Twierdza po zmianach. Czy oby na pewno wciąż realna?
Zapewne wszyscy już słyszeli o nowych trybach w Twierdzy. Potyczki, bardziej i mniej lubiany tryb przez klany. Jedni tracą, drudzy zyskują. Kto pamięta nastawianie budzika na 3 w nocy na obronę lub atak? Ile razy lepszy klan „wpadał w odwiedziny”? Mozolne budowanie Twierdzy, zbieranie kostek na bonusy i niekończące się ataki i obrony naszych Budynków.
Jednak w patchu 9.17.1 zaszły zmiany. Nowe zasady, nowy tryb, nowe przeliczniki i nowe budynki. Już nie ma wstawania i grania jak Zombie (lub siedzenia do 3 w nocy byle by przeprowadzić akcję). Wiadomo też, że większość dobrych, ale i słabszych klanów, aby czuć się bezpiecznie i nie musieć męczyć klanowiczów rzucało nawzajem „covery”, na których kilkoro graczy „pilnowało bitew”, zarabiało kredyty i zapychało luki.
Natarcia, nowy tryb, który dał dużą szanse na sprawdzenie swoich umiejętności w walce z randomowym przeciwnikiem. 20:00 wybiła, od 15 minut wszyscy siedzą i czekają, aż jedna osoba naciśnie bitwę. Czekają na przeciwnika, z którym mają szanse większe lub mniejsze. Nowe budynki i zasady przenoszenia, a raczej magazynowania i zdobywania kostek. Nie będziemy wdawać się w te sprawy po raz kolejny (link do pełnego opisu zmian: KLIK), ale poruszymy ważną kwestię.
Kiedyś budowa Twierdzy w nowym klanie była sprawna i szybka, jeśli tylko klanowiczom się chciało. Nawet te słabsze klany mogły rozbudować Twierdze na 6 tierze nie przekraczając na nim 50% WR. Teraz sprawa wygląda dość… skomplikowanie. Okazuje się, że wraz z nowymi zmianami, sama Twierdza może okazać się luksusem, na który pozwolić będzie mógł sobie tylko lepszy klan.
Po wnikliwej analizie jednego z graczy okazuje się, że aby rozbudować Twierdze na wyższe poziomy (X) potrzebujemy nie tylko zgranej ekipy, ale i dużej ilości czasu.
Zakładając że mamy ok. 60% winrate, czas trwania potyczki (wliczając czas na organizacje, odliczanie bitwy, wyszukiwanie przeciwnika, ładowanie) na 8 minut i grania 4 godziny dziennie (bitwa za bitwą), czas potrzebny na osiągnięcie twierdzy na IX poziom (wszystkie budynki na IX to warunek konieczny do ulepszenia budynku głównego na X), grając składem na 10 tierze, wynosi:
- 9355 potyczek,
- 1247 godzin,
- 311 dni grania po 4 godziny dziennie (przy 100% WR to TYLKO 187 dni).
(Kliknij, aby powiększyć.)
Przy tych obliczeniach brane były pod uwagę:
- koszty rozbudowy ze strony WG,
- zarobek z potyczek został dla uproszczenia przyjęty jako stały (wartość * winrate), kiedy wygrywamy dostajemy część surowców, a przeciwnik jako przegrany otrzymuje dużo mniej. Łatwo można zwrócić uwagę na zależność, jeśli raz wygramy i raz przegramy, to łącznie dostaniemy wartość mocno zbliżoną do nominalnej wartości,
- w tych kosztach nie były brane pod uwagę rezerwy osobiste (oczywiście są rezerwy dające dodatkowy dochód, jednak one same też kosztują, zysk dając jedynie przy wygranej – przy przegranej do nich dopłacamy), stąd dla uśrednienia można je pominąć lub doliczyć na delikatny plus do ilości zdobytej,
- brak wliczonych rezerw osobistych użytych poza bitwą nie mających wpływu na ilość pudełek z bitwy (zarobki, exp itd). Wliczenie nawet 1 rezerwy dziennie * ilość dni daje taką kosmiczną różnicę (przy przyjęciu ceny rezerwy na 5000 * 311 dni (1 dziennie)) daje nam ~1,5kk dodatkowych pudełek do zdobycia, co wydłuża nam czas potrzebny na wbicie do IX poziomu twierdzy jeszcze bardziej – musimy zebrać, nie 5,6kk, ale ponad 7kk pudełek,
- natarcia – samych natarć nie sposób doliczyć – oczywiście, w jakimś stopniu przyspieszą wbicie IX poziomu, jednak na podstawie doświadczeń, stwierdzę ze spokojem, że średnia wartość łupu z natarcia oscyluje w granicach 15-20k pudełek (dla całkiem niezłego klanu z bardzo doświadczonym polowym). Znowu są rezerwy dające bonusy, ale nie są one aż takie znaczne, no i zdarza się też przegrywać te natarcia, a wtedy się jedynie płaci.
Oczywiście zmiany wprowadzone przez WG dają trochę po kościach, ale i pomagają Nam, graczom. W aktualnym stanie rzeczy nie ma już coverów i ustawek, nie można przejąć kostek rozpadającego się klanu, bo aby to zrobić musicie mieć wielkie szczęście by wylosować owy klan w Natarciu ;).
Rzecz jasna, przy aktualnym stanie rzeczy, owy klan musiałby dać do natarcia 10 graczy, co już jest często niewykonalne, a w dodatku sam MM musiałby nam go wylosować, a przy aktualnym stanie rzeczy jest to wręcz niemożliwe.
Oczywiście czas bitwy skróci się na 6 tierze: mniej więcej o 35-45% w zależności od naszego stylu gry. Dodajmy, że na 6 tierze przegrana, gdy mamy odpalone bonusy do twierdzy wiąże się z wyjściem na minus. Średnio dla 6 tierów, przy 1 minucie trwania bitwy i 150 pudełkach za bitwę (reszta bez zmian) potrzeba około 259 dni, przy 2 minutach rośnie nam to do 519.
(Kliknij, aby powiększyć.)
Biorąc pod uwagę, jak trudno zebrać zgraną ekipę do klanu i zgrać ludzi, wychodzi na to, że rzeczywiście Twierdza staje się, albo już stała towarem luksusowym. Nie patrząc nawet na temat tego jak długo nowe klany „żyją” od momentu założenia.
Z załączonej tabeli widać koszta, które nie uwzględniają bonusów i tutaj kolejna ważna kwestia. O ile same bonusy dają nam więcej kredytów i kostek, tak samo ich odpalenie przy budowie i rozwoju Twierdzy zwiększa jej koszt na IX poziomie o bagatella 1,5 mln kostek extra do zdobycia (średnia cena * ilość dni), co również wydłuży budowę Twierdzy. Sama suma 5 600 000 już jest nieco wygórowana przy aktualnych zasadach, tak więc ponad 7 mln to już kosmos.
Co dalej z tematem nowych Twierdz? Czas pokaże czy nowe klany dadzą sobie radę, ale czy nie jest to zbyt wygórowany warunek i a-wykonalne zadanie?
Problem pojawia się w przypadku nowych klanów, które dopiero chcą rozwinąć skrzydła lub powstają od nowa. Twierdza stała się dobrem luksusowym, które ma ten kto zbudował ją dawno temu. Nowych twierdz na wysokim poziomie nie będzie jeszcze długo (przykład jest dla X granych sprawnie, 2 składy na X, to na obecnym etapie gry rzecz na tyle rzadka, że mogą sobie na to pozwolić klany z dużą aktywnością).
Kiedy uwzględnić przeciętny czas życia klanu, to jasno widać, że rozpadnie się on na długo przed powstaniem twierdzy.
Sprawa wyszła by znacznie wcześniej, gdyby nie to, że zainteresowane Twierdzą klany posiadają już rozbudowaną, a zaś te słabsze oraz słabsi gracze nie mają świadomości jak to wyglądało. Z jednej strony, zmiany wprowadzone przez WG zniechęcają do rozbudowy i posiadania Twierdzy, z drugiej zaś prowokują do rozwoju graczy i klanów tak, aby cenne źródło zarobków, dodatków i frajdy z gry posiadać na jak najwyższym poziomie.
Pozostaje tylko pytanie, czy takie podejście jest sprawiedliwe dla nowych graczy, których gra powinna zachęcać do gry i „ułatwiać” albo chociaż umożliwiać dogonienie najlepszych?
Polski oddział WG niestety nabrał wody w usta i nie udzielił żadnej odpowiedzi, co sądzą o owych zmianach w Twierdzy. Poddajemy temat dyskusji i chętnie poznamy Wasze opinie 😉
TY Krystian!
Wg zmusza lufzi do grania pod dyktando… Jakis baran z WG zmniejszyl mozliwosc zdobywania surowcow ale juz ten sam baran nie zmniejszyl kosztow rozbudowy budynkow ani kosztow zetonow… Mniejsze klany nie maja racjii bytu juz w tej grze. I frekfencja graczy mam nadzieje spadnie tak samo jak zdobywanie surowcow klanowych !!!!!!!!!!!!!
Po to są na tarcia na X tierze, żeby twierdzę budować. Za godzinę gry można wyrwać kilkadziesiąt tysięcy cegiełek. Wystarczy 10 klanowiczów z X tierem plus 5 najemników i heja. Wcześniej też nie było łatwo na X poziom wejść, a niektóre klany rezygnowały z wejścia powyżej VII poziomu, obawiając się ataków. W zasadzie nie się nie zmieniło, chcesz mieć X poziom, musisz mieć ekpię i tylę.
kilkadziesiąt tysięcy pudełek? Rozumiem że Twój klan zawsze wygrywa i to do końca z przeciwnikiem, średnia z natarć dla całkiem niezłego klanu to okolice 20k.
Już widzę jak ekipa 10 Klanowiczów + 5 najemników od tak sobie rozwala topowe klany (no bo prędzej czy później z takim WR trafią na lepszych)
P.S. Fakt że bez bonusów na dodatkowe pudełka wartości rzędu ~33k to jest absolutny max co można wyciągnąć (pełna wygrana + dużo bitew), fakt nie posiadania bombowców i artylerii na X też ma znaczenie w czasie walki z dobrym przeciwnikiem…
P.P.S
Skoro klany całkiem niezłe poziomem uznają że nie są zainteresowane rozbudową jednego budynku z VIII na X ponieważ by ich to kosztowała absurdalną ilość czasu. To chyba coś jest na rzeczy…
Trzeba bylo robic, a nie teraz marudzic. Kto byl lojalny wobec klanu spija teraz smietanke, A reszta niech buduje od poczatku.
Nie rozumiem jednej rzeczy ,w tekście pisze że jeśli przegramy na 6 tierze nawet z bonusami wychodzimy na minus.Tylko czy z kasą czy z surowcami ? Czy to znaczy że tracimy już surowce?(zrobiłem sobie przerwę od wota z pół roku więc średnio ogarniam co się zmieniło)
Sytuacja jest następująca:
za samą twierdzę na „-” nie wyjdziesz ale jeśli użyjesz rezerw (nalot + bonus do pudełek) i przegrasz, to ilość pudełek na przegranej jest mniejsza niż sumaryczny koszt rezerw więc za te rezerwy stracisz surowce,
jeśli za twierdzę dostajesz 150 pudełek + 120% bonusu oznacza to że za wygraną dostajesz 330 pudełek (jeśli zgarniesz wszystko) i 0 pudełek jeśli przegrasz (czyli nie dostaniesz nic), ale koszt rezerw to 300 (2 x 75 + 2 x 75), więc jeśli jedną przegrasz a jedną wygrasz to wychodzisz na „+” o 30 pudełek, oczywiście im wyższy winrate tym większy bonus (działa to też w drugą stronę, im niższy tym większa strata),
Jeśli wygrasz 2 a przegrasz 1 to masz 660 pudełek – 450 czyli 210 pudełek
Jeśli wygrasz 1 a przegrasz 2 to masz 330 pudełek – 450 czyli -120 pudełek
Oczywiście uśredniamy do sytuacji kiedy w wygranej bierzesz wszystko a w przegranej nie bierzesz nic (ewentualnie można to przemnożyć przez winrate, ale do tego trzeba excela a mi się nie chce) 😛
Najważniejsze że wreszcie ukręcili łeb temu bezmyślnemu graniu na VI tierach całe dnie.
teraz jak chce się założyć nowy klan, to kupuje się jakiś z twierdzą na X poziomie i zminia mu nazwę, smutna prawda
znowu chca nas oskubac
Podsumowując, zmiana dała tyle, że o ile nie jesteś totalnym słabeuszem WOT wchodź w wyszukiwarkę klanów i szukaj klanu który ma już SH na 10 poziomie a następnie składaj podanie do tegoż klanu. To jest nie fair ale tak jak napisałem można się w tym odnaleźć.
Spoko trzeba tylko poczekać aż WG wprowadzi paczki do sklepu premium i po kłopocie.
ps. proponuje szybki kurs wymiany 1 paczka = 1 zł i po sprawie
przy takim kursie to bym sobie tą twierdzą w realu wybudował 🙂
ciekawe kiedy zobaczymy gry wojenne które miały nam dawać bonusy 12 poziomu !
Nikt tego nie rozumie , twierdza nie jest dla nas, tylko dla naszych wnuków 😃😃😃😊😊
Prawnukow… Jeszcze tylko kwestie dziedziczenia WG określi 😉