Porady młodego kapitana #18 – mechanika zalań
Tym razem Dark_Havoc wziął się za mechanikę zalań. Bierzcie i dzielcie się tym wszyscy.
Mam torpedy, super torpedy… ponad 400% szans na zalanie…. eee zaraz jak to… trafiłem to Yamato torpedą, a nie ma zalania? Cheat… eeee jednak nie!
1. Czy jest zalanie?
Zalanie to przerwanie kadłuba poniżej linii wodnej, w następstwie którego do kadłuba wlewa się duża ilość wody. W mechanice WoWs oznaczone jest wstęgą zalania dla tego, który wywoła zalanie i trójkątną ikonką zalania, która się pojawia na okręcie zalewanym. Efektem zalania jest znaczny ubytek HP okrętu oraz zmniejszenie prędkości maksymalnej okrętu o około 20% (zależnie od klasy i typu okrętu).
W odróżnieniu od pożaru, których może być na okręcie do 4 i wtedy okręt nie daje się więcej podpalić, zalanie jest ZAWSZE pojedyncze, ale następne torpedy mogą powodować dalsze zalania (przedłużać czas zalania).
2. Co wywołuje zalanie?
Tu jest banalnie prosto. Istnieją tylko 2 elementy mogące wywołać zalanie: torpedy (we wszystkich możliwych konfiguracjach: lotnicze, okrętowe, sojusznicze lub przeciwnika) oraz taranowanie.
3. Co ma wpływ na zalanie?
- Bazowa szansa na zalanie torped – w statystykach torped jest to jeden z ważniejszych parametrów. Waha się on dla torped okrętowych od 96% do 406%!!!. Dla lotniczych parametr ten wynosi około 60-70%.
- Moduły okrętu trafianego – zwłaszcza moduł Modyfikacji kontroli uszkodzeń 1 (slot 2) – zmniejsza on szansę na zalanie o 3%, dodatkowo na slocie 4 mamy moduł Modyfikacji kontroli uszkodzeń 2 – zmniejsza on CZAS zalanie o 15%.
- Ochrona przeciwtorpedowa – większość okrętów wyposażona jest w bąble przeciwtorpedowe (w pewnej odległości od kadłuba właściwego były montowane blachy poszycia, których zadaniem było wywołanie wybuchu torpedy w pewnej odległości od kadłuba właściwego). Parametr ten można znaleźć w zakładce żywotność okrętu pod danymi na temat HP i pancerza. Wyrażany jest w procentach. Jeśli tam go nie ma, oznacza że okręt nie ma ochrony przeciwtorpedowej i przyjmuje się do obliczeń wartość 0.
- Flagi – Juliet Whiskey Unaone daje 15% większą szansę na zalanie, a Victor Lima +4%
4. Jak obliczyć szansę na zalanie – czyli mnóstwo cyferek
- Taranowanie – tutaj jest prosto – jeśli w wyniku taranowania stracimy 10% całkowitej ilości HP automatycznie pojawia się zalanie. Dla przykładu okręt mający 1000HP (nominalnego) tracąc w wyniku kolizji 100HP będzie zalewany, jeśli straci 99HP nie będzie.
- TORPEDY! Lecimy:
{ [ ( 1 – [Torpedo Protection] – [Damage Control Modification 1] ) x 0.33 } x ( [Torpedo Flood Chance] + [Signals] ) = Flood Chance
Szansa na zalanie = { [(1 – [Ochrona przeciwtorpedowa] – [Modyfikacja kontroli uszkodzeń 1]) x 0,33} x ( [szansa na zalanie torpedy] + [flagi] )
Przykłady:
Torpedy z Shimakaze o szansie zalania 406% i pancernik Yamato o ochronie przeciwtorpedowej równej 55% oraz zamontowanej modyfikacji kontroli uszkodzeń 1. Shima wyposażona jest w obie flagi:
{ [ (1.00) – (0.55) – (0.03) ] x 0.33 } x [(4.06) + (0.15) + (0.04)] = 58.91% szansy na zalanie
ochrona przeciwtorpedowa (55%) / Moduł kontroli uszkodzeń (3%) / szansa na zalanie torped (406%) / flagi (+15% i +4%)
Tutaj Shima bez flag:
{ [ (1.00) – (0.55) – (0.03) ] x 0.33 } x [ 4.06 ] = 56.27% szansy na zalanie
tutaj jest różnica (bez +15% i +4%
Teraz ta sama Shima vs Montana ( ma 37% ochrony przeciwtorpedowej) bez modułu Kontroli uszkodzeń 1:
{ [ (1.00) – (0.37) ] x 0.33 } x [ 4.06 ] = 84.41% szansy na zalanie
biedna Montana 🙁 / Shima nie zamontowała nawet flag 🙂
Tak jak w wypadku pożarów 406% szans na zalanie torpedy nie oznacza, że 4 razy zalejemy okręt… będzie to zależało od innych parametrów.
5. Zalewamy się! Co robić???!!!
No mamy przerąbane bardziej niż w wypadku pożaru… W każdej sekundzie tracimy 0,667% HP, co przy standardowym czasie zalania – czyli 90 sekundach daje nam stratę 60% HP. Prawie tyle samo co przy 4(!) pożarach. Dodatkowo nasz okręt zwalnia o 20%. Możemy skrócić czas zalewanie flagą (Juliet Yankee Bissotwo 20% krótsze zalanie) i modułem (Moduł kontroli uszkodzeń 2 15% krótsze zalanie) do 52 sekund – co spowoduje stratę 34% HP.
Na całe szczęście całość obrażeń z zalanie jest odzyskiwane za pomocą grupy naprawczo-ratunkowej!
6. Wnioski
Jak widać z tego poradnika zalanie jest dużo bardziej niebezpieczne niż pojedynczy pożar. Właściwie jeśli zalewamy się nie pozostanie nic innego niż naciśnięcie R i uważanie na następne torpedy. Największym błędem graczy jest użycie grupy ratunkowej przy pierwszym pożarze. Ponieważ grupa ratunkowa ma 80 sekund odnowienia (a w przypadku podstawowej nawet 120 sekund) to w momencie otrzymania zalania i nie posiadania pełnego HP – już jesteśmy na dnie. Częstą taktyką lotniskowców jest zrzut bomb w celu wywołania pożaru, poczekanie na zgaszenie pożaru i potem zrzucają torpedy. Jedno zalanie i przeciwnik ugotowany (a właściwie zatopiony).
Dziękuję za uwagę!
Wszelkie uwagi jak najbardziej na miejscu.
Powodzenia!