T-62A, czy Object 140

T-62A, czy Объект 140.

T-54. Najliczniej produkowany czołg w historii. Także w twoim garażu. Co więcej gra oferuje 2 drogi. T-62A i Obiekt 140. Jest jeszcze linia do Obiekta 430. Który z nich lepszy? A może to klony? Który z tych sowieckich czołgów podstawowych jest najlepszy?

Zacznijmy od tego, że nie są to klony. Wyglądają dosyć podobnie, szczególnie Obiekty 140 i 430. Sprawdźmy te, które wychodzą z T-54.

W skrócie przedstawię statystyki modułów w pojedynczej tabeli (część „tajnych” danych pochodzi z Tank Inspectora).

Moduł

 

T-62A

 

Obiekt 140

 

Obiekt 430

(dla porównania)

 

Rezultat

 

Armata

 

100mm U-8TS Punkty wytrzymałości (PW):

200 Pancerz: 40

 

100mm U-8TS

 

100mm U-8TS Zwiększona szybkostrzelność kosztem celności

 

Obj. 430 ma przewagę;

T-62A i Obj. 140 jednakowo.

 

Silnik

 

Moc: 580KM

Szansa na pożar: 10%

PW: 360

 

580KM 12% 360

 

580KM 10% 360

 

Podobne, ale Obiekt 140 jest bardziej palny

 

Radio

 

Zasięg: 850m PW: 250

 

730m 200

 

730m 200

 

T-62A ma dużą przewagę

 

Zawieszenie

 

Zwrotność: 56°/s

PW: 250

 

54°/s 250

 

52°/s 250

 

T-62A ma przewagę

 

Wieża

 

Zwrotność: 48°/s

Zasięg widzenia: 400m

PW: 390

 

40°/s 400m 380

 

40°/s 400m 380

 

T-62A ma przewagę

 

Patrząc tylko na tą tabelę i informację, że T-62A ma 50 HP więcej odniesiemy wrażenie, że jest niezrównany. Otóż nieprawda. Są parametry, które przemawiają przeciwko takiemu myśleniu.

Pierwszym z nich jest V-max, czyli prędkość maksymalna. T-62A ma o 5km/h mniejszą prędkość. Kolejna rzecz to waga. Teciak jest najcięższy, a więc ma najsłabsze przełożenie mocy na masę. Jednak coś sprawia, że jego przyspieszenie jest nie gorsze, o ile nie minimalnie lepsze. Opory gruntu. T-62A ma najmniejsze opory gruntu, dlatego jego przyspieszenie, jest podobne. Dobry, doświadczony gracz, który umie wykorzystać prędkość może osiągać lepsze wyniki, niż na T-62A jeśli chodzi o pościg wroga, powrót w celu wyzerowania licznika przejęcia bazy (tzw. decap) oraz przyspiesza manewr flankowania. Odpowiednie zgranie w czasie sprawia, że dla zawodowego gracza użycie Obiekta jest rozsądniejsze, niż bardziej pancernego, ale mogącego się o sekundę spóźnić „Teciaka”.

Kamuflaż „Teciaka” wynosi (nieruchomo/ruch/strzał gdy nieruchomo/strzał w ruchu, wartości procentowe) 15,4/11,7/3,4/2,6, a Obiekta 140 16,7/12,5/3,3/2,5. Różnica w tym, co po strzale jest niezauważalna, tak więc Obiekt ma niewielką przewagę, mimo że dla obydwu statystyki są bardzo dobre.

Celność przemawia za sześćdziesiątką dwójką, ale tylko podczas postoju. W ruchu jest ona minimalnie słabsza od tej w sto czterdziestce. Jako że mam oba pojazdy w garażu i ich używam, to przyznam, że jest to tylko wartość liczbowa. W praktyce celność jest podobna. Co więcej jest sytuacja, w której osobiście odczułem, że celność jest znacznie lepsza w T-62. W momencie zatrzymania pojazdów trafienie jest częstsze właśnie w Teciaku. I przyznam szczerze, że jest to jeden z odczuwalnych dla mnie niezarejestrowanych parametrów, który mocno przemawia za wyborem T-62A. Przydaje się to przy użyciu taktyki peek-a-boo.

Pancerz. Podwozie jest papierowe. Liczy się więc pancerz wieży. Tu najlepszym porównaniem będą screeny modeli kolizyjnych z Tank Inspectora (TI, screeny zrobione jeszcze w wersji gry 9.7 – widoczny bug związany z pancerzem osłony armaty, tzw. mantletem). Uważam, że do porównania wystarczą screeny z przodu. Przeanalizujecie je, to zrozumiecie dlaczego.

wot_tott_t62a_banner

T-62A:

240mm z przodu na dużej powierzchni. 1 wieżyczka dowódcy. 95mm na wieży prawie na samym szczycie jest nie do przebicia. 58mm na samym szczycie jest pod tym kątem wystarczające do odbicia pocisku z E-100, czy innego wielkokalibrowego molocha, o ile jakimś cudem uda się tam trafić. Przypomnę tylko, że w wersji 9.7, z której korzysta TI model jest prawdopodobnie zbuggowany. Jarzmo powinno być osłonięte, a tymczasowo jest tam 0mm.

Untitled-1

wot_tott_object140_banner

Obj. 140:

Unttled-2

240mm z przodu stopniowo przekształcające się w 150mm, a na szczycie 30mm na dużej powierzchni. 2 kopułki.

30mm na wieży. Zasady 2 i 3 kalibrów – słyszał ktoś o czymś takim? E-100 z armatą kal. 150mm (tj. 15cm) ignoruje zasadę automatycznego rykoszetu przy kącie 70 stopni odchylenia od osi normalnej (3 kalibry). Przykładowo przy trafieniu z kąta 80° wartość efektywna pancerz w tamtym miejscu wynosi około 42mm. Ale mimo to nadal jest groźnym przeciwnikiem dla niemieckiego pudła. Dlaczego?

Oczywiście, jak widać na filmie, Teciak odbija. Obiekt może w takiej sytuacji wchłonąć śmiertelną pestkę.

Kolejnym przykładem prezentującym jakość pancerza przedniego na wieży T-62A jest ten film:

Obj. 140 też potrafi odbijać, co widzimy w dalszej części kolejnego filmu:

Dobre porównanie parametrów znajdziecie na stronie TANK-COMPARE.

Uważam, że każdy z tych sowieckich pojazdów jest godny wyexpienia. Ponieważ posiadam obydwa pozwolę sobie na „dwa słowa od siebie”. T-62A jest genialnym pojazdem. Moim zdaniem jest trochę lepszy, „bezpieczniejszy” dla początkującego gracza. Jednakże do zadań taktycznych, gdzie liczy się szybkość dotarcia prędkość maksymalna Obiekta 140 jest bardziej pożądana i na dłuższą metę istotniejsza od zrywności Teciaka. 140-ka jest IMHO pojazdem bardziej dla doświadczonych graczy.

Jako moduły polecam Stabilizator (stabl), Mechanizm dosyłający (dosyłacz, rammer) i Wentylację (wenta). Taki zestaw stosują profesjonalni gracze.

Jako perki i sille*:

  1. Żarówka (6-ty zmysł) i kamuflaż (camo; uważam, że kamuflaż na czołgu średnim jest ważniejszy od naprawy),
  2. Towarzysze broni (Brothers In Arms, BiA),
  1. Zwiad (recon), strzał z biodra (snapshot), gładka jazda (smooth ride) albo jazda terenowa (off-road; szczególnie na Obj. 430), Bezpieczne magazynowanie (safe stowage),
  2. Naprawa (chyba, że jest jako 1-szy, wtedy camo),
  1. Kolejne wedle gustu i potrzeb. Są one bardziej dodatkiem, niż koniecznością.

Pozdrowienia dla czytelników. Jednocześnie zapraszam do dyskusji na temat tych pojazdów. Mile widziane osoby, które włączą swoje doświadczenia związane z Obj. 430.

Tankista Neoroş

* Perk – działa od 100%

Skill – działa wraz ze wzrostem doświadczenia załoganta

Bin4r

Gracz World of Tanks od 2014 roku. Gram, bo jestem pasjonatem i wiem, że większość graczy w WoT to pasjonaci. Niech nasza gra będzie bardziej taktyczna i przemyślana. Trudniejsza, ale mniej irytująca – a przez to bardziej satysfakcjonująca. Postawmy na miodność!

6 komentarzy

  1. Folko25 pisze:

    Moim zdaniem lepszy jest t 62a że zgledy na panczerz bo 140 nic nie odbija

  2. Anonim pisze:

    mam t62a ale nie polecam

  3. Anonim pisze:

    Wkurzające jest to że każdy poleca co innego, ale nigdy 430. I często jedno forum nie może się pogodzić z drugim

  4. Yavorenko pisze:

    Fajny artykuł. Właśnie się zastanawiałem ,którego kupić najpierw.
    Co prawda nie mam jeszcze nawet T-54 ale trzeba się wcześniej przygotować teoretycznie 🙂

  5. Zurugula pisze:

    Jak dla mnie wszystko jedno, którym nie pojadę. Zbliżam się do 430, więc niedługo może będę mógł się podzielić doświadczeniem z wszystkich trzech 🙂

  6. Korno pisze:

    Tak przydała by się osobą która przyrówna 430.
    Na forach ogólnie zawsze polecają 140 i chyba nie słusznie.
    Chyba, że biorą pod uwagę magiczny stalinium dinginium.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.