Jak grać efektywnie w czołgi: część 2
przez Bin4r ·
Witamy w drugiej części poradnika Jak grać efektywnie w czołgi. W pierwszej części omówiliśmy krótko, w jakim tempie można robić postępy w grach typu free to play, co w przypadku World of Tanks uzależnione jest od punktów doświadczenia. Osiągnięcie X poziomu to jedynie kwestia czasu.
Kredyty to już trochę inna sprawa. Większość wydatków związana jest z eksploatacją pojazdów: naprawa uszkodzeń, szkolenie załogi, zakup amunicji, materiałów eksploatacyjnych, kamuflażu i inne. Poza stałymi kosztami musimy też kupować nowe czołgi i wyposażenie, co jest dużym wydatkiem. Najbardziej to można odczuć, gdy zaczynamy grę na poziomach VIII–X, gdzie zdobywanie kredytów staje się już trudniejsze.
Ten cenny surowiec wymaga większej uwagi i rozmyślnego zarządzania, o czym sobie opowiemy w tym poradniku.
Za co zdobywamy kredyty
Wielu z Was na pewno już wie, jakie zachowania w bitwie przekładają się na dochody w kredytach, ale przypomnijmy sobie najważniejsze z nich:
Zdobywane podczas bitwy: | Zdobywane po bitwie: |
---|---|
|
|
Naszym głównym źródłem dochodów jest zadawanie uszkodzeń pojazdom wroga. Pamiętajcie, że kredyty dzielone są między graczami, którzy wykrywają cele, a graczami, którzy zadają im uszkodzenia.
Ważnym źródłem zarobków jest asysta, ponieważ zarobek dzielony jest między strzelających do celu i tego, kto umożliwił ostrzał celu, podświetlając go, unieruchamiając lub ogłuszając. Dlatego nawet, jeśli nie macie większych szans na przebicie pancerza przeciwnika możecie skupić się na wykrywaniu lub unieruchamianiu wrogich czołgów.
Pełnienie swojej roli nie tylko jest ważne, by zapewnić swojej drużynie zwycięstwo, ale także po to, by zdobywać jak najwięcej kredytów. Przykładowo, czołgi ciężkie i inne opancerzone pojazdy z mniejszym zasięgiem widzenia zarobią najmniej, jeśli będą trzymać się z dala od linii frontu. Nie dość, że nie wyrządzą dużo uszkodzeń, to też nie wykryją żadnych przeciwników.
Oczywiście kredyty można zdobywać także dzięki misjom i różnym wydarzeniom w grze. Rezerwy zwiększające zdobywane kredyty są najcenniejsze, dlatego zawsze korzystajcie z okazji, by zdobywać je w misjach. Używajcie je w połączeniu z innymi promocjami i grając czołgami, które używacie do zarabiania kredytów (zwłaszcza dotyczy to czołgów premium).
Zarabianie to jedno, ale ważne jest także oszczędzanie na wydatkach. Chyba nie trzeba wspominać, że korzystając z materiałów eksploatacyjnych i amunicji premium zawsze wyjdziemy na minus – nie ma tutaj mowy o zarabianiu. Poczekajcie na promocję, by kupić materiały eksploatacyjne na zapas.
Które pojazdy zarabiają najlepiej?
Jak już wspominaliśmy, gra na poziomach VIII–X staje się bardziej kosztowna, dlatego wielu graczy decyduje się na grę poziomami V–VII, by zarabiać kredyty. Współczynnik zdobywanych kredytów jest dla nich korzystniejszy, takżę biorąc pod uwagę stosunek zadawanych uszkodzeń i niższe koszty eksploatacji.
Istnieje wiele stron, które gromadzą statystyki z World of Tanks. Przykładowo na stronach takich jak Noobmeter lub WoTcharts możemy zobaczyć, jak sprawdzają się pojazdy na poszczególnych poziomach. Pamiętajcie jednak, że największe zarobki przyniosą Wam czołgi, którymi gracie najlepiej. Im sprawniej walczycie danym czołgiem, tym więcej kredytów możecie zdobyć w bitwie.
Oto pojazdy standardowe, które są najpopularniejsze wśród graczy (na podstawie liczby bitew). Dla przykładu wybierzemy po dwa czołgi ciężkie, czołgi średnie, niszczyciele czołgów i jeden czołg lekki:
- Poziom V: KV-1, T1 Heavy Tank, Pz.Kpfw. IV Ausf. H, T-34, AMX ELC bis, T67, StuG III Ausf. G
- Poziom VI: KV-85, VK 36.01 (H), Cromwell, T-34-85, M18 Hellcat, SU-100, AMX 12 t
- Poziom VII: T29, Tiger I, T-43, Panther, Jagdpanther, T25/2, AMX 13 75
Czołgi poziomów V–VII dobrze służą do zarabiania kredytów również dlatego, bo na tych poziomach wciąż stosunkowo łatwo jest przebijać pancerz wroga używając jedynie amunicji standardowej. Więcej trafień z przebiciem oznacza więcej zadanych uszkodzeń, za co dostajemy więcej kredytów. Z każdym poziomem pociski są coraz droższe, a na poziomie VIII zaczynamy walczyć przeciwko pojazdom poziomów IX i X, których przebicie staję się bardziej miłym zaskoczeniem, niż normą.
Grając niszczycielami czołgów czy działami samobieżnymi teoretycznie mamy większą szansę, że wyjdziemy z bitwy bez szwanku, co pozwoli uniknąć kosztów napraw. Z drugiej strony, choć powolne, mocno opancerzone czołgi ciężkie mogą mieć duży wpływ na losy bitwy to nie zawsze są najlepszym wyborem przy zarabianiu kredytów:
- Szybsze czołgi łatwiej mogą okrążyć wroga i wstrzelić się w słabe punkty. W połączeniu z dobrą celnością i wysoką wartością penetracji możecie z łatwością zadawać dużo uszkodzeń. Ponadto bardziej mobilne czołgi mogą szybciej dopaść wroga i naliczyć więcej uszkodzeń, gdy Wasza drużyna zacznie zwyciężać. Z drugiej strony te pojazdy wymagają większej uwagi i planowania, gdyż łatwiej można je zniszczyć.
- Powolne czołgi nie mogą dyktować warunków bitwy; szybsze czołgi z większym zasięgiem widzenia i lepszym kamuflażem mogą spokojnie przycelować, oddać pierwszy strzał i ukryć się, zanim zdołacie zareagować. Ale pamiętajcie, że każdy nieoddany strzał to chybiony strzał, dlatego korzystajcie z każdej okazji, by strzelić do przeciwnika.
- Otrzymywanie uszkodzeń nie jest nagradzane kredytami. Choć ściąganie na siebie ognia przeciwnika pomaga Waszej drużynie w zwycięstwie, nie przekłada się to bezpośrednio na zarobki. Poza tym czołgi ciężkie są celem priorytetowym dla artylerii.
- Amunicja wyższego kalibru jest droższa od mniejszych pocisków, które za niższą cenę mogą wyrządzić więcej uszkodzeń. Każdy chybiony pocisk wyższego kalibru nosi ze sobą większy koszt.
Przyjrzyjmy się wartości penetracji oraz cenom pocisków, a dokładniej liczbie kredytów, jaką musimy zapłacić za każdy punkt uszkodzeń (koszt jednego pocisku standardowego / punkty uszkodzeń):
Poziom V | Penetracja | Koszt/PU | Poziom VI | Penetracja | Koszt/PU | Poziom VII | Penetracja | Koszt/PU |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KV-1 | 120 | 0,68 (109/160) |
KV-85 | 175 | 2,62 (1025/390) |
T29 | 198 | 3,13 (1000/320) |
T1 Heavy tank | 128 | 0,83 (96/115) |
VK 36.01 (H) | 145 | 1,15 (252/220) |
Tiger I | 203 | 1,05 (252/240) |
Pz.Kpfw. IV H | 110 | 0,64 (70/110) |
Cromwell | 145 | 0,74 (100/135) |
T-43 | 144 | 0,97 (175/180) |
T-34 | 125 | 0,70 (80/115) | T-34-85 | 144 | 0,97 (175/180) |
Panther | 198 | 0,81 (109/135) |
Stug III G | 150 | 0,81 (109/135) |
M18 Hellcat | 160 | 1,06 (255/240) |
Jagdpanther | 200 | 2,63 (1030/320) |
T67 | 128 | 0,83 (96/115) |
SU-100 | 175 | 2,63 (1025/390) | T25/2 | 170 | 1,06 (255/240) |
AMX ELC bis | 120 | 1,06 (255/240) |
AMX 12 t | 144 | 0,81 (109/135) |
AMX 13 75 | 144 | 0,81 (109/135) |
Dopiero od poziomu VI zaczynają być zauważalne znaczne różnice w kosztach pocisków. Pojazdy z pociskami zarówno o największych uszkodzeniach alfa, jak i penetracji kosztują znacznie więcej od innych. Przy wyborze maszyny do zarabiania kredytów zwróćcie uwagę na celność, wartość penetracji, oraz na stosunek kosztu pocisku do uszkodzeń, jakie zadaje.
Podsumowanie
Jak widzicie, należy wziąć pod uwagę wiele aspektów gry, by zapewnić sobie jak największe korzyści. Oto podsumowanie wskazówek, którymi warto się kierować:
- Wybierzcie pojazd lub kilka pojazdów na poziomach V–VII, które spisują się najlepiej w bitwach. Powinny się charakteryzować dobrą mobilnością, zasięgiem widzenia, celnością, niskim kosztem eksploatacji oraz posiadać pociski o dużej wartości penetracji.
- Wyszkolcie ich załogi i w pełni wyposażcie.
- Skupcie się na zadawaniu uszkodzeń pojazdom wroga. Gdy nie możecie przebić ich pancerza, uszkadzajcie ich gąsienice i wykrywajcie je dla sojuszników.
- Starajcie sie wypełniać misje w grze i korzystajcie z promocji, by zdobywać rezerwy osobiste zwiększające zdobywane kredyty.
To wszystko na dzisiaj. Mamy nadzieję, że dowiedzieliście się czegoś nowego w tym poradniku. Życzymy Wam góry kredytów i widzimy się następnym razem!
Ź: Portal EU
Jak grać efektywnie w czołgi?…Nie grać 😛
ZEZ CAŁY TWÓJ WYWÓD JEST GÓWNO WARTY. CZY KUPUJESZ KONTO PREMIUM CZY NIE TO RNG I TAK MA CIĘ W *****. JEDEN DZIEŃ JEST TAKI ŻE LOSUJE CI DOBRZE DMG A DRUGI TAKI ŻE POCISKI ZNIKAJA I DMG NIE MA. KONTO PREMIUM NIE MA NIC DO TEGO. GRAŁEM NA KONCIE PREMIUM I BEZ KONTA PREMIUM. CZOŁGI PREMIUM TEŻ NIC NIE DAJA . OSTATNIO OD KONT ZROBILI WOT KLASIC TO MM SIE POPRAWIŁ. DO TEJ PORY CZY MIAŁES KONTO PREMIUM CZY NIE CZY JECHAŁES CZOŁGIEM CZY NIE TO JA ZAWSZE BYŁEM NA DOLE ZWŁASZCZA JAK 8 TIER BRAŁEM OBOJĘTNIE JAKI. MM SIĘ SPIEPRZYŁ PO ŁATCE ROK TEMU KTÓRA WESZŁA ZARAZ PO AKTUALIZACJI W KTÓREJ MM DOBRZE DZIAŁAŁ. WG ZAPOMNIAŁO DODAC ŻE SPECJALNIE POPSUŁO MM. POWIEDZIELI TO W KTÓRYMŚ WYWIADZIE. CHODZIŁO O TO BY ZA CZĘSTO NIE BYĆ NA TOPCE. PUZNIEJ WYSZŁO NA JAW ŻE WG POSZŁO NA KASE I ŻEBY LUDZIE KONTO PREMIUM WYKUPYWALI CZĘŚCIEJ BY MOGLI ZARABIAĆ I GRACZE W GRZE I WG,.TAKA CAŁA PRAWDA.DO TEGO W MIARE DOBRYCH GRACZY LOSOWAŁO Z BEZMÓZGOWCAMI A GRACZY DUŻ O LEPSZYCH Z PODOBNYMI DO NICH DLATEGO TEGO POWODU BYŁY BITWY 15-0. DLATEGO TAK BY SŁABSZY GRACZ WYKUPIŁ KONTO PREMIU TO SZYBCIEJ WYEKSPI ZAŁOGĘ ALBO KUPI ZŁOTO ITP. TAKA PRAWDA.
RNG nie ważne przy koncie premium i prem tankach? może kiedys tak było, ale zastanów się :
– to po co w ogóle RNG i gdyby działało sprawiedliwie dla wszystkich, to jaki byłby sens jego stosowania?
– w jaki sposób WG ma „zachęcać” nowych ( co za tym idzie nie majacych umiejętności i szans w starciu z doświadczonymi graczami ) ? przecież wraz z czołgiem premium nie kupujesz rozumu.
– w jaki sposób WG „kombinuje” żeby tych niekumatych, ale płacących nie zniechęcać do dawania im kolejnych przelewów?
– rozpatrywanie MM bez łaczenia go z RNG i dziwną niemoznością zbalansowania czołgów przeczy głównemu założeniu projektu WoT, którym niezaprzeczalnie jest KASA.
bravo zez popieram twój wywód w 100% ,ja to nazywam „anomalie WoT”
włączyć monitor, powinno pomóc 90 % populacji wota
dostał juz ktoś z was schematy narodowe ??? bardzo duzo uniwersalnych leci z tych paczek
XDD nie rozumiem w takim razie po co tu jestes. Wygaladasz na osobe ktora grala i wydala na wota duzo potem zorientowala sie ze za prawidziwie pieniadze nie kupi skilla i dalej ma winratio na poziomie 48%
Opcja 1: Przeanalizuj opłacalność oddania strzału poszczególnymi czołgami w oparciu o cenę amunicji i jej średnie uszkodzenia oraz zestaw wyniki z szybkostrzelnością pojazdu, orientacyjnym czasem bitwy i pozostałymi kosztami eksploatacji celem uzyskania możliwie wysokich zarobków netto pojazdami standardowymi.
Opcja 2: KUP SE TENKA ZE SKLEPU NAJLEPIEJ W PAKIECIE Z PREMKĄ XD
jak grac efektywnie? poradnik z okazji prima aprilis, bo coraz gorszy balans czołgów i co za tym idzie idiotyczne MM zestawiające w jednej bitwie czołgi historyczne ( II wojna ) z konstrukcjami z lat 50 i 60 XX wieku, wszechwładne RNG ustawiane pod kupujacych prem tanki ( taka nowa odmiana noob protection ) bo inaczej tzw „nowi” gracze mieliby w d…. kupowanie kolejnych premek, „ciche” manipulacje właściwościami czołgów ( szczególnie widoczne na tierach I – VI ) objawiajace się „dziwną” utatą umiejetności załogi zwłaszcza przy spotowaniu i celności, a to wszystko razem wziete sprowadzajace poziom rozgrywek do poziomu zabawy w wiejskiej remizie.
Efektywność w rozumieniu WG, to…… wydawajcie jak najwięcej kasy, realnej kasy, a my ( WG ) damy wam wiecej kredytów w grze.
PS.
Gra coraz bardziej USTAWIANA na drenowanie kieszeni graczy, co wedle wszelkich zasad marketingu oznacza tylko jedmo – to faza schyłkowa tego projektu.
Miłego czołgowania – za kase 🙂
Uważaj co prawisz bo zaraz sie pixel uruchomi i będzie prawił swoje teorie bo nie ma do kogo w realu gęby otworzyć.
xddd tak wg specjalnie osłabia Ci załogę bo nie kupujesz premek xDDDDDDD
bo wot powinien jak War Thunder zamiast upychać wszystko na t8-10 dodać kolejne poziomy , w WT też miało być tylko 5 t a jest już 7 czy 8 a tu się trzymają tych 10t jak jakiegoś przykazania , no a nawiązując do wydarzenia z wanilinowym serwerem to ten niezbalansowany wot z 2011r. i tak jest przyjemniejszy do ogrywania od tego co tam aktualnie się dzieje
Cześć jestem Korneliusz i nie gram w wota już 3 miesiące. Wam też się uda! Wierze w was!
Brawo Korneliusz!!! 👏 Ja nie gram juz od 5 miesięcy i polecam to wszystkim.
co za durat podaje dane dla KV-85 na 122mm…
B1nar masz mega spozniony zapłon …wczoraj to było na portalu wota po południu…
Wiem o tym. Pojawił się równo o godzinie 14:00, ale celowo nie publikowałem tego wczoraj.
Poza tym stało się coś, że wrzuciłem to dzisiaj, bo chyba nie rozumiem tego przytyku?
No nic …pewnie wódke chlałeś ….
Tak, o 14-tej ^^
weekend ≠ chlanie
wezcie sie za mm !! to jest porazka co sie dzis dzieje, sranie w banie grajac 8 caly czas na 10 i same porazki 15;3 itp
dokładnie, co z tego że kupisz premke jak latasz non toper 8 vs 10
Siemka ziomek. MM bedzie wprowadzany juz 3 kwietnia bedzie na Ru wiec u nas 4/5 kwiecien. :0
Lol ja myslalem ze go juz dawno wprowadzili. Dzis gram mowie fajny ten nowy mm XD
ZIOMEK – odinstaluj wota i po problemie ..Bachory widza x5 i grają ********** niedojeby mózgowe…