Reddit „AmA” Q&A, cz. 2

Oto druga część redditowego Q&A. Pierwsza dostępna jest pod tym linkiem.


Specjalne pociski i wyposażenie.

Q: Jak poszło testowanie nowej koncepcji rebalansu pocisków?
— Druga iteracja jeszcze trwa. Opracowujemy dane i planujemy kolejne iteracje. Póki co widać, że przyda się jeszcze kilka testów.
 
Q: Jakie będą „goldozależne” czołgi po rebalansie amunicji premium?
— Sądzimy, że będą zrebalansowane i odświeżone 😉
 
Q: Jak te zmiany wpłyną na czołgi premium w zakresie dochodowości, która zależy głównie od zadanych uszkodzeń i kosztu pocisków?
— Kwestiami dochodowości czołgów zajmiemy się dopiero gdy uznamy, że obrany kierunek jest słuszny.
————————————————————- 
Pociski odłamkowo-burzące.
Q: Planowana jest zmiana pocisków HE dla wszystkich pojazdów lub dla konkretnych linii? Gracze coraz częściej korzystają z HE bo nie wymagają celowania w weakspoty i mogą zadawać gwarantowane uszkodzenia.
— Naszym celem jest stworzyć trzy typy pocisków, które miałyby zastosowane w określonych sytuacjach w bitwie. Możliwe kierunki zmian dla pocisków HE chcemy zaprezentować graczom przy następnej iteracji „Piaskownicy”.
 
Q: Czy będzie zmiana mechaniki ogłuszenia przez arty?
— Na razie nie planujemy.
————————————————————- 
Mapy.

Q: Czy będą w najbliższym czasie wprowadzane nowe mapy?
— Jeszcze nie wszystkie stare przywróciliśmy 🙂 Na chwilę obecną trwają prace nad nową mapą dedykowaną dla trybu „Linia Frontu”, już niedługo będzie można ją wypróbować w grze. Planujemy też popracować nad „Perłową Rzeką”. Poprawimy „Mińsk”, a w kolejce czeka „Przełęcz”. Supertesty zapowiadamy w miarę rozwoju prac, wypatrujcie informacji.
 
Q: Czy jest szansa, żeby usunąć możliwość najechania gąsienicą na ścianę domu i wywrócenia czołgu? Albo sytuacji w której pojazd nie jest w stanie wjechać na łagodny podjazd i ślizga się?
— Tak, wiemy w czym rzecz. To problem związany z wykorzystaniem technologii Havok. Prowadzimy już prace razem z developerem Havok nad rozwiązaniem tych i kilku innych problemów związanych z tą konkretną mechaniką. Mamy nadzieję, że wszystko się uda.
 
Q: W chwili obecnej gra umożliwia wykluczenie nielubianych map przy losowaniu bitew. Czy jest szansa, by wprowadzić inny mechanizm – by wskazane mapy były losowane częściej?
— W trochę innej formie niż opisujesz, ale mamy coś takiego w planach.
 
Q: Czy pojawią się inne mapy upamiętniające miasta-bohaterów, takie jak „Mińsk”?
— Niewykluczone.
————————————————————- 
Konto premium.

Q: Kupiłem konto premium na 30 dni i musiałem wyjechać na 2 tygodnie. Będzie możliwość zapauzować okres trwania konta premium?
— W planach nie mamy czegoś takiego. Ale badamy inne metody rozwoju konta premium.
 
Q: Będzie możliwość wprowadzenia konta premium nie na określony czas, a na ilość rozegranych bitew?
— Taką funkcję pełnią rezerwy osobiste.
————————————————————- 
Personalizacja.

Q: Czy zostaną wprowadzone do gry nowe style 3D dla pojazdów X tier, tak jak było w pakietach noworocznych? Chciałoby się wyróżnić czymś więcej niż tylko kolorem i naklejką.
— Pracujemy nad tym. W najbliższym czasie dostępnych styli 3D będzie znacznie więcej.
 
Q: Czy można wprowadzić narzędzia dla graczy umożliwiające im samodzielne tworzenie kamuflaży i elementy graficzne?
— Mamy takie zamiary, ale to będzie „tak szybko, jak to tylko możliwe”.
————————————————————- 
Matchmaker.

Q: Czy jest w planach możliwość losowania drużyn do standardowych bitew i innych trybów gry na podstawie rankingu WTR?
— W jakiś sposób realizują to Bitwy Rankingowe. Obecnie pracujemy nad ich dalszym rozwojem.
 
Q: Czy jest możliwość za pomocą matchmakera rozwiązać problem „jednostronnych i szybkich bitew”?
— Ciekawostka, że nawet w złotej lidze Bitew Rankingowych zdarzały się szybkie bitwy. Balans pod względem skilla nie rozwiąże tego problemu. Tym niemniej, próbujemy wykorzystać matchmaker by ograniczyć ilość takich potyczek.
 
Q: Czy planujecie ograniczyć ilość poszczególnych rodzajów pojazdów na drużynę?
— Artyleria już ma takie ograniczenie – maksymalnie 3 na drużynę. Technicznie taka możliwość pojawiła się razem z nowym matchmakerem. Ale na razie nie widzimy w tym żadnego praktycznego sensu. Ale jeśli trzeba będzie zmienić, można to zrobić całkiem prosto.
————————————————————- 
Mechaniki.

Q: Czy pojawią się zmiany w systemie perków?
— Tak, właśnie nad tym pracujemy.
 
Q: Czy zostanie poprawiona mechanika uszkodzenia modułów?
— Na chwilę obecną nie mamy tego w planach.
 
Q: Czy planujecie zlikwidować możliwość zadawania team damage w standardowych bitwach?
— W najbliższym czasie.
 
Q: Dlaczego gdy najedziemy na dowolną przeszkodę czołg zachowuje się jak na lodowisku? To zdarza się często przy osuwaniu się czołgu w dół, np. przy spadaniu do wody i podczas przewrotek pojazdu.
— To problem z fizyką w Havok. Jak wspominaliśmy, pracujemy już nad tym razem z ludźmi od Havoka.
 
Q: Czy pojawią się nowe, klasowe mechaniki lub perki? Na przykład – gracz kierujący Mausem uruchamia perk dzięki któremu przez najbliższe 20 sekund otrzymuje 50% obrażeń.
— Staramy się nie wprowadzać całkowicie oderwanych od rzeczywistości mechanik.
 
Q: Czy będzie można ukryć swój status on-line i nick przez znajomymi w grze?
— Właśnie pracujemy nad pierwszą wersją „anonimizera”, która pojawi się całkiem niedługo. Później będziemy rozszerzać jego funkcjonalności.
————————————————————- 
Misje osobiste.

Q: Czy w związku ze zmianami w mechanice ogłuszeń planowane są zmiany w niektórych misjach osobistych dla art?
— Póki co analizujemy efekty wprowadzonych zmian. Jeśli okaże się, że to istotnie utrudniło wykonanie niektórych misji osobistych to wprowadzimy zmiany.
 
Q: Jakie macie plany na najbliższa kampanię misji osobistych?
— Na razie żadnych, ponieważ niewielu graczy ukończyło ostatnią kampanię.
 
Q: Coś o przemyśleniu misji osobistych pod kątem ich uproszczenia?
— Ostatnimi czasy zrobiliśmy naprawdę dużo, żeby uprościć misje osobiste. Globalnego nerfa poziomu trudności nie planujemy.
————————————————————- 
Wydarzenia specjalne.

Q: Czy możemy się spodziewać jakiegoś podobnego jakościowo kontentu, przypominającego Bitwy Rankingowe lub CW na MG dla pojazdów X tier?
— Właśnie zastanawiamy się jak powinien wyglądać taki jakościowy kontent na przyszły rok. Mamy różne wizje, ale jest zbyt wcześnie by powiedzieć coś konkretnego.
 
Q: Czy pojawią się nowe tryby bitew, jak „szturm” czy „bitwa spotkaniowa”?
— Cały czas testujemy nowe tryby bitew w trakcie wydarzeń specjalnych. Jeżeli w trakcie tych testów znajdziemy taki, który będzie wart pozostawienia w grze na stałe, to na pewno tak zrobimy.
 
Q: Czy pojawi się znowu „czarny rynek”? Albo jakiś jego analog np. aukcje?
— Jesteśmy w trakcie oceniania rezultatów wydarzenia jakim był „Czarny Rynek”. Decyzję podejmiemy jak zakończymy analizy.
 
Q: Czy możemy się spodziewać jakichś trybów współzawodnictwa w grze? Tryb 5×5 lub 7×7? Jakieś inne formaty?
— Tak, właśnie diametralnie przerabiamy funkcjonalność turniejową, w której będą dostępne bardzo zróżnicowane formaty. Z jego pomocą chcemy odnowić ducha współzawodnictwa w WoT, przywracając trybom turniejowym zainteresowanie i wartość dla graczy, i dodatkowo, wprowadzić funkcję turnieju w kliencie gry w wygodnej odsłonie.
 
Q: Czy przedłużycie „Zasłużoną Nagrodę” dla starych graczy?
— Tak. A jak dokładnie – niedługo się dowiecie.
 
Q: W przyszłym roku minie 75 lat od Wielkiego Zwycięstwa [nad nazizmem – przy. Trank]. Czy planujecie jakieś wydarzenie lub tryb świąteczny, by uczcić tę rocznicę?
— Tak, myślimy nad całą serią aktywności.
 
Q: Jaki będzie los World of Tanks Classic?
— Tajemnica 😉
 
Q: Czy powrócą stare świąteczne tryby gry, jak „Operacja Nostalgia”, „Zimowa Bitwa”, „Ciemna Strona Księżyca”, „Inwazja Lewiatana”?
— W tym roku obiecaliśmy przywrócić wyścigi czołgów i słowa dotrzymamy. Co zaś się tyczy pozostałych trybów – obserwujcie newsy.
————————————————————- 
Tryb Player vs. Environment.

Q: Czy planowane jest wprowadzenie do gry trybu PvE, z misjami i jakąś fabułą?
— Już od jakiegoś czasu prowadzimy prace nad trybem PvE, ćwiczyliśmy to w trybie Halloweenowym. Póki co boty stanowią stosunkowo drogie rozwiązanie, ponieważ pracują na zasobach serwera. Planujemy rozwijać tę myśl dalej, w tym wykorzystanie botów do treningów w różnych trybach gry.
————————————————————- 
Modyfikacje.
Q: Czy planowane jest wprowadzenie do klienta gry nowych modyfikacji? Jak zwiększony zoom celownika itp.
— Tak, cyklicznie dodajemy do klienta funkcjonalności z popularnych modyfikacji.
 
Q: Czy planujecie wyłączyć XVM?
Pracujemy nad „anonimizerem”, który pojawi się już niedługo.
————————————————————- 
Zakazane mody.
Q: Czy będzie „amnestia” banów?
— Są rozbieżności pomiędzy członkami zespołu w tym temacie. Na razie żadnego sensownego rozwiązania nie widzimy.
 
Q: Czy wprowadzone zostanie zabezpieczenie przed instalacją zakazanych modów?
— Szukamy takiego wariantu zabezpieczenia, by gracze mogli bez problemu wykorzystywać dozwolone mody. Nawet gdyby wprowadzić elektroniczne podpisy nie da się wykluczyć pojawienia zakazanych funkcjonalności ukrytych w modach na pierwszy rzut oka nieszkodliwych. To znaczy, że oprócz podpisywania formalnych umów z twórcami modów musielibyśmy też przeanalizować dokładnie kod źródłowy każdej modyfikacji pod kątem obecności takich zakazanych funkcjonalności.
————————————————————- 
Bany.
Q: Czy będą surowsze kary za użytkowanie zakazanych modów i botów?
— Kary już są całkiem surowe – permban za recydywę.
 
Q: Czy będą surowsze kary dla graczy którzy blokują, spychają innych i zadają team damage?
— Obecne kary uważamy za dostatecznie surowe. Ale zamierzamy poprawić możliwość raportowania niesportowego zachowania.
————————————————————- 
Interfejs gry.

Q: Kiedy pojawi się fix rozdwajającego się celownika na horyzoncie?
— Teraz zespół pracuje nad problemami z technologią Havok, powodującymi pojawianie się niewidzialnych lub przestrzeliwalnych elementów otoczenia. Problem z celownikiem jest kolejny na liście. Nas samych to wkurza.
 
Q: Czy planujecie wprowadzić bardziej urozmaiconą personalizację celownika w grze?
— I zostawić połowę moderów bez pracy? Nie, nie planujemy.
 
Q: Możemy oczekiwać wprowadzenia kamery dowódcy i możliwości wymuszonego zooma (x2/x4) w trybie snajperskim bez dodatkowych modyfikacji?
— Bardzo prawdopodobne, właśnie pracujemy nad poprawkami niektórych elementów interfejsu. Skończymy – będziemy wybierać kolejne zadania. Być może właśnie spośród tych.
 
Q: Czy będzie dodana pełna informacja dot. pocisków w garażu/bitwie? Np. o pociskach kumulacyjnych, jaką mają penetrację na jakim dystansie, jaka jest prędkość lotu pocisku etc.?
— Mamy mocne postanowienie doprowadzić do porządku miniatury czołgów i modułów. Dodać możliwość podglądu pancerza, strzały testowe, lepszą i pełniejszą informację o czołgu i jego modułach. Obecnie to zadanie jest w preprodukcji. Co oznacza, że niedługo przejdzie do realizacji.
 
Q: Czy pojawi się zabezpieczenie od natarczywego klikania w mini-mapę?
— Tak.
 
Q: Można dodać do filtrów w karuzeli czołgów opcję „tylko czołgi drzewkowe”?
— Dziękujemy za pomysł, pomyślimy nad tym.
 
Q: Czy pojawi się mechanizm wyszukiwania graczy do plutonu? Wciskasz przycisk i pojawia się lista graczy którzy czekają na zaproszenie do plutonu.
— Tak, mamy to w planach.
 
Q: Czy będzie można w garażu wyświetlić wszystkie parametry czołgu i model kolizyjny opancerzenia?
— Nie w garażu, ale w podglądzie. I to w niedalekiej przyszłości. Nie jesteśmy pewni czy „wszystko-wszystko”, ale będzie lepiej i więcej niż teraz.
 
Q: Graczy których dodaliśmy do „czarnej listy” widzimy w bitwie z odpowiednim znacznikiem. Czy można zrobić podobnie dla znajomych i klanowiczów?
— Dobry pomysł, pomyślimy.
 
Q: Kiedy zostaną naprawione problemy z przerywaniem w czacie w kliencie gry?
— Obecnie myślimy nad globalną zmianą systemu czatu, w tym głosowego. To poważne zadanie związane z wymianą starych technologii komunikacyjnych na nowe. I zakończymy je, niestety, nieprędko. Ale sądzimy, że to pozwoli ten i inne problemy związane z komunikacją rozwiązać.
 
Q: Czy pojawi się w grze znacznik informujący o ilości zdobytych na danym czołgu odznak mistrzowskich?
— Tak, ale w nieoczekiwanej przez nikogo formie.
————————————————————- 
Odpowiedzi na pytania graczy anglojęzycznych.
* zbiórka pytań dla developerów odbywa się cyklicznie w dużej, anglojęzycznej społeczności Redditowej dotyczącej WoT. Oto niektóre z pytań i odpowiedzi.
 
Q: Czy razem ze zmianami mechaniki pocisków pojawią się też weakspoty na przodach czołgów superciężkich? Na razie takich nie ma.
— Jeżeli zmiany pocisków i punktów wytrzymałości trafią na główne serwery, to wtedy przeanalizujemy zachowanie wszystkich czołgów w nowych warunkach. Ale na razie nic bardziej konkretnego powiedzieć nie możemy.
 
Q: Myśleliście kiedykolwiek, żeby zrobić oddzielną klasę czołgów supercięzkich?
— Nie, nie rozważaliśmy takiej możliwości. Ale rozumiemy, że superciężkie pojazdy znacząco odróżniają się od pozostałych czołgów ciężkich, dlatego w matchmakerze są zawarte specjalne zasady dotyczące superciężarów. No i dodatkowo już obecnie pracujemy nad poprawkami do systemu komunikacji który pozwoli krzyczeć sojusznikom „Achtung! Maus!” dużo prościej niż obecnie.
 
Q: Wspominaliście, że w tym roku pojawią się zmiany w linii E-100. Czy to spowoduje buff pierwszego i drugiego Tygrysa? Jakie charakterystyki planujecie zmienić? Kiedy te zmiany się pojawią?
— Właśnie teraz pracujemy w „Piaskownicy” nad nowym balansem dla wszystkich tierów i czołgów. Dlatego wstrzymujemy niektóre zmiany na rzecz aktualnej mechaniki balansu gry. Ale przyjmiemy je, gdy balans z „Piaskownicy” zadowoli i graczy i nas. A jeśli ich nie przyjmiemy, to wstrzymane zmiany zostaną wprowadzone do aktualnego balansu.
 
Q: Po tym jak japońskie czołgi ciężkie przeszły rebalans i stały się dużo mniej toksyczne, pojawiły się u was jakieś plany na japoński czołg premium VIII tier?
— Prowadzimy właśnie badania nad innymi liniami japońskiego drzewka, póki co żadnych planów dla japońskiego czołgu premium nie mamy. Ale dziękujemy za pomysł.
 
Q: Czy jest szansa, żeby wprowadzić na mini-mapie wskaźnik przewróconych pojazdów? Żeby sojusznicy mogli takiemu czołgowi pomóc? Można by zmienić przycisk F7 na „Pomocy, przewróciłem czołg”.
— Mamy ogólny plan poprawy systemu komunikacji między graczami.
 
Q: Czy pojawią się style i emblematy z anime „Girls und Panzer”?
— Prowadzimy rozmowy dotyczące przedłużenia współpracy z „Girls und Panzer”. Jeśli pójdą dobrze, to tak, wprowadzimy takie.
 
Q: Sytuacja z doświadczonymi czołgistami, grającymi na w pełni rozwiniętych pojazdach z dobrze wyszkolonymi załogami przeciwko początkującym graczom. Czy macie jakiś pomysł na rozwiązanie tego problemu?
— W końcu doszliśmy do tego problemu i planujemy go całkiem szybko rozwiązać.
 
Q: Obecny system przeszkalania i przekwalifikowania załogi jest skomplikowany i niewygodny. Najbardziej odczuwalne jest to na niskich tierach. Planujecie jakieś zmiany?
— Obiecaliśmy poprawić system szkolenia załóg i wciąż nad tym pracujemy. Nowy system będzie zawierał rozwiązanie tego i wielu innych problemów.
 
Q: Czy pojazdy premium mogą zmienić przynależność do nacji? Mówi się o „Rudym”, żeby zrobić z niego polski czołg. Jest też FCM 36 Pak 40 i LeFH18 B2. To niemieckie pojazdy, nie francuskie.
— Niedługo to wprowadzimy.
 
Q: Czy pojawią się jakieś epickie, cenne nagrody za ilość bitew lub lat w grze?
— Takie nagrody pojawiają się w ramach programu „Zasłużona Nagroda”.
 
Q: Czy planujecie stworzyć pokój treningowy / poligon żeby można było przetestować wyposażenie, kamuflaż itp.?
— Nie w najbliższym czasie, ale pracujemy nad tym.

7 komentarzy

  1. aa pisze:

    czarny rynek -włam? xD
    przecież to bajeczka dla dzieciaków którym się wydaje że wiedzą cokolwiek.
    skisłem.
    piszcie własna absurdy i inne śmieszne fragmenty z wypowiedzi powyżej

  2. Sla pisze:

    Standardowe QA czyli brak konkretów. Czasami odnoszę wrażenie, że odpowiedzi losuje bot.

  3. (...) pisze:

    „Q: Czy pojawi się znowu „czarny rynek”? Albo jakiś jego analog np. aukcje?
    — Jesteśmy w trakcie oceniania rezultatów wydarzenia jakim był „Czarny Rynek”. Decyzję podejmiemy jak zakończymy analizy.”
    – A przecież pisali że to był włam. Skąd taka zmiana zdania?
    „Q: Kiedy pojawi się fix rozdwajającego się celownika na horyzoncie?
    — Teraz zespół pracuje nad problemami z technologią Havok, powodującymi pojawianie się niewidzialnych lub przestrzeliwalnych elementów otoczenia. Problem z celownikiem jest kolejny na liście. Nas samych to wkurza.”
    – Czyli ludzie z WG naprawdę grają w World of Tanks? *szok*
    „Q: Czy planujecie wprowadzić bardziej urozmaiconą personalizację celownika w grze?
    — I zostawić połowę moderów bez pracy? Nie, nie planujemy.”
    – Taa, wszyscy wiemy jaka jest prawda.
    „Q: Po tym jak japońskie czołgi ciężkie przeszły rebalans i stały się dużo mniej toksyczne, pojawiły się u was jakieś plany na japoński czołg premium VIII tier?
    — Prowadzimy właśnie badania nad innymi liniami japońskiego drzewka, póki co żadnych planów dla japońskiego czołgu premium nie mamy. Ale dziękujemy za pomysł.”
    – Jeśli naprawdę napisała to osoba niezwiązana z WG, to co się dziwicie, że wprowadzają nowe premki?
    „Q: Czy pojazdy premium mogą zmienić przynależność do nacji? Mówi się o „Rudym”, żeby zrobić z niego polski czołg. Jest też FCM 36 Pak 40 i LeFH18 B2. To niemieckie pojazdy, nie francuskie.”
    — Niedługo to wprowadzimy.”
    – A co z załogą?

    Piszcie własne absurdy i inne śmieszne fragmenty które wychwyciliście! 😛

  4. mepw pisze:

    Czy będzie jakaś możliwość zdobycia T22 medium?

  5. Swój chłop pisze:

    Q: Czy pojawią się nowe, klasowe mechaniki lub perki? Na przykład – gracz kierujący Mausem uruchamia perk dzięki któremu przez najbliższe 20 sekund otrzymuje 50% obrażeń.
    — Staramy się nie wprowadzać całkowicie oderwanych od rzeczywistości mechanik.

    Czyli strzał z działa 152mm w koło za zero uszkodzeń nie jest oderwany od rzeczywistości? Brawo wy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.