Wywiad z Yuri Pasholokiem! Mega Q&A!
Redaktor: Co możecie nam powiedzieć o M4/FL10 i Waffentrager Leopard? Można je wprowadzić do gry?
Juri: M4/FL10 był traktowany jako potencjalny kandydat do wprowadzenia do gry. Problemów z samą maszyną nie ma, będzie decyzja. Główny problem – kiedy ją wprowadzić? Ze względu na arabską załogę – jasnej decyzji nie ma.
Co się tyczy Waffentragera Leopard, to takiej maszyny nie było. Pojawił się projekt 105mm haubicy na takim podwoziu, ale projekt doszedł do etapu drewnianej makiety w skali 1/1. W ogóle, nasze podejście do art premium jest, hmm, indywidualne. Są realne maszyny, które doszły do etapu prototypu.
Redaktor: U sowietów możliwa jest linia czołgów superciężkich, jak u Japończykow? Jakieś T-39, czy T-100
Juri: Superciężkie – wątpliwe, ciężkie… To w ogóle jakieś łatanie jest.
Redaktor: Czy w T-34-85 zamontowali 100m armatę?
Juri: Tak, ЦАКБ (Centralne Biuro Konstrukcyjne Artylerii) poszło po rozum do głowy w 1945 r. i wstawiło do wieży T-34 armatę kalibru 100mm. Układ wieży ucierpiał.
Redaktor: Ile było modeli kadłuba do T-44 i który był najlepiej opancerzony?
Juri: Co najmniej trzy. Najlepiej opancerzony trafił do produkcji seryjnej.
Redaktor: Niszczyciel czołgów na podwoziu T-28. Były takie?
Juri: Nie. Konstrukcja T-28 pod koniec lat 30’tych była bez perspektyw.
Redaktor: Było więcej projektów na bazie KW oprócz KW-7 i SU-152.
Juri: Mój ulubiony. Ale o nim mogę książkę napisać.
Redaktor: Były próby zamontowania w czołgach silnika lotniczego M-34?
Juri: T-100 i SMK.
Redaktor: Czy IS-6 ma w grze „historyczną” prędkość?
Juri: To pytanie do działu balansowania.
Redaktor: Co sądzicie o E-25 z armatą 88mm?
Juri: Chomik z młotkiem.
Redaktor: Skąd wzięliście Grille 15? Przecież na szkicach pokazywaliście coś podobnego do GW Panther.
Juri: W ogóle nazwa „GW Panther” jest mocno umowna. W zasadzie – niektóre warianty tej konstrukcji nazywały się Grille 15, a „GW Panther” to nazwa Grille 17
Redaktor: Zostały jeszcze jakieś czołgi do wprowadzenia do linii czołgów średnich dla obecnych nacji?
Juri: Coś się znajdzie, ale nie dla ZSRR.
Redaktor: A byłaby możliwość, dokładnie mówiąc, przy takiej ilości czołgów lekkich – stworzyć nowe linie w obecnych nacjach?
Juri: Są takie plany, ale jest zbyt wcześnie, żeby o tym opowiadać.
Redaktor: W grze Company of Heroes 2 w ISU-152 są pociski przeciwbetonowe. Czy w WoT umownie nazywamy je przeciwpancernymi, czy u Szejtanki są zarówno pociski przeciwbetonowe, jak i przeciwpancerne?
Juri: Serdecznie pozdrawiam konsultantów CoH2. Wszystko, co mogę powiedzieć, to że pociski przeciwpancerne dla ML-20S zostały opracowane 1943 r. i wtedy trafiły do armii.
Redaktor: Jak skomentujecie fakt, że SP 1C ma w grze masę ponad 9 ton, a w rzeczywistości ważył mniej niż 7 ton?
Juri: To znowu pytanie do działu balansowania.
Redaktor: Jaki widziałeś najbardziej odjechany projekt czołgu superciężkiego? Co to był za projekt? Jakiego kraju? Czy takie projekty są potrzebne w grze?
Juri: Z Kazachstanu przyszła propozycja skonstruowania 14 000 tonowego (czternaście tysięcy ton) wibrochodu z kadłubem z żelbetonu. Mówisz o czymś takim na randomie?
Redaktor: Dlaczego T-34 z ZIS-2 przebicie ma 112mm pod kątem 90 stopni. A w Pz.Kpfw III C z KWK.39 L/60 ma przebicia 67mm pod kątem 30 stopni? Przecież w KWK.39 przebicie na 100m pod takim kątem powinno wynieść jakieś 90-98mm. Dlaczego przebicie ustala się biorąc pod uwagę różne kąty i odległości?
Juri: To znowu pytanie do działu balansowania.
Redaktor: Co powiecie o zmianie FV2158? W czym Super Conqueror jest lepszy lub gorszy od Chieftaina.
Juri: Chieftain nie wydaje się czołgiem ciężkim. Na przykład.
Redaktor: Czy tworzy się nowa linia amerykańskich czołgów średnich? Patton 3 to niezła maszyna, ale straszna stodoła. Coś mniejszego się znajdzie?
Juri: Nie tworzy się.
Redaktor: T-84 projektu Wasiliewa to bajeczka, czy powstały jakieś szkice? Z mojego punktu widzenia idealnie pasuje na podmianę za Ob. 430 [X tier] ze względu na ogólną koncepcję projektu jako przedłużenie całej linii.
Juri: Nie sadzę, żeby trafił na X tier. Bo i dlaczego?
Redaktor: WoTowski model T110E5 jest historyczny? Przecież na szkicach przednie płyty pancerza miały prostą formę, pod większymi kątami. A u nas w grze są zaokrąglone. Przedział silnika miał, według szkiców, inny kształt. Tak jak i jarzmo działa.
Juri: „Historyczność” szkiców i makiet? Szczerze, to pod żadną oceną historyczości tej koncepcji bym się nie podpisał.
Redaktor: Wspominaliście, że projekt T110 miał ok. 10 wariantów. A w grze mamy tylko 3. Wprowadzenie pozostałych jest realne jako alternatywy dla VIII tier – czy może w postaci osobnej, nowej linii?
Juri: Bez sensu.
Redaktor: Wcześniej mówiliście o przeniesieniu T28 na VIII tier, w związku z faktem, że na VIII i IX tier była w zasadzie jedna i ta sama maszyna. Jakie projekty macie na zamianę za T28 – który przecież już jest w grze.
Juri: Jak zbadaliśmy sprawę, okazało się że jest 6 różnych wariantów T28/T95
Redaktor: Brytyjska koncepcja rozwoju czołgow zakładała serie FV300 (lekkie), FV200 (średnie do ciężkich) i FV100 (super ciężkie). Czy coś w ogóle wiadomo o modelach z linii 300 i 100? 300 nie mają prawie żadnej reprezentacji w grze (jedna arta), a 100 nie ma w ogóle.
Juri: O 300-tkach myślimy. O 100-tkach na razie nie.
Redaktor: Jaka jest wasza prywatna opinia o czołgu T-14 Armata?
Juri: Jak będą pierwsze egzemplarze produkcji seryjnej to pogadamy. Bo na razie nie ma o czym. I tak, Norinco zna się na włazach czołgowych, widziałem na własne oczy w Paryżu.
[ Norinco – chińskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe specjalizujące się w licencyjnej produkcji sprzętu różnych krajów przyp. Redakcja]
Redaktor: Czy były plany zamontowania na IS-7 armaty BL-10, czy to bajki?
Juri: Nie BL-10 152mm, tylko BL-13 122mm. A ponadto był Ob. 705A z armatą 152mm od M51.
Redaktor: Czy naprawdę planowano montować w Jagdpanther 105mm haubicę PAK L/52?
Juri: To już kwestia balansu.
Redaktor: Jakie klasy sprzętu możemy w najbliższym czasie zobaczyć u Czechosłowaków?
Juri: Oprócz czołgów ciężkich mają wszystkie klasy broni pancernej.
Redaktor: Zasadne jest ustalenie dla 150mm armaty Grille15 rozrzutu na 0.268? Wychodzi na to, że kaliber pocisku jest półtora raza mniejszy od rozrzutu działa. Jak stabilizowano tak potężną i ciężką armatę?
Juri: Chcecie serio pogadać o realizmie w grze o czołgach?
Redaktor: Czy na bazie T-54 / T-55 powstały jakieś inne działa samobieżne i niszczyciele czołgów oprócz SU-122-54 z D-49 i planowaną M-62C?
Juri: Osobiście nie widziałem.
Redaktor: W grze mamy SU-122-44 ze 122mm D-25. Były plany, żeby wstawić tam 100mm D-10?
Juri: Projekt został zatrzymany, więc rozważań o innym uzbrojeniu nie było.
Redaktor: Konsultujesz też wargamingowców w zakresie historycznych bitew, operacji, koncepcji?
Juri: Jak pytają, to konsultuję.
Redaktor: Takie pytanie. Na podwoziu SU-100 powstał wariant z armatą D-25T i zdaje się, że taki zestaw całkiem nieźle się sprawdził podczas testów. Dlaczego zrezygnowano z takiej maszyny?
Juri: Bo sprawdził się nie całkiem nieźle.
Redaktor: Juri, pojawiły się projekty Waffentragerów na bazie Tygrysa (zarówno pierwszego, jak i drugiego)?
Juri: Grille 17.
Redaktor: Ile w rzeczywistości amerykanie „napłodzili” projektów opartych o podwozie czołgu średniego T95?
Juri: Szczerze to nie liczyłem. A tym, którzy chcieliby policzyć polecam prace Richarda Hannikatta.
Redaktor: Co sądzicie o tym, że T-34-100 znajduje się u Czechosłowaków?
Juri: A w czym problem? To zupełnie inna maszyna, niż ta opracowana u nas.
Redaktor: Jak bardzo kapryśny był silnik od T-64?
Juri: Opinie są skrajnie różne.
Redaktor: Czemu ZSRR zrezygnowało z Ob. 416? Miał skomplikowaną konstrukcję, czy były jakieś inne przyczyny?
Juri: To było działo samobieżne, z którego Morozow zrobił dziwny czołg. Nic dziwnego, że wygrała konstrukcja prostsza.
Redaktor: Po samych statystykach co jest lepsze – T-10M czy IS-7?
Juri: Szaszmurin uznał T-10 za uproszczoną realizację Ob. 260.
Redaktor: Arta G.W. E100 istniała naprawdę? Były projektowane wersje z innym uzbrojeniem? Co było w projektach, na papierze?
Juri: Na bazie E100 było projektowane tylko szturmowe działo samobieżne. Odpowiedź jest zrozumiała, jak sądzę?
Redaktor: Jakie znacie projekty na bazie czołgu T-100?
Juri: T-100H, pierwszy projekt działa samobieżnego na bazie T-100. T-100U działo samobieżne, przygotowano metalowy prototyp. T-100Z z nową wieżą pod haubicę 152mm M10. Powstała wyłącznie wieża, którą ostatecznie postawili w jakimś rejonie umocnionym. T-103 czołg obrony wybrzeża ze 130mm armatą.
Redaktor: Poprzednim razem mówiliśmy o 120mm armacie w Lorraine 40t. Taką miałem na myśli. Co powiecie?
Juri: Tu w zasadzie nie ma o czym mówić. Zaprojektowali, zbudowali, przetestowali – coś im się nie podobało. Potencjalne wprowadzenie go do gry to nie problem, baza jest znana, tylko w kwestii opancerzenia to już w ogóle nie jest Foch.
Redaktor: Jakie niszczyciele czołgów powstały na bazie T-64?
Juri: T-64 to jest niszczyciel czołgów, uproszczona wersja IT-1.
Początkowo Ob. 166 był traktowany jako nowy czołg średni i wszystkie prace konstrukcyjne miały się zakończyć ok. 1959-1960 r. osiągnięciem możliwości produkcji seryjnej maszyny w 1961 r. Przygotowano odpowiednie projekty rozporządzeń rady ministrów ZSRR i Ministerstwa Obrony. Ale już w lutym 1959 r. zmienili zdanie i w postanowieniu pojawia się „niszczyciel czołgów z nową gładkolufową armatą dużego kalibru z dwuosiową stabilizacją, oraz nowej gładkolufowej armaty dużego kalibru razem z projektem pocisku (systemy „Młot” i „Rapier”). W 1960 r. planowano przygotować 50 niszczycieli Ob. 166. Dalsze prace prowadzono na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów ZSRR nr 831-371 z 20.07.1959 r. i rozkazu Głównej Rady Konstruktorów Przemysłu Zbrojeniowego nr 292 z 6-go sierpnia 1959 r. Spryciarz Leonid Karcew tak go przepchnął.
@Dzięki Trank