Poprawki systemu doboru graczy: kolejne kroki
przez Bin4r · Opublikowane
Uzupełnienie do wcześniej opublikowanego filmiku. Miłej lektury! 😉
W grudniu ubiegłego roku wspominaliśmy, że 2019 będzie ważnym rokiem dla mechanizmu losującego. I to prawda, bo przygotowaliśmy parę sporych zmian w jego bieżącej strukturze. Aby pokazać Wam pełniejszy obraz, zacznijmy jednak od przeglądu ewolucji systemu oraz omówienia jego obecnie największych problemów.
Krótki przegląd
System doboru to jeden z najważniejszych składników gry i istnieje w niej od samego początku. Analizuje pojazdy, które gracze wybierają do bitwy i układa drużyny. Dodatkowo system doboru spełnia kilka ważnych zadań, takich jak:
- dobieranie drużyn o porównywalnych składach i sile,
- dobieranie różnych typów pojazdów do każdej bitwy,
- zapewnianie różnorodności map.
Głównym celem mechanizmu doboru jest wysłanie Was do bitwy tak szybko, jak to możliwe. W 2010 to zadanie było o wiele łatwiejsze, niż dzisiaj. Było wtedy o wiele mniej graczy, w szczególności na poziomach IX i X, i w grze znajdowały się tylko 3 kraje. Było też znacznie mniej czołgów, niż jest dziś. Aby skrócić czas oczekiwania, system mógł posyłać do bitwy pojazdy różniące się 5 poziomami, a więc pojazdy VI i X poziomu często trafiały do tej samej bitwy. Oczywiście dzisiaj to może wydawać się Wam nieco dziwne.
Z biegiem czasu napotkaliśmy narastające problemy, których system po prostu nie był w stanie rozwiązać, bo jeszcze nie miał do tego odpowiednich narzędzi. Tymi problemami były:
- Brak ograniczeń liczby pojazdów w jednej drużynie pod względem ich klasy.
- Tzw. „plutony-porażki”, składające się z pojazdów różniących się o więcej niż 3 poziomy,
- Mało przeciwników w bitwie tego samego poziomu, co Wasz. Na przykład w bitwie w drużynie przeciwnej mogło być 13 pojazdów X poziomu, ale tylko 2 poziomu VIII. Po prostu można było trafić na drużynę, w której nie będzie realnych szans na znalezienie odpowiedniego przeciwnika.
Aby rozwiązać te problemy, musieliśmy całkowicie przebudować system doboru i stworzyć całkowicie nową architekturę.
Aktualizacja 9.18 i system szablonów
W 2017 aktualizacja 9.18 została zaprojektowana tak, by rozwiązać te problemy i poprawić komfort graczy w bitwie. Wprowadziliśmy pewne ograniczenia: plutony mogły składać się tylko z pojazdów tego samego poziomu, a liczbę artylerii ograniczyliśmy do 3 na drużynę. Ale najważniejszą nowością w wersji 9.18 był system szablonów. Szablony (główne z nich to 3-5-7 oraz 5-10) pozostają w użyciu do dzisiaj.
Ogólnie gra stała się zupełnie inna. Z drugiej strony, po publikacji aktualizacji 9.18 przegapiliśmy jeden ważny aspekt naszej gry: kolejkę.
Czym jest kolejka?
Kolejka reprezentuje listę pojazdów, uzupełnianą zgodnie z wyborami graczy. Gdy wybieracie czołg do bitwy, od razu trafiacie do kolejki.
Aby to wyjaśnić, wyobraźcie sobie, że kolejka to duża poczekalnia. Gromadzi ona pojazdy, które czekają, aż system doboru pośle ich do bitwy. Ma to miejsce, gdy zbierze się wystarczająca liczba pojazdów odpowiednich poziomów.
Czas spędzony w kolejce zależy od liczby graczy w kolejce i poziomów pojazdów, które wybrali. System doboru wybiera również szablon, odpowiednio sortuje różne klasy pojazdów i wybiera losową mapę.
Ważna uwaga
Przed publikacją aktualizacji 9.18 pojazdy X poziomu były czterokrotnie rzadsze, niż pojazdy poziomu VIII. Dlatego też klasyczny szablon 3-5-7, który wszyscy dobrze znamy, okazał się efektywny w rozwiązywaniu kolejki.
Nowe wyzwania
Niemniej jednak w przeciągu ostatnich dwóch lat liczby pojazdów różnych typów znacząco się zmieniły. Teraz pojazdy X poziomu są ledwo dwukrotnie rzadsze niż VIII; liczba pojazdów IX poziomów również znacząco wzrosła.
Jednocześnie kolejka jest bardzo dynamiczna i zmienia się niemalże co sekundę. Nie jest to wyłącznie skutek naturalnej ewolucji naszej gry; kolejka jest obciążona dodatkowymi czynniki w grze, takimi jak:
- bieżące wydarzenia,
- wyzwania,
- oferty specjalne
Naturalna ewolucja kolejki doprowadziła do pojawienia się dwóch nowych, poważnych problemów, z którymi próbujemy sobie poradzić.
- Czołgi często znajdują się na dole listy i muszą walczyć z przeciwnikami wyższych poziomów, co nie zawsze jest przyjemne. Dotyczy to w szczególności pojazdów VI i VIII poziomu.
- Gracze posiadający preferencyjne pojazdy premium rozgrywają większość swoich bitew przeciwko pojazdom na poziomie o jeden wyższym, w szablonie 5-10 i rzadko trafiają w zestawienie z pojazdami swojego poziomu lub niższego o jeden. W rezultacie wszelkie zalety preferencyjnego doboru zostają wyeliminowane.
Szablony w aktualnym systemie doboru są sztywne, więc nie mogą się szybko adaptować do rozbudowujących się kolejek, które są przyczyną tych problemów. W rezultacie wiele graczy dzisiaj trafia na dół listy, co jest najważniejszą rzeczą, którą chcemy zmienić.
Chcielibyśmy także zmniejszyć liczbę bitew z pojazdami wyższych poziomów i zwiększyć liczbę bitew z czołgami tego samego i o jeden niższego poziomu.
Jak chcemy to osiągnąć?
Aby osiągnąć te cele, mamy w planach wprowadzenie dynamicznych szablonów zarówno dla dwu-, jak i trzypoziomowych bitew. W przyszłości mogą pojawiać się następujące szablony:
- 7-8, 6-9, 5-10 oraz 4-11 dla bitew dwupoziomowych,
- 4-5-6, 4-4-7 a nawet 5-5-5 dla bitew trzypoziomowych.
- Możliwe są również inne szablony.
Uwaga: Format bitwy 5-5-5 może nie być optymalny dla tych, którzy znajdą się na dole listy. Niemniej jednak, dzięki wprowadzeniu tego szablonu wszyscy gracze będą mieli mniejszą szansę trafić na dół listy. Zmniejszy to również liczbę bitew, w których będzie można spotkać przeciwnika o dwa poziomy silniejszego.
Nowy system doboru będzie mógł wybierać różne szablony dla pojazdów różnych poziomów tak, by utrzymać równowagę w systemie. Jednocześnie system będzie mógł szybko adaptować się do aktualnej sytuacji w kolejce, biorąc pod uwagę wiele czynników. Wybór konkretnego szablonu będzie dokonany na podstawie liczby czołgów w kolejce oraz ich poziomów, zobaczcie sami!
Mechanizm doboru drużyn
*Uwaga: Na wykresie podane są dane przekrojowe dla konkretnego dnia (11 grudnia 2018). Sytuacja może być różna w innych dniach, w zależności od struktury kolejki.
Po wprowadzeniu zaktualizowanego systemu doboru czas oczekiwania może nieznacznie się wydłużyć, ale komfort każdej bitwy powinien się poprawić. Czas oczekiwania będzie zależał od aktualnej sytuacji w kolejce.
Plany na bliską przyszłość
Techniczna część architektury przeszła testy. W nieodległej przyszłości, po pewnych dodatkowych poprawkach i ulepszeniach uruchomimy nowy system doboru na głównych serwerach.
Przede wszystkim sprawdzimy stabilność i odporność nowego systemu w rzeczywistych warunkach na serwerze oraz zbierzemy realne dane dotyczące dystrybucji czołgów w bitwach. Oczywiście wprowadzimy też ostateczne poprawki do ustawień szablonów.
Po zakończeniu testów dokładnie przeanalizujemy uzyskane rezultaty i Wasze opinie. Jeśli upewnimy się, że nowy system doboru poprawia jakość bitew, uruchomimy go na innych serwerach na całym świecie.
Śledźcie wiadomości i weźcie udział w testowaniu nowego systemu! Razem możemy sprawić, że gra będzie dawała jeszcze więcej przyjemności. Dajcie nam znać, których szablonów oczekujecie najbardziej.
Ź: Portal EU
food for though: strzaly z amunicji premium nie wliczaja sie do wn8 😀 co wy na to ?:D
Po co statystyki? Nie będzie statystyk nie będzie problemu i wszyscy będą spali spokojnie.
Walić te tiery. Fiolet na VIII porobi te małpy na X. System losujący powinien brać pod uwagę np. wn8 czy klasyfikację osobistą. Gówno zmieni ten nowy mm.
Jakim cudem chcesz mieć mm według wn8, skoro to nie jest statystyka WG, a poza tym co 3 bobek podbija sobie wn8 grając na 2 tierach albo na t67. Koles ma 2000wn8 i 60%WR a na tierach 8-10 jezdzi jak patałach. Ocena osobista sztucznie wyciagana i podbijana na drożynówkach i WR na 2tierach. Bardzo rzetelna. Sugerujesz ze mm 8-10 ma byc ustawiony przez statystyki graczy, ciekawe jaki bedzie płacz jak Ci co farmili wn8 na 2 beda do bitew tylko z fioletami losowani. A kazdy powyzej 1600 wn8 bedzie czekał 30 min na bitwę, bo tacy gracze stanowią jakies 10% serwera…
Jak sztucznie nabijal to jego problem. Podzielic zakresem kolorow. Jakies odniesienie jest napewno oceny osobistej do wn8. Czarni, czerwoni jeden koszyk pomaranczowi, zolci drugi, itd. w ten sposob gralo by sie rankedy. 15%najlepszych awansuje 15%najgorszych spada na koniec sezonu. Randomy zostawil bym bez zmian. Tyle tylko, ze gra na nich nic by nie dawala do statow. Ot taka treningowka. Prawdziwe koksy nadal by robily epickie bitwy, a ktos kto sztucznie farmil staty szybko by zostal zweryfikowany. tak samo jak resety czy inne ebaye czy allegto
Cóż raz w roku powinien być reset statystyk- oceny osobistej i wtedy widać by było graczy którzy oddali konta rodzeństwu lub kupione na alledrogo a mm poprawił by się chodź trochę
Problemem lezy w doborze graczy, a nie czolgow. Bo nie wierze w to, ze przy nowym mm skoncza sie gwalty 15-0, itp. jezeli druzyny nie beda dobierane na mniej wiecej wyrownanym poziomie, to moga i na rzesach stanac, a gracze dalej beda narzekac. I wcale sie im dziwic nie bede.
Czy to takie trudne zrobic zeby MM losował -1 , +1 ??
To jest odwieczna zagadka tej gry.
I co wtedy z czolgami z ograniczontm mm? Ograniczamy do 0/-1? Czy ludziom hajs oddajemy?
A co to za MM płacisz? P2W?
No a za co place przy czolgu z ograniczonym mm? Za to ze mnie losuje +1/-2. Czyli de facto wlasnie za mm
Nie grają czołgi, tylko gracze… Ja bym skupił się na doborze ludzi
Co to za różnica złoto czy nie, tak czy siak X przebije VIII, więc to tylko strata kredytów
jeszcze ograniczyć X strzelanie goldem w VIII i można grać ;D Nie że płacze, bo sam używam golda, ale irytujące jest fakt iż wystawiam ” superpancerz” mojego czołgu na lufę X poziomu na goldzie – wiem że statystyki i wgl… Jest w sumie rozwiązanie na ograniczenia golda – wystarczy uciąć statystyki dla złotej pestki. Sztrzał by przebijał normalnie, ale nienaliczał by trafienia – przebicia, przez co ” kolorowi ” w xvm by na goldzie nie naliczał wn ;]
X często przełączają na golda, a i tak nie mogą przebić mojej VK 100.01 P. Oczywiście dobrze skątowanej i nie pozasującej weakspotów.
Ograniczcie arty do 1, TD do 3 i LT do 2
I frytki może do tego?
Ograniczyć to tylko idiotów z wn8 poniżej 500 i to do 0. Wtedy zabawa byłaby o niebo lepsza.
Też mi zabawa … 😀
Yhy yhyyyy.
Jak zrobić, żeby nie zepsuć sobie kontroli nad „losowym” kreowaniem krzywej Zygmunta, czy tam dzwona Gaussa (albo odwrotnie)?…
Obecnie ustawka ma miejsce w momencie wyboru przez gracza czołgu w garażu. Po wciśnięciu przycisku bitwa ewentualnie następuje korekta. Widać to wyraźnie gdy się zwróci uwagę na czas jaki upływa miedzy wyborem czołgu na karuzeli a jego wyświetleniem w garażu.
Czołgi grindowane, intensywnie grane i solidnie doposażone wyświetlają się z dużo większym opóźnieniem, niż np takie bez załogi…
Teorie spiskowe jak na grupie płaskoziemców xD
Jakie spiskowe?
Zaniebawem (za około tydzień) twarde fakty w liczbach z bitew z trzech miesięcy. Domorośli dyżurni statystycy z klaki będą mieli o czym myśleć…
A na razie przypomnienie pewnego wątku z 15 grudnia:
https://rykoszet.info/2018/12/15/kalendarz-adwentowy-misja-pietnasta/#comment-89104
czekam na to, dawaj dawaj. rozumiem że eksperyment trwa i rezultaty nadal podobne ? To sie klakierka zdziwi
swoja droga, to system 3-5-7 działał idealnie zaraz po wprowadzeniu, przez jakieś 2 tygodnie, do czasu 'mikrołatki’ usuwającej bug związany z plutonami a to znaczy że WG ma gotowe rozwiązanie dotyczące MM tylko z jakiś względów nie chce go zastosować
Tak. Eksperyment trwa i wyniki nadal podobne. 🙂
Tak na szybko, na przystawkę przed daniem głównym proponuję zapoznać się z danymi ze zrzutu noobmetera.
Konkretne liczby, analizy, wykresy, za około tydzień gdy upłyną pełne 3 miesiące trwania eksperymentu.
🙂
A klakiernia to zignoruje. Jeśli fakty nie zgadzają się klakierską teorią WIARY w uczciwość losowań w WoT, to tym gorzej dla faktów 😀 😛
To z nupmetera to jest prawdziwe????? z tym WN8???
Nie wierze. Na 100% fotoszop
Kolego a statystyki za luty na zrzucie ekranowym z gry z „Sali Chwały” będą dla Ciebie wiarygodne?
Czy tez fotoszop?
Co powiecie na to ?
IS-7
10
2527,42
773
40
40,08% WR
2463,95 WN8
40 bitew +/- 90% bitew z samymi 10 tierami 🙁
Jakieś temu odkryłem ten czołg i go kupiłem żeby zobaczyć jak sobie poradzę grając IS-7 i rozegrałem 40 bitew jak widać całkiem spoko mi się grało wn8 na zadowalającym dla mnie poziomie, jednak mój team to jakaś jedna wielka patologia, tak się czułem w kilkunastu meczach jakby WG do mojego teamu specjalnie rzuciło 14-cie botów, czołg mimo wszystko sprzedałem i wykupiłem OBJ.277 a oto porównanie:
Obj.277
10
2631.73
769
24
57,28% WR
2637.72 WN8
24 bitwy z czego większość bitew na topie z 8 i 9 tierami
Dodam że mecze były rozgrywane tego samego dnia bez przerywy, tzn. bez wychodzenia z gry i wchodzenia na nowo.
Nie wiem gdzie tu sens i logika losowań, nie wiem dlaczego przy IS-7 takie słabe miałem WR a na Obj.277 wygrywam większość bitew trafiam na żółtych i zielonych graczy w swoim teamie a i niebiescy się zdarzają pod względem wn8, a nie czerwonych i pomarańczowych w przypadku IS-7, jak wbije WZ-111 5A dam znać jakie miałem losowania brakuje mi +/- 60k expa
Wiesz co Ci powiem, że jesteś kretynem. Te „kilka” bitew to żadna próba, na AMX 50 120 mam win ratio 40%, a robię na bitwę 3k dmg, 4k wn8. Pech po prostu, jakbym rozegrał z tysiąc bitew to by się zrobiło 60% win.
Ty Anonim sam jesteś „domorosły dyżurny statystyk” z bożej łaski, gdybyś nie miał trocin zamiast mózgu, to byś wiedział, że:
1) nowy czołg ma zawsze „grace period” czyli „okres łaski”, bodajże pierwsze 20 bitew podczas których dostajesz lepsze MM – częściej ląduje na górze listy, głównie po to żebyś sobie żył nie podciął grindując stockowe czołgi ale też żebyś się oswoił z nowym czołgiem a nie wpadł od razu na głęboką wodę. Dlatego pierwsze 20 bitewek możesz mieć super a kolejne 20 jest jakby ktoś nagle zdjął ci załogę na 75% skilla.
2) próbka 24 bitew jest statystycznie warta tyle co gówno, fakt ten dodatkowo nasila mechanizm opisany w punkcie 1. Sam zauważasz „24 z czego większość na topce” bo pierwsze 20 będziesz miał na topce z powodu patrz punkt 1. A teraz idź odrobić lekcje z przyrki bo gimbaza jutro wzywa i przestań dolewać oliwy do ognia ignorantom-idiotom, takim samym jak Ty, na równi z płaskoziemcami i antyszepionkowcami.
Skąd ty wziąłeś te 24 bitwy i na jakiej podstawie sądzisz, że przez te trzy miesiące mojego eksperymentu grałem NOWYMI czołgami?
Religia WG i wiara w uczciwe losowania z głęboko wierzącymi wyznawcami robią dokładnie to samo co wszystkie inne religie: jeśli wierzący zderzony zostanie z argumentami nie do zbicie, to dostaje amoku, na wzrok i resztki rozumu pada zaślepienie i następuje atak bez składu i ładu.
@atomowygrzyb
Usiadłem se przy kawce i spojrzałem jeszcze raz na Twój „brawurowy” wpis.
Złość cię wzięła.
I popieprzyło Ci się wszystko. Odpowiedziałeś na dwa posty na raz. 😛
Pomijając, że w pierwszym zdaniu obraziłeś mnie (tego od linków z zrzutami ekranowymi), a odpowiedziałeś na post gościa, który grał ISem-7 i Objectem-277 to jeszcze wszystko dokumentnie Ci się posmyczkowało.
Klakierska WIARA w uczciwość losowań do bitew w WoT i bzdety od domorosłych forumowych „statystyków” tak Cię zaślepiły, że z własnej nieprzymuszonej woli wylazłeś na kolejną ofiarę demokratycznej i wolnej „edÓkacji” do kwadratu 😛 😛 😛
Otóż gość napisał, że IS-7 to jego NOWY czołg, zagrał nim 40 bitew, i jak się okazało nie miał wcale na nim lekko, żadnego ulgowego traktowania – wbrew temu co nasmrodziłeś w swoim, pożal się bobrze, komentarzu.
A te 24 bitwy, które tak wytknąłeś, zagrał NIE na czołgu nowym, a na ODKUPIONYM 277. Czyli to jego stary już czołg. 😛 😛 😛
Ach to modne obecnie „czytanie ze zrozumieniem”… Co który bardziej ma wysokie mniemanie oswoich umiejętnościach w tym względzie, na tym większego „tytana intelektu” wychodzi… 😀 😛 😛
Będę się przez jakiś czas podpisywał tym pseudo:
W tym okresie laski coś jest bo często po kupnie stockowym czołgiem mam wrażenie że jest niezły i już zacieram ręce że jak kupie wszystkie moduły to będzie kozak. I wtedy przychodzi taka sesja że nie zależnie co byś nie zrobił to porażki seryjnie i win ratio spada z 55 procent na 40 albo i niżej. Po tym okresie znów rośnie albo bardzo powoli.