Q&A z developerami #13

Kolejny raz devsi AW pokazuj膮, jak powinno wygl膮da膰 Q&A. 馃檪


Pytanie: Co s膮dz膮 deweloperzy o zmianie klasy pojazd贸w, kt贸rych styl gry nie pasuje do ich klasyfikacji?
Odpowied藕: Cho膰 w teorii mo偶e by膰 inaczej, to w praktyce klasa pojazdu klaruje si臋 w trakcie d艂ugiego procesu rozwoju pojazdu. O generalnym zachowaniu pojazdu mog膮 zadecydowa膰 przed wprowadzeniem do gry jego rzeczywiste w艂a艣ciwo艣ci. Przyporz膮dkowuj膮c pojazd do okre艣lonej klasy, kierujemy si臋 jego faktycznym oznaczeniem. Na przyk艂ad Leopard 1 jest czo艂giem podstawowym pomimo relatywnie cienkiego opancerzenia. Je艣li mamy do czynienia z pojazdem, kt贸rego cechy nie ca艂kiem pokrywaj膮 si臋 z jego oficjalnym oznaczeniem, szukamy rozwi膮za艅, polegaj膮cych na ukszta艂towaniu pojazdu hybrydowego, lepiej pasuj膮cego do danej klasy. Jest to aspekt, kt贸ry mamy zamiar wzi膮膰 pod uwag臋 przy dalszej ocenie sprawowania si臋 pojazdu w klasie, do kt贸rej zosta艂 przyporz膮dkowany.

Pytanie: Czy macie jakie艣 plany odno艣nie zast膮pienia aktywnej zdolno艣ci niszczycieli czo艂g贸w?
Odpowied藕: Nie na dan膮 chwil臋.

scr1

Pytanie: Czy pojawi si臋 w grze szwedzki opancerzony w贸z bojowy?
Odpowied藕: W przysz艂o艣ci tak.

Pytanie: Czy mo偶emy si臋 spodziewa膰 wprowadzenia do gry r贸偶nych styl贸w gry czo艂g贸w podstawowych? Obecnie wszystkie maj膮 podobne cechy. By艂oby fajnie, gdyby kilka czo艂g贸w podstawowych mia艂o unikalne cechy takie jak bardzo d艂ugi czas prze艂adowania i olbrzymie obra偶enia na strza艂.
Odpowied藕: Pojazdy z ekstremalnie du偶ymi obra偶eniami na strza艂 s膮 czym艣, czego – bazuj膮c na negatywnych opiniach z czas贸w fazy wczesnego dost臋pu i nawet fazy alfa – chcemy unikn膮膰. Niszczenie wrogich cel贸w jednym strza艂em mo偶e si臋 zdawa膰 na pierwszy rzut oka bardzo zajmuj膮ce, ale tego typu niezbalansowane pojazdy musia艂yby to przyp艂aci膰 utrat膮 opancerzenia i mobilno艣ci. Rezultatem by艂aby prawdopodobnie frustruj膮ca rozgrywka. Maj膮c to na uwadze, mo偶na spokojnie powiedzie膰, 偶e klasa czo艂g贸w podstawowych w AW tak naprawd臋 jest do艣膰 r贸偶norodna 鈥 nale偶膮 do niej cienko opancerzone, ale mobilne czo艂gi podstawowe jak Leopardy, wszechstronne maszyny jak Abramsy, czo艂gi nastawione na obra偶enia jak serie T oraz ci臋偶ko opancerzone niszczyciele jak Challengery. W dalszym ci膮gu zamierzamy dba膰 o to, by klasa czo艂g贸w podstawowych by艂a na tyle zr贸偶nicowana, aby ka偶d膮 graj膮cy ni膮 gracz m贸g艂 wybra膰 pojazd, pasuj膮cy do preferowanego przez niego stylu gry.

Pytanie: Czy w kwestii rozwoju map jest rozwa偶ana idea dynamicznych map lub dynamicznych cel贸w?
Odpowied藕: Rozwa偶ali艣my t臋 kwesti臋 i doszli艣my do wniosku, 偶e mia艂aby ona kilka powa偶nych wad. Najwi臋ksza polega na tym, 偶e nawet w normalnych okoliczno艣ciach balansowanie map jest skomplikowanym procesem, kt贸ry cz臋sto trwa tygodniami lub nawet miesi膮cami. Dynamiczne mapy mog艂yby ten proces jeszcze bardziej skomplikowa膰, zak艂贸caj膮c balans na mapach i prowadz膮c do niesprawiedliwych bitew. Z tego powodu koncentrujemy si臋 aktualnie – bazuj膮c na opiniach graczy – na doskonaleniu map, przy czym w przysz艂o艣ci zamierzamy rozwin膮膰 tryb PvP i PvE. To w艂a艣nie wtedy rozwa偶ymy opcj臋 udynamicznienia map.

Pytanie: Wiem, 偶e planowane s膮 cztery nowe budynki dla bazy, ale jaki jest d艂ugoterminowy cel odno艣nie bazy?
Odpowied藕: Pracujemy nad rozleg艂膮 aktualizacj膮 bazy, dzi臋ki kt贸rej wszystkie jej funkcje b臋d膮 wsp贸艂gra艂y z pozosta艂ymi aspektami Armored Warfare. Na d艂u偶sz膮 met臋 baza b臋dzie czym艣, co b臋dzie wspiera艂o istniej膮ce mechanizmy i jednocze艣nie prawdopodobnie nigdy nie b臋dzie hamowa艂o ich rozwoju. Chcemy, aby baza by艂a opcjonaln膮 funkcj膮, kt贸ra nie b臋dzie blokowa艂a innych mechanizm贸w i cech, lecz je tylko wspiera艂a.

Pytanie: Czy macie co艣 do powiedzenia (jakie艣 nowo艣ci) na temat zdominowania 8 poziomu przez czo艂gi podstawowe?
Odpowied藕: Tak. Mamy kilka pomys艂贸w, jak rozwi膮za膰 problem zbalansowania czo艂g贸w podstawowych na wy偶szych poziomach. Jeden z nich wi膮偶e si臋 z potencjalnym modelem 鈥瀠szkodze艅 pancerza鈥 – wspominali艣my o nim w jednym z wcze艣niejszych artyku艂贸w 鈥濸yta艅 i odpowiedzi鈥 (opancerzenie b臋dzie s艂ab艂o sukcesywnie wskutek uszkodze艅), ale dyskusje na ten temat jeszcze si臋 nie zako艅czy艂y. W mi臋dzyczasie zamierzamy zmniejszy膰 odporno艣膰 bocznego opancerzenia czo艂g贸w podstawowych i tym samym u艂atwi膰 innym klasom ich oskrzydlenie. Generalnie to z艂o偶ony problem i os艂abienie bocznego opancerzenia czo艂g贸w podstawowych stanowi dopiero pierwszy krok w kierunku jego rozwi膮zania.

Pytanie: Jak deweloperzy zamierzaj膮 rozwi膮za膰 problem zwi膮zane ze niskimi populacjami na serwerach?
Odpowied藕: Deweloperzy skupili si臋 ostatnio na d艂ugoterminowym i jednocze艣nie kr贸tkoterminowym planie maj膮cym na celu zwi臋kszenie populacji na serwerach. Rozchodzi si臋 mi臋dzy innymi o lepszy marketing tudzie偶 inne rozwi膮zania, maj膮ce przyci膮gn膮膰 do gry wi臋kszej liczby graczy przed i po oficjalnym wydaniu gry.

Pytanie: Czy rozwa偶acie wprowadzenie ci臋偶kiego opancerzonego wozu piechoty T-15 do gry? Je艣li tak, do kt贸rego drzewa technologicznego?
Odpowied藕: Tak, w przysz艂o艣ci planujemy wprowadzenie wariantu BWP T-15. Na chwil臋 obecn膮 najbardziej pasuj膮cym miejscem jest poziom 10 linii Terminator贸w, ale mo偶e si臋 to jeszcze zmieni膰.

Pytanie: Ilu czo艂g贸w z wczesnego okresu powojennego mo偶emy si臋 spodziewa膰? A konkretnie, czy mo偶emy liczy膰 na wi臋cej takich niszczycieli czo艂g贸w jak kazamatowy Kanonenjagdpanzer lub dziwaczne pojazdy jak M50 Ontos?
Odpowied藕: Pojazdy z okresu powojennego s膮 obecne na poziomach od 1 do 3. Chc膮c uzupe艂ni膰 t臋 lini臋, nie obejdziemy si臋 bez tych pojazd贸w, wi臋c jest logiczne, 偶e do gry wjedzie wi臋cej pojazd贸w z okresu Zimnej Wojny. Co si臋 tyczy kazamatowych niszczycieli czo艂g贸w jak KanJPz, jest absolutnie mo偶liwe, 偶e w przysz艂o艣ci do gry wjedzie wi臋cej tego typu pojazd贸w. Zamierzamy r贸wnie偶 wprowadzi膰 takie unikalne pojazdy jak Ontos.

Pytanie: Niekt贸rzy gracze domagaj膮 si臋 usuni臋cia z gry artylerii. Co o tym s膮dzicie?
Odpowied藕: Klasa artylerii nie zostanie usuni臋ta w ca艂o艣ci, poniewa偶 by艂by to ogromny krok do ty艂u. Zamiast tego chcemy, by artyleria nabra艂a bardziej taktycznego charakteru, co zamierzamy osi膮gn膮膰, wprowadzaj膮c (na przyk艂ad) dodatkowe rodzaje pocisk贸w wsparcia. Zdajemy sobie spraw臋, 偶e zawsze znajd膮 si臋 gracze, kt贸rzy z zasady b臋d膮 przeciwni klasie wsparcia, co jest w porz膮dku 鈥 nie jest to klasa dla ka偶dego. Po prostu uwa偶amy, 偶e dobrze zbalansowana klasa wsparcia stanowi nieod艂膮czn膮 cz臋艣膰 systemu gry.

scr2

Pytanie: Jest prawie pewne, 偶e mo偶emy liczy膰 na wi臋cej wzor贸w kamufla偶u. A czy mo偶emy si臋 spodziewa膰 wi臋cej kolor贸w baz? I czy otrzymamy uniwersalne odcienie takie jak czarny?
Odpowied藕: W przysz艂o艣ci dodatkowe kolory baz b臋d膮 udost臋pniane na r贸偶ne sposoby, mi臋dzy innymi w nagrod臋 za osi膮gni臋cia i jako 艂upy.

Pytanie: A co z siatkami kamufla偶owymi? Zostan膮 wprowadzone?
Odpowied藕: Tak. By膰 mo偶e widzieli艣cie zdj臋cia prototyp贸w, jakie opublikowali艣my w przesz艂o艣ci oraz Chieftaina Mk. 6 z nich to pierwsze pojazdy w grze z siatkami kamufla偶owymi. Nie zaplanowano jeszcze konkretnej daty, ale na pewno zostan膮 dodane jako opcje w przysz艂o艣ci.

Pytanie: Czy s膮 plany dotycz膮ce usuni臋cia matchmakera, bazuj膮cego na umiej臋tno艣ciach, i wprowadzenia losowego, opartego jedynie na poziomach i klasach pojazd贸w?
Odpowied藕: Przede wszystkim prostuj臋, 偶e w grze nie ma obecnie czego艣 takiego jak 鈥瀊azuj膮cy na umiej臋tno艣ciach matchmaker鈥. Jedyna rzecz, za kt贸r膮 aktualnie odpowiada matchmaker, to sortowanie graczy w oparciu o ich wewn臋trzne rankingi i formowanie z nich dru偶yn, nie sk艂adaj膮cych si臋 wy艂膮cznie z bardzo dobrych lub pocz膮tkuj膮cych graczy.

Wiele przypadk贸w w grze, kt贸re nie maj膮 nic wsp贸lnego z umiej臋tno艣ciami, zosta艂o wyt艂umaczonych 鈥瀖atchakerem pracuj膮cym z umiej臋tno艣ciami鈥. Rozchodzi si臋 tu, niestety, o problem percepcji, za艣 sam matchmaking (poza kilkoma ekstremalnymi przypadkami, kt贸re zosta艂y naprawione w aktualizacji 0.13) nie ma z tym nic do czynienia

Pytanie: Mo偶ecie zdradzi膰 jakie艣 szczeg贸艂y dotycz膮ce systemu 艂up贸w?
Odpowied藕: System 艂up贸w zostanie wprowadzony w ramach jednej z najbli偶szych aktualizacji. G艂贸wna idea jest do艣膰 prosta; opr贸cz normalnego wynagrodzenia za bitwy gracze 鈥 po spe艂nieniu okre艣lonych kryteri贸w 鈥 b臋d膮 zdobywa膰 dodatkowe nagrody, w tym bardzo rzadkie 鈥瀌ropy鈥. Jest jeszcze za wcze艣nie, by wymienia膰 nagrody, wynikaj膮ce z tego systemu, ale maj膮 by膰 one powi膮zane z istniej膮cymi mechanizmami w Armored Warfare.

Pytanie: Czy Terminator i Expiditionary Tank b臋d膮 sprzedawane w przysz艂o艣ci jako regularne pojazdy premium? Je艣li tak, co si臋 stanie z wersjami z Pakietu Za艂o偶yciela?
Odpowied藕: Obydwa pojazdy s膮 wy艂膮cznie dost臋pne w Pakiecie Za艂o偶yciela przez jeden rok, licz膮c od otwartej bety. Po up艂ywie tego okresu by膰 mo偶e zostan膮 ponownie wprowadzone do gry. Wersje z Pakietu Za艂o偶yciela otrzymaj膮 wizualne oznaczenie 鈥 na przyk艂ad inn膮 sk贸r臋 lub kamufla偶.

Pytanie: Czy s膮 jakie艣 plany dotycz膮ce wprowadzenia pojazd贸w SPAAG?
Odpowied藕: Niekt贸re z tych pojazd贸w pasuj膮 do艣膰 dobrze do klasy opancerzonych woz贸w bojowych (wszak偶e to to, czym jest B1 DRACO). Mo偶liwe, 偶e z czasem wprowadzimy ich wi臋cej.

Pytanie: Jak si臋 sprawuj膮 pojazdy na mapach? Zdaje si臋, 偶e niezale偶nie od tego, czy rozchodzi si臋 o ci臋偶ki czo艂g czy lekki pojazd ko艂owy, pojazdy te zwalniaj膮 w r贸偶nych rodzajach terenu.
Odpowied藕: Ka偶da klasa zachowuje si臋 troch臋 inaczej w tym samym terenie. Na przyk艂ad w identycznym trudnym terenie lekki czo艂g traci mniej pr臋dko艣ci ni偶 czo艂g podstawowy. R贸偶nice pomi臋dzy klasami nie s膮 jednak nadzwyczaj du偶e. Maj膮c to na uwadze zamierzamy dopracowa膰 modyfikatory i polepszy膰 wra偶anie z jazdy po okre艣lonych rodzajach teren贸w oraz przez przeszkody.

Pytanie: Czy XM1 zostanie w najbli偶szym czasie wzmocniony? Nie sprawuje si臋 najlepiej.
Odpowied藕: Patrz膮c na jego ostatnie wyniki, XM1 ma wci膮偶 jeszcze zadowalaj膮ce parametry.

scr3

Pytanie: Czy rozwa偶acie dodanie w przysz艂o艣ci takich wizualnych rzeczy jak karabiny maszynowe, worki piasku itp.?
Odpowied藕: Tak, mo偶liwe, 偶e ta funkcja zostanie dodana w ramach systemu optycznego tuningu.

Pytanie: Czy my艣leli艣cie o problemie zwi膮zanym z przyrostem mocy? Skoki pomi臋dzy poziomem 8 i 9 zdaj膮 si臋 by膰 bardzo du偶e.
Odpowied藕: Poza najni偶szymi poziomami ka偶dy poziom pojazdu oznacza wzrost mocy o 10% w stosunku do poprzedniego poziomu pojazdu. Dotyczy to r贸wnie偶 poziom贸w 8 i 9. Na najwy偶szych poziomach pojazdy s膮 wyposa偶one opr贸cz ERA, ekranu siatkowego i SOA w najmocniejsze pancerze kompozytowe. To w艂a艣nie te technologie sprawiaj膮, 偶e wyposa偶one w nie pojazdy s膮 du偶o lepsze od pojazd贸w bez tych ulepsze艅. Chc臋 przez to powiedzie膰, 偶e zdajemy sobie spraw臋 z r贸偶nic na najwy偶szych poziomach i my艣limy o tym, jak rozwi膮za膰 ten problem.

Pytanie: Na jakim etapie zako艅czy si臋 beta w AW?
Odpowied藕: Za艂o偶yli艣my sobie konkretn膮 dat臋, ale tak naprawd臋 chodzi o to, aby gra najpierw spe艂ni艂a wszystkie nasze oczekiwania. Przy czym nie planujemy ci膮gn膮cych si臋 latami test贸w otwartej bety.

Pytanie: Kiedy b臋dzie dost臋pna funkcja powt贸rek?
Odpowied藕: Mo偶liwe, 偶e pojawi si臋 na PST wraz z aktualizacj膮 0.14.

Pytanie: Cho膰 nie bierzecie pod uwag臋 pojazd贸w z czas贸w II wojny 艣wiatowej, to czy rozwa偶acie pojazdy, opracowane podczas Zimnej Wojny, a b臋d膮ce zaawansowanymi modernizacjami lub konwersjami pojazd贸w z czasu wojny?
Odpowied藕: Tak. Abstrahuj膮c od tego, czym by by艂a izraelska linia czo艂g贸w podstawowych bez takich pojazd贸w jak Super Sherman?

Pytanie: Czy planujecie skr贸ci膰 czas, jaki zajmuje aktualizacja/konserwacja serwera, aby trwa艂a poni偶ej 4 godzin?
Odpowied藕: Czas, kt贸ry zajmuje konserwacja serwera, zale偶y od wielu zmiennych i jako 偶e ka偶d膮 staramy si臋 przeprowadzi膰 tak szybko na ile to mo偶liwe, nie da si臋 tu nic zrobi膰. Na czas konserwacji zamierzamy za to przystopowa膰 czas premium i wzmocnie艅. To znaczy, nie b臋dzie wtedy odliczany.

Pytanie: Jak cz臋sto b臋d膮 wdra偶ane nowe pojazdy w 2016 roku? Mo偶emy si臋 spodziewa膰 szybkiego rozwoju trzeciego dilera czy 鈥瀔ompletne鈥 drzewo b臋dzie gotowe dopiero pod koniec roku?
Odpowied藕: Nast臋pn膮 du偶膮 porcj臋 r贸偶nych pojazd贸w po wprowadzeniu trzeciego dilera b臋d膮 stanowi艂y pojazdy 10 poziomu. Nast臋pnie planujemy wprowadzi膰 wi臋cej regularnych linii, przy czym nie ka偶da linia zacznie si臋 od 1 poziomu, a zako艅czy na 10. Zdecydowali艣my, 偶e b臋dziemy bardziej elastyczni w kwestii wprowadzania nowych linii.

Pytanie: Zamierzacie zmieni膰 mechanizm penetracji tak, by dzia艂a艂 on tak jak w realnym 偶yciu?
Odpowied藕: Nie 鈥 g艂贸wnie dlatego, 偶e nie ma czego艣 takiego jak 鈥瀖echanizm w realnym 偶yciu鈥. W rzeczywisto艣ci walka pomi臋dzy dwoma nowoczesnymi pojazdami prawie zawsze sprowadza si臋 do tego, kto strzeli pierwszy. Armored Warfare to gra i grywalno艣膰 zawsze b臋dzie sta艂a dla nas na pierwszym miejscu.

Pytanie: Czy zamierzacie wprowadzi膰 wi臋cej ulepsze艅 dla czo艂g贸w, kt贸re ju偶 s膮 w grze?
Odpowied藕: Tak. Na przyk艂ad, czo艂gowi Typ 69, kt贸ry do gry wje偶d偶a wraz z aktualizacj膮 0.13, brakuje jeszcze ERA. Zamierzamy doda膰 to ulepszenie w najbli偶szej przysz艂o艣ci. Opr贸cz tego dodamy granatniki przeciwpancerne do M8.

Pytanie: Czy naprawd臋 pracujecie nad op贸藕nieniem strza艂贸w?
Odpowied藕: Tak. Mo偶liwe, 偶e wraz z aktualizacj膮 0.13 poprawi si臋 sytuacja. Niestety, op贸藕nienie strza艂贸w dzia艂a w spos贸b tak bardzo skomplikowany, 偶e dowiemy si臋 dopiero w 鈥瀙raniu鈥, na ile skuteczne by艂y te poprawki.

Pytanie: Czy mapy wsparcia w grze mog膮 by膰 dwukrotnie lub trzykrotnie wi臋ksze od tera藕niejszych? Czy rozwa偶a si臋 takie dla wy偶szych poziom贸w?
Odpowied藕: Nie, nie planujemy p贸ki co wprowadzenia takich map. A to z dw贸ch powod贸w. Jeden jest natury czysto technicznej 鈥 silnik co prawda mo偶e wspiera膰 wszystkie tego typu rzeczy, ale s艂absze komputery mog膮 mie膰 problemy z mapami wi臋kszymi od tych, kt贸re mamy (nawet do minimum skonfigurowane komputery maj膮 obecnie problemy z map膮 Reaktora). Drugi pow贸d jest zwi膮zany z rozgrywk膮 鈥 im wi臋ksza mapa, tym trudniejszy jest dla dru偶yny wyb贸r skutecznej strategii lub generalnie namierzenie akcji. Podsumowuj膮c, wielkie mapy doprowadzi艂yby do jednostronnych konfrontacji, ma艂o ciekawych dla graczy.

Pytanie: Czy rozwa偶acie funkcj臋, umo偶liwiaj膮c膮 鈥瀞trzelanie na wprost鈥 w kierunku, w kt贸rym si臋 patrzy, bez koncentracji na punkt uderzenia?
Odpowied藕: Dyskutujemy nad tak膮 opcj膮.

Pytanie: Czy deweloperzy rozwa偶aj膮 dodanie stopnia do odblokowania 鈥濩rab鈥, kt贸ry odpowiada艂by Foxowi i Wieselowi?
Odpowied藕: Doskona艂y pomys艂! Pomy艣limy o tym.

Na dzi艣 to tyle!. Do zobaczenia niebawem!

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany.