[Q&A] Vyacheslav Bulannikov – Lead Game Designer WarThunder.
- Lancetti: Kiedy studio zaczęło myśleć o przejściu na kolejną wersję silnika graficznego? Czy było to spowodowane pojawieniem się nowej konsoli, czy w jakiś sposób się zbiegło?
- Vyacheslav Bulannikov: Pomyśleliśmy, że premiera nowych konsol to dobry moment na zaktualizowanie silnika na wszystkich platformach i dołożyliśmy wszelkich starań, aby te dwa wydarzenia zbiegły się w czasie.
- Lancetti: Jak wyglądała sytuacja podczas tworzenia nowych treści? W szczególności VTOL. Ktoś w studio powiedział: „Hej! Zróbmy pionowzloty”, a może forum, inne media społecznościowe podrzuciły podpowiedź?
- Vyacheslav Bulannikov: Proces jest bardziej złożony. Mamy szczegółowy plan tego, co zamierzamy zrobić, aby rozszerzyć i ulepszyć grę. Obejmuje to aktualizacje treści. Jedną z części tego planu jest stopniowe przechodzenie na nowsze pojazdy, w tym nowsze samoloty. Więc w zasadzie wszystkie odrzutowce są już w tym planie, jedyne pytanie brzmi: kiedy dokładnie zostaną dodane do gry. Niedawno drzewka lotnicze War Thunder osiągnęły etap, gdy dodanie samolotów VTOL stało się dla nas nieuniknione. Zdecydowaliśmy się to zrobić w szczególności w aktualizacji New Power, ponieważ chcieliśmy uczynić tę aktualizację jeszcze bardziej wyjątkową i zadowolić fanów lotnictwa nową grafiką i zawartością.
- Lancetti: Marynarka wojenna. Szczerze mówiąc, trochę pograłem kiedy miała premierę. Miałem fajną odznakę na forum, spędziłem kilka miłych chwil z tym trybem. I nic. Nie pamiętam tego. Założę się, że nie byłem w tym sam. Teraz wszystko wygląda obiecująco. Czy zmiany były podyktowane „wymieraniem” tego trybu?
- Vyacheslav Bulannikov: Pracowałem nad flotą War Thunder od samego początku i szczerze mówiąc uważam, że ewolucja bitew morskich jest dość logiczna i racjonalna, chociaż przejście do obecnego etapu mogło zająć nam zbyt dużo czasu. Zaczęliśmy od małych statków i stopniowo przechodziliśmy do większych, zaczynaliśmy od prostych rzeczy i przechodziliśmy do bardziej złożonych. Każdy nowy typ statku był wyzwaniem dla naszych artystów, projektantów gier i programistów, więc wiele się nauczyliśmy, rozwijając tryb. Oczywiście to wszystko nie byłoby możliwe bez przeanalizowania tego, co myślisz o grze. Dokładnie przestudiowaliśmy opinie naszych graczy i jesteśmy bardzo wdzięczni wszystkim osobom, które nas krytykowały, dyskutowały o grze, wspierały nas w każdy możliwy sposób i, co najważniejsze, rozegrały bitwy morskie.
- Lancetti: Quo vadis WarThunder? To dobre pytanie. Nowe myśliwce, czołgi, VTOL-y. Jak dotąd samodzielnej bomby atomowe nie uświadczyłem, do czasu? (śmiech). Chociaż kto wie. Czy jako GD jesteś w stanie zdradzić nam jakąś tajemnicę, w którym kierunku zmierza?
- Vyacheslav Bulannikov: Cóż, to całkiem proste. Podążamy ku przyszłości w każdym możliwym znaczeniu tego słowa.
- Lancetti: Symulacja. Długo mnie „gryzie”. Szczególnie czołgi. Czy zamierzacie dodać nowe tryby, wyzwania, osiągnięcia lub inne rzeczy, aby zachęcić graczy do wzięcia w nich udziału? Wśród moich przyjaciół i graczy żartuje się, że to jest AB ++, tak jak RB to AB +
- Vyacheslav Bulannikov: Wszystko jest możliwe, ale nie mogę teraz ujawnić żadnych konkretnych planów 😉
- Lancetti: Tworzenie pojazdu od podstaw. Programowanie, model i gra. Ile czasu zajmuje Wam, jako studiu, zebranie wszystkiego razem i wydanie?
- Vyacheslav Bulannikov: To zależy od wielu czynników. Jaki to typ pojazdu? Jak trudno jest uzyskać informacje o pojeździe (samo to może zająć ponad pół roku)? Jak trudno jest stworzyć model? Zwykle zajmuje to około 2-3 miesięcy w przypadku pojazdów naziemnych i samolotów. Dla marynarki wojennej wszystko zależy od wielkości statku. W przypadku dużych może to zająć dwa razy więcej czasu. Powinienem też podkreślić, że jest to średnia. Czasami udaje nam się stworzyć nowy pojazd znacznie szybciej, czasami zajmuje nam to dużo więcej czasu.
- Lancetti: Obszerny test dla pojazdów. Misje, dostosowywanie, testowanie pojazdów to świetna zabawa. Co myślisz o nowym, spersonalizowanym trybie, nawet dla pojazdów bez odblokowania? Coś w rodzaju edytora misji dla powietrza, ale bardziej zaawansowanego.
- Vyacheslav Bulannikov: Myślę, że nasze istniejące testy pojazdów, takie jak CDK, jazda próbna i niestandardowe bitwy, na razie wystarczają.
- Lancetti: W 2017 podczas Q&A zadałem pytanie na temat pojazdów prototypów – Tiger 10,5 cm, Coelian, Maus itp. Zelektryzowało ono społeczność WT. Czy takie maszyny zostaną usunięte z regularnego drzewka?. Czy planujesz całkowicie wyrzucić resztę pojazdów, które były w fazie prototypu np. R2Y2, popularnie R2D2?
- Vyacheslav Bulannikov: Jak powiedzieliśmy wcześniej, po spełnieniu kilku warunków ukrywamy pojazdy w grze lub w głównym drzewie technologicznym. Pojazd, o którym mowa, powinien być albo historycznie wątpliwy (niewystarczający dowód, że pojazd faktycznie został wyprodukowany), albo trudny do wyważenia (jak Maus). Powinno być też coś historycznie dokładnego, które zastąpi usuwany pojazd. W przypadku japońskiego drzewka lotniczego zastąpienie R2Y2 byłoby bardzo trudne. Łatwo zrozumieć, dlaczego: zaraz po wojnie Japonia nie mogła produkować bombowców takich jak ten z powodów zarówno ekonomicznych, jak i politycznych. Chciałbym również przypomnieć, że nie wyrzuciliśmy całkowicie Mausa. W przeciwieństwie do Tygrysów 10,5 cm i innych, istniał, dlatego to dla nas inna historia. Nadal jest dostępny w ramach specjalnego, rzadkiego wydarzenia.
- Lancetti: Pojazdy spoza mety. Jak sobie radzicie z pojazdami, które były na przykład bardzo dobre, a teraz w dobie czynników X, Y, Z istnieje tylko ich namiastka. Świetny przykład. JagdTiger. W 2015 roku, kiedy sobie przypominam, walczyłem nim przeciwko IS-4, strzelając HE pod czołg (śmieszne czasy). Teraz jest cała maść APDS, HEAT-FS i innych wynalazków. Zamierzacie zmieniać w przyszłości, takowe pojazdy, czy stosujesz starą zasadę zmiany BR?
- Vyacheslav Bulannikov: Kiedy pojazd jest „za dobry” lub „za zły”, coś jest z nim nie tak. 🙂 Podczas gdy do gry dodawane są nowe i bardziej zaawansowane pojazdy, starsze stają się przestarzałe. To normalne. Najskuteczniejsze maszyny są zawsze na topie, a ich właściciele czują, że nie ma presji z góry, nie ma szans na spotkanie w bitwie z potężniejszym pojazdem. To jedna z zalet posiadania najlepszego pojazdu. Nie oznacza to, że pojazdy stają się bezużyteczne, gdy nie znajdują się już na szczycie drzewa technologicznego. Na przykład JagdTiger, o którym mówisz, jest teraz doskonale przeciętną maszyną V ery. Tak, możesz spotkać wroga, który przebije twój przedni pancerz, ale spotkasz tych, którzy tego nie zrobią. Nadal masz broń, która penetruje pancerz i zabija większość wrogów jednym strzałem z dowolnej strony z dowolnej odległości. Tak, od czasu do czasu równoważymy i równoważymy starsze pojazdy, proces jest taki sam dla wszystkich maszyn. Zwykle zmieniamy BR, a czasami poprawiamy nieco inne parametry równoważące, takie jak szybkostrzelność.
- Lancetti: Pojazdy zdobyczne, z niemieckiego ładne słowo – BeutePanzer. Zmora bitew symulacyjnych . Włoski M18 psuje krew swoim sojusznikiem, a także plami licznik teamkilli. W końcu team kill to team kill, czy uzasadniony czy nie. Z tego powodu niejednokrotnie miałem problem i moi przyjaciele. Wiem, w dalmierzu jest opcja „Rozpoznaj”, ale w kilku sytuacjach bojowych nie zawsze działa. Zamierzasz w jakiś sposób ograniczyć obecność takich maszyn na polu bitwy, w szczególności, jak wspomniałem wcześniej, symulacji?
- Vyacheslav Bulannikov: Nie planujemy tego robić. SB ma ograniczony zasięg pojazdów i dla niektórych krajów tego rodzaju decyzja dramatycznie osłabiłaby konfigurację. Nawiasem mówiąc, taka sytuacja ma miejsce nie tylko w przypadku przechwyconych pojazdów, są też inne maszyny o podobnie wyglądających sylwetkach. Staramy się temu przeciwdziałać, używając różnych kolorowych kamuflaży, ale nie można całkowicie usunąć zamieszania w trybie bez znaczników. I może to wcale nie jest problem. Dla wielu graczy SB wizualne rozpoznawanie celów, koordynacja z sojusznikami za pośrednictwem czatu, a nawet celowe „przebranie się” za wroga są częścią wyjątkowej rozgrywki SB. Usunięcie tego wszystkiego prawdopodobnie pogorszyłoby SB.
- Lancetti: Kiedy w końcu dacie tym biednym chomikom jedzenie?
- Vyacheslav Bulannikov: Wszystkie nasze chomiki serwerowe są dobrze odżywione, ale niektóre nie poruszają się na kole wystarczająco szybko, aby podążać za rozwojem gry, to prawda. Od czasu do czasu przeprowadzamy więc selektywną czystkę i wysyłamy najgorszych do gułagu, kupując o wiele więcej nowych, młodych i energicznych. Mam nadzieję, że nasza ostatnio dodana partia chomików sprawi, że serwery będą działały wystarczająco dobrze, aby uszczęśliwić graczy.
Kolejna część, z nowymi pytaniami o mechanikę, grę i innymi projektami, wkrótce.
Powodzenia na polu bitwy 🙂
Jakaś data kiedy będzie reszta Q&A?
Soon
Normalnie jak Q&A Gaijina, odpowiedź na wszystko Soon a w grze 3 lata później
Gram od 2013, dodali mnie do testów navy, na steam mam ok. 6000tys. godzin w tę grę + godziny które nabiłem mając grę bezpośrednio z launchera i już wtedy była polityka krok do przodu i dwa do tyłu. Czy powrócimy do starych bitew air rb gdzie teamy były głównie axis vs allied? Czy nato vs commie będzie tylko na odrzutowcach? Czy mają zamiar w jakiś sposób podzielić chińskie czołgi w sb, tak aby CM11 nie musiał walczyć u boku ZTZ99? Czy koszty napraw kiedyś przestaną wpływać w głównej mierze na to co jest metą, czy nie? Czy odrzutowce które posiadają aam, muszą walczyć z tymi które ich nie mają? Jest tyle problemów w tej grze, które nie są adresowane, ponieważ autor ma albo gdzieś te problemy i tylko siedzi na swoim Pz.IV, albo poprostu jest nowy i nie ma pojęcia o nich. Jakikolwiek wywiad z Gajin nie ma sensu, bo ich wypowiedzi zawsze się kończą na tym, że nie mogą zdradzić danej informacji, bo nie, albo od razu mówią że jakakolwiek zmiana zaproponowana przez społeczność, a nie ich, jest zła i nie ma sensu. Następnym razem zadawaj faktycznie ważne pytania, jeśli masz taką możliwość, a nie coś co każdy kto gra chociaż parę miesięcy jest sam w stanie wydedukować.
kolego, to jest 1/5 z Q&A. nie wrzucę całości, spokojnie. są ważne pytania 🙂
„Jedną z części tego planu jest stopniowe przechodzenie na nowsze pojazdy, w tym nowsze samoloty” ale ze co ze niby wy Gaijin będziecie na nie przechodzić? Jety w tej grze to jakaś bzdura to samo topka poajzdów pancernych wy chyba nie graliscie we własną grę.
Lol, gaijin i ta ich legendarna „dbałość o potrzeby społeczności” – mogę to skomentować tylko jednym – xD
Lata temu spędziłem tam mnóstwo godzin (mam ponad 500h nabite na steam a pewnie z 2 tyle było zrobione przed wrzuceniem WT na steam), nawet premki kupowałem. Ale wraz z bezmyślnym wprowadzaniem kolejnych rodzajów broni (które były tylko przykrywką do kupowania bzdurnych beta passow oraz dalej rozwalały balans gry), nazistowskimi moderatorami forum (banan za choćby słowo krytyki gry – All Hail Stona!), chciwością i balansem przy którym WG to uczciwa i kompetentna firma, powiedziałem pass. Nadal mam zainstalowane WT, zaglądam tam od święta żeby sprawdzić co się zmieniło ale gdy w trybie RB (symulki czołgowe ze wzgl na śmiesznie małą liczbę graczy online to był wymarły tryb nawet gdy grałem regularnie a co mówić teraz) w moim KT trafiam na caerna/centuriona/t54 (to nie wot gdzie można kombinować – tam jeden strzał i jesteś w garażu) to tylko śmieję się tym kretynom w twarz i wracam do czegoś normalnego.
Zablokowanie „Przebierania” czołgów za czołgi z innej nacji sprawiłoby że symka stałaby się gorszym trybem?
Czyli Włoski M18 lub sherman cały zaklejony we fladze USA sprawia że symka jest lepsza? XD
W sumie mnie już symka nie dotyczy, po zabraniu 2 spawnów na czołg kompletnie olałem ten tryb i chyba tylko o to chodzi deweloperom WT żeby się tego trybu pozbyć.
niestety, jest to przykra rzeczywistość symulacji 🙁
Z każdym Q&A Gaijin robi jeszcze większy kabaret z siebie jak i graczy xD
Samemu nie spodziewałem się takich odpowiedzi
A gdzie do cholery pytania o nowe mapy czy rebalans ? xDD
wkrótce, Q&A jest mega długie i podzielone na parę części 🙂