World of Tanks na przestrzeni lat

Przypomnijmy sobie, co na przestrzeni lat wydarzyło się w World of Tanks. W urodzinowym garażu możemy znaleźć krótkie opisy lat od 2010 do 2018 roku.

Miłej lektury 😉

2010 — IS-7

Gra World of Tanks powstała w roku 2010. Początkowo pojawiła się tylko w regionie RU. Tylko najbardziej oddani weterani pamiętają jej wczesną wersję: tylko dwie narodowości i dwa pojazdy X poziomu: Maus i IS-7. Rzadko można je było spotkać w bitwie a ich zniszczenie było uważane przez całą drużynę za niespotykany akt odwagi.

Był to okres, gdy pojazdy V poziomu mogły być zestawione z pojazdami poziomu najwyższego, a gracze dopiero rozpoczynali poznawanie mechaniki World of Tanks: czym jest dolny glacis pancerza, jakie są zalety pochyłego pancerza i dlaczego duży kaliber to jest to. Pod koniec roku obok drzew technologicznych ZSRR i Niemiec pojawiły się pojazdy USA, a konkretnie T30 – czołg ciężki X poziomu. Tak, to był kiedyś czołg ciężki.

2011 — AMX 50B

World of Tanks w 2011 ciągle się rozrastał. Pojawiło się wtedy w grze bardzo dużo czołgów, w tym „klasyki”, takie jak E100 i T95. Zwiększyła się liczba map: dodano „Przełęcz” i „Stepy”.

Wprowadzenie chińskiego Type 59 jest traktowane jak pojawienie się legendy. Niemniej jednak to francuskie drzewo technologiczne wraz ze swoim magazynkowym systemem ładowania odniosło w tym roku największy wpływ na grę. Egzotyczny AMX 50B i plutony Bat.-Châtillon 25 t poczyniły sporo zamieszania wśród graczy WoT.

2012 — M48A5 Patton

Rok 2012 w World of Tanks to rok zmian. Amerykański T30 został zastąpiony T110E5 i stał się niszczycielem czołgów IX poziomu w nowym drzewie technologicznym. Radziecki czołg KV dał początek ciężkim KV-1 i KV-2. Dodano nowe tryby bitew, szturmowy i spotkaniowy.

Dodatkowo X poziom pojazdów przestał być zdominowany przez czołgi ciężkie: pojawiły się niszczyciele czołgów X poziomu i czołgi średnie, na przykład M48, T-62A, Jagdpanzer E 100 i T110E3.

2013 — 113

W 2013 w grze pojawiło się kompletne drzewo technologiczne czołgów chińskich, do którego niedługo później dołączyło drzewo japońskie.

Tego samego roku do drzew dodano działa samobieżne X poziomu. Niestety, ulubieniec graczy – czołg lekki T-50-2 został usunięty i zastąpiony Waffenträger auf E 100, który w niedługiej przyszłości stał się prawdziwą groźbą każdej bitwy.

2014 — 2015 — TVP T 50/51

W latach 2014–15 World of Tanks stał na rozdrożu. Rozpoczęto długi proces przerabiania pojazdów do nowej rozdzielczości: każda aktualizacja zawiarała listę pojazdów w HD. Gałąź czołgów lekkich została rozbudowana o pojazdy VIII poziomu.

Sławny KV-1S z VI poziomu został zastąpiony przez KV-85 a czołgi ciężkie pojawiły się w japońskim drzewie technologicznym. Pod koniec 2015 do gry dołączyło czechosłowackie drzewo technologiczne z TVP T 50/51 na X poziomie.

2016 — Strv 103B

Rok 2016 położył podwaliny pod to, czym jest współczesne World of Tanks – naprawiono szereg problemów technicznych w kliencie gry. Waffenträger auf E 100 oddał swój ostatni strzał i został zastąpiony przez nowy niszczyciel czołgów Grille 15.

Dodatkowo w grze pojawiły się czołgi szwedzkie z unikalną mechaniką zwaną trybem oblężeniowym.

2017 — Rheinmetall Panzerwagen

Rok 2017 przyniósł znaczące zmiany. Kompletnie przerobiono artylerię: wprowadzono nowy mechanizm ogłuszenia. System doboru drużyn został zmieniony i poprawiony, by bilansował drużyny zgodnie z szablonem 3/5/7 a w drzewie technologicznym pojawiły się czołgi lekkie X poziomu. W grze pojawiły się nowe tryby bitew: rankingowy i wielkia bitwa, jak również nowy system personalizacji.

Opracowano kompletne drzewo technologiczne chińskich niszczycieli czołgów. W tym roku również usunięto tryb bitwy w kompanii czołgów.

2018 — Progetto M40 mod. 65

W 2018, World of Tanks przeszedł znaczące zmiany w aktualizacji 1.0. Przejście na nowy silnik Core dało początek całkowitemu przerobieniu grafiki – 29 map powstało na nowo w HD a garaż doświadczył sporej renowacji. AMX 40 był ostatnim pojazdem, którego odtworzono w jakości HD. Wprowadzono włoskie drzewo technologiczne składające się z 11 pojazdów. Dodatkowo rozpoczęto testowanie bitew na większą skalę w nowym trybie „Linia frontu”.

Gra dalej pisze swoją historię. Każdy gracz ma swoje własne wspomnienia i doświadczenia z World of Tanks, ale tak naprawdę ta gra to KAŻDY z nas.

Dziękujemy za Wasze poświęcenie!
Gratulujemy, dowódcy!

A Wy jak daleko sięgacie pamięcią? 😉


Bin4r

Gracz World of Tanks od 2014 roku. Gram, bo jestem pasjonatem i wiem, że większość graczy w WoT to pasjonaci. Niech nasza gra będzie bardziej taktyczna i przemyślana. Trudniejsza, ale mniej irytująca – a przez to bardziej satysfakcjonująca. Postawmy na miodność!

22 komentarze

  1. Batmobil napisał(a):

    Turbo kiełbasa masz 100% racji ! Ja bym tylko dorzucił idiotyzm E-25 ,niszczyciel szybszy od wielu czołgów.A samym artkule brakuje wzmianki o Hellcat,jak zaczynałem to wszyscy się go bali.Pozdrawiam i życzę sukcesów w grze !

  2. Solonaryba napisał(a):

    Rok 2012 Patch 0.8.1
    Amunicja premium za srebro.
    Początek końca wot.

  3. Anonim napisał(a):

    Kiedyś to było kurła!
    Arty które często one shotowały zero op premek tylko cisza spokój i bugi!

  4. Anonim napisał(a):

    Gracze są traktowani ja bankomaty jak płacisz zagrasz nie płacisz przegrasz

  5. bloodybucket napisał(a):

    W wersji beta IS-7 był postrachem i można go było wyekspić w momencie jak WG przez cały tydzień w ramach rekompensaty za niedostępność serwerów dało x5 PD – niestety krótko po tym doszło do resetu kont. Jak weszły T-54 to 7 i Maus już nie miały lekkiego życia – sfora tych medów dopadała do grdyki i kończyła go w mgnieniu oka.

  6. veins napisał(a):

    Włoskie drzewko w większości jest OP. Polskie zrobili byle jak i niczym się nie wyróżnia, ot słabsze wersję ruskich tanków. W sumie, to tak było, w historii itd. Niby są to jakieś autorskie projekty Polaków, ale cóż, nie mogły one być zbyt ambitne względem swoim kamratów z sowieckiego sajuza 😉
    Co do MM, to od czasu wprowadzenia 3/5/7 70-80% spędzam „na dole” będąc czymś mięsem armatnim… Jeżeli ja cały czas jestem na dole, to kto jest na górze? Dziwne. Praktycznie wszyscy moi znajomi mają tak samo…
    W większości przypadków VXM pokazuje mi 30-40% szansy na wygraną, w teamie sporo „botów”, a druga strona miażdży nas niemiłosiernie. Statystyki lecą na łeb, na szyję…
    Niektórzy mówią, że muszę popracować nad umiejętnościami, ale co to ma do rzeczy w momencie jak zaczynam nową linię, kupuję nowy czołg, stock wieża, działo itd… Rzuca mnie 2 tiery wyżej, gdzie każdy mnie przebija, a ja nawet z golda mogę co najwyżej komuś gąskę ściągnąć… Logiczne.
    Znajomy robi lajty, nie zalicza mu spotów, ewentualnie połowę wartości DMG , jakie zadajemy po jego spotach.
    Niedługo po wprowadzeniu tego systemu MM miałem rok przerwy, ostatnio wróciłem i zaczynam sobie przypominać dlaczego przestałem grać. Coraz więcej w tym frustracji , niż przyjemności.
    To jest gra, z założenia powinna sprawiać przyjemność.
    Jedyna różnica ostatnio jest taka, że kupiłem Skorpiona G i praktycznie tylko nim gram… Chociaż i jemu zdarzy się nie przebić jakiegoś lajta w tył, lub bok goldem z peną 311 😁🤫

  7. bot napisał(a):

    No ludziska ostatnio pod postem jako wg wprowadza w przedsprzedazy naszą ósemke z huzarem był ktos kto napisał co mu sie niepodoba to rykoszet to zaraz usunoł XD
    rykoszet by proWG
    Ja juz nie grywam od momentu wprowadzenia 357 w MM’ sobaczyłem pograłem i vieni vidi vici czy jakos tam było fanie pamietam bete i pusą otchłań czeni w garażu… ach co to za czasy były XD

  8. Marco napisał(a):

    Gra jest super ale gra sie coraz gorzej.Nie dziwie sie ze nowi gracze zagraja kilka bitewek i uciekaja poniewaz mm powoduje ze ze albo dostana z czolgu 2 tiery wyzej i ida do garazu lbo leci na nich kupa lajna z trzech babokow.Mysle ze gdybym teraz zaczynal grac tez bym sie zniechecil.

  9. Miłosz napisał(a):

    Ja pamiętam aż do czołgów Czechosłowackich

  10. Anonim napisał(a):

    Zrób nową serię historia World of Tanks każdy patch każdy rok do dzisiaj :). Myślę że to fajny pomysł i przyjemnie by mi się czytało o grze w którą gram.

  11. Zygmunt Frojd napisał(a):

    Do 2014 było całkiem całkiem. A potem dostaliśmy World of Bots. Więcej jest teraz komputerowych graczy niż ludzkich, a więc grywalność spadła drastycznie. O innych błędach WG już mi się nawet nie chce wspominać.

  12. nickname napisał(a):

    Już od ośmiu lat zamiast sprecyzowanej mechaniki zadawania obrażeń i penetracji, pewien Ukrainiec rzuca kostką i wydaje osąd, czy twój strzał zada 75% obrażeń, czy może jednak w ogóle nie przebije pancerza <3
    A jak daleko sięgam pamięcią? 2012, ale ważniejszy był dla mnie rok 2016 – po raz ostatni dokonałem zakupu w sklepie premium 😀

  13. brudny12 napisał(a):

    Prawda, sam w tamtym czasie mając niskie tiery ( czyt. nie miałem dobrych załóg, w tym perka „żarówki”) po takiej ścince od razu cofałem za jakąś osłonę. Więc w tej teorii spiskowej jest ziarnko prawdy.

  14. colraginis napisał(a):

    Fajny artykuł. Niezależnie od naszego narzekania na grę pokazuje jedną rzecz. Widać ilość pracy jaką wlożył WG w rozwój. Dlatego akceptuję usilnie wyciąganie mamony z kieszeni graczy. Byłem (konto założone w 2012), jestem i pewnie pozostanę fanem tej gry. Pozdrawiam Wszystkich.

    • Anonim napisał(a):

      Może to tylko kwestia podejścia, ale wg mnie gra z czasem po prostu się spłyciła i stała prostsza dla mniej ogarniętych graczy, a tym samym bardziej nieprzyjazna graczom, która zgłębiła wszelkie niuanse produkcji. Rozgrywka przez to też dla mnie stała się mniej satysfakcjonująca. Swoje momenty jeszcze ma i chyba tylko to mnie jeszcze trzyma i zachęca do gry. Choć mam złe przeczucie, że gra za jakiś czas jeszcze bardziej się spłyci, by jeszcze bardziej zachęcić graczy do płacenia. Już teraz ma miejsce ostra polityka ekonomiczna… która weszła wraz z nowym MM. I właśnie wg mnie nowy MM jest mniej przyjazny niż ten stary. A stary MM trzeba było naprawić, bo przeczył założeniu WG dotyczącego spłycania poziomu rozgrywki.

  15. DGN napisał(a):

    Latem 2013 roku wraz z patchem 0.8.6 wprowadzono nowy „lepszy” system RNG, który całkowicie zatracił resztki prawdziwej losowości. Wraz z tym patchem pojawiły się niespotykane wcześniej micro lagi.
    Według „spiskowców” były one wynikiem tego, że serwery nie wyrabiały z obliczeniami „ustawek” spota, celności strzałów, zadanych i czy w ogóle obrażeń, itd.
    (Wtedy po micro lagu było wiadomo (zanim zapaliła się „żarówka”), że już zostałeś wyspotowany i dostaniesz plombę, albo sam kogoś za momencik zobaczysz i RNG już oblicza szanse na to, czy go trafisz i ewentualnie za ile.)

    Bez względu na jakość łącza internetowego gracza, lagi wówczas stały się utrapieniem. Technicznie rzecz biorąc były to lagi po stronie serwera, który nie nadążał obliczać „ustawek” i potrzebne dane nie docierały do oczekującego na nie klienta gry, który wówczas nie wiedząc jak zareagować i co wyświetlić, po prostu się „przymrażał” na króciusie chwile.

    Tak to wtedy WG dynamicznie, kreatywnie, w młodym zespole wsiadło do kolejki górskiej (rollercoaster) w wesołym miasteczku zwanym WoT, żeby pokazać światu nową opatentowaną „jakość” Krzywej Gaussa, (zwanej Dzwonem Gaussa*). Jakość zgodną z wykresem ale całkowicie sztucznie wygenerowaną i pożądaną przez KSIĘGOWYCH. Kolejka pędzi na złamanie karku w kierunku przepaści.

    Lubię tę grę, i nadal gram, ale spadek liczby graczy na wszystkich serwerach WoT na świecie mówi sam za siebie.

    *Dzwon Gaussa” by WG: https://cdn.quizai.com/287374a2-4cf2-4701-98e7-082943c8e0f8/85664c65-628b-479e-8b7b-c0d12a2116e2_750x469.png

    • Anonim napisał(a):

      Spada ilość graczy, bo WG na siłę próbuje zachęcić nowych, a nie zatrzymać starych i lojalnych graczy. A nowi często zagrają kilka, kilkadziesiąt bitew i odinstalują grę. Odpływ nadal będzie miał miejsce, ale jeszcze nie ma co też straszyć, bo z 5 lat powinna jeszcze posiadać wystarczającą bazę graczy. WG pewnie liczy, że wprowadzenie polskiej gałęzi zwiększy ilość graczy, czy na powrót tych co przestali xxx lat temu. Ja jednak wątpię. Ta gra nie jest już tą samą grą co kiedyś. Niestety. Jeśli chodzi o mnie WoT najlepszy był przed wprowadzeniem patcha, który zmieniał widełki losowań MM’a i rozciągnięcie gałęzi czołgów lekkich do X tieru.

      • DGN napisał(a):

        Ilość graczy spada, bo są traktowani jak pies tresowany w najgłupszy możliwy sposób.
        Opatentowany przez WG Match Maker, i RNG sprawiają, że gracz czuję się jak ogłupiony pies.
        Jak?
        Ano spróbuj nauczyć psa aportowania, gdy go w trakcie szkolenia oszukujesz. Np. rzucasz mu piłkę, on po nią biegnie, przynosi i dostaje nagrodę, przysmak. Kolejny raz rzucasz piłkę, on przynosi, a Ty go kijem przez dupę.
        Kolejny raz robisz zamach ale piłki nie rzucasz, pies biegnie, wraca, i dostaje nagrodę. Powtarzasz manewr z markowanym rzutem, pies znowu biegnie, ale po powrocie dostaje kijem po dupie.
        I tak cały czas różne wariacje tych chorych zachowań. Tak działa MM & RNG według WG.
        W pewnym momencie pies albo ucieknie albo zagryzie swojego pana.
        Gracze traktowani jak ten pies (a tak ich traktuje WG) nie mają się szans czegokolwiek nauczyć. Fiolety biorą się stąd, że nauczyli się w pierwszej kolejności wygrywać z treserem, a dopiero później z przynosić piłkę, czyli wygrywać z przeciwnikami w drugiej drużynie.

      • aplle44 napisał(a):

        Zgadzam się z Tobą w 100% ale dodałbym zmuszanie do gry z goldem przez wprowadzanie kolejnych drzewek, z których nie ma co ukrywać większość jest po prostu OP

  16. Turbo kiełbasa napisał(a):

    Podsumowując od 2015 roku zaczął się robić ściek. W 2016 bitwy zaczęły się robić jednostronne i tak zostało do dziś. Zmiany map które w większości były zbalansowane zostały stworzone tak , że strach wyjechać gdziekolwiek czołgiem bo dostajesz ze wszystkich stron. Zmiana mm w taki sposób że większość bitew jest rozgrywana na wyższych tierach. Obecne granie 8 tierem na topie jest rzadkością i lepiej po prostu zagrać druzynki albo twierdzę bo obecne granie randomow przy tej dynamice i graniu z mocniejszymi czołgami mija się z celem. Wprowadzanie ogłuszenia uważam za jeden z najdebilniejszych pomysłów. 3 artylerie na prochorowce czy malinowce uniemożliwiają normalna grę. Sami arciarze w większości nie czują satysfakcji strzelania działami powyżej 200 mm za 300 DMG. Wieczne faworyzowanie czołgów mobilnych m.in czołgi ciężkie pokroju wz czy medy radzieckie. Kosmiczna penetracja Medów na goldzie której nie potrafię zrozumieć uniemożliwia poleganiu na pancerzu superciężkim czołgom. Moim zdaniem taki czolg łatwo objechać i nie potrzeba na to penetracji pokroju 340 mm. Jeszcze mógłbym się rozpisać o innych rzeczach które mi się nie podobają ale jest tego za dużo.

  17. Anonim napisał(a):

    Fajnie by było jak byś zrobił nową serie rykoszet info. Żeby szczegółowo opisać każdy rok gry.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.