Porady młodego kapitana #13 – UI czyli jak ustawić Interfejs gracza
Tym razem Dark_Havoc zabrał się za wyjaśnienie niuansów wyglądu interfejsu użytkownika. Porady te są skierowane i do tych nowych graczy, jak i starszych stażem.
1. Co to jest UI?
Skrót UI pochodzi od User Interface – czyli wygląd interfejsu użytkownika. W World of Warships ma on za zadanie przekazywać nam podstawowe i zaawansowane informacje o tym co się dzieje w grze. Każdy element odpowiada za wygląd samej gry – ilość informacji pojawiającej się na ekranie, dokładność informacji. W WoWs UI jest w dużej mierze ustawiany przez użytkownika. Każdy może sobie ustawić widok w grze pod siebie: czy ma być bardzo dużo szczegółowych informacji, czy może być niewiele – ale za to czytelniej. Jak sobie ustawić UI pozostawię każdemu z graczy do własnego wyboru. W niniejszym wpisie postaram się przybliżyć co do czego służy – oraz postaram się zasugerować, co według mnie jest przydatne, a co nie.
2. Jak włączyć ustawienia UI?
W czasie gry lub w porcie wchodzimy w ustawienia i klikamy na zakładkę sterowanie. Polecam przetestowanie ustawień w bitwie treningowej. Wtedy na bieżąco możemy korygować ustawienia według własnego mniemania. W czasie gry wchodzimy do menu ustawienia naciskając klawisz ESC, w porcie klikając na kółko zębate w lewym górnym roku.
Menu wygląda następująco:
Panel składa się z szeregu różnych opcji:
- – kamera bitewna
- – czułość myszy
- – celownik
- – dodatkowe opcje
- – sterowanie
3. Co do czego?
a) kamera bitewna
- W tej części możemy zaznaczyć elementy które odpowiadają za ruch kamery w czasie gry.
– kamera grup uzbrojenia – pozwala na przełączanie między widokiem z dział przednich i tylnych – ma to znaczenie przy strzelaniu do bliskich celów, gdy trajektoria pocisków z przednich luf i tylnych jest nieco inna oraz przy strzelaniu zza przeszkód terenowych. Nie wpływa na strzelanie na duże odległości
- – automatycznie przełączaj kamerę miedzy stanowiskami dział – zaznaczenie tej opcji spowoduje, że przy strzelaniu pojedynczymi salwami kamera będzie się przełączała na widok zza wieży z której w danej chwili strzelamy. Gdy nie mamy zaznaczonej tej opcji – możemy ręcznie to robić za pomocą klawisza domyślnego C
- – ogranicz kąty widzenia kamery wyrzutni torpedowych – opcja ta pozwala zawęzić pole widzenia do katów odpowiadających kątom wyrzutni torpedowych – dobra opcja dla tych, którzy chcą się skupić tylko na strzelaniu z torped – może jednak prowadzić do tego, że nie zauważymy sojuszniczego okrętu gdzieś po za kadrem – a jak on wpłynie w nasze torpedy – dostaniemy karę dyscyplinarną
- – odwróć oś Y – zmienia ustawienia osi pionowej myszy – normalnie gdy kontroler (zwykle mysz) porusza się w górę – to celownik również porusza się w górę. Są gracze którzy wolą gdy jest kompletnie na odwrót – i to opcja dla nich – celownik będzie poruszał się w górę, gdy kontroler będzie poruszał się w dół
- – zawsze zaczynaj bitwę bez przybliżenia – gra zapamiętuje na każdym okręcie położenie kamery – jeżeli ostatnią bitwę zakończyliśmy z maksymalnym przybliżeniem – następną zaczniemy również z takim przybliżeniem. Zaznaczenie tej opcji oznacza, że zawsze zaczniemy z oddaleniem od okrętu
- – śledź namierzony cel – opcja która po włączeniu pozwala utrzymywać celownik względem zaznaczonego celu w stałej odległości. Mocno pomaga wprowadzać poprawki do strzału.
- – przywróć ostatnią pozycję kamery przy wychodzeniu z trybu swobodnego widoku – tutaj mała dygresja – w grze po naciśnięciu Prawego Przycisku Myszy (dalej PPM) możemy rozglądnąć się dookoła nie zmieniając położenia dział. Jest to bardzo dobra opcja umożliwiająca kontrolowanie pola walki. W dowolnym momencie naciskamy PPM i rozglądamy się. Jeśli ta opcja jest zaznaczona – kamera wróci dokładnie w to samo miejsce w którym była przed naciśnięciem PPM.
UWAGA: czasem pojawia się błąd, że po puszczeniu PPM kamera zamiast wrócić w poprzednie ustawienie – wraca ale obrócona o 180 stopni – błąd nie jest częsty ale dość irytujący.
- – wskaźnik limitu zbliżenia – jest to wskaźnik pokazujący, że możemy trafić w wyspę i przysłowiowo wyplażować się:
Wskaźnik ten pokazuje się w momencie gdy możemy uderzyć w wyspę – jeśli nie zareagujemy wpadniemy na nią. Osobiście uważam, że jeśli nie lubicie co chwila wbijać się w wyspy dziobem pływając na lornetce – trzeba sobie tą opcję zaznaczyć. Widokowi w bitwie towarzyszy również dźwięk alarmu kolizyjnego.
- – włącz efekt kamery przy otrzymywaniu uszkodzeń – jeśli zaznaczymy tą opcję kamera będzie podskakiwała w momencie otrzymywania uszkodzeń. Jak dla mnie efekt raczej psujący w danym momencie przyjemność celowania i bardziej denerwujący niż przydatny
- – zablokuj klawisz SHIFT dla lotniskowców – klawisz ten w przypadku CV powoduje przejście do widoku zza pleców danej jednostki – samego lotniskowca lub samolotów – widok jest spektakularny. W przypadku przypadkowego użycia może spowodować opóźnienie w wydawaniu rozkazów jednostkom
b) czułość myszy
Do dowolnego ustawienia według swoich odczuć. Większa czułość pozwoli na szybkie przemieszczanie kamery, mniejsza czułość na dokładniejsze. Kto co lubi
c) celownik
Do wyboru w grze jest kilka – kilkanaście celowników statycznych i jeden celownik dynamiczny.
Celownik statyczny ma podziałkę niezależna od zbliżenia – jego skala będzie się zmieniać w zależności od przybliżenia. Na przykład okręt na minimalnym zbliżeniu będzie na podziałce 10, a na maksymalnym na podziałce 5. Za to mamy szeroki wachlarz wyglądu celownika
Celownik dynamiczny – ma stałą podziałkę niezależną od przybliżenia – czy mamy maksymalne czy minimalne zbliżenie celownik stale będzie pokazywał tą samą podziałkę np 10.
Osobiście korzystam wyłącznie z celownika dynamicznego co umożliwia mi wprowadzenie stałej poprawki np 8 na podziałce niezależnie od przybliżenia.
d) dodatkowe opcje
- – wskaźnik trafienia w ziemię – graficznie pokazuje nam, że nasze pociski MOGĄ trafić w wyspę.
Ikonka 2 górek informuje nas, że w danym momencie pociski mogą trafić w ziemię. Należy jednak pamiętać, że ikonka pojawia się z pewnym opóźnieniem – nawet kilku sekund – jeśli zmieniamy położenie celownika. Wskaźnik pokazuje się również wtedy, gdy choć jeden pocisk może trafić w ziemię. Zdarza się, że mimo pojawienia się wskaźnika nasza salwa trafia cel, a tylko pociski z części luf trafiają w ziemię.
- – system wykrywania kolizji – pod tą tajemniczą nazwą kryje się automat do automatycznego unikania trafienia w wyspę. Ma on 3 stopnie: włączony na stałe, wyłączony na stałe, włączony w trybie lornetki.
Jeśli go włączymy to w przypadku wykrycia zbliżającej się kolizji z wyspą – okręt sam zacznie zmieniać kurs. Jest to przydatne jeśli pływamy często na lornetce i nie patrzymy gdzie jesteśmy. Wadą tego systemu jest to, że w wąskich przejściach między wyspami (gdy kolizja grozi z obu stron) często wariuje i potrafi ustawić okręt w poprzek.
To ustawienie wprowadza nieco zamieszania w przypadku niedoświadczonego gracza – nagle okręt potrafi sam skręcić. - – tryb alternatywnego interfejsu – gdy nie jest włączony ekran wygląda tak:
Po włączeniu wygląda tak:
Tryb ten zapewnia na ekranie dodatkowe informacje takie jak: Nazwa okrętu, nick gracza, ilość punktów życia, a także przy celowniku – czas lotu pocisków do miejsca celowania oraz odległość do tego punktu. Istnieją 3 ustawienia: wyłączony, pełny lub adaptacyjny. Tryb adaptacyjny polega na tym, że informacja o okrętach pojawia się dopiero w przypadku zbliżenia na dany sektor, a jeśli nie patrzymy na dany okręt – informacje o nim ograniczone są tylko do typu i odległości
Tryb ten ma jedną poważną zaletę: informację o czasie lotu pocisków. Jeśli zestawimy ją z podziałką na celowniku – łatwo jest nauczyć się celować z wyprzedzeniem. Na przykład jeśli czas lotu pocisków wskazuje 10 sekund, a okręt płynie około 30 węzłów to wystarczy wziąć wyprzedzenie równe 10 podziałce na celowniku dynamicznym – i pociski trafiają. Jeśli jest to 8 sekund – 8 podziałka. Nie dotyczy to okrętów wolniejszych i dużo szybszych oraz bardzo małych lub dużych odległości. Jest to kwestia doświadczenia.
- – alternatywne sterowanie myszą – dotyczy ona lotniskowców – niestety z powodu małego doświadczenia w graniu tą klasą – nie wiem co tu ustawić.
- – obróć minimapę – włączenie tej opcji będzie obracało minimapę w zależności z której strony zaczynamy bitwę
- – wyświetl składy drużyn – po obu stronach ekranu pojawi się spis okrętów własnych i wroga z ikonami okrętu, oraz nickiem gracza i ilością zatopionych przez daną jednostkę okrętów:
Uwaga techniczna – ilość zatopionych okrętów może być ujemna: oznacza to, że dany gracz zatopił sojusznika lub siebie.
- – pokaż wskaźnik ładowania baterii dział głównych i torped – na dole pojawia się dodatkowy wskaźnik załadowania uzbrojenia wraz z czasem:
W tym przypadku widać, że 1 wyrzutnia torped załaduje się w ciągu minuty i 5 sekund. Jeśli działa lub torpedy są załadowane i gotowe do strzału wskaźniki zmieniają kolor na zielony. Jeśli nie można nimi strzelić lub nie zakończyły ładowania wskaźnik jest pomarańczowy. Wskaźnik też informuje o ilości pocisków lub torped w salwie. Na obrazku widać, że są 4 wieże baterii głównej – każda po 2 działa oraz 2 wyrzutnie torpedowe – każda po 3 torpedy.
- – włącz działa p-lot i dodatkowe jeśli wybrano cel – jeśli mamy włączoną obronę p-lot to kliknięcie na eskadrę samolotów włączy działa, jeśli klikniemy na cel nawodny to także włączą się działa p-lot i baterii dodatkowej
- – pokaż granice zasłony dymnej – włączenie tej opcji zaznaczy na ekranie zasięg zasłony dymnej w postaci białej linii – oczywiście jeśli jesteśmy w jej pobliżu. Należy pamiętać, że część okrętu może być po za zasłoną dymną – a nadal będziemy niewidoczni – gdyż punkt wykrycia jest na środku okrętu. Jeśli środek okrętu jest wewnątrz zasłony – pozostaniemy niewykryci. Bardzo polecam włączenie tej opcji
- – pokaż czasomierz zasłony dymnej – w momencie wpłynięcia w zasłonę dymną pojawi się na ekranie licznik wskazujący czas do zniknięcia zasłony dymnej – nie ma znaczenia czyjej – wroga czy sojusznika. Bardzo polecam włączenie tej opcji.
- – licznik uszkodzeń wykrytych przez ciebie wrogów – w prawym górnym rogu pojawi się licznik, w postaci ikonki celownika, na którym pojawiać się będą uszkodzenia po wykryciu przez nasz okręt – za to dostajemy również punkty doświadczenia.
- – licznik potencjalnych uszkodzeń – pojawi się ikonka tarczy wraz z informacją ile potencjalnych uszkodzeń otrzymaliśmy. Do potencjalnych uszkodzeń liczą się maksymalne obrażenie od wszystkich pocisków które otrzymaliśmy lub wylądowały one w odległości 700m od naszego okrętu.
- – pasek języka – pojawi się na interfejsie ikonka zmiany języka w czasie gry – przydatna jeśli chcemy pisać w różnych języka. W każdym innym wypadku – kompletnie zbyteczna
- – pokaż zegar w porcie – przydatna informacja dla ludzi co nie mają poczucia czasu – w porcie pojawi się zegarek z aktualną godziną
- – wszystkie scenariusze w bitwie treningowej – jak w opisie – pozwala na kompletne korzystanie z pokoju treningowego.
e) sterowanie
Pozwala na przypisanie poszczególnych funkcji odpowiednim klawiszom.
4. Podsumowanie.
Moje ustawienia widać na pierwszym zrzucie. Każdy powinien sobie ustawić grę tak jak mu jest wygodnie. Osobiście polecam widok alternatywny ułatwiający obliczanie poprawki do strzelania.