Legendarni dowódcy część 3 – Halsey i Isoroku
Cześć!
Dziś kontynuujemy serię dotyczącą legendarnych dowódców w WoWs. Tym razem zajmiemy się dwoma dowódcami, których nie ma w bezpośredniej sprzedaży – Williamem F. Halseyem Jr. oraz Yamamoto Isoroku. Zanim jednak przejdziemy do samego omówienia kapitanów oraz perków warto przyjrzeć się też sposobowi ich zdobycia.
Dostępni są w ramach dwóch historycznych kampanii – „Yamamoto Isoroku” oraz „”Uderzaj mocno, uderzaj szybko, uderzaj często!”. Aby je podejrzeć należy wejść w zakładkę kampanie:
Po czym wybrać interesującą nas kampanię:
Każda z nich podzielona jest na pięć etapów. Aby ukończyć etap, musimy wykonywać zadania, które dostarczają gwiazdek. Uwaga – można jedno zadanie wykonywać wielokrotnie, i za każde ukończenie będziemy otrzymywać kolejną gwiazdkę. Po zdobyciu wszystkich wymaganych gwiazdek, należy ukończyć ostateczne zadanie by przejść do kolejnego etapu lub – w przypadku ostatniego etapu – otrzymać dowódcę.
Skoro już wiadomo jak zdobyć obu dowódców, to bez zbędnego przedłużania – zapraszam do lektur!
Yamamoto Isoroku
Rys historyczny
dmirał Yamamoto Isoroku był jednym z najwybitniejszych dowódców marynarki wojennej Japonii w czasie II wojny światowej. Urodził się 4 kwietnia 1884 roku na wyspach Ogasawara. Jako młody oficer w marynarce japońskiej, Yamamoto studiował na Uniwersytecie Harvarda w Stanach Zjednoczonych, co pozwoliło mu na zdobycie unikalnej perspektywy na zachodnią strategię wojskową. W swojej karierze wojskowej doszedł do stopnia admirała, stając się jednym z najbardziej wpływowych liderów wojskowych Japonii.
Yamamoto jest najbardziej znany z planowania ataku na Pearl Harbor 7 grudnia 1941 roku, który miał na celu zniszczenie amerykańskiej floty Pacyfiku. Jego strategia była odważna, ale również ryzykowna, ponieważ zakładała atak na dobrze przygotowaną bazę wojskową, co miało wywołać chaos i opóźnić amerykańską odpowiedź. Choć atak był chwilowym sukcesem, przyniósł także długofalowe straty, ponieważ wzbudził ogromną reakcję ze strony USA, które ostatecznie przyczyniły się do klęski Japonii w wojnie.
Ciekawostką jest to, że Yamamoto, mimo swojej roli w ataku na Pearl Harbor, był przeciwnikiem idei wojny z USA. Był świadomy potęgi amerykańskiej gospodarki i siły militarnej, a także obawiał się, że Japonia nie ma szans na długoterminowe zwycięstwo w starciu z takim przeciwnikiem. Z tego powodu jego decyzja o ataku była wynikiem politycznego nacisku, a nie osobistego przekonania o słuszności wojny.
Yamamoto zginął 18 kwietnia 1943 roku, kiedy jego samolot został zestrzelony przez amerykański myśliwiec podczas misji nad wyspami Solomona.
W grze
Yamamoto Isoroku był pierwszym legendarnym dowódcą wprowadzonym do gry. Jak już wcześniej było wspomniane, samego kapitana można zdobyć poprzez ukończenie kampanii „Yamamoto Isoroku”, która prowadzi nas przez historię admirała. Warto na niego spojrzeć przez pryzmat czasu – został wydany w aktualizacji 6.9, kiedy nie było linii do Harugumo, Bungo czy Yodo, a Yamato był jedną z częściej granych X. Zerknijmy więc na jego talenty:
Yamamoto Isoroku Legendarny Dowódca |
Rezerwa awaryjna Aktywuje się po zdobyciu osiągnięcia „Pierwsza Krew”. Liczebność materiałów eksploatacyjnych okrętu oraz eskadry +1 | ||
Drugi oddech Aktywuje się po zdobyciu osiągnięcia „Kraken uwolniony”:
|
|||
Nasmarowane tryby zwiększa prędkość obrotu głównych wież:
|
|||
Zapobiegawcze utrzymanie
|
|||
Personalizacje Kolorowe smugi pocisków, Proporzec, Fajerwerki |
Najlepszym ( i jednocześnie najrzadziej używanym) z talentów Isoroku jest Drugi oddech. Zazwyczaj jeśli zdobywamy Krakena, dzieje się to pod koniec bitwy, kiedy okręty (w tym nasz) są mocno obite. Dodatkowa, mocna naprawka i bonus przeładowania potrafią zmienić bieg gry. Szczególnie na okrętach, które domyślnie tej naprawki nie posiadają – takich jak Shima czy Harugumo. Jednocześnie, skrócenie przeładowania o 34% w połączeniu z Adrenaliną oraz Wyścigiem zbrojeń pozwala na osiąganie absurdalnie krótkiego przeładowania rzędu 14-15s na Yamato. Rezerwa Awaryjna jest bliźniaczo podobna do talentu Kuźniecowa, posiada również ten sam warunek aktywacji. Tu jednak więcej zyskają krążowniki, które mają szeroki wachlarz Materiałów Eksploatacyjnych. Trzeba jednak uważać – okręty japońskie nie są tak twarde, jak ich radzieckie odpowiedniki, więc overpush po Pierwszą Krew może się skończyć jeszcze tragiczniej.
Propozycje okrętów
Pancerniki
Tak na prawdę do wyboru są dwie linie drzewkowe – Bungo i Yamato. Lepiej pasuje mi ten dowódca do Yamato – większa przeżywalność, więcej zyskuje z poprawionych Nasmarowanych Trybów i cała linia jest przyjemniejsza w odbiorze. Dodatkowo, kapitan zbudowany pod Yamato będzie pasować również do większości premek/okrętów specjalnych IJN – Musashi, Shikishima czy Hyuga będą budowane pod przeżywalność. Można się pokusić o zrobienie Iwami pod dodatkową i skorzystać z Zapobiegawczego Utrzymania, aby dłużej żyła nam dodatkowa. Ale raczej jest to meme build (jak Shikishima pod dodatkową) niekoniecznie sprawdzający się dla każdego.
Krążowniki
Dostępne są dwie linie – Zao i Yodo. Jeśli chodzi o grę na randomach oba prezentują się podobnie – mocne burzaki, dalekie torpedy, słaba przeżywalność. Na obu z nich dodatkowy materiał eksploatacyjny się przyda, ale warto sobie zadać jedno pytanie – jak często znajdziecie się nimi na tyle blisko, żeby zdobyć Pierwszą Krew bez spłynięcia na salwę. Warto zerknąć na build pod Atago – jest to jedna ze starszych, ale mocniejszych premek. Dodatkowo, przy losowaniu na niższe tiery o wiele łatwiej zdobyć Krakena, co daje temu okrętowi porządnego boosta zdolego odwrócić bieg bitwy.
Niszczyciele
Sam posiadam Yamamoto zrobionego do linii Harugumo, bardzo sobie go cenię. Jest to niszczyciel, który łatwiej odnajdzie się w early game przy walce o capy (oczywiście to też zależy od tego, jaki niszczyciel jest na przeciwko) ale tak jak wielokrotnie powtarzałem – wiele zależy od waszego stylu gry. Jednocześnie niszczyciele IJN premium prezentują się raczej przeciętnie w zestawieniu z niszczarkami premium innych nacji – o wiele ciężej jest skorzystać z atutów na takim Asashio niż chociażby Benhamie. Chociaż z drugiej strony Shima na pewno wiele zyska z dodatkowej prędkości obrotu wież, która nie powala. Mogę też polecić Wam nad zastanowieniem się nad Kitakaze – jeśli nie posiadacie jego wersji STAR. Porównując na pewno bardziej wybija się na swoim poziomie niż jego następca i sprawia większą frajdę z gry.
William F. Halsey Jr.
Rys historyczny
W grze
William F. Halsey Jr. Legendarny Dowódca |
Bezwzględny aktywuje się raz na bitwę po zdobyciu osiągnięcia „Wsparcie”:
|
||
Niewykrywalny aktywuje się raz na bitwę po zdobyciu osiągnięcia „Dublet” * -10% zasięg wykrywalności okrętu oraz eskadry |
|||
Nasmarowane tryby zwiększa szybkość obrotu głównych wież
|
|||
Wprawny ładowniczy Czas zmiany typu pocisków baterii głównej -60% (bazowo -40%). | |||
Personalizacje Kolorowe smugi pocisków, Proporzec, Fajerwerki |
Sam Halsey, podobnie jak jego poprzednik posiada talenty mniej i bardziej potrzebne. Nie wiem czy warto korzystać na nim z Wprawnego ładowniczego. Na X tierach wielu amerykańców niestety ma dość szybkie przeładowanie, dlatego różnica 2-3s przy przeładowaniu 6s na krążkach nie zawsze jest warte straty jednego punktu. Jedyne miejsce, w których zrobi on różnicę to pancerniki – ale wydaje mi się, że są lepsze perki do wyboru. Dużo za to daje talent „Bezwzględny’, na randomach dość łatwo zdobyć jest osiągnięcie „Wsparcie” paląc przeciwników krążkami. -20% przeładowania potrafi zamienić niektóre okręty w prawdziwy karabin maszynowy.
Propozycje okrętów
Pancerniki
Mamy dostępne 3 linie pancerników, do tego kilka unikatowych okrętów premium/specjalnych. Na pewno solidnym wyborem będzie Montana lub Maine – kilka celnych salw z cytadelami zapewni -20% przeładowania, plus Nasmarowane tryby są perkiem który warto wziąć pod ten okręt. Natomiast jednym z nietypowych (i niestety blokujących użycie na wielu jednostkach) dotychczas było zrobienie go pod dodatkową na Ohio. Niestety, uważam że po wprowadzaniu Libertada Ohio stanęło mocno w cieniu nowego okrętu w kontekście dodatkowej, i nie warto za bardzo na niej polegać.
Krążowniki
Linia Desa góruje zarówno w randomach jak i w grze kompetytywnej nad Worcesterem. Jednakże stosunkowo niedawno pojawiła się dobra alternatywa dla Desa/Salema/Annapolis jaką jest Jacksonville. Wszystkimi tymi okrętami jesteśmy w stanie zdobyć zarówno Bezwzględnego, jak i Dublet. Dodatkowo, Jacksonville dzięki Instrukcjom jest w stanie skuteczniej podpalać okręty – nie trzeba korzystać na nim z IFHE aby penetrować pancerniki po pokładzie. W Wyścigu Zbrojeń z włączoną adrenaliną jesteśmy w stanie zamienić ten okręt w Forresta Shermana wśród krążowników.
Niszczyciele
Forrest Sherman najwięcej zyska, jeśli jesteśmy w stanie w bitwie aktywować oba talenty. I Shermanem lepiej się będzie grało z kamuflażem na poziomie Shimy. Ale tym razem chciałbym omówić nietypowy przypadek, bo okrętu którego jeszcze nie ma, mianowicie Hulla. Według Devbloga posiadać on będzie największy kaliber wśród niszczycieli w grze – 203mm, takie same jak w Desie. Dzięki Bezwzględnemu będziemy w stanie poprawić przeciętny DPM, co w połączeniu z wysoką peną może dać ciekawe połączenie. I ten sam przypadek co w Shermanie jeśli chodzi o kamuflaż – schodzimy z nim na tyle nisko, że jesteśmy w stanie świecić z niewidki większość przeciwnych niszczarek.
Zachęcam do skorzystania z mojego Reflinka. Jesteście w stanie dzięki niemu dostać okręt premium VI tieru Repulse (bardzo fajny swoją drogą) zestaw premii ekonomicznych, kredyty konto premium i wiele innych fantów. Polecam wam również skorzystać w trakcie rejestracji z kodu IMPACTFORCE, który odblokuje wam łańcuch misji z główną nagrodą w postaci okrętu premium VII tieru Boise, astronomicznie 40 milionów kredytów i wiele więcej. Dla powracających graczy również polecam skorzystać z reflinka. Jeśli nie graliście ponad 90 dni otrzymacie 14 dni konta premium i kontener z okrętem premium V tieru.