Pierwsza część naszej serii artykułów dotyczyła współczynnika wygranych różnych pojazdów w Armored Warfare. Dzisiaj weźmiemy pod lupę zarobki w kredytach. Podniebnie jak w poprzednim artykule, wszystkie dane odnoszą się do statystyk począwszy od aktualizacji 0.12.
Gracz kontra gracz
Do najczęściej zadawanych pytań należy pytanie o to, które pojazdy w Armored Warfare zarabiają w bitwie najwięcej kredytów. Statystycznie rzecz biorąc w czołówce znajdują się oczywiście pojazdy premium – do głównych właściwości tych pojazdów zalicza się 50%-bonus dochodów w kredytach. Zapytacie, które z nich są najbardziej rentowne?
Poniższa tabela nie uwzględnia specjalnej edycji pojazdów ICE i MERC, których przeciętni właściciele należą do najlepszych graczy, co odbija się na statystykach. Oprócz tego statystyki bazują tylko na europejskim serwerze, przy czym sprawy na północnoamerykańskim wyglądają bardzo podobnie, z tą różnicą, że wpływ na tamtejsze statystyki ma stosunkowo niska liczba graczy.
Prosimy wziąć pod uwagę, że podane w tabeli liczby oznaczają przeciętne zarobki netto w kredytach za bitwę w trybie PvP (to znaczy po odliczeniu kosztów naprawy i amunicji).
- BMPT Terminator: 136,200
- Expeditionary Tank: 126,504
- Taifun: 121,764
- Vickers VFM 5: 118,414
- RDF-LT: 117,351
- MBT-70 111,320
- Zhalo-S 99,455
- LAV-150 90: 85,566
- Obiekt 430: 84,722
- AMX-10P PAC90: 83,764
- FV433 Abbot: 62,756
- T92 Light Tank: 52,724
Bardzo wysokie liczby w przypadku BMPT i Expiditionary Tank (częściowo również Taifuna i RDF-LT) wynikają z faktu, że grają nimi bardzo dobrzy i zaawansowani graczy (właścicieli pakietów założyciela i edycji kolekcjonerskiej), którzy mieli czas, by oswoić się z grą. Co do standardowych pojazdów, sytuacja z kredytami znacznie się różni od sytuacji w innych grach czołgowych, w których zarobki graczy maleją stopniowo wraz z kolejnymi poziomami. Mechanizm ten ma zapobiec zbyt szybkiej progresji i skłonić graczy do tego, by grali na niższych poziomach i zarabiali kredyty na pojazdach średnich poziomów lub premium, aby w ten sposób pokryć koszta (amunicji i naprawy) pojazdów wyższych poziomów.
Jeśli chodzi o Armored Warfare, naszym zdaniem gracze powinni sami zadecydować, którymi czołgami chcą grać. We wdrożonym przez nas systemie pojazdy wyższych poziomów zarabiają przeciętnie więcej kredytów. Chodzi o to, by wypełnić niższe i średnie poziomy w inny sposób i nie zmuszać graczy do brania udziału w tychże bitwach.
To właśnie dlatego najlepiej zarabiającymi pojazdami w naszej grze są pojazdy najwyższych poziomów, a nie średnich jak w innych grach. Podsumowując, wszystkie pojazdy zarabiają tyle kredytów, że są rentowne. Oto najbardziej dochodowe (kredyty) pojazdy (zysk netto):
- T-90MS: 89,387
- M1A2: 83,917
- CRAB: 81,847
- Challenger 2: 79,200
- M8 Thunderbolt: 78,461
- Leopard 2A6: 71,647
- B1 Draco: 67,288
- BMPT-72: 55,066
BMPT-72 i opancerzone wozy bojowe Draco były dość słabe, w związku z czym zostały wzmocnione w ramach aktualizacji 0.12.1776.
- M1A1: 71,244
- Warrior: 68,174
- Leopard 2A5: 68,110
- XM8: 66,844
- C1 Ariete: 65,174
- M109A6 Paladin: 64,463
- M1128 Stryker: 60,867
- T-90: 55,253
- BMPT Ramka-99: 55,066
- Panzerhaubitze 2000: 49,766
Niskie dochody T-90 są częściowo spowodowane popularnością pojazdu. Początkujący gracze grają chętniej T-90 niż na przykład Strykerem. Sytuacja wymaga interwencji i dlatego T-90 wraz kilkami innymi czołgami serii T zostanie wzmocniony w ramach aktualizacji 0.12.1776. Wyższe zarobki Paladina w porównaniu z Panzerhaubitze 2000 wynikają z błędu przeładowania, który pojawił się w 0.12 i sprawił, że Paladin był zbyt dobry. Sytuacja ta unormuje się wraz z aktualizacją 0.12. 1776, w której naprawiono ów błąd.
- Wiesel 1: 70,834
- BMP-3M: 62,587
- BMD-4: 58,334
- Stingray 2: 57,187
- M1 Abrams: 53,555
- Challenger 1: 51,541
- Leopard 2: 48,417
- LAV-600: 48,200
- T-80: 47,199
- B1 Centauro 120: 71,050
Najwyższymi zarobkami na 7 poziomie mogą się pochwalić opancerzone wozy bojowe, które – pomimo relatywnie miernego współczynnika wygranych – zarabiają sporo kredytów. Sprawujące się gorzej T-80 deweloperzy wzięli pod lupę.
- VBL: 51,655
- XM1: 45,724
- BMP-3: 43,585
- Stingray 1: 43,233
- Leopard 2AV: 42,407
- M2 Bradley: 39,555
- T-72A: 34,148
- Palmaria: 33,212
- Akatsiya 2S3: 31,508
- B1 Centauro: 40,878
Na poziomie 6 najgorzej wypada bez wątpienia Bradley, którego wzmocnienie jest w planach. Prym wiedzie VBL Scout. Ogarnięto sytuację z T-72A, którego wzmocnienie przewiduje przewidziane jest w 0.12. 1776. Ponadto pod ścisłą obserwacją znajdują się obydwa pojazdy artyleryjskie 6 poziomu.
- FV721 Fox: 41,310
- ERC 90 F4: 46,243
- BMP-2: 40,115
- M60A3: 39,606
- BMD-2: 38,764
- Begleitpanzer 57: 37,124
- Chieftain Mk.5: 34,294
- T-72 Ural: 30,187
- Leopard 1A5: 31,567
T-72 Ural – najgorszy pojazd – zostanie poprawiony wraz z resztą serii T w aktualizacji 0.12.1776
- M109: 32,758
- BMD-1: 32,455
- LAV-300: 29,667
- BMP-1P: 29,320
- M60A2 Starship: 29,131
- Swingfire: 27,198
- Gvosdika: 27,191
- M551 Sheridan: 26,664
- T-64: 26,566
- OF-40: 24,406
Specjalnym, bo dość trudnym pojazdem jest Swingfire – aby był skuteczny, musi się znajdować we wprawnych rękach. Wysokie zarobki M109 mają takie samo podłoże co zarobki Paladina.
Trzy pozostałe poziomy:
- M60: 27,827
- Dragoon 300 90: 26,878
- T-62: 26,764
- BMP-1: 26,037
- XM800T: 25,265
- Scorpion: 25,002
- Leopard 1: 24,301
- AMX-10P: 24,207
- T-54: 23,131
- M48: 20,538
- M41: 19,509
- LAV-150: 17,965
- M113: 17,438
- PT-76: 16,228
Gracz kontra środowisko
Wynagrodzenie w trybie PvE w Armored Warfare było tematem gorących dyskusji od początku otwartej bety, przy czym gracze narzekają głównie na zbyt małe zarobki. Deweloperzy pracują obecnie nad kompletną przeróbką systemu wynagrodzenia w PvE. Przewidziane są liczne zmiany mające na celu porównywalne dochody z dochodami w trybie PvP, zwłaszcza na wyższych poziomach trudności.
Innymi słowy, obecne dochody w trybie gracz kontra środowisko są niższe niż dochody w trybie gracz kontra gracz. Zyski netto w bitwie czołgu podstawowego 6 poziomu XM1:
- PvP: 45,724
- PvE (Łatwy): 24,975
- PvE (Średni): 33,198
- PvE (Trudny): 34,479
- Spadek zarobków w PvE w por. z PvP (trudny poziom): 24,6%
Niewielki wzrost zarobków na trudnym poziomie w porównaniu ze średnim poziomem jest podyktowany różnicą stopnia trudności. Opancerzony wozy bojowy zarabiają znacznie lepiej w PvP niż PvE. Jako przykład pojazdu 6 poziomu niech posłuży VBL:
- PVP: 54,655
- PvE (łatwy poziom): 25,670
- PvE (średni poziom): 28,769
- PvE (trudny poziom): 28,905
- Spadek zarobków w PvE w por. z PvP (trudny poziom): 47,2%
Jako przedstawiciela klasy niszczycieli czołgów 5 poziomu przytoczymy ERC 90 F4:
- PVP: 46,243
- PvE (łatwy poziom): 21,742
- PvE (średni poziom): 25,698
- PvE (trudny poziom): 23,100
- Spadek zarobków w PvE w por. z PvP (średni poziom): 44,3%
Lekkie czołgi reprezentuje Stingray 1:
- PVP: 43,233
- PvE (łatwy poziom): 25,360
- PvE (średni poziom): 30,173
- PvE (trudny poziom): 30,790
- Spadek zarobków w PvE w por. z PvP (trudny poziom): 28,8%
I na końcu artyleria 6 poziomu – Palmaria:
- PVP: 33,212
- PvE (łatwy poziom): 25,755
- PvE (średni poziom): 29,923
- PvE (trudny poziom): 29,078
- Spadek zarobków w PvE w por. z PvP (trudny poziom): 12,5%
Wybraliśmy 6 poziom, ponieważ pojazdy tego poziomu biorą udział w bitwach PvE wszystkich stopni trudności, czego nie można powiedzieć o pojazdach 9 poziomu, które praktycznie rzecz biorąc nie zjawiają się w „łatwych” bitwach PvE. Tabela nie uwzględnia ponadto faktu, że bitwy PvE trwają przeciętnie dłużej niż bitwy PvP.
Ogólnie rzecz biorąc, klasą, w której różnica dochodów jest najmniejsza między trybem PvP i PvE, jest artyleria. Dobrze wypada również klasa czołgów podstawowych, gorzej niszczyciele czołgów i opancerzone wozy bojowe. Deweloperzy pracują nad trybem PvE, aby uczynić go bardziej dochodowym w dwóch wspomnianych wyżej klasach. Zaplanowane zmiany w systemie wynagrodzenia powinny wyrównać różnice w zarobkach pomiędzy trybem PvP i PvE.
Zmiany w zarobkach w trybie PvE zostaną wprowadzone wraz z aktualizacją 0.13