– Prócz wprowadzenia bardziej detalicznych statystyk czołgów w łacie, dodaliście także kilka rzeczy zaczerpniętych z modów. Czy jest w planach dodanie kolejnych takich zapożyczeń do podstawowego klienta gry?
– Mamy zamiar dodawać te ulepszenia, które faktycznie są użyteczne w postaci modów.
– A jakie mody, które chcecie dodać, są rozważane?
– Obecnie nie mogę podać konkretów. Planujemy wdrożyć te, które cieszą się największą popularnością i nie psują rozgrywki, ale jakie to będą mody – nie mogę powiedzieć. Mamy specjalny zespół, który zajmuje się selekcją takich aplikacji i modyfikacji. Mają już swoją bazę danych oraz wiedzę o tych modach, więc teraz kwestia ustalenia.
– Czemu w statystykach pojazdów nie ma wskaźników odnośnie oporów gruntu?
– Bardzo dobra myśl, pomyślimy nad tym.
– Dodanie filtrów czołgów po ich typie i nacji to bardzo dobry pomysł. Co myślicie o filtrze według ich nazw?
– Ciekawy pomysł, wart rozważenia.
– Modyfikacje zazwyczaj służą graczom do poprawienia treści informacyjnej w grze, ale są też tacy, którzy używają ich w sposób dający im przewagę nad innymi graczami. Jakie jest Wasze stanowisko w temacie wspierania „dobrych” moderów, a karania odpowiedzialnych za te „złe” mody?
– WG pracuje nad systemem przeciwko oszustom, jednak prace są dalekie od finalnej wersji. Trzeba czekać.
– Czy bieżący wskaźnik zadanych/otrzymanych obrażeń będzie dostępny w podstawowym kliencie gry?
– Te parametry są dostępne w grze, w podsumowaniu końcowym.
– Obecnie używam XVM, aby mieć wiele rzędów w garażu oraz widzieć takie parametry, jak: szanse na wygraną, wskaźnik umiejętności gracza, losowanie tierowe danego pojazdu oraz jakiej klasy odznakę mistrzowską mam na danym pojeździe. Czy takie wskaźniki będą także uwzględnione w łacie 9.15? Są jakieś dalsze ulepszenia „karuzeli” pod kątem przyszłych łat?
– Na razie wprowadziliśmy filtry. Reszta będzie przemyślana.
– Dlaczego Grille 15 ma tylko po 50 stopni wychyłu działa, kiedy RHM czy PZ IV mają pełny kąt obrotu?
– Odpowiedzi są dwie. Pierwsza z nich to taka, że takie były parametry historyczne tego pojazdu. Po drugie jest to zabieg zapewniający lekki balans tego pojazdu. Chcemy, by prowadzenie tego czołgu było trochę większym wyzwaniem.
– Czy są szanse, że Grille 15 otrzyma, jako pociski Premium, naboje APCR zamiast HEAT? Zarówno WT E 100, jak i PZ IV mają taką amunicje, jeżeli chodzi o pociski Premium.
– Na chwilę obecną nie ma takich planów.
– Co się stanie z amunicją Premium, kamuflażem oraz umiejętnościami załogi, jak WT zostanie zamieniony na Grille?
– Przy każdej zamianie pojazdów, procedury są takie same: wszelkie dodatki zostają zdjęte i wstawione do magazynu. Co do załogi – zostanie przekwalifikowana bez strat w umiejętnościach.
– Podczas super testu Grille 15 został znerfiony (nawet trochę za bardzo). Czy są szanse na buff do czasu celowania?
– Pojazd jest testowany na teście publicznym, więc pewne zmiany są jeszcze możliwe do wprowadzenia. Będziemy na bieżąco monitorować zachowanie czołgu w walkach i dokonywać niezbędnych korekt.
– WG ma w planach wymienić kilka czołgów, na przykład wspomniany WT E100 na Grille 15. Wielu graczy jest niezadowolonych z tego powodu, gdyż by zbadać dany pojazd, poświęcili dużo czasu, wysiłku, a czasem i pieniędzy. Teraz dostają coś, na co nie pracowali, coś zupełnie innego. Wielu uważa, że taka zamiana jest po prostu niesprawiedliwa. Nie sądzisz, że warto wprowadzić pełne odszkodowanie za taką zamianę? Przykładowo odzyskanie pełnej sumy w srebrze, jaki się za dany pojazd zapłaciło, moduły zwrócone do garażu, a załoga stawała by się „bez nacji”, aby gracz mógł sam ją przeszkolić, na co chce (na wzór załogantek)?
– Nie, nie braliśmy takiego wyjścia pod uwagę.
– Czy przy zamianie WT E100 na Grille 15 załoga będzie mogła mieć zresetowane umiejętności, by dobrać je pod owy zamiennik?
– Nie, załoga zostanie przeszkolona bez zerowania umiejętności.
– Czy są w planach nowe misje osobiste na lato? Jeżeli tak, czy nagrodę z nich będziemy mogli zrobić osobno, czy jak w przypadku Obj, skończyć ten zbiór zadań?
– Nie mogę jeszcze nic na ten temat powiedzieć.
– Jakie zmiany pojawią się na mapie Zatoka Rybacka w łacie 9.15, a przynajmniej czy zostanie naprawiony błąd, który powoduje zawieszanie gry?
– Jeżeli doświadczyłeś jakiegoś problemu z tą mapą, wyślij ticket do suportu.
– Czy WG ma w planach wprowadzenie możliwości odwrócenia na gąsienice przewróconego pojazdu bez ingerencji osób trzecich? Mam tutaj na myśli jakiś przycisk, który będzie za to odpowiadał (np. jeżeli nie zostaniemy trafieni przez 5 sekund, będzie można owy guzik aktywować) albo ewentualnie jakiś sprzęt dodatkowy, który będzie można używać w takim przypadku.
– Nie, nie ma takich planów.
– Dlaczego, podczas robienia „beczki” czołg ani załoga nie odnoszą obrażeń?
– Jest to spowodowane balansem gry. Nie chcemy karać graczy zbyt mocno za każdy błąd.
– W łacie 9.15 szykuje się lekka zmiana związana z obciążeniem czołgów w stosunku do ich prędkości. Mamy rozumieć, że teraz wiele miejsc, dostępnych do wjechania w łacie 9.14, będzie teraz nie dostępne?
– W myśl balansu sprawiliśmy, że kilka miejsc na mapach będzie już niedostępnych. Mam na myśli takie miejsca, które dawały sporą przewagę jednej drużynie nad drugą. W przyszłości będziemy na bieżąco wprowadzać takie poprawki.
– Jaki wpływ będzie miał zmieniony dźwięk w łacie 9.15 na to, co odczuwa gracz podczas gry? Czy zmiana ta będzie w ogóle zauważalna?
– Wszelkie informacje o zmianach dźwięku w łacie 9.15 znajdziecie pod tym linkiem [eng]: LINK
– Czy w przyszłości będzie możliwe wyłączenie niektórych dźwięków przez graczy? Wielu z nich skarży się na irytujące brzmienie np. szóstego zmysłu czy uszkodzonych modułów.
– Sprawa ta jest już badana.
– Co zamierzacie zrobić z pojazdami, którymi praktycznie nikt nie gra?
– Jest spora lista pojazdów, które zostaną zrebalansowane w łacie 9,15, a to dopiero początek (Globalny Rebalans – przypis redakcji). Naszym celem jest przywrócić czasy, gdzie każdy pojazd był unikalny i wnosił coś do gry. Podobnie sprawa ma się ze starymi czołgami Premium, ale to wymaga czasu.
– Czy dodacie normalny widok dla artylerii (zwykły zoom in/td-mode)?
– Dawanie graczowi narzędzia, który bez problemu będzie mógł zmieść wrogi pojazd z powierzchni ziemi nie jest raczej naszym celem. Wątpię, by taki widok został wprowadzony.
– Jakieś informacje na temat Chieftain Mk. 6?
– Czy T110E5 będzie znerfiony w łacie 9.15?
– Dlaczego 112 jest tak bardzo pomijana w kwestii zmian? IS-6 był już lepszy od tego pojazdu przed buffem HD. Zmiana ceny nie sprawi, że 112 będzie lepszym pojazdem.
– 112 ma inną rolę do odegrania na polu bitwy, niż IS-6. Jest dużo lepiej opancerzona, ale ma słaby punkt – zbiornik paliwa. Prace nad tym czołgiem trwają.
– Co się z stanie z ludźmi, którzy kupili 112 po starej cenie? Dostaną jakieś rekompensaty?
– Żadne rekompensaty nie są przewidziane. Dodatkowo pojazd ten będzie niedługo wycofany ze sprzedaży.
– Dlaczego deweloperzy konsekwentnie osłabiają wieże brytyjskich pojazdów? Cierpią na tym lubiane przez graczy pojazdy, takie jak Black Prince, Caernavon czy Centurion.
– Nerfy nie były zamierzone. Stało się tak po wprowadzeniu modeli w HD, aby ich wartości były bardziej historyczne. Jednakże deweloperzy ciągle śledzą statystyki tych pojazdów i rozważają różne możliwości.
– Skoro nerf wieży Centuriona I nie był zamierzony, czemu nie ulepszono mu innych statystyk w ramach rekompensaty?
– Tak jak mówiłem, nerfy tych pojazdów nie były zamierzone. Pojazdy te stały się bardziej zbliżone wartościami do historycznych swoich odpowiedników.
– Czy zaszły jakieś zmiany w T-54 lwt?
– Nie, pojazd zostaje niezmieniony.
– Jak będzie przeprowadzany balans japońskich czołgów ciężkich? III i IV potrzebują buffów, V-VIII z kolei wymagają nerfów. IX i X są natomiast najgorsze w swojej klasie.
– Niektóre, z tych pojazdów zostaną zrebalansowane w łacie 9.15. Nie ma jeszcze decyzji co do IX i X.
– Czy T-22 medium zostanie przeklasyfikowany na czołg ciężki? Ta klasa jest bardziej odpowiednia dla tego pojazdu.
– Kiedy do gry zostanie dodany B.B.T.Br.Panc.?
– Jest to czołg Premium, który jest już wymodelowany i wyedytowany. Kiedy pojawi się w grze – nie mam pojęcia.
– A coś więcej o polskim drzewku?
– Niestety nie mam żadnych informacji.
– Czy WG ma jakieś plany, aby słabsze klany też mogły wziąć udział w różnych klanowych wydarzeniach? Na chwilę obecną takie klany nie mają szans w zmaganiach z lepszymi klanami.
– Gracze muszą zrozumieć, że zawsze, jak będzie jakieś klanowe wydarzenie, topowe klany będą brały w nim udział i będą na górze tabeli. Staramy się jakoś to różnicować, ale na chwilę obecną nie ma planów na inne rozwiązanie.
– W najbliższym patchu wprowadzicie zasadę, że troll-plutony będą otrzymywać -50% doświadczenia za bitwę. Po co w ogóle pozwalać na takie połączenie? Tacy gracze mają gdzieś, że nie zarobią doświadczenia za bitwę.
– Niedługo pojawi się artykuł, w którym umieścimy dokładnie wszystkie nagrody i kary za granie w konkretnym plutonie. W przyszłości planujemy zakazać gry źle dobranymi plutonami.
– Można udostępnić niektóre szczegóły na temat ulepszeń silnika gry w 9.15? Mianowicie dwurdzeniowego wsparcia, stabilności, użycie HDD itd..
– Zostanie zwiększona wydajność na maszynach średniej i wysokiej klasy; nowy silnik będzie wykorzystywał też moc nowoczesnych komputerów (na przykład kart graficznych, które obsługują DX11).
– Czy wartość penetracji dla amunicji APCR z działa 88 / L56 będzie zwiększona w 9.15? Obecnie tylko zwykła amunicja dostanie buff penetracji do wartości 145 mm. Amunicja APCR z penetracją 171 mm jest nadal za słaba w walce z VIII tierem.
– Jest to wystarczająca wartość dla 6-stek, zwłaszcza ciężkich.
– Są jakieś plany, aby nagradzać gracza za codzienne logowanie się do gry? Przykładowo tak, jak w ubiegłym roku serwer NA, na którym pojawiło się miesięczne wydarzenie, gdzie jeśli gracz zalogował się określoną ilość razy, dostawał misję na dni Premium.
– Naszą intencją jest to, że dając jakieś misje graczom, zachęcamy ich do logowania się codziennie. Prowadzimy już eventy, które za aktywność dają graczom w nagrodę rezerwy osobiste (wcześniej były to niewielkie wartości złota, ale zmiana na rezerwy osobiste została dobrze przyjęta przez graczy). Jeżeli masz jakiś pomysł – jesteśmy otwarci na propozycje.
– Jesteś zadowolony z obecnego stanu gry?
– (…) Osobiście usunąłbym, albo chociaż mocno znerfił artylerię w grze. Nienawidzę tego typu pojazdu całym sobą. Skutecznie psuje mi grę (…) (cytat z wypowiedzi).
– Masz jakieś informacje na temat nadchodzącego Globalnego Rebalansu?
– Jest możliwe, aby w czasie 30-sto sekundowego odliczania przed bitwą, dodać możliwość analizy obu zespołów oraz zamiany część graczy z jednej drużyny do drugiej na tych samych poziomach, zrównoważyć obie drużyny?
– Technicznie jest to możliwe, ale raczej nie zostanie wprowadzone.
– Możemy przełączać pomiędzy renderowaniem za pomocą DX9 i DX11 w ustawieniach gry, czy DX11 jest domyślnym ustawieniem klient HD?
– Krótko odpowiadając: Nie. Dłuższa odpowiedź to taka, że gra sama rozpoznaje jaką kartę graficzną posiada gracz. Jeżeli pozwala ona na renderowanie w technologii DX 11, tą technologię gra użyje. Jeżeli karta jest słabsza, system automatycznie przełączy się na DX9.
– jednym z pierwszych kroków w celu zwalczania nielegalnych modów, jest ich identyfikacja i indywidualne klucze dostępu. Zobaczymy jak się sprawdzą,
– boty również zostaną objęte tym systemem,
– kontynuujemy rozwój DX11. Optymalizacja 9.15 jest dobra – zauważalny wzrost na poziomie 30%,
– zapomnijcie o czołgach 2.0. Przyjdą w swoim czasie,
– póki co brak planów na drugi sezon misji indywidualnych,
– nawet jeśli będą limity złotej amunicji, to najwcześniej wraz z globalnym rebalansem, ale jest to mało prawdopodobne,
– Nie bardzo rozumiem, dlaczego czasem nie można odczuć różnicy w oporach gruntu, pomiędzy gruntem twardym, a średnio miękkim, czy też pomiędzy średnio miękkim i miękkim? Type 5 jedzie zbyt szybko po gruncie miękkim, a Type 4 zbyt wolno. Możesz wyjaśnić?
– Nie, to nie leży w moich obowiązkach.
– Kiedy 9.15?
– Gdy wszystko będzie gotowe.
– Czy złoto za kamuflaż z WTE100 zostanie zwrócone?
– Kamuflaż zostanie przeniesiony na Grille 15.
– Co jest powodem, nerfu DPM STA-2?
– Buff innych parametrów.
– W celowniku snajperskim zostanie zaimplementowane przybliżenie x16 i x25, ale co, jeśli niektórzy gracze uznają x25 za zbyt duże? Będziemy mogli wybrać pomiędzy x16 i x25?
– Pomyślimy.
Ź: Status Report, WoT Express
Q&A EU? Od kiedy to i nad jest q&a? Gdzie można zadawać pytania? Pytam bo jak czytam niektóre pytania sa po prostu głupie;p