Natarcie: Sezon Lazurowej Mantikory – Krok w dobrym kierunku?
Czołgiści i czołgistki!
Wraz z premierą aktualizacji 1.26 rozpocznie się nowy sezon Natarcia. Najpewniej 90% osób które przeczytają ten post doskonale wiedzą czym jest ten tryb, natomiast poniżej zostawiam krótką notatkę dla nowych graczy oraz tych, którzy do tej pory jeszcze nie zagłębiali się w tematykę trybów kompetytywnych w World of Tanks.
Natarcie jest trybem rankingowym, odbywającym się w ramach rocznego cyklu podzielonego na 3 sezony. Każdy etap jest od siebie niezależny, natomiast poziom nagrody rocznej zależy od wyników w każdym z nich. Tryb jest dostępny dla pojazdów X tieru (niektóre pojazdy są wykluczone – w tym artylerie, oraz czołgi specjalne*) i od klasycznych „bitew losowych” różni się takimi elementami jak: modyfikatory bitewne, możliwość wyboru pojazdu przed rozpoczęciem bitwy, format 7×7, ograniczona pula przerobionych, znanych map, oraz inne modyfikatory bitewne i umiejętności bojowe.
*część pojazdów specjalnych została przywrócona do tego trybu. Pełną listę możecie znaleźć pod linkiem na dole tego postu
RNG +/- 12%
Nowy sezon bitew rankingowych przyniesie sporo zmian względem poprzednich odsłon, natomiast tą najbardziej wartą odnotowania zdecydowanie powinno być zmniejszenie potencjalnego zakresu RNG z poziomu +/- 25% (bazowo – ponieważ z nowymi umiejętnościami te wartości mogą być inne) do +/- 12%. Tą zmianę uważam za w pełni słuszną i nawet jeśli w takich warunkach niektóre niezwykle satysfakcjonujące wartości uszkodzeń będą niemożliwe do uzyskania, znacząco zmniejszy się też szansa na to że Nam „nie polosuje”. Wargaming zaznaczył w swoim artykule że (tu cytat) „ta poprawka sprawia, że rezultat uszkodzeń w tym trybie jest pewniejszy” – i ja zdecydowanie się pod tym podpisuję. W takich warunkach łatwiej będzie przewidzieć rezultaty potyczek w które będziemy planowali się wdać, dzięki czemu sam tryb będzie bardziej bazował na umiejętnościach niż szczęściu. Oczywiście ta zmiana będzie tylko testowana, więc nie ma gwarancji tego, że studio postanowi ją podtrzymać w kolejnych sezonach.
Modyfikator | Tylko w bitwach losowych | Poprzedni sezon |
Sezon Lazurowej Mantikory
|
Wytrzymałość pojazdu | N/D | +25% | +650 PW |
Pozostały czas widoczności | 10 s | 3 s | 4 s |
Zmniejszenie uszkodzeń modułów wewnętrznych | N/D | N/D | 50% |
Możliwość pożaru silnika | 10–20% | 10–20% | 0% |
Jak możemy zobaczyć w powyższej tabelce, zmniejszenie losowości nie zostało ograniczone tylko do samego „generatora liczb losowych”. Znacząco zostały zmniejszone szanse na uszkodzenie modułów wewnętrznych, oraz całkowicie została usunięta możliwość podpalenia silnika (oczywiście najczęściej palą się zbiorniki paliwa natomiast skoro teraz będzie je 2-krotnie ciężej uszkodzić, pożary powinny być znacznie rzadsze). Wargaming w sposób wyraźny chce zakomunikować, że w końcu „zrozumieli” na czym powinny polegać bitwy rankingowe. Zmniejszenie losowości – szczególnie w zakresie RNG – oraz jednolite modyfikatory dla każdego pojazdu (wartość HP zamiast zwiększania go o określony %) to krok w dobrym kierunku i liczę na to, że gracze zostawią tym zmianom pozytywny feedback.
Stinger
„Nagroda roczna Natarcie 2024-2025 to Stinger, czołg ciężki X poziomu będący niesamowitą repliką T57 Heavy Tank. Ten unikalny pojazd ma uderzający progresywny styl 3D i specjalną załogę, która jeszcze podkreśla jego ekskluzywność. Styl, w który wyposażony jest Stinger, ma zmienny, progresywny wygląd, który zależy od Waszych wyników na koniec Roku Mantikory.”
/portal World of Tanks
W ostatnim sezonie do gry został dodany 🇵🇱 Huragan, a więc kopia 🇵🇱 CS-63. Tak jak Wargaming postanowił „podkreślić” ekskluzywność 🇺🇸 Stingera, tak ja chciałbym podkreślić, że cały cytat, który możecie przeczytać powyżej to dzieło zespołu od marketingu – dodatkowo średnio udane. Po pierwsze przyczepię się do samego użycia słowa „replika”
replika
1. «odpowiedź na czyjeś uwagi lub zarzuty»
2. «wierna kopia czegoś»
3. «kopia dzieła sztuki wykonana przez autora oryginału»
Mogę się mylić, natomiast tego słowa używa się raczej do opisywania „czegoś”, co wizualnie jest wierne oryginałowi. To, czym jest Stinger to wariacja (ew. interpretacja), a więc „coś”, co jest oparte na oryginale, ale zostało znacząco zmienione pod względem formy, stylu lub detali. Określanie tego pojazdu mianem „unikalnego” również mija się z definicją, natomiast nie będę Was tutaj zasypywał kolejnym stosem fragmentów słownika języka polskiego.
Osobiście uważam, że ani Stinger, ani Huragan nie powinny być oddzielnymi pojazdami – i skoro nie różnią się od swoich oryginalnych odpowiedników niczym poza kwestiami wizualnymi (i nazwą) powinny zostać dodane do gry tylko i wyłącznie jako Style 3D. Oczywiście w takim wypadku gracze powinni zostać wynagrodzeni czymś innym i w moim odczuciu chyba najlepszą opcją byłoby po prostu przyznanie im Stylu 3D wraz z pakietem 15 000 obligacji, pozwalającym na zakup praktycznie dowolnego innego czołgu 9-10 tieru ze sklepu bitew rankingowych, lub sklepu za obligacje.
Nowy progresywny Styl 2D
styl 2D „Hybrydowa bestia (Lazurowy) / styl 2D Niebiański koń (jadeitowy)
Niewykrywalna jednostka wydechowa
Tak jak w właściwie chyba w każdym kolejnym sezonie tak i w tym Wargaming postanowił zaprezentować graczom nowe fioletowe wyposażenie – ostatnio było to innowacyjne nakierowanie (a więc fioletowe ulepszone celowanie), tak tym razem gracze otrzymają możliwość zdobycia nowego cichego układu wydechowego nazwanego jako niewykrywalna jednostka wydechowa.
W Sklepie Natarcia pojawiła się niewykrywalna jednostka wydechowa Nowe ulepszone wyposażenie poprawia maskowanie pojazdu o 6% u czołgów ciężkich, 8% u niszczycieli czołgów i o 10% u czołgów lekkich: czy są stacjonarne, czy w ruchu. To ulepszenie daje znaczącą taktyczną przewagę nad standardowym systemem wydechowym.
/portal World of Tanks
To czego Wargaming nie dodało to informacja o bonusie dla czołgów średnich – więc dopiszę w tym miejscu, że wynosi on 10%, tak samo jak u czołów lekkich. Pozostaje pytanie „czy to dużo?”.
Standardowy | Standardowy+bonus | Różowy P2 | Fioletowy | |
Czołgi lekkie | 6,00% | 8,00% | 9,00% | 10,00% |
Czołgi średnie | 6,00% | 8,00% | 9,00% | 10,00% |
Czołgi ciężkie | 3,00% | 3,00% | 5,00% | 6,00% |
Niszczyciele | 5,00% | 6,00% | 7,00% | 8,00% |
Artylerie | 3,00% | 4,00% | 5,00% | 6,00% |
Oczywiście prezentowane bonusy są wyrażone w punktach procentowych. Czy fioletowy układ wydechowy zmieni wiele? Nie. Dodatkowe 1% kamuflarzu to około dodatkowych 5 metrów „bezpiecznej odległości” przed byciem wykrytymi.
Szczęśliwe żetony
Na dodatek w Natarciu pojawią się też tygodniowe misje o szczęśliwe żetony, które muszą być wypełniane kolejno i są dostępne wyłącznie w tym trybie. Każda misja zapewnia Wam wartościowe nagrody, takie jak dni konta premium WoT, obligacje i kredyty. Na dokładkę, za wypełnienie tygodniowego zestawu pięciu misji otrzymacie jeden szczęśliwy żeton. Każdy dodatkowy szczęśliwy żeton automatycznie zapewni Wam nową nagrodę.
/portal World of Tanks
Rebalans postępów
Wargaming postanowił uprościć system stopnii (żelazny, brązowy i srebrny) tak, aby były łatwiejsze do przejścia (prawdopodobnie chodzi o zmniejszenie ilości dywizji, bądź punktów wymaganych na osiągnięcie kolejnego stopnia)
Darmowe bitwy treningowe
Wargaming w końcu postanowił uczynić tryb „bitew treningowych” w pełni darmowym! Teraz gracze będą mogli korzystać z wszystkich dostępnych materiałów eksploatacyjnych (i dyrektyw) oraz specjalnej amunicji bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów. Zmiana absolutnie na plus i mam nadzieję, że w niedalekiej przyszłości Wargaming umożliwi również wchodzenie do tego trybu solo, bądź wprowadzeni boty możliwe do dodania w takich potyczkach. Niestety jeśli dobrze rozumiem, na ten moment ta zmiana dotyczy jedynie „treningu drużynowego Natarcia”.
Podsumowanie
Uważam, że nadchodzące bitwy rankingowe mają potencjał, aby stać się najlepszym trybem kompetytywnym w World of Tanks. Ograniczenie losowości i uproszczenie postępów w stopniach tak, aby były bardziej przystępne również dla mniej doświadczonych graczy, to zmiany, o które wielu graczy prosiło już od dawna. Niestety nagrody za ten tryb pozostawiają sporo do życzenia, a skoro są analogiczne do tych z poprzedniego roku możemy dojść do wniosku, że ta tendencja będzie się tylko utrzymywać.
A wy co myślicie o nadchodzącym sezonie bitew rankingowych oraz zmianach, które zaproponował Wargaming? Nie zapomnijcie podzielić się swoją opinią w komentarzach pod tym artykułem!
Pozdrawiam
Zobaczymy co te zmiany wniosą ale zapewne aimbot userzy będą zachwyceni 12% rng. Pogram, zobaczę czy będę kontynuować czy podziękuję za kolejną patolę
A na ten specjalny pojazd będzie można jakimś cudem nakleić nalepkę ?Wiem ze jest piękny ale bez nalepki ? Wiecie ja bez nalepki nie ruszam z bazy.. Wstyd !
Prawdopodobie będzie taka możliwość – natomiast do wyboru zostaną tylko naklejki progresywne (te przyznawane za ilość bitew na pojeździe i inne osiągnięcia)
Myślę że lepszym rozwiązaniem byłoby to o czym kiedyś WG marzyło zrealizować.Nowe mapy,padający deszczyk, możliwość strzału w trzecie piętro budynku by spadający gruz zadał uszkodzenia przeciwnikowi,….poszli w kierunku naklejek czy jak kto woli nalepek,natarć dla wybranych i całej masy replik huragan, stringer,….co im przeszkadzał WT E100 ? był dobry ale w dobrych rękach.
No deszcz ok ale ten gruz to nawet w war thunder nie ma
Samo to ,że jako pojazdy nagrody są kopie czołgów drzewkowych w komicznym wydaniu wystarczy. Reszty nie komentuję.
wcześniej kończyłem Linię Frontu na dwóch kontach i na każdym ze 20 baniek zarobku,
ale były misje dzienne to zrozumiałe, że WG to się nie kalkulowało,
ale tyle blindów bez spota co wyrwałem w tym tygodniu w tym trybie to przesada,
goście ze wschodu ze swoimi płatnymi czitami podnieśli nam poprzeczkę dość mocno
Też sobie kup i będzie 1:1.
Ile ty godzin dziennie grasz ? XD
tylko pod misje dzienne, linie prawie wszystkie ukończone, jakoś grill i K91 mnie nie leży, ale podczas linii frontu dostaję małpiego rozumu i zagrałem wiecej niż 30 bitew
Tak z ciekawości wszedłem na serwer 4.Tam już na dzień dobry bitwy w bazie tracisz połowę hp.Nie dziwię się że Invile, mafie. Itp .ostatnio dostali w p… Oni grają zupełnie inaczej.Na serwerach 1,2 wiadomo gdzie strzelić na ślepo w krzaczek by trafić arte albo tt. Tam arta pcha się na pierwszą linię ,wszyscy jadą na jedną flankę, nikt się nie zatrzymuje kv 2 by oddać strzał z 300 m i tak trafi,…..
prz…..ali sie do Januszka z INVIL.ze gra jak gra na ser.4.sam po takiej reklamie na ten serwer wbilem – i ? mozecie sami sprawdzic. wejdz na ser. 4 obowiazkowo na czolg z 8 poziomu godz. 21-22 .rozegraj 10 starc .2-3 bedziesz mial w swojej ekipie albo przeciwnej Lukas_Reroll (FAME) nie ze ma czity tylko staty musi miec!
Wystarczy zrobić aby 3 najlepszych graczy w przegranej drużynie wychodziło na 0 z punktami aby naprawić tryb.
Kampania,FL,…itp.Podzienkowal WG .Jakim sposobem mozna przegrac 30 (Trzydziesci ) walk podrzad ? Tu nawet matematyka sie klania.
Nie matematyka a paradoks hazardzisty się kłania i słownik.
ja go zrozumiałem poligloto od siedmiu boleści.
Nic dziwnego, nie od dzisiaj wiadomo, że nieuk nieuka zrozumie 😉
Poza tym, radze Ci sprawdzić definicje poligloty zanim znowu się wydurnisz, bo widać, że nie masz pojęcia o czym gadasz.
No ale czego się spodziewać po typowych wotowych polaczkach wylewających swoje gorzkie żale na forum jaki to wot jest zriggowany.. kalecząc przy tym język tak, że aż czytać się tego nie da.
wotowy polaczek ? slownictwo znane od d…a nr.1 tego forum.I nie napisales nic o swojej zmarkowanej bezetuni ?
Wlasnie. Ta gra to hazard. Masz maly udzial na jej przebieg.Paradoksem nazywasz slawne wyniki 5-15.Tak jest ustawione i tyle chyba ze byle co kupisz ze sklepu premium wtedy na jakis czas masz 15-5.
Najwidoczniej nic nie wnosisz do bitew, że aż tyle ich przegrywasz i nie ma innego wytłumaczenia tego zjawiska, iż po prostu nie potrafisz grać w gierkę.
Ktoś na YT zrobił filmik że mechanika dobierania drużyn i wyniku końcowego (wygrana/przegrana) jest „ustawiona”, nie zmienia to jednak faktu, że w bitwie biorą udział prawdziwi gracze, którzy nie są „zaprogramowani”, by daną bitwę przegrać, bo tak mówi algorytm, dlatego jeżeli mamy podejście, że kazdą bitwę można wygrać i to tego gramy tak by ją wygrać, mimo „ustawionego mm” będziemy mieli dodatnie winratio.
graczem jestem raczej srednim ( wn8 2700) zawsze w jestem w pierwszej 4 druzyny.Chodzi o ilosc przegranych non stop.30 porazek to normalne ?
30 bitew pod rząd przegrać to racja, trzeba być udanym. Ale jak inaczej wytłumaczyć 11000 WTR, 4k dpg, 3 fragi na bitwe, staranie sie dobrze pozycjonować i wychodząc z 31% WR po 46 bitwach? Czasami na prawde mam wrażenie że coś jest nie tak, i nie jest to subiektywne odczucie. Zwykle mam WR na poziomie ok. 65%, a tu nagle 31%, i czasem tak właśnie bywa
Ok, racja, takie rzeczy się zdarzają, sam miałem raz na koncie (11k bitew) drop winratio podobne jakie tu się opisuje. Ale to było raz…
daj mi filmik jak po 4 minutach bitwy przy wyniku 1:14 w piz*de wyciągasz gierkę typie
i dokładnie od jakiegoś czasu tak robię – sesje może nie po 30 ale porażki po 8na10 gier czy 12/15 gier się ostatnio często zdarzają i wówczas tracę przyjemność z gry i wychodzę…
Wpuścili na europejskie serwery graczy ze wschodu, których 99% gra z cheatami i takie mamy efekty.
Podziwiam samozaparcie. Mi po piątej przegranej bitwie z rzędu zwyczajnie odechciało by się grać i wcisnął bym alt f4. Wychodzę z założenia, że gra ma sprawiać przyjemność i relaksować, a nie sadomasochizmem i przyczyną frustracji…
czyli kampani juz w tym roku nie będzie, no i git wolne do minimum lutego. elo
Nwm czy wiesz ale nawet jak jest kampania to nie ma żadnego obowiązku by ją grać
Na szczęście tylko misje już mi zostały, całe szczęście nie muszę tryhardować tego ścierwo trybu
Tryb jest *********. Taktyczny, dynamiczny, szybko się na nim „ekspi” ulepszenia polowe, wbija misje dzienne i nie jest nudny jak flaki z olejem jak taka linia frontu.
Jedyny problem gdy się natrafi na ciąg porażek, to może irytować.
Dobrze, że nie zależy mi na legendzie i zadowalam się mistrzem, złotem czy srebrem w zależności od czasu na grę.
Świetny tryb ,pod polowe i misje dzienne i tygodniowe jedyny warunek należy mieć konto premium ,sam czołg do zdobycia szkoda czasu i na pozostałe granty tak samo za 9 tier ile 15tysi obligacji i tak nikt nie gra 9 bo po co . Sama 10 tier szybciej z drzewka się zrobi szkoda czasu .
Nie no super kolejna „replika”.. Sporą zmianą byłoby wprowadzenie losowań graczy wg klasyfikacji Osobistej, ilez to razy można oglądać Streamerów którzy w 3 dni kończą rankingówki i robią je na kolejnych kontach, a dużo część męczy się żeby w ogóle wygrywać…Stary system był zdecydowanie lepszy z szewronami, za spełnienie roli czołgu w razie porażki dostawało się szewron. Tu mimo wszystko zawsze w du**.
Streamer,CC, ewentualnie pomazaniec WG jedzie sobie strzela na prawo i lewo, jest niewidoczny, kazdy jego strzal wchodzi a od przeciwnika odbija. Nie ouszkujmy sie.
co bym nie wszedł na kogoś z twitcha, żeby dropy się robiły to typy mają bitewki 6:5 po 6 minutach, wszystko zbalansowane a bitwy 15:1 to u nich anomalia, nie to co u mnie takiego szarego gracza co 50% bitew to są tzw 4 minutówki albo w jedną albo w drugą stronę totalny gwa*t
I to jest jedną z większych głupot tego trybu. Jak nie wbijesz wysokiej rangi na początku, to potem da się, ale jest to dużo trudniejsze przez plankton, który utknął na niskich rangach.
i znowu ten tryb, ktoś kto to ciągle robi i dodaje jest jakiś chory psychicznie, jak można dodawać ten tryb, jak nic tam nie idzie zrobić, totalny bezsens i klon czołgu z kamo jakimś dziwnym
Misje dzienne, ulepszenia polowe, gromadzenie wolnego doświadczenia, nawet zarobienie trochę kredytów, o uzyskaniu niezłych nagród nie wspominając – myślę, że to całkiem sporo jak na „nic” :]
chyba jaja sobie robisz
Jesteś żałosny, że takie głupoty wypisujesz
Żałosne to są narzekania takich „wujków” jak wy, dla was zawsze wszystko i wszyscy są winni poza wami. Tryb zły, sojusznicy w teamie źli, nagrody złe…
Nikt nie karze w to grać, jak myślenie i odpowiednie reagowanie na to co się dzieje na mapie jest za trudne to polecam granie artą na linii frontu.
bo jest zły nie kłam mi tu
już ci odpowiedziałem, ale moderacja ukrywa komentarze, za prawdę, może lepiej dla ciebie że nie przeczytasz merytoryki ale już mniejsza, jak masz pytania to do moderacji
WG nie chce albo nie umie nic innego stworzyć – ich czas reakcji (na uwagi Graczy) jest mierzony latami. W grze online daje to oczywiście gwarancję sukcesu 😀
Dobrze prawisz
Fajnie by było jakby efektywność gracza nagradzana była indywidualnie, a nie pod względem drużyny/wyniku meczu.
I wlasnie to jest problem ktory mnie od samego poczatku irytowal
Przecież tak było i nie wypaliło.
Nigdy nie było. Nieważne jakbyś się starał. Swoim osiągnięciem mogłeś co najwyżej obniżyć sobie karę (raz, czy dwa pod rząd każdy przełknie, ale jak masz serię takich porażek to irytuje to mocno). Co innego w rankedach, gdzie mogłeś wyjść na plus. Tylko niektórych to zachęcało do pasywnej gry, by tylko szewrona nie stracić. Tu powinien być w ogóle opracowany inny system, który premiuje aktywną grę/karze za pasywną nieważne po której stronie się jest – i w idealnym przypadku gdyby każdy walczył na pierwszej linii to naprawdę nikt nie powinien stracić – temu co pestki by nie siadały to co najwyżej wydłużyłoby się progresowanie. Jest to ogólnie szersza zmiana, bo wymaga to również wykluczenia niektórych czołgów, które do aktywnej gry się nie nadają (wszelkiej maści glass cannony jak Grille 15). Zapewne idealne warunku by się osiągnęło ograniczając w ogóle pulę dostępnych pojazdów i tworząc przy tym tylko lustrzane składy. Obecnie WG coś kombinuje dalej i w sumie dobrze. Te modyfikatory co będą wprowadzone w obecnym wydaniu zmniejszą aż tak duże znaczenie szczęścia – imho w takich trybach szczęście nie powinno w ogóle odgrywać roli lub jego znaczenie powinno być maksymalnie marginalne. No ale może kiedyś zajmą się tym na poważnie.
tak jak ktoś napisał, 0 straty dla 3 pierwszych miejsc w drużynie przegranej. to generuje zdrowszą rozgrywkę, nie idealną oczywiście. mniej kampienia, większa dynamika, mniej wystawiania teamu i uciekania na czerwoną w panice o stratę szewronu.
Baranie, w tym trybie efektywność gracza JEST nagradzana indywidualnie.
Jeżeli zagrasz perfekcyjnie i przegrasz, dostaniesz -1, zagrasz dobrze dostaniesz -10, zagrasz gówno dostaniesz -30.
Analogicznie przy wygranych, im lepiej zagrasz tym więcej pkt dostaniesz i odrazu piszę, nie pier.ol, że jest inaczej, bo jest dużo graczy, którzy osiągają legende czy mistrza i tacy, którzy nigdy nie wyjdą z brązu, bo są poprostu za słabi. Tyle i aż tyle.
Zawsze też możesz się nie odzywać, żeby nie wyjść na idiotę na przykład.
Wyszła miernota z kurnika, bez nawet jednego argumentu…
Tak mysłałem, tym pomidorowym zjeb*m najlepiej dać tryb do gry z botami, ale muszą zawsze wygrywać bo inaczej będzie
Ale po co jeszcze kiwczysz, przecież udowodniłeś swoją ignorancję i całkowity brak wiedzy na temat rozgrywki. Po co dalej się ośmieszasz?
Ignorantem jesteś ty i te twoje towarzystwo wzajemnej adoracji, które ma za małe jajeczka, żeby powiedzieć. Tak jestem za słaby na legende czy mistrza, jestem graczem silverem albo bronzerem.
Nie szanuję takich troglodytów, którzy zwalają winę na wszysztko, tylko nie na siebie.
To nie jest koncert życzeń. To jest typowy skillowy tryb, grasz dobrze idziesz w góre, grasz źle spadasz. Zrozum to, albo zostań głupcem.