Ogólne zmiany dział samobieżnych
Rozgrywka działami samobieżnymi już od dłuższego czasu stanowi przedmiot zażartych debat. W skrócie, daje ona mało przyjemności, niezależnie czy się je prowadzi, czy staje naprzeciwko nich. Pierwszy obóz często cierpi z powodu nagłych paraliżujących uszkodzeń, które podają w wątpliwość sens całego wysiłku włożonego w grę. Zmniejsza to płynność rozgrywki, bo kurczowo trzymacie się osłon, aby uniknąć natychmiastowego zniszczenia. Zamiast zapobiegać chowaniu się po krzakach, raczej mu sprzyja. Z drugiej strony, działa samobieżne nie zapewniają komfortowej jazdy. Często chybiają, a przeładowanie zajmuje wieki.
Aby pomóc artylerii odzyskać należne jej miejsce w grze bez psucia zabawy innym, w piaskownicy wprowadziliśmy zestaw zmian w ich parametrach bojowych i mechanice gry. Test wykazał, że zmiany w działach samobieżnych sprzyjają pracy zespołowej, a rozgrywka jest dzięki nim płynniejsza i sprawiedliwsza.
Zwiększona szybkostrzelność i celność, usunięcie pocisków przeciwpancernych i kumulacyjnych, efekt ogłuszenia, który można usunąć za pomocą apteczki wielokrotnego użytku i osłony przeciwodłamkowej, zmieniają działa samobieżne w pojazdy wsparcia dalekiego zasięgu. Zamiast zadawać ogromne uszkodzenia, powodując częste impasy i chowanie się po krzakach, teraz współpracują one ściśle z resztą drużyny, zmiękczają cele i pomagają z daleka ustalić kierunek natarcia. Straty po trafieniu znacznie się zmniejszyły i nie wyślą Was od razu do garażu. Tak więc czołgi ciężkie nie muszą się już tak bardzo obawiać i mogą poprowadzić natarcie. Nawet jeśli zostaną trafione przez pocisk artyleryjski, nie będzie to druzgocący cios.
Po solidnej rundzie testów i dziesiątkach poprawek balansujących, zmienione działa samobieżne są gotowe do wprowadzenia na serwery gry. Poniżej podajemy szczegółową listę głównych zmian, które ich dotyczą w wersji 9.18.
- Aby przekształcić działa samobieżne w sprawnych graczy drużynowych, wprowadziliśmy zupełnie nową mechanikę ogłuszania. Obecnie czołgi w zasięgu rażenia pocisku artyleryjskiego będą miały obniżoną sprawność. Oznacza to, że działa samobieżne mogą pomóc swojej drużynie odwrócić bieg bitwy, zapewniając jej z oddali wsparcie w ataku i dając kilka cennych sekund na przełamanie linii obronnych oraz zaskoczenie przeciwnika. Z drugiej strony, artyleria nie wykluczy Was z gry jednym strzałem tak, jak to się działo do tej pory. Teraz na krótki czas pogorszy Waszą mobilność, celność i czas przeładowania. Po upływie czasu ogłuszenia będziecie mogli walczyć dalej.
- Istnieje kilka sposobów na zmniejszenie efektu ogłuszenia. Oprócz pancerza pojazdu, który z pewnością pomaga, negatywny wpływ artylerii można dodatkowo zmniejszyć za pomocą (nowego) wyposażenia wielokrotnego użytku i materiałów eksploatacyjnych: Osłony przeciwodłamkowe (superciężka, ciężka, średnia i lekka) zmniejszają czas trwania ogłuszenia o 10%; apteczka premium zmniejsza go o 5%. Superciężka osłona przeciwodłamkowa działa najlepiej przeciwko ogłuszeniu, bo najlepiej wchłania uszkodzenia od wybuchu.
- Aby podkreślić rolę artylerii jako wsparcia ogniowego dalekiego zasięgu, zwiększyliśmy promień wybuchu pocisków OB. Przy mniejszej różnicy uszkodzeń pomiędzy trafieniami bezpośrednimi i chybieniami strzelanie do wielu celów ma teraz większy sens niż wybieranie jednego. Ta zmiana wraz z wprowadzeniem mechaniki ogłuszania powinna zmusić działa samobieżne do zmiany stylu gry i prób trafienia wielu celów, tak aby sojusznicy mogli dokończyć dzieła.
- Aby wyeliminować frustrujące zniszczenia od jednego strzału, znacznie zmniejszyliśmy penetrację i uszkodzenia od jednego strzału pocisków OB, usuwając przy tym pociski PP, APCR i HEAT dla dział samobieżnych. Oczywiście zniszczenia od jednego strzału są wciąż możliwe, jeśli pocisk trafi bezpośrednio i zniszczy magazyn amunicji, ale szanse na to są teraz bliskie zeru.
- Aby zrekompensować działom samobieżnym zmniejszenie uszkodzeń i penetracji, zmniejszyliśmy ich rozrzut w ruchu i czas przeładowania, jednocześnie poprawiając czas celowania i celność. Mogą teraz efektywnie zmienić cel ostrzału i szybko przyjść z pomocą członkom drużyny na kilku skrzydłach.
Dla dział samobieżnych jako pojazdów wsparcia dalekiego zasięgu szczególnie ważna jest koordynacja działań z sojusznikami, żeby móc pomóc drużynie zwyciężyć. Aby pomóc w komunikacji z drużyną oraz zwiększyć jasność i czytelność bitwy, wprowadziliśmy kilka nowych elementów interfejsu graficznego.
Zaznaczanie obszaru docelowego dla sojuszników
Teraz działa samobieżne mogą ostrzegać drużynę, gdzie zamierzają strzelać, tak aby ich sojusznicy mogli się przygotować do ataku i wyjechać z promienia rażenia. Aby wyświetlić specjalny znacznik pokazujący obszar, w który celujecie, po prostu naciśnijcie klawisz „Potrzebny ostrzał na” / „Atakuję” (domyślnie klawisz „T”). Promień znacznika będzie taki sam jak promień rażenia pocisku.
Wskaźniki ogłuszenia
Działa samobieżne mogą zobaczyć, jakie uszkodzenia sojusznicy zadają ogłuszonym przez nie pojazdom (wlicza się ono do statystyk bitwy jako uszkodzenia zadane dzięki ich pomocy), a wszyscy gracze widzą licznik pokazujący pozostały czas ogłuszenia tuż nad ogłuszonym pojazdem. Jeśli jesteście ogłuszeni, wraz z informacją o czasie ogłuszenia otrzymujecie informacje o straconych PW i obniżonych parametrach bojowych – są one umieszczone w lewym dolnym rogu interfejsu bitwy (podobnie do sytuacji, kiedy Wasz pojazd tonie lub zaczyna płonąć).
Alternatywne celowanie
Ten celownik, zainspirowany Waszym ulubionym asystentem (Battle Assistant), zmienia sposób wyświetlania celowania dla dział samobieżnych i pokazuje tor lotu pocisku, jak również pogląd na teren, co pozwala Wam lepiej celować. Dobrze sprawdza się w przypadku dużych przeszkód i jest szczególnie przydatny w obszarach miejskich i w nierównym terenie. Przełączanie pomiędzy trybem tradycyjnym i alternatywnym pomoże Wam oddawać dobrze przemyślane strzały.
Rozciągnięcie gałęzi czołgów lekkich do X poziomu
Czołgi lekkie pojawiły się najpierw jako pojazdy wsparcia ogniowego mające na celu wykrywanie pojazdów przeciwnika i ścisłą współpracę z innymi czołgami, a nie jako niezależne jednostki. Jako takie, czołgi lekkie (od IV poziomu) aktualnie mają specjalną zasadę losowania do bitew i spotykają pojazdy nawet o trzy poziomy wyższe od siebie.
To specjalne losowanie do bitew zostało początkowo wprowadzone, aby czołgi lekkie VIII poziomu mogły wejść do bitew X poziomu. Ale pojawiły się czołgi z potężnymi działami i dobrym zasięgiem widzenia, które mogą z powodzeniem niszczyć czołgi lekkie, podając w wątpliwość użyteczność zwiadowców. W dzisiejszych rozgrywkach czołgi lekkie rzadko zadają istotne uszkodzenia i są raczej nieskuteczne przeciwko pojazdom wyższych poziomów. Oznacza to, że albo pozostają w jednym miejscu, zamiast pomóc drużynie, albo są szybko niszczone, kiedy próbują dokonywać zwiadu.
Aby wyrównać szanse, wprowadzamy standardowe losowanie ±2, a czołgi lekkie występują teraz na poziomach od V do X. Dzięki możliwości budowania zróżnicowanych drużyn przez system losujący czołgi lekkie nie będą musiały dłużej cierpieć i będą miały większy wpływ na przebieg bitwy. Wciąż występują w roli wsparcia, ale będą się liczyć w bitwie, gdyż mają teraz wystarczającą siłę ognia i doskonałą mobilność. Czołgi lekkie X poziomu są szybsze i zwrotniejsze niż ich odpowiedniki z niższych poziomów. Stabilizacja ich dział, siła penetracji i zadawane uszkodzenia pozwalają im wyróżnić się w walce z bliskiej i średniej odległości. Te statystyki zachęcają czołgi lekkie do ciągłego pozostawania w ruchu i zmiany pozycji strzeleckich. Chociaż mają działa trochę słabsze od czołgów średnich, to penetracja wystarcza do przebicia bocznego i tylnego pancerza ciężkich pojazdów. Ich prędkość, maskowanie i siła ognia czynią z nich groźnych przeciwników, kiedy używa się ich prawidłowo.
Aby zapewnić dopasowanie odnowionych gałęzi czołgów lekkich do zasady ±2, zbalansowaliśmy wszystkie czołgi lekkie. Powinno to uniemożliwić nagłe zmiany w stylu gry w ramach jednej gałęzi. Pojazdy znajdujące się aktualnie na VIII poziomie przesuną się o jeden poziom w górę, z jednym wyjątkiem dla chińskiego drzewa technologicznego. Powitało ono dwa zupełnie nowe czołgi lekkie: WZ-132-1 na poziomie X oraz WZ-132A na poziomie IX.
Co się stanie z modułami, PD, załogami, emblematami i kamuflażami, które zgromadziliście w swoich czołgach lekkich?
- Konfiguracja. Jeśli macie pojazdy, których poziom zmienił się w wersji 9.18, i są one zbadane w pełnej konfiguracji, zachowają ją po zmianie.
- Załoga przemieszcza się z czołgiem. W pełni wytrenowana załoga zostaje przeniesiona do koszar i w pełni przetrenowana do 100% dla pojazdu nowego poziomu. Jeśli macie załogę wytrenowaną w 100% w czołgu lekkim, którego poziom zwiększa się o 1, ale nie macie tego czołgu w garażu w momencie ukazania się aktualizacji, to załoga i tak zostanie przetrenowana do nowego poziomu.
- Emblematy i kamuflaże. Emblematy i kamuflaże kupione za złoto i zamontowane na pojazdach, których poziom się zwiększa, zostaną usunięte. Ale nie obawiajcie się – dostaniecie na swoje konto zwrot takiej ilości złota, jaką na nie wydaliście. Tymczasowe emblematy i kamuflaże, które posiadacie na pojazdach zwiększających poziom o 1, także zostaną usunięte. W tym przypadku otrzymacie liczbę kredytów proporcjonalną do pozostałego czasu ich działania. Unikalne emblematy i kamuflaże pozostaną na pojazdach – zostaną zdemontowane z pojazdów VIII poziomu i będziecie je mogli umieścić na dowolnych innych pojazdach.
Na koniec, zmiany w strukturze gałęzi nie wpłyną na PD zdobyte przez Was w czołgach lekkich. Pozostaną one na poziomie, na którym zostały zgromadzone.
Prace nad wersją 9.18 są jeszcze dalekie od ukończenia. W tej wersji skupiamy się na kilku kluczowych składowych rozgrywki, które były źródłem kontrowersji, i staramy się naprawić je poprzez zmiany zaproponowane przez społeczność graczy. Chociaż te zmiany przeszły już przez test w Piaskownicy, chcemy dać Wam wszystkim szansę naprawdę je sprawdzić, rozegrać wiele bitew i podzielić się z nami swoimi opiniami. Dołączcie do Testu publicznego i razem uczyńmy tę grę lepszą!
Ź: Portal EU
Mam zrobionego AMX 13 90 ale nie mam jeszcze exp na B-C 25 t AP ani na AMX 30.
Czy mimo wszystko 13 90 przejdzie na IX tier?
Jeśli tak czy będę musiał znowu wynajdywać wszystkie moduły
Czy BC 155 58 jest zmieniony tak jak na piaskownicy że 3 pociski i reload co 40 parę sekund??
skąd pobrać wersję testową 0.9.18? bo nie mogę jej znaleźć
Specjalnie nikt nie daje linka, bo większa konkurencja dostać się na serwer. Ja kiedyś z tego ściągałem. http://dl.wargaming.net/wot/ct/files/WoT_internet_install_ct.exe
Po co wam linki do serwera. Kolejki po prawie 40000 graczy na obu CT.
aby uzyskac medal PASCUCCI trzeba zniszczyc 2 arty w jednym meczu :v
O jedną zbalansowaną artę mniej, dzięki! 🙂
Podacie link do pobierania serweru testowego 9.18
Patch zapowiada się świetnie jednak zobaczymy jak to będzie wyglądało w praktyce. Nie pamiętam też żeby jakikolwiek patch wprowadzał aż tyle zmian co ten.
Serb jest chory a zastępca nagle zaczął słuchać głosu graczy ?? i8 po jaką cholere czepili sie arty ?? zrobić 3 na team ok dac blokade zeby nie zdejmowała na chita ale zeby zostało z 10% zycia po celnym strzale i to wszystko co trzeba było z nia zrobić. A tak to namięszali gówna z piaskiem i mysla ze maja cement heh.Pozdrawiam graczy nie pozdrawiam WuGie
Ah, Kali rozumieć, że interpunkcja i ortografia, to trudna jest.
Czyli jednak to się stało. Wiec nie mam wyjścia. Sprzedaje swoją artylerie i porzucam te pojazdy na zawsze. Zrobili z czołgu gów*o i darmowe dmg dla lekkich czołgów.
I dobrze
Także się cieszę, wreszcie Maus, Type 5 Heavy i Lowe będą bez bojaźni wyjeżdżać na wroga, a Lowe w dogodnej sobie pozycji będzie mógł niszczyć wszystko. Apteczki odnawialne super, dobrze że premia na rok zakupiona
Zapomniałem dodać, że przy nowym mm często i gęsto mausem będę tylko z innymi 2 x tierami. Jestem uradowany
jak pobrać?
Lol! Aż taki tępy jesteś ??
Czyli co? Jeśli będę miał np. ru251 w garażu to dostaję przeniesienie go na czołg IX tieru tak ? Bo nie wiem co robić z wolnym exp.
Jeżeli masz czołg VIII tier np. AMX 13 90, przeniosą go na IX tier, zrobią elitarnym i przeszkolą załogę i dodadzą graczowi czołg VIII tier. Całe zebrane XP zostanie na VIII tier.
Z tego widziałem przeszkolą załogę na VIII tier a na IX nie dadzą nic. Kiedy wszedłem do garażu mój ltwt. nie miał załogi, była przeszkolona na 8-tierowego LTTB. Dlaczego nie dadzą żadnej, chociaż 100% załogi na IX tier.
kto wie, to był testowy więc…
to podobno blad, zaloga powinna przeskoczyc na nowa IX, ludzie juz reportuja to na forum Wg
gdzie i kiedy można pobrać?
To się samo pobierze LOL! Cep
kiedy na serwerze testowym bedzie gold i free ex
Co w takim razie z misjami na artylerię typu zadać 2000dmg, bo w taki sposób ciężko będzie taką misję wykonać
na serwerze testowym są podane nowe warunki misji osobistych. Niektóre wydają się wręcz prostsze niż dotychczasowe
Wiadomo, kiedy zniknie błąd z goldem i expem?
wciaz nienaprawiony…