Poniższe Q&A stanowi zapis rozmowy Falathiego, pracownika ds. Społeczności z NewMulti2k. Poruszony został temat przyszłości World of Tanks. Miłej lektury! 😉
Q: Czy WG planuje wprowadzenie pojazdów kołowych?
A: Tak naprawdę, w zeszłym roku przy okazji stulecia czołgów mieliśmy event z czołgiem Mark IV i samochodami pancernymi. To był, można powiedzieć działający prototyp pokazujący, że możemy mieć pojazdy kołowe w grze. W tej chwili trwa implementacja tego mechanizmu tak żeby ewentualnie w przyszłości wprowadzić te maszyny. Niewykluczone, że niedługo będzie więcej informacji w momencie jak będziemy mieć gotowy mechanizm, gotowe jakieś pojazdy, czy coś więcej niż tylko działający prototyp. Także tak, to jest w planach.
Tutaj mogę dodać, że pewnym utrudnieniem w przypadku pojazdów kołowych jest to, (jest to komentarz z mojej strony) że w przeciwieństwie do tego, co mamy na współczesnych polach bitew, w okresie II WŚ pojazdy kołowe miały dość ograniczone role. To były głównie pojazdy zwiadowcze, ubezpieczenie, czasem pojazdy artyleryjskie. Chodzi o to, że po prostu w porównaniu do tego co mamy w WoT oznacza to brak pancerza i na ogół dosyć przeciętne uzbrojenie.
Q: Kiedy możemy spodziewać się nowych map i co się dzieje z mapą Studzianki?
A: Otóż, troszeczkę jeszcze potrwa wprowadzenie nowych map w tym Studzianek, ponieważ w tej chwili osoby zajmujące się produkcją map są w pełni skupione nad konwersją istniejących już map do jakości HD. Ostatnio pokazywaliśmy między innymi nową wersję Urwiska, Klasztoru, Kopalń w wersji HD. Nie skończy się na tych 3. W momencie kiedy wszystkie mapy zostaną doprowadzone do standardu HD, co powinno potrwać niezbyt długo, w tym momencie wrócimy do pracy nad nowymi mapami. Po prostu nie ma wielkiego sensu wprowadzania nowych map, kiedy za chwilę trzeba by je znowu konwertować do HD.
Q: Czy planujecie powrót do trybu historycznego?
A: Mówiąc wprost, w tej chwili nie trwają żadne prace nad nowym trybem historycznym, ponieważ w tej chwili jesteśmy skupieni na nowym trybie w postaci Linii frontu, czyli tego co było testowane ostatnio na Piaskownicy. Pierwsze próby wypadły całkiem pomyślnie tak, że będziemy dalej rozwijać ten tryb i w związku z tym, że jesteśmy w tym momencie skupieni na tym, na razie bitwy historyczne są w odstawce.
Osobiście muszę powiedzieć. Mam nadzieję, że w przyszłości jeszcze zobaczymy bitwy historyczne w jakiejś zmienionej wersji no, ale rozumiem. Tutaj chodzi o całkowicie nowy tryb, więc jak on wypadnie dobrze, to będzie można wrócić do tematu historycznego.
Q: Jak przebiegają testy mechanizmu obsługi dwóch dział, ostatnio głośno było na temat ST-II, który korzystałby z tego rozwiązania?
A: Brak odpowiedzi – TOP SECRET.
– (Są i trwają takie testy. Nie wolno nam nic obecnie wyjawić. Powiedzmy, że jeśli pójdą po dobrej myśli, to Supertesterzy dostaną M3 Lee z dwoma działającymi działami. – przyp. redakcja)
Q: Czy są jakieś plany odnośnie zmian pokoju treningowego tak, aby można było grać w nim samotnie?
A: Otóż w tej chwili nie, nie ma takich planów.
Q: Czy planowane są nowe misje osobiste dla graczy na wzór tych z StuG IV, T-55A lub Object 260?
A: Tutaj też nie mam żadnych informacji. No, ale jeśli mogę tak powiedzieć, brak informacji w pewnym sensie też jest informacją. Zobaczymy.
Q: Jak wypadł test 30 vs 30? Czy możemy się spodziewać kolejnej rundy testów?
A: Generalnie testy, pierwsze testy tego trybu zakończyły się sporym powodzeniem. Wygląda to bardzo fajnie, tylko teraz jest pora żeby ten tryb ulepszyć – biorąc pod uwagę dane, które zebraliśmy po testach, także opinie graczy. W trybie 30 vs 30 szybsze pojazdy radzą sobie znacznie lepiej, gdyż po prostu mają większe możliwości manewru niż różne ciężkie i powolne maszyny i jeśli okaże się, że zostały wprowadzone zmiany i potrzebna jest teraz kolejna runda testów. Na pewno też na piaskownicy, za nim dopiero ewentualnie pojawi się to jako test publiczny. Ale zapraszam do śledzenia informacji, bo niewykluczone, że taka runda nastąpi.
Q: Czy planujecie się wycofać z niektórych zmian wprowadzonych w 9.18?
A: Cóż, mówiąc krótko. 9.18 to jest duża aktualizacja, która zmieniła bardzo wiele rzeczy, co oznacza, że część ludzi bardzo polubiła tą aktualizację, część natomiast nie bardzo może się w niej odnaleźć. Generalnie deweloperzy są przekonani, że ta zmiana jest krokiem w słusznym kierunku. W związku z tym nie będziemy wycofywać się z tych zmian. Jedynie, jeśli okaże się po zebraniu danych nie tylko teraz, ale troszeczkę w dłuższym okresie, że matchmaker nie działa do końca tak jak powinien albo, że balans dział samobieżnych, powoduje, że niektóre działa lub czołgi lekkie są nie takie jak trzeba, no to w tym momencie wprowadzimy odpowiednie zmiany. Generalnie nie będziemy się wycofywać ze zmian 9.18 zwłaszcza, że przy sporej ilości graczy, którzy wyrażają swoje opinie i narzekają na tą aktualizację jest bardzo, bardzo dużo graczy, którzy są bardzo z niej zadowoleni.
Podejrzewam, że w przypadku LT X tieru chodziło o to, żeby one nie były przegięte. Takie, jak były w pewnym momencie na początku w ramach pierwszej iteracji testów. Przypuszczam, że po tych nerfach, które przeszły i w tej wersji jaką mamy w tej chwili, zbierzemy dane, zobaczymy jak sobie na nich radzą zarówno bardzo dobrzy gracze jak i Ci przeciętni. Jeśli okaże się, że odstają one i nie spełniają swojej roli, to w tym momencie dostaną one buffa.
Q: Które drzewko ma największą szansę pojawić się jako 10 drzewko w grze: polskie, włoskie czy węgierskie?
A: W sumie mam dobrą wiadomość. Otóż, w planach jest kilka nacji z tym, że jeszcze nie zapadła decyzja, która ma pojawić się jako pierwsza. Myślę, że to jest dobra wiadomość dla polskich graczy, nawet bardzo dobra z jednego, prostego powodu: kilka nacji oznacza, biorąc pod uwagę historię działań pancernych i pojazdy tych nacji, których nie ma jeszcze w grze, że na pewno szanse na pojawienie się polskiego drzewka są duże, naprawdę duże. Z resztą wiadomo, że prace cały czas trwają. Mam nadzieję, że za jakiś czas będzie można uchylić jakiegoś rąbka tajemnicy czy coś tam pokazać na zasadzie Aa, Polskie czołgi. No, zobaczymy, zobaczymy co przyniesie przyszłość.
Była mowa o tym, żeby może zrobić jakieś kombinowane drzewko europejskie. Pojawiły się nawet obawy, że może tak naprawdę już nie będzie żadnego drzewka, bo nie ma nic ciekawego do dodania tak, że to niewątpliwie jest ważna informacja.
– (WG zajął się jakimś polskim projektem czołgu WB-10 (niskotierowy LT). WG zaczyna brać pod uwagę polskie modyfikacje rosyjskich maszyn. Nie mają żadnych pomysłów, danych, a nawet projektów na czołgi tier VIII-X. Pancernik odpada, ponieważ jest bardziej Sci-Fi niż WT E 100. Warto nadmienić, że WG nigdy nie wprowadzi niepełnego drzewka do gry. Ma się ono zaczynać na tierze I i skończyć na X, więc jakby miało powstać, to będzie ono do VII tieru myśl polskiej technologii później radzieckiej. – przyp. redakcja)
Q: Jak odległe są testy map w HD? Gracze są pod ogromnym wrażeniem nowej grafiki i czekają na Sandboxa z próbką zmian.
A: W tej chwili, jak już powiedziałem wcześniej, zespół mocno pracuje nad transferem map do jakości HD. Jak tylko będą gotowe, gracze będą mogli je przetestować. Plan generalnie na najbliższy czas jest taki, że mapy HD mają wysoki priorytet i w związku z tym powinniśmy się ich spodziewać względnie szybko. Dosyć szybko powinniśmy zobaczyć wszystkie mapy przerobione do standardu HD.
Zaznaczam, że tutaj nie mam żadnego harmonogramu, ale z tego co słyszałem wygląda to tak, że one nie zostaną dodane wszystkie na raz żeby była jasność, ale będą dodane dużo szybciej niż ma to miejsce w przypadku czołgów HD. Kilka aktualizacji, w których każda daje ładną paczkę kilku map w HD.
Bardzo możliwe, że nowe patche będą dużo większe, bo takie mapy będą trochę ważyć. Jest to zupełnie nowa treść, w sensie wywalamy starą mapę i dajemy zupełnie nową. Do tego jeszcze przecież trzeba będzie dorzucić wariant, który jest dostosowany do słabszych komputerów. To jest też istotne, żeby nie tworzyć standardu HD takiego, który tylko są w stanie udźwignąć naprawdę potężne komputery.
Q: Czy IS-6 stanie się lepszy?
A: Nic mi o tym nie wiadomo. Podejrzewam, że może dostać jakiegoś buffa, ponieważ wiemy, że w porównaniu z Defenderem, IS-6 ma tak naprawdę przewagę tylko jeśli chodzi o ROF, no i ma lepszy matchmaker, który powoduje, że dużo częściej ląduje na topce, ale to nie jest dużo.
Q: Czy jest planowana jakaś zmiana dotycząca nowego serwera EU3?
A: Jeśli chodzi o przypuszczenie, to tutaj nie mam informacji, którymi mógłbym się podzielić. Natomiast jedno, co mogę powiedzieć, z tego co mi wiadomo EU3 nie powstanie, ponieważ problemem raczej jest infrastruktura po drodze, a nie sama pojemność serwera. W sensie te dwa klastry, które mamy: EU1 i EU2, one powinny spokojnie wystarczyć na obsługę wszystkich graczy. Problemem jest raczej kwestia połączenia się z serwerem. Inaczej, to nie przepustowość serwera jest problemem. Gdyby tak było, to podejrzewam, że EU3 już dawno by powstał.
Kwestia naprawy serwerów, rozwiązania tej sytuacji ma u nas najwyższy priorytet, ponieważ problemy z serwerem, to są problemy dla graczy, ale to są też problemy dla nas. To oznacza komplikacje, takie jakie miały miejsce niedawno, tj. utrata premium, złota, transakcje, odpalone rezerwy osobiste przepadają. WG kompletnie na tym nic nie zyskuje, a tylko traci i jest to dla nas wielki problem, dla graczy również. Niestety, gdyby to była łatwa rzecz do rozwiązania, to na pewno dawno byśmy ją rozwiązali.
Q: Czy są planowane jakieś rekompensaty za ostatnie zmiany na serwerze?
A: To nie zostało jeszcze przesądzone. Jeszcze decyzja w tej kwestii nie zapadła, aczkolwiek mocno lobbujemy za tym, żeby jakaś przyzwoita rekompensata była.
Q: Czy na bitwach rankingowych pojawią się niższe tiery?
A: Z tego co mi wiadomo, na początku będą tylko „dychy”. Natomiast przypuszczam, że z czasem, podobnie jak w przypadku CW, będą również niższe tiery, w tym zapewne ósemki. Chodzi o to, że to ma być najpierw specjalny tryb rywalizacji dla graczy potencjalnie najlepszych, czyli tych, którzy mają X-tki. Tak, jak początkowo było z CW.
Q: Od czego zależą oferty specjalne w sklepach premium dla poszczególnych regionów?
A: Oferty są ustalane osobno dla każdego serwera i zależą od kilku czynników, m.in. od popularności danych czołgów, w tym przewidywanej popularności, od tego, co naszym zdaniem byłoby bardziej interesujące dla graczy.
Oprócz tego jest tak, że i czasem jeden serwer ma lepszą ofertę, czasem drugi ma jakąś bogatszą, albo ma ofertę specjalną typu rocznica WG w Europie. Każdy serwer ma zawsze troszeczkę odmienną politykę. Mimo wszystko, staramy się to w miarę ujednolicać tak, żeby nie było jakichś drastycznych rozbieżności pomiędzy zawartością i ilością ofert.
Jak mówię, to jest kwestia osobnej polityki i do tego dochodzi jeszcze, że serwer rosyjski dostosowany jest do tamtejszego rynku, gdzie jest troszeczkę inna siła nabywcza klientów. Jest tutaj pare czynników, które odgrywają swoją rolę.
– (Brane są pod uwagę zarobki danego serwera + kurs waluty. Chodzi głównie o średnią zarobków ludzi żyjących w danym regionie. EU ma, za przeproszeniem przerąbane, ponieważ posiadamy najwyższą średnią zarobków na gracza. Mimo, iż serwer RU jest najbiedniejszy, to ma największy dochód dzięki rosnącej ilości graczy i ilości sprzedanych dóbr wirtualnych. – przyp. redakcja)
Dzięki NewMulti2k za akredytację! 🙂
Źródło: KLIK
Kurna chłopie płaczesz nie trza było ich kupować skoro mają mala penetrację ale to ze maja 2-3 razy większy dmg to nic najlepiej by twoje czołgi miały 500 pewny i 1000 dmg a innym niech się dzieje co chce masz glowe to ja użyj chłopie ruskie nigdy nie słynący z pen. za to dmg mają najlepszy no nie licząc kraju kwitnącej wiśni ale są za to najpowolniejsze łatwo je odjechać i nie mają opuszczania działa każda nacji ma plusy i minusy
Gowno jedne wielkie zróbcie najpierw obsługę 64 bitowych procesorów ze na kombajnach nie da się grać bo nie korzysta z pełni mocy procesora wprowadzacie modyfikacje map zamiast najpierw wprowadzić nowe wszystkie są tak oklepane jak **** 70 letniej prostytutki dmg arty na minutę to największa porażka te ogłoszenie za mało daje kasy szkoda teraz ekspic arte bo 10 arty nie zadają więcej jak 7 tiery to pochopnie płacic 5 razy tyle za pocisk co z pociskami pp na arcie mój perka snajper stracił ważność gdzie rekompensata wybór innego perka w zamian dbanie tylko o własne kabsy i ludzie to widzą mam nadzieje ze kiedyś się obudzić ie ale może być zapuzno bitwy 30 na 30 to chyba większy s-f niż nasz polski pancerni skoro nie umiecie utrzymac stabilności na 15-15 o czym wy brezicie
i znowu o tej arcie co przeszkadza mi w walce z innymi czołgami pożytku z niej niema lepiej niech usuną
Japońskie ciężkie mają po 3 działa, więc by się działo ostro. Trollem punktujesz mocniej opancerzonych a resztą działek papierowe czołgi wokoło 😀
Taaaaa… poruszanie tematu Polskiego drzewka i „coś może będzie” od WG to prawie taka klasyka jak „przyszła baba do lekarza z…”.
Napierw wprowadzą Włochów lub linię lajtów dla Brytyjczyków nim my zobaczymy Polskie drzewko. A jak już wprowadzą to nasza linia będzie niczym linia Chińskich niszczycieli na serwerze Chińskim tzn. Rosyjskie klony.
Co do buffa dla IS-6 to nie było by tematu gdyby nie 252U a ST-II brzmi niczym pojazd sci-fi ale wszystko zależy od tego jak jego zaimplementują do gry. Może będzie nawet fajny.
Ach, no i bardzo dobry wywiad, miło się czytało.
Czytałem kilka ostatnich Q&A i pytania były formułowane w roszczeniowy, nieraz wulgarny sposób (na miejscu osoby z WG przestałbym udzielać w pewnym momencie odpowiedzi…). Tym razem zupełnie inaczej, NewMulti2k zadaje kulturalne i trafne pytania, dostaje także całkiem sensowne odpowiedzi (wiadomo, że są to odpowiedzi o tym czego możemy się spodziewać, nie o tym co będzie, ale i tak mi się podoba). Zostałem pozytywnie zaskoczony.
Zgadza się, to jest wywiad a nie atak na pracownika tak jak to było w poprzednich Q&A
Włoskie albo Polshkie tanksy to były czad! 🙂 awanti, o mamma mia! Pizza bolognese! Ragazza engliesie 😉
dali by chociaż 200 peny bo 175 to za mało na 112 by m,i to wystarczyło is 6 też powinien mieć 200 peny i t 34-3
Przykład pisania językiem mówionym.
ja być Polak, ale nie rozumieć co Ty pisać
teraz czołgi z ograniczonym matchmaker mają gorzej bo jak bitwy z 9 są bez przerwy to czasem zdarzą się bitwy samych 8 a najrzadziej na topie żuci z 6 i 7 bez bafa do peny dla dział 122 milimetry i innych się nie obędzie bo te 175 to kpina szczególnie jak na te zmiany w matchmaker wcześniej częściej rzucało na niższe tiery a teraz to się płakać chce bo nie da się ugrać jak żuci z samymi 8 to co nie które czołgi przebije ale z 9 to już problem bo nawet w bok się czasem nie da wbić te zmiany wyszły na plus innym pojazdą więc dajcie buffy bo zniszczyli grę czołgami z ograniczonym losowaniem
Ten post pisały 2 osoby??? Wiesz w ogóle o czy mówisz??
kiepskiej baletnicy …..