Porady młodego kapitana #33 – Jak zdobyć więcej kredytów w WoWs i mądrze je wydawać.
Jak zarobić, żeby się nie narobić – każdy kiedyś zadał sobie to pytanie, czy to jeśli chodzi o życie zakupy w Realu, czy też w jakichkolwiek grach komputerowych. W większości gier można sprzedawać loot po zabitych wrogach lub przeszukanych śmietnikach, jednak są takie gry w których kredyty/dolary/C-billsy czy też inną walutę zdobywasz „tłukąc paluchem w lewy przycisk myszy”. Tekst ten przeznaczony jest przede wszystkim dla graczy dopiero zaczynających, którzy nie osiągnęli jeszcze etapu „obfitości” spowodowanego wadliwą konstrukcją ekonomi w World of Warships. Doświadczeni gracze prawdopodobnie nie znajdą tu nowych informacji, ale możliwym jest że pewne rzeczy przez te tysiące bitew im umknęły.
Artykuł podzielony jest na kilka części:
- Jak zdobywać więcej kredytów w WoWs
- Jak mądrze wydawać kredyty
- Jakich działań należy unikać
- To się opłaca przy farmingu kredek
- Czynniki wpływające na kwoty bazowe kredytów
- Wzór zarobków w WoWs
- Koszt serwisowania pobitewnego okrętów
- Ekonomia nowych lotniskowców – uzupełnienie
Jak zdobywać więcej kredytów w WoWs:
A więc (moja polonistka w grobie by się przewróciła widząc „A więc” na początku zdania) dzisiaj opisujemy pierwszy zasób: kredyty, czyli najłatwiejsze sposoby ich zdobywania oraz wydawania. Zajmiemy się także poprawnym używaniu flag oraz kamuflaży z premią na kredyty?
- Bez konta premium życie w grach Wargamingu nie jest za słodkie, a proces expienia i zarabiania jest bardzo długi i żmudny. Zasadniczo można się obyć bez płacenia za wszelkie inne dobra ze sklepu prócz konta premium. Dlatego radzimy na początku jeśli tylko możesz, bierz konto premium. W obecnej chwili są do dyspozycji dwa typy konta. Konto dające 50% expa i kredek na każdą grę WG (WoT) oraz dedykowane tylko dla World of Warships konto premium dające nam 65% expa więcej, oraz 50% więcej kredytów – tak więc z naszego dzisiejszego tematu oba konta są dla nas równoważne. Pamiętaj także: bonusy od kamuflażu oraz sygnałów także są wzmacniane, dlatego jeśli gramy na koncie premium od czasu do czasu, oszczędzajmy sygnały ekonomiczne (z wyjątkiem tańszych flag) na czas gdy mamy konto premium. 30 dni premkonta kosztuje obecnie około 40 PLN dlatego warto szukać dobrych rabatów, pojawiających się w miarę często. Zniżki te najczęściej pojawiają się na 180 lub więcej dni. Ogólne konto premium można zakupić za złoto zdobyte w World of Tanks/World of Warplanes czasem ze zniżką i jest tylko nieznacznie gorsze od tego z WoWs’a – o czym wspomnieliśmy wyżej.
- Operacje/misje pve są najbardziej stabilnym źródłem kredytów, szczególnie podczas gry okrętami premium. Zawsze dostępne, a gdy zagramy dobrze dostajemy spory zastrzyk doświadczenia dla dowódcy i wolnego doświadczeniem. Operacje umożliwiają nam także stosunkowo szybko wyekspić kolejny okręt w linii. Aby uzyskać maksymalny dochód, próbujcie zdobyć pięć gwiazdek. Nagroda w dużej mierze zależy od tego ile zatopimy jednostek, ale gwiazdki i tak są najważniejsze. Nie wszystkie operacje są jednakowo użyteczne pod tym względem: Osobiście polecam Kwiat wiśni (Kutuzow jest obecnie najbardziej uniwersalną jednostką na tą misję, ale okręty z Wielkiej Brytanii, ZSRR i USA też dają radę, gorzej z Francuzami). Operacja Dynamo jest dla mnie na drugim miejscu: Sims bardzo dobrze się tam sprawuje, jeśli kapitan ma umiejętności pod AA, przy czym nie sposób ocenić czy będzie równie dobry po patchu 0.8.0 / przeprojektowaniu mechaniki gry CV. A Ci, którzy grają mądrze i mają celne oko, mogą używać Kozaka (wyższy tier=wyższe zarobki). Są gracze, którzy uwielbiają inne operacje. Jeśli Wasza ulubiona operacja nie jest jeszcze dostępna, możecie spróbować zebrać ludzi na przykład z klanu, w którym jesteście. Sygnały i kamuflaże dla kredytów najlepiej zakładać właśnie podczas operacji. W misjach liczba kredytów zależy bardzo mocno od zwycięstwa i na koniec drobna uwaga – nie ignorujcie samolotów, bo zestrzelony samolot to dodatkowe kredyty pod koniec.
- Wojny klanów to kolejny dobry i soczysty zastrzyk kredytów dla chętnych. Czysty zysk za grę, jak to mówią. Aktywni gracze w CW (Clan Wars) nawet przy niezbyt wysokim odsetku zwycięstw otrzymują wystarczającą liczbę kredytów! Dobrym pomysłem jest używanie flagi na zniżkę do obsługi po bitwie, okręty X tieru pomalować stałym kamuflażem (za dublony, ale można też je zdobyć w inny sposób) co daje naprawdę przyzwoity bonus na samym starcie. Nietrudno też powiesić kilka sygnałów ekonomicznych, pamiętając zarazem o nie ściąganiu tych najważniejszych – bojowych. Wynik osobisty nie jest ważny, ponieważ aby zarobić potrzebne jest zwycięstwo za wszelką cenę. I tak, dołączenie do klanu jest zawsze dobrym pomysłem, nawet jeśli nie interesuje Cię CW albo znalazłeś się w nieaktywnym klanie. Ponieważ jako gracze otrzymasz niewielkie ekonomiczne premie z bazy klanowej, którą rozbudowuje się za ropę.
- Bitwy rankingowe – za każdym razem kiedy się pojawiają w grze, to deweloperzy zmieniają ich zasady. Gra w rankedach zazwyczaj pozytywnie wpłynie na zasób Waszych kredytów. W nadchodzącym sezonie będą to jednostki 9 poziomu i można będzie je łączyć z okrętami do farmienia kredek jak Mizeria, Musashi czy Wielkie krążowniki typu Kronsztad. Jednak tutaj najważniejsze są wyniki osobiste, ponieważ poziom zarobków uzależniony jest od zaangażowania w grę, a nie zwycięstwo. Dlatego nawet jeśli drużyna wyraźnie przegrywa, nie poddawajcie się! Dużo doświadczenia za porażkę nie da, ale wynik bitwy nie wpływa na kredyty. Kolejnym plusem jest to że bitwa rankingowa trwa szybciej niż losowa, a rozsądnie jest oszacować dochód wliczając nie tylko same bitwy, a przede wszystkim ich czas.
- Losowe bitwy również mogą przynosić duży zysk. Zasady ogólne (mające zastosowanie również w Bitwach kooperacyjnych):
- Tylko okręty premium mogą zapewnić wysoki dochód w losowej bitwie.
- Wyższy poziom = większy zysk, optymalny dla mnie to 9 tier (choć dla części graczy to 8 poziom lub 10).
- Dochód nie zależy od wyniku bitwy. Spróbuj wygrać, ale jeśli walka zakończy się niepowodzeniem, nie poddawaj się, żyj dłużej i walcz do końca!
- Zestrzelone samoloty przynoszą dużo kredytów.
- Należy skupić się nie na ilości uszkodzeń, ale na % ilości zadawanych uszkodzeń. To znaczy że więcej zarobisz trafiając za 10.000 niszczyciel niż trafiając za 10.000 pancernik. Najważniejsze jest zadawanie obrażeń niszczycielom, a następnie krążownikom, a dopiero potem pancernikom. Ten wybór priorytetów również przybliży Twój zespół do zwycięstwa. Nie leć za obrażeniami jak głupi, ponieważ atakując niebezpieczne jednostki wroga z niewielkim marginesem bezpieczeństwa, szybciej będziesz tracił HP niż zyskasz kredytów.
- Ekonomiczny kamuflaż i flagi oszczędzaj na Bitwy klanowe oraz Operacje – no chyba że masz ich dużo.
- Lepiej atakować przeciwnika równego lub wyższego jeśli chodzi o tier, dostaniemy za niego większy przelicznik kredytów.
- Bitwy kooperatywne. Szybki, ale niewielki zysk. Łatwy, ale nudny. Nie opłaca się używać sygnałów ekonomicznych i kamuflaży jednorazowych.
Jak mądrze wydawać kredyty?
- Kupuj okręty tylko ze zniżką. Obniżki zdarzają się to dość często. Jeśli wyekspiłeś kolejną jednostkę w drzewku i nie ma na razie zniżek na ten okręt, to odpuść i leć kolejne drzewko. Często warto poczekać. Miej cierpliwość, a zostaniesz nagrodzony. Ekonomia World of Warships jest specjalnie tak zbudowana, że doświadczenie na nowych okrętach gromadzi się szybciej niż kredyty na ich zakup.
- Nigdy nie kupuj ulepszeń bez rabatów, często są na nie zniżki, a różnica w cenie jest bardzo duża.
- W okresie rabatów nic nie sprzedawaj.
- W okresie zniżek na okręty kupuj okręty ze zniżką. Udoskonalone moduły na nich są dostępne bez rabatów, możesz je później kupić.
- W sekcji „właściwości” (dostępne w menu w lewym górnym rogu ekranu) możesz sprzedawać stare moduły ze statków, a także niepotrzebne kamuflaże.
- W okresie zniżek na materiały eksploatacyjne można kupić materiały eksploatacyjne premium dla całej floty i natychmiast po zakończeniu rabatów je zdjąć. Lepiej nie przechowywać materiałów eksploatacyjnych premium na okręcie, na którym teraz nie grasz.
- W bitwach innych niż pve zawsze używaj materiałów eksploatacyjnych premium, w przeciwnym razie zwykle otrzymujesz mniej niż płacisz. Wyjątkiem jest ogień zaporowy (nie potrzebny Wojnach klanów, oraz nie we wszystkich operacjach) i dymu (nie we wszystkich operacjach).
- Używaj specjalnych sygnałów zawsze na topowych okrętach z wymaksowanymi kapitanami i wszystkimi ulepszeniami.
Jakich działań należy unikać?
- Nie używaj sygnałów ekonomicznych i kamuflażu na expionych okrętach w losowych bitwach i pve. Na jednostkach premium zarobek z nich jest zwykle znacznie większy.
- Nie kupuj sygnałów ekonomicznych za dublony. Jeśli na okręcie jest włączone automatyczne uzupełnianie sygnałów, upewnij się, że znacznik wyboru pod suwakiem – Autouzupełniania sygnałów – jest wyłączony!
- Zakup sygnałów ekonomicznych w sklepie premium, moim zdaniem, nie jest potrzebne. Przy rozsądnych wydatkach zwykle będzie ich wystarczająco dużo, a jeśli jednak Ci ich zabraknie, to zawsze mogą wypaść z dziennych kontenerów.
- Nie zmieniaj dublonów na kredyty, to bez sensu.
- Stanowcze NIE dla zakupu paczek z kredytami w sklepie premium.
- Nie używaj flag w celu obniżenia kosztów obsługi na okrętach poniżej 9 tieru (najlepiej używać tylko 10 tierów), ponieważ pieniądze jakie uzyskujemy są niewspółmierne z kosztami uzyskania tych flag (patrz tabelka na dole artykułu).
To się opłaca przy farmingu kredek:
- Konto premium
- Odpowiedni dla twojego stylu gry okręt 10 tieru do bitew w Wojnach klanowych
- Opłacalny jest tylko jeden okręt: Missouri. Jednak jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem Kronsztadu, Musashiego. Jean-Bara czy tez innego okrętu promocyjnego/premium IX tieru, to też powinieneś być zadowolony, bo pomimo tego że to ten sam tier, farming kredytów jest minimalnie mniejszy. A jeśli nie, to przynajmniej postaraj się o jeden okręt premium 8 poziomu.
- Wybrane okręty premium, dla poszczególnych operacji.
Na koniec informacje uzupełniające Waszą wiedzę, dzięki czemu łatwiej będzie sobie wszytko ułożyć w głowie (zebrane z Wiki WoWs i przetłumaczone).
Czynniki wpływające na kwoty bazowe często się różnią od tych wpływających na doświadczenie. A oto i one:
-
- Skala zarobków zwiększa się wraz z poziomem okrętu którym grasz. W przypadku XP możliwe są nawet dwukrotne różnice między poziomami, natomiast w przypadku kredytów różnica mogą być jeszcze większe.
- Obrażenia są premiowane procentem punktów wytrzymałości okrętu jaki został ostrzelany, a nie ilością zadawanych mu obrażeń. Tak więc, 10 000 obrażeń zadanych niszczycielowi jest warte więcej niż 10 000 obrażeń zadanych pancernikowi.
- Za fraga (czyli zatopienie okrętu) przyznawana jest równowartość 15% punktów życia celu w obrażeniach. Niszczenie jednostek wroga jest ważne i odpowiednio nagradzane.
- Nagroda za zadawane obrażenia skaluje się w zależności od rozbieżności poziomów między jednostkami. Zarabiasz więcej za uszkodzenie okrętu na wyższym poziomie i mniej za uszkodzenie na niższym.
- Łączne nagrody nie są skalowane liniowo. Na przykład, jeśli zniszczysz jeden krążownik, otrzymasz jedno całe ciastko. Dwa zniszczone krążowniki przynoszą jedno całe ciastko i polowe drugiego. Za zniszczenie trzech krążowników nagrodą są dwa całe ciasteczka.
- Zestrzeliwanie samolotów nagradzane jest kredytami. Za zestrzelenie 40 samolotów dostaje mniej więcej taką samą kwotę, jak zlikwidowanie 100% punktów wytrzymałości adekwatnego poziomem okrętu.
- Tankowanie i potencjalne obrażenia są nagradzane. Potencjalne obrażenia obejmują maksymalne obrażenia wszystkich pocisków, bomb lub torped, które uderzą w statek lub przekroczą 500 metrów.
- Spotting (wykrywanie) – wykrycie jednostek, które nie był widziane przez co najmniej 90 sekund gry:
- Lotniskowce otrzymują 0,75% PD / kredytów za pełne obrażenia HP.
- Pancerniki otrzymują 1,50% XP / kredytów za pełne obrażenia HP.
- Niszczyciele otrzymują 2,00% PD / kredytów za pełne obrażenia HP.
- Krążowniki otrzymują 3,25% PD / kredytów za pełne obrażenia HP.
- Wykrywanie samolotów i torped również generuje niewielką nagrodę w kredytach.
- Wykrywanie jednostki wroga, która jest następnie uszkadzana przez twoich sojuszników (który nie mógł inaczej zobaczyć celu) daje:
- Pancerniki otrzymują około 10% nagrody za obrażenia zadane wykrytemu okrętowi.
- Lotniskowce otrzymują około 20% nagrody za obrażenia zadane wykrytemu okrętowi.
- Krążowniki otrzymują około 30% nagrody za obrażenia zadane wykrytemu okrętowi.
- Niszczyciele otrzymują 40% nagród za obrażenia zadane wykrytemu okrętowi.
- Im więcej punktów bazowych i punktów obrony bazy zdobędziesz, tym lepiej.
- Wielozadaniowość jest nagradzana. Na przykład pancernik, który ostrzeliwuje cel z dużej odległości – będzie zarabiał mniej niż pancernik, który będzie zadawał te same obrażenia podczas strzelania, ale także na przykład będzie bronił capa.
Do tych kwot bazowych stosowane są modyfikatory do obliczenia ostatecznych kwot nagród.
Uszkodzenia sojuszniczych jednostek obniżają poziom zarobionych kredytów, jednak nigdy zarobki nie spadną poniżej zera.
Wzór zarobków w WoWs
Gdzie:
- Cr – suma kredytów uzyskanych z bitwy
- CrB – bazowe kredyty uzyskane w bitwiw
- At – Typ konta: 1.0 for standardowe; 1.5 konto premium
- Σ MCr – suma użytych modyfikatorów:
- Z – Bezpośrednie przyznawanie kredytów z misji takich jak Misja dzienna
Koszt serwisowania pobitewnego okrętów:
*W niektórych trybach gry o niskich nagrodach, takich jak kooperacja, 25% rabatu podstawowego jest stosowane przed wszystkimi innymi modyfikatorami.
Ekonomia nowych lotniskowców
Przeprojektowana rozgrywka pociąga za sobą zmiany w ekonomii lotniskowców.
- Nagrody za zadawanie uszkodzeń i niszczenie okrętów (główne zadanie okrętów tego typu), podobnie jak zajmowanie, obrona i blokowanie punktów kontrolnych odpowiadają teraz tym znanym z pancerników.
- Nagrody za wykrycie okrętu i samolotu zostały zmniejszone, lecz na tym polu lotniskowce wciąż są skuteczniejsze od innych typów okrętów i będą otrzymywać z tego powodu odpowiednie bonusy.
Samoloty będą teraz sterowane bezpośrednio, przy pomocy klawiszy WSAD, dzięki czemu gracze będą mieć większy wpływ na ich ruch. Za większą kontrolą idą również większe koszty, ponieważ cena zestrzelonego przez wroga samolotu wzrosła dwukrotnie. Pomimo tego poziomy dochodów w kredytach powinny utrzymać się na podobnym poziomie jak wcześniej. Ta zmiana nie wpłynie na zniszczone myśliwce – nie zapłacicie za ich utratę.
Zmiany te poprawią relację pomiędzy zadaniami przeprojektowanego typu okrętu, specyfiką nowej rozgrywki i opłacalnością, oraz wydajnością lotniskowców. Zapewnią one również lotniskowcom przychód na poziomie innych typów okrętów. Nadchodzące aktualizacje mogą wprowadzić dodatkowe zmiany w parametrach ekonomicznych lotniskowców. Oczywiście zmiany te wpłyną również na inne typy okrętów, dlatego nagrody za zniszczenie samolotów będą skrzętnie sprawdzane.
Druga część artykułu zebrana ze stron WoWsowej Wikipedii oraz materiału dotyczącego gameplayu lotniskowców.
Dlaczego niby opłacalny jest tylko jeden okręt, czyli Missouri ?
W której instytucji finansowej dostać korzystny kredyt na 15 tyś?
Zapisano powyżej, że nagroda za zatopienie (przede wszystkim w bazowych pkt. exp., które przekładają się na kredyty) skaluje się proporcjonalnie do różnicy tierów. Wydaje mi się także, proszę o sprostowanie, jeśli się mylę, że nagroda za fraga jest zależna nie tylko od różnicy tierów, ale także zależna specyficznej różnicy typów okrętów. Np. wiadomo, że to krążownik lekki jest, prócz innych funkcji, niejako dedykowanym środkiem do zwalczania niszczycieli. To także prawda historyczna, bo lekkie krążowniki jako typ, pojawiły się jako kontr-kontrtorpedowce. Dlatego także w grze, nie jest niczym nadzwyczajnym, gdy krążownik topi niszczyciel, zwłaszcza niższego tieru. Natomiast sytuacja odwrotna jest już czymś „więcej”, czyli odwróceniem zwykłego bieg rzeczy. I wydaje mi się, że rzeczywiście za zatopienie niszczycielem tieru VIII krążownika z IX, czy X tieru, jest sporo więcej base exp i także kredytów.