Przed Wami kilka pytań i odpowiedzi odnośnie konsolowej wersji WoT. Na pytania odpowiada TJ Wagner aka. PAINGOD – dyrektor kreatywny WG.
Q: Czy są plany na zbalansowanie niektórych aspektów gry, tak jak RNG czy nowa fizyka?
A: Wersja 3.5, która ma wejść pod koniec tego miesiąca, ma wprowadzić fizykę, którą znacie z łaty 9.15 wersji PC. Zmiany będą raczej kosmetyczne, ale odczuwalne. Co do fizyki – nie ma planów. Jesteśmy na etapie obgadywania sprawy.
Q: Dlaczego nie ma pojazdów SPG jako Premium?
A: Szczerze to nie mam pojęcia. Pytanie to pada już po raz n-ty, więc zajmę się tą sprawą i kopne w żyć dział planowania, by wzięli się do roboty.
Q: Czy pojawi się jakaś informacja, jak będzie działał nowy matchmaking?
A: Na pewno pojawi się osobny artykuł o tym. Swoją drogą jestem mocno zdziwiony, że w oficjalnym poradniku do gry nie ma ani słowa o matchmaking. Moje zdziwienie jest o tyle duże, że sam napisałem sporo tekstów o tym. Na pewno nie będzie tego głupiego patentu o utrzymaniu 50% WR dla każdej z drużyn, jaki wpłynął odnośnie wersji PC.
Q: Utarło się, że rzadkie pojazdy Premium sprzedawane są co określony okres czasu, w zależności od rzadkości. Taki T-34-88 np. pojawił się w sklepie dwa razy w zeszłym roku. Czy chcecie utrzymać ten trend?
A: Absolutnie. Podział ten wyszedł z wersji PC i się sprawdza. Polega on na tym, że nadaliśmy czołgom rangi w zależności od tego, jak bardzo dany czołg jest rzadki i unikatowy. Super rzadkie pojazdy pojawiają się w sklepie raz na rok. Te o poziom niżej wrzucamy co 9 miesięcy itd. Zatrudniliśmy też kilka nowych osób do analizowania. Po rozpatrzeniu danych powiedzieli: „Chłopaki, możecie taki a taki czołg sprzedawać częściej. Życie gracza konsolowego jest raczej uporządkowane w czasie – gra on w różne tytuły cyklicznie”. Więc tak, pojazdy będą się pojawiać na pewno częściej. Nie mamy ustalonej jeszcze częstotliwości ich wrzucania do sklepu.
Q: Czy jest możliwe granie w jednej grze graczy z Playstation i Xbox?
A: <lekko poddenerwowany> Odpowiadałem na to pytanie setki razy. Teraz odpowiem tak samo, bo nie ma innej możliwości – obecnie testujemy możliwości wspólnych gier na różnych platformach i ogólnie jest to możliwe. Nie ma, formalnie, żadnych technicznych barier, by takie mecze się odbywały. Problemem są ludzie, którzy zarządzają polityką firm produkujących konsole. To oni nam dają pewien pułap, jaki możemy maksymalnie osiągnąć. Proszę, nie zadawajcie mi tego pytania ani nie składajcie żadnych petycji do producentów. Jeżeli góra zmieni swoją politykę, my także to zrobimy.
Q: Jak wiemy, rok 2016 stał pod znakiem konkurencyjności Waszego tytułu na tle innych. Co z rokiem 2017?
A: Ciągle to samo – jeszcze nie skończyliśmy naszej misji. Ciągle ulepszamy system rankingowy. Pracujemy nad walkami turniejowymi – od eSportu po zwykłe drużynówki. Jeżeli śledzisz oficjalną stronę gry wersji Xbox, na pewno widziałeś ogłoszenie o turnieju, który ma się odbyć pod koniec marca. Pracujemy też nad systemem informacyjnym, dzięki któremu nie trzeba będzie wchodzić specjalnie na strony www. Powinien się pojawić pod koniec lata.
Q: Jakie są Wasze plany w utrzymaniu starych stażem graczy przy tytule?
A: Niedługo dodamy sporo fajnych rzeczy dla graczy posiadających wysoko-tierowe pojazdy. Oczywiście skupimy się też na relacji gracz-producent gry.
Q: Możemy oczekiwać misji długoterminowych lub osobistych?
A: Spływają do nas takie wnioski, by stworzyć misje podobne jak na PC. Niestety każda próba zrobienia dłuższego wydarzenia w grze kończy się narzekaniem społeczności, że jest to męczące. Trzeba będzie pomyśleć nad jakimś kompromisem, którego jeszcze nie mamy.
Q: Wiele wcześniejszych pojazdów Premium zostało zdeklasowanych przez nowe „premki”. Jakaś sugestia?
A: Czyż nowe modele samochodów nie powinny być lepsze od tych starszych? A tak na poważnie – to chyba dobry czas, by przyjrzeć się statystykom pojazdów Premium, które zostały dodane na początku gry, przykładowo taki Panther M/10.
Q: Czy tryb Bitew Szkoleniowych będzie trybem offline?
A: Nie i wybaczcie moje kłamstwo w tej sprawie. Okazało się to większym problemem technicznym, niż zakładałem. Tak więc pomysł zmarł w zarodku. Będzie trzeba na nowo się przyjrzeć tej sprawie.
Q: Kiedy balans niszczycieli czołgów X tieru?
A: Nigdy. Są zbalansowane. Są to popularne pojazdy, którymi gracze potrafią gracz. Będą zapewne niewielkie zmiany w łacie 3.5, ale na pewno nie tak inwazyjne, jak to było w sprawie E 100. Sęk w tym, że jeżeli znerfimy jakąś linię, która wydaje się OP, ludzie przesiądą się na coś innego, co zacznie uprzykrzać życie graczom. Nie mówię, że taki czas balansu nigdy nie nadejdzie. Po prostu się taki jeszcze nie urodził, co by wszystkim dogodził.
Q: Czy Heavy Tank No.6 trafi do sprzedaży?
A: Tak, w 2017. Zapewne w ramach jakiś świąt lub wakacji.
Q: Jak długo jeszcze WG będzie wspierało Xbox 360?
A: Do czasu, gdy robi to Microsoft. Konsole użytkuje jeszcze spora liczba graczy, a to też oznacza niezły przychód.
Q: Jakieś plany co do Mapy Globalnej czy Twierdz?
A: Na razie brak. Jak już, to na pewno nie w takiej formie, jaka jest na PC.
Q: Jakieś ciekawostki co do patcha 3.5?
A: Wspomniałem już o nowej fizyce, która jest sporym przełomem. Adaptujemy pod nią wszystkie czołgi w HD i SD. Pojawią się też zmiany w balansie. Poza tym zmiany w wyglądzie radaru, dodanie początkowych samouczków czy dodanie kamery obserwatora. Warto wspomnieć też o nowej linii pojazdów, która na razie zostanie tajemnicą.
Q: Czy rozpatrzycie system „trade-in” (wymiana czołgów Premium – przypis red.) albo ewentualną rekompensatę złota za niechciane pojazdy Premium?
A: Jesteśmy w stanie rozważyć ten pomysł. O ile nie sprawimy, by były takie ekstra, jakbyś chciał, warto dać możliwość wymiany pojazdu.
Q: Czy możemy spodziewać się jakiś misji, które nagradzają gracza złotem?
A: Nie za szybko. Wiążą nas pewne umowy z Microsoftem i Sony, gdyż to od nich kupujecie złoto, nie od nas. Jeżeli te firmy zmienią podejście w tej sprawie, to ja nie widzę przeszkód.
Q: Czy jest w planach dodanie nowych dźwięków załogi? Jestem troszkę zmęczony słuchania łagodnego głosu Amerykanina w moim niemieckim czołgu.
A: Nie jestem w stanie powiedzieć kiedy to nastąpi, ale obecnie jesteśmy w trakcie zmiany systemu audio. Da to nam więcej możliwości działania, jak np. dodanie załóg narodowych, żeńskich głosów itd.. Powinno to nastąpić jeszcze w 2017, ale dokładnej daty Wam nie podam.
Q: Czy jakieś nowe możliwości dostosowania interfejsu użytkownika są w planach?
A: Customizacja HUDa nie jest obecnie dostępna z powodów technicznych. Trzeba najpierw zagłębić się w owe sprawy techniczne, by móc zmienić resztę.
Q: Jakaś data odnośnie aktualizacji francuskiego drzewka?
A: Wczesne lato – maj albo czerwiec.
Q: Czy istnieje możliwość zaimplementowania systemu powtórek?
A: Tak, aktualnie pracujemy nad tym.
Q: World of Warships wprowadziło system kontenerów, jako nagroda dla graczy. Może warto taki system dodać i w konsolowej wersji WoT?
A: Pracowaliśmy nad takim systemem. Dotarliśmy do punktu, gdzie można było go nawet zaimplementować do gry. Okazało się jednak, że nagrody, jakie można wygrać, są mocno powtarzalne i nie mamy czym zaimponować graczom w tej kwestii. Pomysł więc wrócił na deski kreślarskie. Nie chcemy, by gracze czuli się potraktowani po taniości.
Q: Jakieś szanse na system transferu doświadczenia z czołgów Premium na doświadczenie załogi?
A: Tak. Są plany, jak to zrobić, ale nie było jeszcze okazji do tego przysiąść.
Q: Nowy sprzęt eksploatacyjny czy ekwipunek?
A: Już niedługo coś się pojawi. Niedawno mieliśmy spotkanie na ten temat.
Q: Jakieś pomysły na temat emblematu z makiem (symbol używany podczas I Wojny Światowej – przypis red.)?
A: Emblemat jest i można go wdrożyć do gry. Na razie mamy tylko problem jak to zrobić, gdyż sprzedaż takiego emblematu nie powinna dawać korzyści majątkowych (jest to symbol upamiętnienia poległych podczas wojny – przypis red.). Może jakaś forma darowizny? Pomyślimy nad tym.
Q: Coś o czeskich pojazdach?
A: Tak, jednego narysowałem sobie rano. A może to ta sekretna linia, o której mówiłem? A tak serio – póki dział PR nie da pozwolenia, nic nie mogę na ten temat mówić.
Q: Czy zostaną dodane okręgi wykrywania i widzenia na minimapie?
A: Jak tylko wyjdzie łata 3.5 polecam sprawdzić, co zmieniło się na minimapie. Było tego trochę i nie jestem pewien, czy akurat to zawarliśmy. Dajcie nam znać.
Q: Jakieś słowo o stabilizatorze poziomym?
A: Odbyliśmy długą rozmowę z osobą, która jest odpowiedzialna za projekt widoku kamery w trybie snajperskim. Osoba ta skutecznie nam wyperswadowała ten pomysł, ale mamy coś zamiast tego w zanadrzu.
Q: Przewracające się czołgi?
A: O tak, pograj w wersję 3.5 a zobaczysz, co to znaczy „dachować czołgiem”! Najgłupsza rzecz, jaką można było dodać do gry. Kto ma ochotę być cholernym żółwiem, grając w czołgi? Z racji, że nie ma możliwości samemu odwrócić czołgu, dodaliśmy specjalny timer, który automatycznie przewraca pojazd na gąsienice po określonym okresie czasu.
Q: Jakieś szanse na tiery XI i XII?
A: Walczę o to od 3,5 roku. Kiedyś byłby z tym problem, obecnie mamy takie możliwości, ale co to oznacza dla matchmakinga? W zasadzie niewiele. Można go łatwo dostosować do nowych tierów. Szczerze jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest wprowadzenie mniej czołgów w grze. Czasami mam ochotę stanąć na środku biura i krzyknąć „koniec pieprzenia, robimy bitwy 10 na 10!”, a potem zacząć robić i poprawiać wszystko, by taki system zadziałał.
Q: Czy WT E-100 zostanie usunięty?
A: Jaki jest tego sens. Chcesz usunąć najbardziej lubiany czołg w grze? To byłby strzał w kolano. Jak wprowadzimy Grille 15, WT zostanie tam gdzie jest.
Q: Dlaczego tak bardzo popularne, ale i rzadkie pojazdy są dawane do sprzedaży w tak drakońskich ofertach? Np. T23E3, który w ofercie specjalnej kosztuje 54.000 złota.
A: Jest to, tak zwany, system blokowania przez ceny… Na razie testujemy system z ofertami. Staraliśmy się ostatnio dać każdy czołg w lepszej ofercie, ale T23E3 nam jakoś umknął. Wybaczcie ten błąd – postaramy się szybko wprowadzić ten czołg w bardziej dostępnej ofercie.
Q: Czy kiedyś zostanie dodany tryb szturmu na dwie flagi?
A: Jeżeli chcesz uśmiercić ten tryb to tak.
Ź: twitch.tv
Czy WoT zrobi coś więcej, aby zatrzymać nowych graczy, którzy bardzo szybko zniechęcają się do gry ???
Super, serdecznie dziękuję za transkrypcję i publikację tego wywiadu.
trochę jestem nie na bieżąco (aczkolwiek to chyba stary news) z przeciekami z WoTa (chodzi o PC). Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić o co chodzi z tym zdaniem „patentu o utrzymaniu 50% WR dla każdej z drużyn, jaki wpłynął odnośnie wersji PC”. Twórcy potwierdzili próbę implementacji czegoś podobnego, czy był tylko taki pomysł rzucony po pijaku kiedyś lub to całkowita fikcja, tj. zmyślone w ogóle ?