Dagor Engine 6.5: Klient UHD oraz sieć neuronowa!
Dziś chcemy omówić globalne usprawnienia graficzne, klienta gier 4K/8K oraz artystyczna sieć neuronowa.
Niezbędne zmiany
Najnowsze modele pojazdów i zasobów w grze War Thunder są tworzone w rozdzielczości 4K, a nawet 8K, ale tekstury o takich rozmiarach znacznie zwiększają rozmiar klienta gry. Co więcej, w grze znajduje się wiele elementów stworzonych z teksturami w rozdzielczości 2K, na przykład niektóre samoloty, od których War Thunder rozpoczął swoją przygodę w 2012 roku. Jednak z biegiem czasu rozdzielczości monitorów, rozmiary dysków twardych i prędkości internetu rosną, dlatego chcemy, aby gra wyglądała lepiej. Wprowadzamy nowy pakiet tekstur ULTRA HD, który wprowadza do War Thunder wyższą rozdzielczość, odpowiadającą standardom współczesnych gier. Nadszedł czas na zmiany na lepsze, a my robimy ten krok w kolejnej aktualizacji gry!
Wersje klienta gry do wyboru
Aby przejść na nową grafikę z teksturami w wysokiej rozdzielczości, musimy przebudować wszystkie tekstury w grze. Po wydaniu aktualizacji gracze będą mieli do dyspozycji trzy rodzaje klienta gry: minimalny (o minimalnych rozmiarach, nadający się do próbnej rozgrywki w rozdzielczości 720p), standardowy, z teksturami o takiej samej rozdzielczości, w jakiej widzicie je teraz w War Thunder, nadający się do gry w rozdzielczości do 1080p; oraz ulepszony, który przyniesie tekstury czołgów, samolotów, helikopterów i elementów środowiska gry do rozdzielczości 4K/8K, i który nadaje się do gry w rozdzielczości Ultra-HD (1440/2160p). Niestety, nawet gracze, którzy wolą korzystać ze standardowych lub minimalnych klientów, będą musieli pobrać dość dużą aktualizację jednorazowo, wraz z wydaniem nadchodzącej aktualizacji. Jest ona wymagana ze względu na funkcje techniczne związane z przejściem na globalny rendering w wysokiej rozdzielczości, a także ulepszoną technologię tworzenia powierzchni terenu, która wymaga również przebudowy większości tekstur środowiska gry.
Gracze, którzy będą chcieli zaktualizować tekstury do rozdzielczości UHD, zostaną poproszeni o pobranie dodatkowych danych gry, które zostaną zainstalowane po uruchomieniu standardowego klienta. Ta sama opcja wyboru jakości tekstur będzie dostępna dla posiadaczy konsol nowej generacji jako darmowe DLC (upewnijcie się, że macie wystarczająco dużo miejsca i obsługę 4K). W przypadku konsol poprzedniej generacji klient z teksturami w wysokiej rozdzielczości nie będzie dostępny ze względu na brak pamięci w konsolach.
Artystyczna sieć neuronowa
Większość tekstur modeli statków, czołgów i aktualnych elementów środowiska gry nie wymaga żadnych modyfikacji, aby przejść do formatu ultrawysokiej rozdzielczości – zostały one pierwotnie stworzone w formatach 4K i 8K, a następnie skompresowane w celu zaoszczędzenia miejsca na dysku. Inaczej jest jednak z teksturami samolotów. Faktem jest, że większość tekstur samolotów w War Thunder została stworzona w bezpośrednim związku z wymiarami modeli, co oznacza, że nie dysponujemy plikami w rozmiarach niezbędnych do wyświetlania ich w wysokiej rozdzielczości. Istniało tylko jedno wyjście: przerobić wszystkie tekstury dla większości samolotów w grze! Wykonanie takiego zadania zajęłoby naszym artystom kilka lat, nawet z pomocą partnerskich studiów (jeden samolot to 2-3 tekstury). Z pomocą przyszli programiści Gaijin, którzy stworzyli sieć neuronową uczącą się skalowania tekstur na podstawie złożonej analizy oryginalnego obrazu, a sieć ta została dokładnie wytrenowana na teksturach pojazdów z gry War Thunder. Istota tej technologii polega na tym, że sztuczna inteligencja analizuje obszary obrazu i poszczególne piksele w nich zawarte, a następnie uzupełnia obraz o nowe piksele. Rozdzielczość wzrasta, co poprawia jakość końcowej tekstury.
Sieć neuronowa przetworzyła tekstury samolotów, helikopterów, tablic przyrządów i wnętrza kokpitów, a także elementy otoczenia w lokacjach – tekstury budynków, skał, chodników i bruku, krawężników, palisad i wiele innych. Sztuczna inteligencja wykonała świetną robotę – jakość wszystkich tekstur w grze znacznie wzrosła bez utraty szczegółów. Zauważyliśmy tylko jeden niedobry aspekt działania algorytmów sieci neuronowych – przetwarzanie najmniejszych napisów technicznych na kadłubach samolotów. Te oznaczenia były wcześniej nieczytelne, ale po przetworzeniu przez sieć neuronową ich kształt stał się dziwaczny, przypominający pismo elfickie z dzieł Tolkiena – sieć neuronowa nie zna konkretnych języków. Jednak wszystkie mniej lub bardziej znaczące napisy, znaki i oznaczenia na kadłubach i kadłubach pojazdów pozostały czytelne, więc uważamy to założenie za akceptowalny wynik wraz ze znacznym wzrostem jakości tekstur w ogóle. Poprawki takich napisów będą wymagały ręcznej pracy, którą będziemy wykonywać w przyszłych aktualizacjach.
Co więcej?
Ultra wysoką jakość War Thunder poznacie po raz pierwszy podczas zbliżającej się otwartej sesji serwera testowego. Skalowalne tekstury, nowy sposób renderowania powierzchni, a także liczne usprawnienia i poprawki zostaną wprowadzone do gry dzięki zaktualizowanemu silnikowi graficznemu Dagor Engine 6.5. Zespół deweloperów Gaijin właśnie go szlifuje, abyście mieli szansę je przetestować i przedstawić swoje opinie. Kolejne devblogi o graficznych funkcjach dużej aktualizacji War Thunder są w drodze – nie przegapcie ich!
Pewne sprawy trzeba nazwać po imieniu. kto gra w tę ruską gierkę ten sprzedajna ku*a
A w wocie dodają nowe misie do namalowania na kadłubie
A w wocie zmiany graficzne byly w 2018. Ale po co byc obiektywnym
Nastepne za 10 lat wiec spokojnie
dlaczego się poniżasz i nazywasz się małpą ? co się stało w twoim życiu, że się tak poniżasz ? wiesz ze prace można zmienić i nie musisz pracować w młynie za minimalną ? pracy jest pełno na rynku zmień ją i zmień twoje życie na lepsze, a jak masz jakieś problemy psychiczne to wizyta u psychiatry powinna pomoc.
Masz racje powinna pomoc, idz niezwlocznie.
Z tego co pamiętam to WG podniecało się ze patch 1.0 z nową grafika to tylko początek. Minęły 3 alvo 4 lata a wg nie wprowadziło nic nowego xd 2k22 a w wocie dalej nie ma zmiennych warunków atmosferycznych. Nie ma nawet zwykłego deszczu, to jest kompletna porażka
Macie w tym warthunderze chociaż 10k osób na serwerach?
XD. A jak tam w wocie? jest te 5k chociaż?
Obecnie na wszystkich serwerach o 16:43 jest ok. 550 tyś graczy. Możesz sobie sprawdzić na https://wgstatus.com/wot
caly czas jest 1500-2500 bitew na serwerach w ktorych jest 10-32 osob. wiec policz sam sobie teraz
dzisiaj 120k 🙂
W wocie podobne ilości tylko podczas eventów pokroju operacji świątecznych
u nas na bagnie tak samo, 120k przy eventach. teraz ogłosili Izraelskie czołgi więc ludzie grindują. nie oszukujmy się, WoT jest parę razy większy. Pod względem gry, contentu jak i PR 😀
+ nie wielu wytrzymuje i porzuca WT bo w wot jest większa przeżywalność bo czołgi mają HP
WT mniej wybacza błędy niż WoT właśnie m.in. przez brak hp co akurat dla mnie jest zaletą
WT nie zdycha i na razie nie planuje jak dla mnie
Nic nie wspominałem że któraś z gier umiera co więcej uważam, że pożyją jeszcze kilka długich lat
Masz HP w WT nie wiem może jesteś nowym graczem i masz kilka bitew więc mogłeś tego nie wiedzieć
w WT też masz HP tylko jest ukryte XD