej losowało by na topce. Czysto statystycznie przy obecnym działaniu MM nie ma możliwości żeby 8 i 9 losowało na górze, za dużo jeździ dyszek.
Tygodniowy rozkład pojazdów:
tier VIII – 120 298 (13.05%)
tier X – 26 129 (2.84%)
Za dużo dyszek jeździ powiadasz…
Nie wziazles pod uwage jednej rzeczy: wg obiecalo, ze po serii bitew na dole tabeli bedzie nas rzucalo na gore. Moj dziennik, ktory mowi mi, ze wczoraj na 23 bitwy VIII zagralem 2 razy w bitwie jednopoziomowej i ani razu nie spotkalem tieru nizszego od siebie wybucha w tym momencie histerycznym smiechem.
O ile kojarzę – nie obiecali że rzuci na górę.
Wystarczy że rzuci na środek.
Podejrzewam, że dla nowego MM rzut do bitwy 2 poziomowej (5-10) na dole to też jest środek, skąd się biorą te problemy.
Na samym początku jest błędne założenie, że MM dobiera po równo z worka 3 różnych rodzajów bitw (3, 2 i 1 tierowych). Maszyna losująca MUSI dynamicznie reagować na to co dzieje się w kolejce, na rozłożenie klas pojazdów i aktualnych tierów.
Tak na szybko zerknijmy na tygodniowy rozkład tierów:
tier I – 122 988 (13.35%)
tier II – 164 071 (17.8%)
tier III – 117 334 (12.73%)
tier IV – 103 305 (11.21%)
tier V – 90 209 (9.79%)
tier VI – 87 698 (9.52%)
tier VII – 53 224 (5.78%)
tier VIII – 120 298 (13.05%)
tier IX – 36 319 (3.94%)
tier X – 26 129 (2.84%)
…i teraz również na szybko trzeba podobierać graczy w drużyny, żeby żaden zbyt długo nie czekał.
Na tym etapie byłoby łatwo, ale …no właśnie ale: mamy kilka dodatkowych założeń – równowaga w ilości art, TD i LT (co nie zawsze wychodzi np. pojawiają się doniesienia o bitwach z jedną, jedyną artą w całej bitwie), pojazdy z ograniczonym MM oraz (być może) „waga” pojazdów (kiedyś głównie na tym opierał się MM). Załóżmy jednak na chwilę, że klasy i typy pojazdów układają się idealnie i zauważmy jedna prawidłowość – tych z dołu tabeli musi być więcej niż tych na topie. Tutaj przydałyby się statystyki z godzinowym rozłożeniem tierów, ale tym też sobie nie zaprzątajmy chwilowo głowy. Powiedzcie mi jakim prawem chcecie trafiać 8T na top skoro jest was 13% a 6 i 7 poziomów razem wziętych jest 15%?
Z MM jak z usługami: może być tanio, szybko i dobrze, ale jednocześnie można zaznaczyć tylko dwie opcje 😛
Jak kogoś NAPRAWDĘ zastanawia jak działa MM by WG to zachęcam do lektury patentów nr US8870644 B2, US8708802 B2, US8425330 B1, US9610504 B2
Dla ludzi z nadmiarem czasu:
https://www.google.com/search?hl=en&tbm=pts&tbm=pts&q=inassignee:%22Wargaming.Net+Limited%22&biw=1536&bih=730
https://www.google.com/search?hl=en&tbm=pts&tbm=pts&q=inassignee:%22Wargaming.Net+Llp%22&biw=1536&bih=730
Jeśli chodzi o moje prywatne zdanie – serwer MM nie wyrabia, za mało węgla i WG jak zwykle skąpi na moc obliczeniową i idzie na łatwiznę. Gdyby system miał lepiej dobierać bitwy to chwilę by to trwało i gracze by zjedli WG za kolejki. Zamiast tymczasowo zwiększyć moc obliczeniową kalkulatora od MM to będą się upierać, że wszystko działa. Do tej pory działało: dzisiaj wojna a jutro sojusz ze Eurazją, kto o tym będzie pamiętał za parę dni. Jak za kilka miesięcy lub za rok uporają się z problemem MM i uda im się całość zoptymalizować na aktualne kalkulatory to się tym nawet pochwalą 😉
Zgodzę się że serwery mają za słabe – patrz co wersja lagi itp. Kolejna sprawa to lista kontaktów a w zasadzie ograniczona liczba kontaktów i ignorowanych osób. To wiąże się ze zwiększona pojemnością serwerów a na to wg sobie nie pozwoli bo to zwiększa koszty. WG zrobiło się pazernym molochem. Nie dziwię się ale taka polityka na dłuższą metę zniechęca.
Moim zdaniem dużego plusa dostały wszystkie 8 premki z normalnym mm. Z tego względu że kiedyś widziały więcej 10 tierów a teraz max 3. Automatycznie osłabiono czołgi z mm+1. Mój is-6 znacznie częściej widzi dziewiątki lub full ósemek. Wszelkiej maści patrioty, chryslery, defendery, liberte zdominowały rozgrywki drużynowe, klanowe, randomki. Czołgi które losowało zawsze na topce jak dla mnie się nie liczą bo to przeważnie jakieś lolki. Zapraszam do dyskusji.
Pełna zgoda. Premki z ograniczonym MM dostały po tyłku, OP prem VIII są teraz w raju. Tak samo przyjemniej się teraz expi IX, bo skończyły się bitwy, gdzie nie ma w kogo strzelać, bo same dychy. 😉
No tak, obecnie różnica między czołgiem +1 a +2 jest taka, że ten drugi spotka co jakiś czas „aż” o 3 czołgi tieru +2 w bitwie. Dla takiego IS6 nie byłoby żadnej różnicy, przy takiej penie na AP. A że MM losuje topkę jako 15x 8 tier, to ma przerąbane.
Mi tam sam MM się podoba, VII często jestem w top 3. Problem jest balans drużyn. Wyrównane bitwy zdarzają się sporadycznie. Przez co do chodzi do dziwnych sytuacji. Grasz normalnie i albo drużyna przeciwnika tak ciśnie, że po dwóch minutach jest 0-8, albo nasza drużyna tak ciśnie i nie ma gdzie zrobić sensownego wyniku. Grasz zachowawczo możesz nic nie zrobić lub zginąć ostatni. Grasz agresywnie robisz topowy wynik lub giniesz w pierwszej kolejności. Często jest tak, że jestem Top 1 wyników w drużynie, przegrana i tak 5 razy z rzędu. Później nic nie zrobię, bo pojadę nie w tą stronę i oczywiście wygrana. To mnie w tej grze denerwuje. Nie to, że walczę tierem VIII z X, czasami nawet tak wolę.
Myślę, że wydźwięk artykułu jest przesadzony. Jako, że w grze są 4 tiery które mają uprzywilejowany MM. 1 i 2ki rzuca tylko 1+. 10 zawsze na top, 9 nigdy nie spotkają 2+. W związku z tym tiery 3-8 zawsze będą pokrzywdzone względem innych. W artykule powinieneś uwzględnić perspektywę tieru. Np z dychy zawsze jesteś na Top… więc jak tu mówić o złym MM. No i kryteria na czym nam zależy. Lepsi gracze preferują jak jest dużo „hp” w bitwie, słabsi jak ich rzuci na top i sobie „pofarmią” małe tiery. Jedno jest pewne. Na pewno ten MM dużo bardziej wspiera grind czołgów niż poprzedni, ludzie niektórzy grają 10 bitew dziennie i mogli trafiać sesje gdzie byli cały czas na dole, teraz to jest niemożliwe. Zamiast krytyką obecnego systemu chciałbym zobaczyć porównanie ze starym.
Jasne, zgadzam się, że czołgi ze skraju listy mają ciut inną sytuację, zarówno z dołu, jak i z góry. Wydaje mi się jednak, że MM celowo częściej wrzuca dla X bitwy jednego tieru. Tego, że są na górze łańcucha pokarmowego nijak nie zmienimy.
wystarczy jeszcze bardziej obciąć zarobki wtedy 9 i 10 tierów będzie mniej
zaproponuje to na najbliższym posiedzeniu
co wy o tym myślicie
jak bitwy 10tkami i 9tkami będą przynosić większe straty wtedy więcej ludzi będzie grało 8kami premium i kupowało konto premium super nie ?