Q&A deweloperów WoWsa z dnia 15 czerwca

Przedstawiamy Wam dość obszerny Q&A przeprowadzony 15 czerwca 2018 roku. Jeśli macie jakieś nurtujące pytania napiszcie w komentarzu, a być może znajdą się w kolejnym Q&A! Miłego czytania.

Słowniczek pojęć:

  • DD – niszczyciele
  • BB – pancerniki
  • CV – lotniskowce
  • CL – lekkie krążowniki amerykańskie
  • CA – ciężkie krążowniki amerykańskie
  • buff – poprawienie parametrów danego okrętu
  • nerf – pogorszenie parametru danego okrętu
  • AP – pociski przeciwpancerne
  • HE – pociski odłamkowo-burzące
  • IFHE – umiejętność kapitana: Zapalnik bezwładnościowy dla pocisków OB
  • MM (match making) – system losujący drużyny
  • SK – superkontener

Pytania i odpowiedzi:

  • Obecna tendencja powercreepu (dodawanie nowych silnych jednostek, bez zmian starych) jest celowa, czy to tylko efekt uboczny?
  • Trudne pytanie – latami wprowadzamy nowe pomysły i mechaniki. Nie chcemy, aby nowa zawartość tworzyły powercreep, ale czasem się zdarza.

  • Dlaczego trudno za pomocą BB pokarać innego BB pokazującego burtę?
  • Z historycznego punktu widzenia BB powinny wytrzymać uszkodzenia od innego BB.

  • Czy Zao otrzyma buffa do HP?
  • Z punktu widzenia przeżywalności Zao jest ok. Ma dobrą zwrotność, dobry kamuflaż i niezły zasięg ognia. Dostanie 12km torpedy. (już dostał w 0.7.6)

  • Czy CV dostaną znów buffa?
  • Obecnie pracujemy nad całkiem nową wersją lotniskowców, co pozwoli na rebalans tej klasy. Dlatego wszystko dotyczące lotniskowców zostanie przerobione: włączając AA, umiejętności kapitanów i same CV

  • Czy macie w planach buff Gearinga?
  • Dostał swego rodzaju buffa dzięki torpedom z Fletchera. Ma całkiem niezły kamuflaż co czyni go dobrym i troszkę innym okrętem. Na randomach też sobie dobrze radzi.

  • Czy ulepszenia i moduły dostaną buffa/nerfa?
  • Nie mamy takich planów.

  • Czy BB będą nadpenetrować bez zadawania obrażeń, jeśli tak co z pociskami AP niemieckich DD i innych CA i CL?
  • Pociski AP z CA przestaną rykoszetować od DD dzięki zmianom w pancerzu niszczycieli. Będziemy sprawdzać jak pociski AP z BB będą zadawać obrażenia niszczycielom np. japońskie AP.

  • Odzyskiwanie HP dla okrętów tierów 7-8?
  • Powodem dla których nie wszystkie okręty mają odzyskiwanie zdrowia jest to, że większość okrętów już je ma na tierze 9 na nowym slocie. Próbujemy coś zrobić, aby krążowniki T7-8 mogły lepiej sprawować się w bitwach, ale najprawdopodobniej nie będzie to naprawa.

  • Na T9-T10 wygląda na to, że promowane jest snajpienie z dużych odległości, czy tak miało być?
  • Jak widać jest z tym problem. Gra jest bardziej interesująca jeśli nacierasz. W teorii zmniejszenie zasięgów brzmi dobrze, ale prowadzi do trudnych sytuacji. Dla większości graczy, granie jak najbardziej bezpiecznie jest oczywistym wyborem, atak wymaga całkiem niezłego zrozumienia gry i ponoszenia ryzyka. Może zostanie to rozpatrzone w przyszłości.

  • Wspólne granie w WoT+WoWs/WoWp?
  • Na chwilę obecną jest to niemożliwe. W dodatku co czołg mógłby zrobić okrętowi?

  • Zmiany w radarze tak by nie działał przez wyspy?
  • Było to tłumaczone. Radar jest bardzo prosty, jeśli DD jest niewidoczny włączasz radar i widzisz go, jeśli jest w jego zasięgu. Nie chcemy tego nadmiernie komplikować. Pracujemy nad formą przeciwdziałania radarowi za pomocą sprzętu na okręcie.

  • Wojny Clanów z nagrodami takimi jak w WoT (złoto i podobne)?
  • Chcemy rozwijać nadal część klanową. Dyskutowaliśmy wielokrotnie na temat Mapy Globalnej. Nie musi być ona najlepsza dla WoWs. W przyszłości jest możliwe coś takiego, ale nie teraz.

  • Krążowniki liniowe jako klasa?
  • Są one w grze już teraz i dobrze funkcjonują, jednak tworzenie osobnych ikonek jest nieco zbędne.

  • Czy dostaniemy niszczyciele z możliwością wyboru torped (głębokowodne lub zwykłe)?
  • Wraz Asashio chcieliśmy zmniejszyć zamieszanie. Dlatego jest jeden wybór torped.

  • Większa celność baterii pomocniczych?
  • Bateria dodatkowa jest niezła już obecnie. Jest całkiem potężna, ale nie za potężna. Z tego powodu odpowiedź brzmi: nie.

  • Czy Hsienyang będzie miał taki sam układ jak Benson?
  • Torpedy głębokowodne są całkiem efektywne, dlatego ten okręt sprawuje się dobrze. Będziemy się mu przyglądać jeśli się coś zmieni.

  • Czy działa 457mm na Conquerorze dostaną buffa do przeładowania?
  • Nie chcemy buffować ich w taki sposób. Oznaczałoby to, że zamiast używać dział 419mm, gracze przełączaliby na HE i nadal spamowali. Chcemy zrobić coś innego.

  • Działa AA krótkiego zasięgu są niszczone bardzo szybko, czy to jest celowe?
  • Tak. Działa średniego i krótkiego zasięgu były bardzo słabo opancerzone i dlatego pociski HE bardzo szybko je niszczą.

  • Czy jakieś okręty mają dostosowywaną wagę MM?
  • Nie, nic nie wpływa na MM okrętu, nawet statystyki gracza.

  • Jakie są kryteria przydzielania okrętów premium na odpowiednie tiery?
  • Najpierw wymyślamy sami, ustawiamy, a potem okręt balansujemy/testujemy.

  • Najpierw statystyki czy zdolności okrętu?
  • Najpierw oczywiście statystyki, ponieważ wynikają one z historii okrętu, a potem możemy je dostosowywać w zależności na który tier będzie on pasował.

  • Ile czasu zabiera określenie czy dany okręt sprawuje się tak jak zakładaliście?
  • To zależy – zwykły okręt – 1-2 miesiące. Oczywiście sprawdzamy statystyki od pierwszego tygodnia, ale zwykle lepsi gracze grają nimi jako pierwsi.

  • Jak długo zajmuje ustalenie czy zmiany w okręcie były sukcesem?
  • Czasem bardzo długo. Czasem jest to trudne. Na przykład Conqueror według statystyk nie jest za dobrym okrętem, z perspektywy graczy jest za dobry.

  • Jak radar wpływa na populację DDków?
  • Obecnie na populacja DDków ma ogromny wpływ nowa gałąź amerykańskich krążowników. Dużo krążowników – mało niszczycieli. Tak się dzieje przy każdej zmianie w drzewkach. (np. wpływ nowych BB czy nowych DD)

  • Na jakiej zasadzie określana jest pula HP?
  • Istnieje wzór dla każdej klasy (tonaż, różne inne czynniki) na podstawie którego określamy pulę HP, później dostosowujemy ją. Są zasady jak wyliczyć parametry okrętu, ogólnie zostawiamy je takie jakie wyjdą, ale czasem potrzebujemy je zmienić (buff, nerf)

  • Czy Izumo otrzyma trochę „miłości”?
  • W przypadku Izumo przyglądamy się mu – wcale nie jest taki zły, nawet jeśli gracze się skarżą. Jednak wygląda na to, że nieco niedomaga. Dla graczy jest trudno się przestawić na nowy styl gry, po dobrym, starym Amagi. Pamiętajcie, że jest to pierwszy BB (podobnie jak Nelson, który z tego powodu nie trafił do normalnego drzewka) z takim układem artylerii.

  • Czy Giulio Cesare jest Imperatorem Nikolai tieru 5?
  • Nie, w tym momencie na to nie wygląda, choć się będziemy temu przyglądać.

  • Są okręty wysoce zależne od IFHE, czy dokonujecie konkretnych zmian w zależności od okrętów, które polegają na tej umiejętności, czy nie?
  • Przypatrujemy się statystykom naszych supertesterów/testerów produkcji i wtedy decydujemy się co zrobić. Umiejętności dowódcy są częścią balansu okrętu i chcemy by był średnio zrównoważony. Oczywiście nie patrzymy tylko na średnie. Kiedy zaczynamy proces testowania okrętu porównujemy wydajność. Patrzymy jak gracze radzą sobie na podobnych okrętach i w ten sposób porównujemy.

  • Kiedy balansujecie okręt czy bierzecie pod uwagę grę w dywizjonach?
  • Gra w w dywizjonach nie jest główną częścią balansu, ale mimo to bierzemy ją pod uwagę

  • Jak myślicie, czy przyszłe zmiany w CV będą miały wpływ na każdy okręt T4+?
  • Tak. Oczywiście. AA będzie całkowicie zmienione, zobaczymy co jeszcze trzeba będzie zmienić. Mamy nadzieję, że nie będą to drastyczne zmiany.

  • Dlaczego po ostatnich zmianach w mechanice, parametry niektórych okrętów nie zostały zmienione, np. Błyskawica czy Kutuzow?
  • Kutuzow był balansowany wraz ze zmianami umiejętności kapitańskich. Błyskawica ma dobre parametery, nie jest najlepsza na swoim tierze, ale sprawuje się dobrze.

  • Czy Roma dostanie buffa?
  • Nie. Nie planujemy tego. Jest dobrze zbalansowana.

  • Shima 20km, czemu?
  • Gracze lubią 20 km torpedy, wielu graczy nadal ich używa, są one łatwe w użyciu i jednocześnie nie OP. Jest to idealny przykład okrętu nie za silnego, który jest bardzo popularny.

  • Czy jest planowany nerf penetracji pocisków HE niemieckich CA?
  • Jest to cecha charakterystyczna niemieckich okrętów, nie zamierzamy tego nerfić.

  • Montana ma najgorsze działa ze wszystkich T10 BB, czy macie plany to ulepszyć?
  • Nie. Montana dobrze się sprawuje.

  • Czy będą rekompensaty po wprowadzeniu zmian w CV?
  • Oczywiście. Planujemy odpowiednio chojne rekompensaty .

  • Nerf wartości oporu pocisków HE?
  • Jest taka opcja. Ale na razie RNBB nie osiągają zbyt wysokich wyników. Spamowanie pociskami HE z dużych odległości powinno być mniej efektywne, ale i tak nie zmieni stylu gry wielu graczy, którzy nauczyli się tak grac. Byłoby to również karanie graczy, którzy nie grają w ten sposób, ponieważ musieliby do tego przyzwyczaić.

  • Czy z powodów dużej ilości radarów niszczyciele dostaną możliwość strzelania z niewidzialności?
  • Nie planujemy bezpośrednich zmian w radarach. Planujemy dodanie nowego sprzętu, aby kontrować radar.

  • Zmiany w bombach AP, aby więcej zadawać uszkodzeń T8+ BB zamiast nie zadawać ich wcale?
  • Na razie nie, obecnie skupiamy się na zmianach w CV

Nadchodzące tryby specjalne:

  • Czy jest już określony czas, w których będą one dostępne?
  • Mamy specjalny zespół, który testuje wyłącznie nowe tryby gry. Jest to całkiem trudne i wymaga wielu eksperymentów. Najlepszy tryb zostanie wprowadzony wraz z wydarzeniami w grze (na razie brak konkretnego terminu).

  • Na jakich tierach będą te tryby?
  • Obecnie trwają testy na wielu tierach i jeszcze nie zdecydowaliśmy.

  • Ręczne sterowanie działami dodatkowymi?
  • Największym problemem jest zmiana warunków w grze. Nawet przy 30 sekundach przeładowania ciągle należy być skupionym. W WoWs Blitz wprowadziliśmy to. Statystyki gry wskazują, że gracze z tego korzystają.

  • Zmiany w rozrzucie torped?
  • Warto się temu przyjrzeć.

  • Rankingówki na tierze 9?
  • Bardzo mało graczy trzyma T9 w porcie. Mimo wszystko bierzemy to pod uwagę. Tylko czy gracze będą chcieli wydawać dużo kredytów, aby móc w nich uczestniczyć.

  • Jak wybieracie okręty premium?
  • To otwiera kilka pytań.

  • Czy społeczność wpływa na wybór statków premium?
  • Tak. Doskonałym przykładem będzie Haida. Inny przykład: Roma. Oczywiście słuchamy graczy i staramy się to dostosować. Jeśli chodzi o wybór okrętu na okręt premium to istnieje wiele różnych czynników. Społeczność, popularność obecnych okrętów premium, które klasy i kraje mają już okręty premium. A także inne czynniki.

  • Jak oceniacie ostatni sezon bitew rankingowych?
  • Najlepszym sezonem był sezon 4, obecny – sezon 9 – był drugi. Ogólnie odbiór był dobry. Niektórzy gracze uwielbiają T10 inni nienawidzą. Planujemy eksperyment, aby w tym roku zrobić bardziej luźny sezon.

  • Czy są jakieś zmiany w Superkontenerach?
  • Chcemy się przyjrzeć, ale nie tylko SK, ale całemu systemowi kontenerów. Nie jesteśmy zadowoleni z tego jak obecnie to działa.

  • Czy Stalingrad pozostanie w Arsenale na zawsze?
  • Stalingrad pozostanie w Arsenale, do czasu gdy go nie usuniemy. Jeśli będą takie plany to wcześniej poinformujemy graczy.

  • Czy zdradzicie jaka będzie następna duża linia okrętów w WoWs?
  • Na razie nie chcemy tego zdradzać, ale niedługo się dowiecie.

  • Nagradzanie graczy za właściwie granie?
  • Już dodaliśmy kilka ulepszeń, które mają nagradzać graczy za dobrą grę, w planach mamy misje nagradzające za to.

  • Możliwość przypisania klawiszy do sprzętu eksploatacyjnego?
  • Trudno to zrobić dla 8 różnych sprzętów i 5 miejsc. Myślimy nad możliwością zmieniania kolejności sprzętów. Decyzje jeszcze nie zapadły.

  • Dedykowany tryb widzia?
  • Pracujemy nad tym, wprowadziliśmy zmiany po stronie serwerowej. Największym problemem jest wprowadzanie zmian do interfejsu gracza. Podstawy gry mają 6 lat i aby to zmienić potrzebujemy dużo czasu. Chcielibyśmy wprowadzić to w tym roku, ale prawdopodobnie się to nie uda.

  • Jak uczyć graczy lepszej gry?
  • Problemem z nauką jest to, że gracze muszą chcieć grać lepiej. Gracze, którzy nie chcą – nie nauczą się. Chcemy wprowadzić miejsce w którym gracze mogliby się uczyć, z tutorialami, podpowiedziami. Być może w przyszłości wprowadzimy coś takiego.

  • Jak ze zmianami w rednerowaniu, jakieś postępy?
  • Działamy. Dużo mniejszym problemem niż renderowanie jest problem z klientem gry. Chcielibyśmy wprowadzić zmiany w 0.7.7, ale są kłopoty. Chcielibyśmy to naprawić i pracujemy nad tym. Jeśli nie w 0.7.7 to prawdopodobnie w 0.7.8

  • Czy zmiany w CV pozwolą na wprowadzenie BBV(pancerniko – lotniskowce) lub CVE (lotniskowce eskortowe)?
  • Tak.

  • Czy okręty z radarem będą brane pod uwagę przy MM?
  • Jest to trudne. MM jest bardzo wrażliwy. Mogłoby to działać przy dużej ilości graczy na serwerze, ale nie zawsze. Na razie nie planujemy.

  • Ikona z informacją ile okrętów nas widzi?
  • Przyjrzymy się temu.

  • Sprzedarz lotniskowców premium jest wstrzymana do czasu zmian w CV?
  • Tak.

  • Gra jest bardzo wolna w porcie, czasem się zacina. Czy zamierzacie to naprawić?
  • Jest to trudne, ale pracujemy nad tym.

  • Problemy z UI lotniskowców?
  • Staramy się to naprawić. Nie wiemy tylko kiedy się nam uda.

  • Czy zamierzacie zwiększyć nagradzanie wspierania się w grze za pomocą kredytów i punktów doświadczenia?
  • Nie chcemy w to za bardzo wchodzić. Obecnie dostaje się odpowiednią ilość kredytów i XP za wyświetlanie celów i tankowanie uszkodzeń, ale także nagradzamy akcje prowadzące do zwycięstwa takie jak zajmowanie baz topienie okrętów i zadawanie uszkodzeń.

  • Czy jest jakaś szansa by było to wyświetlane w grze lub na końcu gry?
  • W obecnym stanie jest to niemożliwe na bieżąco określać ile xp i kredytów się dostaje w czasie rzeczywistym i dlatego wyświetlanie tego jest niemożliwe. To zagadnienie było testowane w WoT – jeśli gracze będą widzieć za co konkretnie dostają doświadczenie i kredyty, bądą starać się wykorzystać luki w systemie.

  • Dodawanie okrętów premium jako boty w pokoju treningowym?
  • Bierzemy pod uwagę możliwości dodatkowych ustawień w pokoju treningowym. Musimy to dogadać.

  • Czy jest możliwość otrzymywanie dodatkowego XP za stawianie zasłony dymnej sojusznikom?
  • Niestety jest to bardzo trudne pytanie z zakresu ekonomii gry i nie mogę odpowiedzieć. Może odpowiem w Q&A dotyczącym ekonomii.

  • Sprzęt umożliwiający leczenie obszarowe?
  • Tak, bierzemy taki sprzęt pod uwagę.

  • Specjalny kapitan dla lotniskowca z unikalnymi umiejętnościami?
  • Całkowicie możliwe.

  • Czy wprowadzenie stali i węgla to nowy sposób na dostarczenie graczom okrętów z CW i bitwy rankingowe?
  • Tak. System przyznawania nagród nie był za dobry. Stal i węgiel ulepszą go.

Tłumaczenie: Dark_Havoca


barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

1 Response

  1. Silentraz napisał(a):

    Czy jest możliwość otrzymywanie dodatkowego XP za stawianie zasłony dymnej sojusznikom?

    Obecnie można zarobić sporawo. Sojusznik w dymie jest ślepy, i przez to otrzymuje się obrażenia po spocie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.