„Jak nie ssać” w World of Warships

Jeden z naszych kolegów Masahuku postanowił napisać krótki poradnik do World of Warships pt. ” Jak nie ssać”. Zapraszamy do lektury.

Hej, jako że często na Tsie padają pytania o World of Warships i z czym to się je, postanowiłem napisać bardzo krótki poradnik (…nie chce mi się rozpisywać, za ciepło) dotyczący gry poszczególnymi typami statków z wyłączeniem lotniskowców (nigdy nimi nie grałem).

Domyślam się że każdy zainteresowany grą zdążył się zapoznać z opisem dostępnych typów statków na stronie WoWs, a jak nie to zapraszam do lektury . Po przeczytaniu opisów na myśl pcha się porównanie z WoTem, czyli pancernik to HT, krążownik to med, niszczyciel to piździk a lotniskowiec to arta, i wiele się nie mylisz jeżeli tak pomyślałeś  są jednak dość spore różnice między rolą i możliwościami meda a krążownika głównie wynikające z mechaniki gry ale o tym w dalszej części.

1. Pancerniki
To główna siła ognia biorąc pod uwagę działa, mają bardzo gruby pancerz zarówno boczny jak i ten pod powierzchnią wody, posiadają największy zasięg dział spośród wszystkich typów statków nie mniej jednak na dystansach 15 km+ są bardzo niecelne, dodatkowo czas przeładowania oraz obrotu wież jest bardzo długi.

Kosztem opancerzenia jest ich prędkość i zwrotność, co staje się odczuwalne gdy zwrócimy na siebie uwagę niszczycieli lub lotniskowców. Pomimo dużych ilości HP samotny pancernik ginie w przeciągu 2-3 minut ( tak więc nie polecam gameplay-u w stylu John Rambo).

Zalety:
+ HP i opancerzenia.
+ BIG ASS GUNS oraz ich zasięg nie raz 20km+.
+ Satysfakcja kiedy ściągasz 55 tyś. HP jedną salwą
+ Zdolność leczenia.

Wady:
– Prędkość i zwrotność.
– Niska celność strzelając do odległych celi.
– Czes przeładowania oraz obrotu wierz.

Moje rady co do gry pancernikiem:
1. Nie płyń nigdzie samemu, zawsze miej w obstawie krążownik lub pancernik dla osłony przeciw lotniczej oraz zwalczania wrogich niszczycieli.
2. NIGDY nie płyń bokiem do wrogiego pancernika który do ciebie strzela, pancerz w WoWs działa podobnie jak w WoT czyli jest skuteczniejszy pod kątem, oddając przeciwnikowi płaski bok statku narażasz się na trafienia w cytadele (co to cytadela wytłumaczę niżej).
3. Orientuj się, na mapie są wyspy i inni gracze w ani jedno ani drugie nie chcesz wpłynąć. Pancernik, który osiadł na wyspie to cel marzenie.
4. NIGDY się nie zatrzymuj, nieruchomy cel to niemal 100% trafienie.
5. Zawsze ładuj pociski AP, nie ważne do czego strzelasz,
6. Celuj w cytadelę, trafienie i penetracja gwarantują maksymalne uszkodzenia lub eksplozję magazynu.
7. Powiększ mapę i bądź z nią na bieżąco. Ruch przeciwników, położenie wrogich eskadr bombowców oraz torpedowców.
8. Widzisz nadlatujące bombowce/torpedowce? Skręcaj w ich kierunki! pozwoli ci to na uniknięcie większości albo i wszystkich torped, jeżeli ich nie zauważysz szybko się nauczysz co oznaczają dwie serie torped od lotniskowca  To samo tyczy się niszczycieli, jeżeli widzisz go na nieodpowiedniej dla Ciebie odległości (USA: <6km, JPN <10) nie płyń bokiem bo masz jak w banku, że w twoim kierunku pod wodą płynie „wpierdziel”.

Różnice:
Japonia – przewaga w zasięgu dział do 7 Tieru, szybsze.
USA – do 7 tieru zasięg dział jak u krążownika i wolniejsze, ale za to więcej baterii oraz zwrotniejsze.

Reszty dowiesz się sam.
Gameplay: https://www.youtube.com/watch?v=3UH63OW-mSA

2. Krążowniki

Statki wsparcia, są szybkie i zwrotne oraz najeżone działami przeciwlotniczymi (eskadry samolotów topnieją w oczach :D), posiadają szybkostrzelne działa o przyzwoitym zasięgu do ~16 km nadają się idealnie do niszczenia niszczycieli, lotniskowców oraz dewastowania pokładów pancerników. Pancerz krążowników jest przyzwoity, ale zapomnij o odbijaniu czegokolwiek o kalibrze powyżej 200 mm. Posiadają dość dobrą pulę HP jednak w przeciwieństwie do pancerników nie mają umiejętności „leczenia”.

Zalety:
+ Prędkość i zwrotność.
+ Szybkostrzelność dział, które potrafią kąsać (szczególnie te 220 mm ).
+ Obrona przeciwlotnicza – piękny widok spadających wokół statku wraków samolotów i ten dźwięk :mrgreen:

Wady:
– Słaby pancerz.
– ogarnięty pancernik na odległości 10 km = zgon.

Moje rady:
1. Jak w przypadku pancernika nie pływaj sam (tak w ogóle to nigdy nie pływaj sam :)).
2. Jeżeli dojdzie do tego że będziesz walczył z pancernikiem 1vs1 trzymaj się na maksymalnej odległości swoich dział, da ci to czas na unikanie jego ostrzału.
3. Nigdy nie idź na wymianę 1vs1 z pancernikiem bo zginiesz (no chyba że gość jest totalnym noobem).
4. Osłaniaj swoje pancerniki/lotniskowce – jesteś mordercą niszczycieli i samolotów bez wsparcia pancerników i lotniskowców nie wygrasz.
5. Dobór amunicji – nie bądź kolejnym lemmingiem spamującym HE. Strzelasz do niszczyciela – HE, krążownik – duży dystans HE (mają splash nawet słabe trafienie da dmg) z bliska ładuj AP szansa na penetrację cytadeli, pancernik – duży dystans bij z AP w pokład (przy odległościach bliskich maksymalnemu zasięgowi pociski mają opadającą trajektorię lotu co pozwala na przebicie pokładu pancernika i możliwe trafienie w cytadelę, z bliska strzelaj HE pociski AP odbiją się od pancerza szczególnie jeżeli kaliber działa jest mniejszy niż 220 mm.

Różnice:
USA – dobra obrona przeciwlotnicza, działa.
JPN – torpedy :twisted:, niski profil.

Gameplay: https://www.youtube.com/watch?v=ca-CiQoH6Gg

3. Niszczyciele

Papierowe statki polegające na kamuflażu z tym że w odróżnieniu od piździków w WoT potrafią załadować z półobrotu Emotikon grin. Główna rola to zwalczanie statków z ukrycia, nadają się najlepiej do niszczenia lotniskowców ze względu na prędkość i rozmiar są bardzo trudnym celem dla bombowców/torpedowców, działa bardzo słabe w zasadzie tylko do samoobrony przed innymi niszczycielami na krótkim dystansie.

Zalety:
+ Bardzo szybkie i zwrotne.
+ Świetny kamuflaż.
+ Torpedy.
+ Zasłona dymna.

Wady:
– Pancerz…a co to takiego?
– Niska pula HP.
– Podatne na pociski HE (rozwalają i wszystko).
– Spory reload torped.

Rady:

Nie poświęciłem im zbyt wiele czasu więc nie jestem specem, ale jest kilka zasad o których warto pamiętać:
1. Na początku meczu wyłącz obronę przeciwlotniczą – strzał do samolotu=wykrycie=ała.
2. Jesteś papierowy, twoja jedyna obrona to twój kamuflaż tak więc chowaj się za wyspami, korzystaj z zasłony dymnej.
3. Nie używaj dział!! chyba że jesteś 100% pewny że nie zostaniesz wykryty albo nie masz innego wyjścia.
4. Patrz gdzie wypuszczasz torpedy, nic tak nie wkurza jak seria torped od własnego niszczyciela (tak torpedy też trafiają w sojuszników.)
5. Rozkoszuj się widokiem tonących statków

Różnice:
-USA – znakomite działa, niski zasięg torped ~5km (więcej na wyższych tierach).
-JPN – działa o kant **** rozbić ale za to torpedy ~8km (więcej na wyższych tierach).

Gameplay: https://www.youtube.com/watch?v=UAe5rvDFtaQ

Cytadela – o co chodzi ??

Najprościej mówiąc, jest to najbardziej opancerzona część statku która chroni najważniejsze moduły tj. amunicja, proch oficerowie itd. W WoWs trafienie i spenetrowanie cytadeli gwarantuje że nasz pocisk zada maksymalną ilość obrażeń (w przypadku pancerników nawet do 15k obrażeń!!).

Cytadela – gdzie strzelać ??

Najczęściej jest to obszar pomiędzy pierwszym a ostatnim działem.
( zdjęcie w załączeniu).

Chcąc trafić cytadelę musicie mierzyć w ten obszar, biorąc pod uwagę że w pancernikach jest to miejsce gdzie występuje również pas pancerza przeciw torpedom radzę strzelać tuż nad linią wody .

Filmik na temat trafień w cytadelę: https://www.youtube.com/watch?v=1Gt5Uk5Yb-w

O mechanice napiszę kiedy indziej

Udanych łowów pomidorki

4 komentarze

  1. UltraScan pisze:

    Statki? Ludzie, od dawna istnieje wyraźne rozgraniczenie pomiędzy statkami (te przeznaczone do handlu i transportu towaròw) a okrętami (jednostki przeznaczone do walki). Tylko ostatni noob może mylić statek z okrętem.

  2. Kermit pisze:

    Z pociskami AP to racja. Reload pancernika nie pozwala na swobodne zaglowanie amunicją.

  3. hubert pisze:

    Fajny poradnik 😉

  4. Loordbeny pisze:

    Zawsze ładuj ap? Do niszczycieli też? ;] większej bzdury nie slyszałem, jeśli niszczyciel podplywa blisko to TYLKO I WYLACZNIE HE ;] tak samo w inne pancerniki ktore maja skątowany do nas pancerz ( lepiej opancerzone krążowniki to samo ) ap bijemy kiedy jest szansa na przebicie czyli bok okretu ;] Nie szerzcie bzdur o AP only na battleshipach. Dzieki

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.