Piaskownica: Wyposażenie 2.0 – Testy ruszają 2 czerwca

 Jako pierwsi wypróbujcie przeprojektowane wyposażenie na serwerze Piaskownicy!

Wkrótce uruchomimy nowe testowanie na serwerze Piaskownica. Zmienimy wygląd dolnego panelu wyposażenia pojazdu nad karuzelą czołgów w garażu, a też system wyposażenia. Pojawią się nowe przedmioty, zmienią się parametry starych, a też wprowadzimy specjalizację. O tym wszystkim dowiecie się z dzisiejszego odcinka Dzienników twórców online.


Witajcie, Dowódcy!

Wyposażenie jest w World of Tanks od lat. Mimo że nasza gra nieustannie ewoluuje, wyposażenie przeszło dotychczas jedynie nieznaczne ulepszenia i zmiany.

Najwyższy czas odświeżyć naszą wizję tej podstawowej funkcjonalności i zaktualizować ją tak, aby stała się jeszcze ciekawsza, a jednocześnie prostsza i bardziej atrakcyjna, szczególnie dla nowych graczy. Od 2 czerwca będziecie mogli wypróbować przeprojektowany system Wyposażenia 2.0 podczas testów otwartych na serwerze Piaskownicy, zdobywając przy tym dni konta premium WoT w nagrodę za aktywne uczestnictwo. Klient testu będzie dostępny do wstępnego pobrania od 1 czerwca, 13:00 UTC. Dołączcie do testów już teraz i podzielcie się swoimi opiniami!

DOŁĄCZ DO TESTU
Wszyscy gracze, którzy zarejestrowali się do 19 maja, 20:59 UTC mogą uczestniczyć w teście.
Test Wyposażenia 2.0 w Piaskownicy

Od 2 czerwca, 14:00 UTC, do 9 czerwca, 14:00 UTC


Pamiętajcie, że koncept Wyposażenia 2.0, który znajdziecie na serwerze Piaskownicy jest jedynie eksperymentalną próbą naszych pomysłów. Wszelkie proponowane zmiany mogą nie zostać wprowadzone w ostatecznej iteracji lub też mogą być zaimplementowane w zupełnie innym kształcie. Chcemy podzielić się z Wami sugestiami i propozycjami ulepszeń, by otrzymać od Was informacje zwrotne.

Piaskownica została stworzona jako narzędzie do współpracy z naszymi graczami, a testowanie jakichkolwiek funkcjonalności na tej platformie nie oznacza, że zostaną one wprowadzone do gry.

Wyposażenie w World of Tanks: Obecny kształt

Aby wszystko było jasne, zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego przeprojektowaliśmy wyposażenie. Większość z Was przypuszczalnie doświadczyła problemów w obecnym systemie, takich jak:

  1. Brak różnorodności i ograniczony wybór. Większość graczy korzysta jedynie z kilku najpopularniejszych rodzajów wyposażenia, mianowicie: Siatka maskująca, Mechanizm dosyłający, Wentylacja, System naprowadzania, Powłoka antyrefleksyjna, Lorneta polowa i Stabilizator pionowy. Inne typy wyposażenia (Ulepszone zawieszenie, Dodatkowe ostrogi itd.) cieszą się mniejszym zainteresowaniem i nie są prawie w ogóle używane. Chcemy bardziej urozmaicić wybór wyposażenia, abyście mogli je precyzyjniej dopasować do swojego stylu gry.
  2. Istnieje kilka wersji tego samego typu wyposażenia — Ulepszone zawieszenie, Mechanizm dosyłający itd. Wszystkie one mają na celu ulepszenie tego samego parametru bojowego, a różnica w koszcie tych modyfikacji jest znaczna, co może zdezorientować niektórych graczy, szczególnie tych nowo przybyłych.
  3. Ograniczona różnorodność aranżacji wyposażenia, niezależnie od klasy pojazdu. Większość graczy montuje 3 podstawowe kombinacje, używając najpopularniejszych typów wyposażenia. Klasycznym przykładem jest kombinacja: Stabilizator pionowy, Wentylacja i Mechanizm dosyłający. Mimo że możliwe są inne aranżacje, niemal nikt z nich nie korzysta.
  4. Koszt wyposażenia nie jest zależny od poziomu pojazdu. Na przykład, większość typów wyposażenia jest dosyć droga w przypadku pojazdów niższego poziomu, a ich cena staje się bardziej przystępna dla wysokopoziomowych jednostek. W rezultacie, na niższych poziomach koszt zestawu wyposażenia zazwyczaj przekracza koszt samego czołgu.
  5. Istnieje wiele typów wyposażenia, które usprawnia siłę ognia, mniej zaś jest tych, które ulepszają inne charakterystyki, takie jak mobilność . W rezultacie, niektóre klasy pojazdów (lekkie i średnie) nie mają możliwości ulepszenia kluczowych parametrów bojowych.
Jakie są nasze cele?

Wszystkie omówione powyżej aspekty są ze sobą ściśle powiązane, zatem chcemy zaoferować Wam do przetestowania w Piaskownicy kompleksowy i szczegółowy koncept przeprojektowanego wyposażenia. Nasze priorytety to:

  • Uprościć wybór i wykorzystanie wyposażenia.
  • Zwiększyć jego różnorodność, z uwzględnieniem różnych modyfikacji używanych przez graczy.
  • Sprawić, aby ceny wyposażenia były bardziej przystępne dla niskich i średnich poziomów.

W związku z tym chcielibyśmy zaproponować następujące rozwiązania i potencjalne mechaniki.

Zmiana liczby dostępnych miejsc

Liczba dostępnych miejsc na wyposażenie będzie zależeć od poziomu pojazdu. Na przykład, pojazdy I poziomu nie posiadają żadnych miejsc na wyposażenie, materiały eksploatacyjne, czy dyrektywy.

Na poziomach II-IV liczba dostępnych miejsc będzie się stopniowo zwiększać, a na IV poziomie osiągnie maksymalną wartość: trzy miejsca na wyposażenie i materiały eksploatacyjne. Na V poziomie zostanie dodane jedno miejsce na dyrektywy. Liczba miejsc dostępnych dla pojazdów V poziomu i wyższych nie zmieni się.

Nowy system pomoże początkującym szybciej i łatwiej opanować tę mechanikę. Zwiększy też przyjemność z gry, jednocześnie zapobiegając sytuacjom, kiedy doświadczeni gracze posiadający wiele rożnych typów wyposażenia wchodzą do niskopoziomowych bitew z oczywistą przewagą.

Wprowadzenie kategorii miejsc i wyposażenia

W nowym systemie, który chcemy wprowadzić, wyposażenie podzielone jest wg specjalnych kategorii i może zostać zamontowane w dowolnym dostępnym miejscu. Zostaną wprowadzone cztery kategorie:

  1. Siła ognia
  2. Żywotność
  3. Mobilność
  4. Zwiad

Każdy typ wyposażenia zostanie przypisany do kategorii, na którą ma wpływ, co ułatwi sortowanie wszystkich rodzajów wyposażenia istniejących w grze. Na przykład, Mechanizm dosyłający skraca czas przeładowania, zatem należy on do kategorii Siła ognia. Jedyny wyjątek stanowi Wentylacja, która zostanie zaliczona jednocześnie do trzech kategorii, ponieważ poprawia wszystkie charakterystyki oprócz przeżywalności.

Podjęliśmy te kroki, aby łatwiej Wam było nawigować całą gamę różnych typów wyposażenia oraz wykorzystać nowe mechaniki przypisywania wyposażenia do miejsc. Wprowadzimy specjalne miejsca na panelu pojazdu, które będą służyć do montowania wyposażenia. Nowy system pozwoli Wam też dobierać mnóstwo kombinacji wyposażenia.

Według naszego konceptu, liczba dostępnych miejsc i kategorii zależeć będzie od poziomu pojazdu. Na przykład, pojazdy poziomów VIII–X będą mieć dwie kategorie (jedna dla pierwszego miejsca, druga dla drugiego), a czołgi poziomów VI–VII posiadać będą jedną kategorię dla pierwszego miejsca. Wszystkie pojazdy V poziomu i poniżej będą miały miejsca bez przypisanych kategorii.

Jeśli kategoria wyposażenia zgadza się z kategorią miejsca, w którym je zamontowano, wyposażenie to da pojazdowi zwiększona premię. Jeśli kategorie nie zgadzają się, lub miejsce nie posiada kategorii, wyposażenie nie otrzyma premii. Jednak jakiekolwiek wyposażenie zgodne z danym czołgiem może być zamontowane w dowolnym miejscu, niezależnie od kategorii. Od Was zależy, gdzie chcecie je umieścić. Możecie też przemieszczać wyposażenie pomiędzy miejscami bez ograniczeń czy kosztów.

Ulepszone wyposażenie i wyposażenie z nagród dadzą Wam statyczną premię, niezależnie od miejsca, do którego zostaną przypisane; nie będą one też powiązane z żadnymi kategoriami. Co więcej, ulepszone wyposażenie da Wam większe premie niż obecnie.

Typy ulepszonego wyposażenia Obecna premia Nowa premia
System wentylacyjny 7,5% 8,5%
System wyposażenia stabilizującego 25% 27,5%
Innowacyjny system ładowania 12,5% 13,5%
Wzmocniony ulepszony system naprowadzania 12,5% 13,5%
Eksperymentalna optyka 12,5% 13,5%
Rozszerzony zestaw części zamiennych 40% 45%

Nadal możecie zamontować klasyczna kombinację: Stabilizator pionowy, Wentylacja i Mechanizm dosyłający, a jeśli dopasujecie je z kategoriami miejsc w Waszym pojeździe, otrzymacie bardzo miłą premię! Jednak dzięki nowemu systemowi będziecie mogli wyposażyć swoje czołgi wedle indywidualnego stylu gry i roli pojazdu na polu walki, bez konieczności polegania na tej samej kombinacji przez cały czas.

Interaktywny widget z podglądem kosztu znajdziecie w oficjalnym artykule.

Siła ognia

Żywotność

Mobilność

Zwiad

Dodatkowe premie dla istniejącego wyposażenia

Wybrane istniejące już typy wyposażenia otrzymają nowe premie, aby podnieść ich skuteczność w bitwie. Przyjrzyjmy się temu z bliska.

Ikonka Typ wyposażenia Dodatkowa premia
„Mokry” magazyn amunicji Kiedy magazyn amunicji dochodzi do poziomu 0 PW, automatycznie odzyskuje 1 PW, co chroni go przed eksplozją (raz na bitwę). Zwiększa również obecną premię i zmniejsza negatywny efekt uszkodzonego magazynu amunicji.
Napełnienie zbiorników CO2 Kiedy zbiornik paliwa dochodzi do poziomu 0 PW, automatycznie odzyskuje 1 PW, co chroni go przed zapaleniem się (raz na bitwę). Zwiększa też obecną premię.
Filtr cyklonowy Kiedy silnik dochodzi do poziomu 0 PW, automatycznie odzyskuje 1 PW, co chroni go przed uszkodzeniem (raz na bitwę). Zwiększa także obecną premię, zmniejsza ryzyko pożaru i zmniejsza negatywny efekt uszkodzonego silnika.
Ulepszone zawieszenie Ulepsza nośność i wytrzymałość zawieszenia, a także czas jego naprawy. Redukuje też uszkodzenia kadłubu spowodowane lądowaniem na zawieszeniu. W przypadku, kiedy Wasze zawieszenie zostanie naprawione po tym, jak zostało zniszczone, odzyskacie pełną pulę PW.
Dodatkowe ostrogi
  • Przyspiesza obrót kadłuba o 7,5% (na każdym terenie).
  • Zwiększa przyspieszenie o 7,5% (na każdym terenie).
  • Ta premia będzie dostępna dla wszystkich pojazdów II poziomu i wyższych.
Nowe rodzaje wyposażenia

Aby zdywersyfikować wyposażenie, chcemy dodać kilka nowych jego typów, ale także zrewidować premie związane z istniejącym wyposażeniem. Oto lista wybranego nowego wyposażenia, które chcielibyśmy wprowadzić do gry, jeśli pozytywnie przejdzie testy w Piaskownicy.

Typ wyposażenia Premia Dostępność
Ulepszony system celowania

 

Zmniejsza rozrzut działa o 5% Wszystkie pojazdy II poziomu i wyżej
Wspomaganie obrotu działa

Zwiększa prędkość obrotu wieży (jeśli pojazd taką posiada) o 20% Wszystkie lekkie, średnie i ciężkie czołgi VIII poziomu i wyżej
Ulepszone materiały eksploatacyjne

Skraca czas odnowienia materiału o 30 sekund Wszystkie pojazdy V poziomu i wyżej
Ulepszone hełmy czołgowe

Skracają czas ogłuszenia o 25% oraz czas drugiego ogłuszenia o 30%; zmniejszają negatywny efekt od ogłuszenia o 25% Wszystkie pojazdy V poziomu i wyżej
Ulepszone wzmocnienie

Zwiększa pulę PW czołgu o 5% Wszystkie niszczyciele czołgów oraz średnie i ciężkie czołgi VIII poziomu i wyżej
Ochrona modułu

Zwiększa liczbę PW wszystkich modułów (wewnętrznych i zewnętrznych) o 30% Wszystkie niszczyciele czołgów oraz lekkie, średnie i ciężkie czołgi VIII poziomu i wyżej
Ulepszony mechanizm obracania

Zmniejsza efekt obrotu kadłuba podczas rozrzutu działa o 15% Wszystkie niszczyciele czołgów i działa samobieżne V poziomu i wyżej
Ulepszone skrzynie biegów

Zwiększa prędkość obrotu dla pojazdu w bezruchu o 5% Wszystkie niszczyciele czołgów i czołgi ciężkie V poziomu i wyżej
Ulepszone główne przeniesienie napędu

Zwiększa prędkość obrotu dla pojazdu w ruchu o 12% Wszystkie lekkie i średnie czołgi V poziomu i wyżej
Dodatkowe przeniesienie napędu naprzód

Zwiększa prędkość maksymalną jazdy naprzód o 5% Wszystkie pojazdy VIII poziomu i wyżej
Dodatkowe przeniesienie napędu na tył

Zwiększa prędkość maksymalną jazdy do tyłu o 3% Wszystkie pojazdy VIII poziomu i wyżej
Turbosprężarka

Zwiększa moc silnika o 10% Wszystkie pojazdy II poziomu i wyżej
Cichy układ wydechowy

Ulepsza maskowanie pojazdu, zarówno w ruchu jak i stacjonarnego Wszystkie lekkie, średnie i ciężkie czołgi II poziomu i wyżej
Ulepszone radio

Wydłuża czas trwania wykrycia przeciwnika o 2 sekundy Wszystkie lekkie i średnie czołgi VIII poziomu i wyżej
Urządzenie zagłuszające

Skraca czas bycia wykrytym o 2 sekundy Wszystkie niszczyciele czołgów i czołgi lekkie VIII poziomu i wyżej
Eksperymentalny proch

Zwiększa maskowanie czołgu po oddaniu strzału o 10% Wszystkie pojazdy V poziomu i wyżej
System obserwacji dowódcy

Zmniejsza maskowanie pojazdu przeciwnika w zaroślach, po wykryciu, o 10% Wszystkie czołgi lekkie VIII poziomu i wyżej
Panoramiczny triplex

Zmniejsza maskowanie poruszającego się nieprzyjacielskiego pojazdu, po wykryciu, o 7,5% Wszystkie lekkie i średnie czołgi VIII poziomu i wyżej
Ujednolicenie istniejącego wyposażenia

Obecnie niektóre typy wyposażenia maja kilka wersji, co może dezorientować niektórych graczy, którzy chcą wybrać jak najlepszy sprzęt dla siebie. Na przykład, w World of Tanks istnieje 21 rodzajów Ulepszonego zawieszenia. Wszystkie te wersje zostaną ujednolicone pod jako jedno Ulepszone zawieszenie dla wszystkich pojazdów w grze i rozdzielone na trzy klasy, zależnie od ceny (w sumie będą trzy Ulepszone zawieszenia). Chcemy też ujednolicić różne typy Mechanizmów dosyłających.

Podział wyposażenia na klasy

Na serwerze Piaskownicy, wszystkie elementy wyposażenia (z pewnymi wyjątkami wymienionymi poniżej) zostaną podzielone na trzy klasy, posiadające inne ceny i ograniczenia dla poziomów.

  1. Wyposażenie 3. klasy będzie kosztować do 50 000 kredytów. Można je zamontować na wszystkich czołgach poziomów II-IV i niektórych pojazdach V poziomu i wyżej.
  2. Wyposażenie 2. klasy będzie kosztować do 300 000 kredytów. Można je zamontować na czołgach poziomów V-VII oraz niektórych pojazdach VIII poziomu i wyżej.
  3. Wyposażenie 1. klasy będzie kosztować do 600 000 kredytów. Można je zamontować na czołgach poziomów VIII-X. Koszt nowego wyposażenia będzie mieścił się, w przybliżeniu, w obecnej skali cenowej.

Wyjątkiem są Siatka maskująca i Stabilizator pionowy. Te będą miały tylko dwie klasy w różnych cenach.

  • Siatka maskująca będzie kosztować 50 000 kredytów dla pojazdów z poziomów II-IV i 100 000 kredytów dla pojazdów z V poziomu i wyżej.
  • Stabilizator pionowy 2. klasy będzie kosztował 200 000 kredytów i będzie go można zamontować na pojazdach poziomów V-VII.
  • Stabilizator pionowy 1. klasy będzie kosztował 600 000 kredytów i będzie go można zamontować na pojazdach poziomów VIII-X.

Jedynie typ wyposażenia Osłona przeciwodłamkowa nie będzie podzielony na klasy. Będzie on dostępny w czterech różnych wersjach, z których każda pasować będzie do określonych pojazdów.

  • Małą osłonę przeciwodłamkową można zamontować na czołgach lekkich i niszczycielach czołgów poziomów VIII-X.
  • Średnią osłonę przeciwodłamkową można zamontować na czołgach ciężkich poziomów V-VII, a także na czołgach średnich i niszczycielach czołgów poziomów VIII-X.
  • Dużą osłonę przeciwodłamkową można zamontować na czołgach ciężkich i niszczycielach czołgów ważących poniżej 75 ton z poziomów VIII-X.
  • Bardzo dużą osłonę przeciwodłamkową można zamontować na czołgach ciężkich i niszczycielach czołgów ważących powyżej 75 ton z poziomów VIII-X.
Nie można zmienić klasy wyposażenia po jego zakupie. Możecie nadal kupować i sprzedawać wyposażenie, a także demontować je z czołgu za 10 szt. złota lub z pomocą zestawu demontażowego. Wyposażenie, które przedtem można było demontować za darmo, teraz będzie wymagało złota lub zestawu demontażowego. Zasady demontowania ulepszonego wyposażenia nie zmienią się.

Ujednoliciliśmy cały system tak, że teraz istnieje tylko jeden sposób na usuwanie wyposażenia. Pragniemy uniknąć przypadków, kiedy element wyposażenia nie pasuje do wyznaczonej roli pojazdu (np. Siatka maskująca do czołgów ciężkich), ale jest zamontowany, ponieważ można go zdjąć za darmo. Chcemy, by gracze wybierali wyposażenie pod kątem premii i korzyści, które oferuje ono konkretnym czołgom. Co więcej, damy Wam wiele zestawów demontażowych, abyście usuwali stare wyposażenie za darmo dzięki specjalnej misji bitewnej (misje Piaskownicy stworzone zostały wyłącznie w celach testowania i ich zasady mogą się różnić zależnie od różnych wersji).

Powiązanie wyposażenia z typami pojazdów

Niektóre elementy wyposażenia mogą być montowane jedynie na wybranych typach pojazdów. Na przykład, Siatkę maskującą możecie zamontować jedynie na niszczycielach czołgów i działach samobieżnych. Postanowiliśmy podjąć te kroki, aby bardziej dopasować wyposażenie do roli pojazdu na polu walki.

Czołgi lekkie otrzymają moduł z ulepszonym maskowaniem, co nie znaczy, że będziecie musieli grać pasywnie i wykrywać przeciwników z określonych pozycji. Nowe wyposażenie pozwoli Wam wybrać konkretną premię do maskowania, która najlepiej pasuje do Waszego stylu gry. Na przykład, będziecie mogli wybrać premię do maskowania podczas ruchu i ostrzału.

Zatem skojarzenie pewnych elementów wyposażenia z danym typem pojazdu pomoże Wam wybierać moduły w zgodzie z rolą danego czołgu w bitwie, a także podniesie jego skuteczność bojową.

Oto lista wyposażenia i powiązanych typów pojazdów, które pojawią się w grze, jeśli przejdą testy Piaskownicy.

Wyposażenie Dostępność
Lorneta polowa Wszystkie niszczyciele czołgów II poziomu i wyżej
Powłoka antyrefleksyjna Wszystkie lekkie, średnie i ciężkie czołgi II poziomu i wyżej
Siatka maskująca Wszystkie niszczyciele czołgów i działa samobieżne II poziomu i wyżej
„Mokry” magazyn amunicji Wszystkie niszczyciele czołgów oraz lekkie, średnie i ciężkie czołgi V poziomu i wyżej
Napełnienie zbiorników CO2 Wszystkie niszczyciele czołgów oraz lekkie, średnie i ciężkie czołgi VIII poziomu i wyżej
Filtr cyklonowy Wszystkie niszczyciele czołgów oraz lekkie, średnie i ciężkie czołgi VIII poziomu i wyżej
Dodatkowe ostrogi Wszystkie czołgi II poziomu i wyżej
Warunki zamiany

Kiedy te zmiany wejdą na serwery zwykłe, Wasze wyposażenie na wszystkich czołgach zostanie przekonwertowane, aby zgrać się z nowym systemem wg następujących zasad:

  • Stare wyposażenie zostanie zastąpione nowym, z uwzględnieniem specyfikacji przeprojektowanego systemu. Na przykład, Mechanizm dosyłający do dział średniego kalibru dla czołgów i dział samobieżnych stanie się Mechanizmem dosyłającym 2. klasy, zatem możecie zamontować go na pojazdach poziomów V-VII oraz czołgach poziomów VIII-X, z którymi był uprzednio kompatybilny. Mechanizm dosyłający do dział dużego kalibru dla czołgów i dział samobieżnych stanie się Mechanizmem dosyłającym 1. klasy, kompatybilnym z czołgami poziomów VIII-X.
  • Jeśli jakiekolwiek wyposażenie było już zamontowane na pojeździe, nie będzie brany pod uwagę poziom danego czołgu. Na przykład, pojazd II poziomu z Powłoką antyrefleksyjną w cenie 500 000 kredytów po zmianie będzie posiadał Powłokę antyrefleksyjną 1. klasy, zaprojektowana dla czołgów poziomów VIII-X. Jednak wyposażenie to pozostanie na czołgu II poziomu i będziecie mogli nadal bez przeszkód wejść nim do bitwy. Jeśli zdejmiecie to wyposażenie, będziecie mogli je zamontować na jakimkolwiek pojeździe, który może używać wyposażenia tej klasy. Jednak nie będziecie mogli zamontować go na innych pojazdach, które wymagają innej klasy wyposażenia.
  • Jeśli jakiekolwiek wyposażenie było zamontowane na czołgu, na którym nie będzie już mogło być wykorzystane w nowym systemie (np. z powodu niedopasowanego typu pojazdu), zostanie ono automatycznie przeniesione do magazynu i przekonwertowane.
  • Przenoszenie wyposażenia z miejsca na miejsce w tym samym pojeździe nie kwalifikuje się jako demontaż i dlatego nie wymaga wydawania złota, czy wykorzystania zestawu demontażowego.
  • Każde ulepszone wyposażenie zastosowane na Waszych pojazdach zostanie automatycznie przeniesione do magazynu.
  • W niektórych przypadkach koszt wyposażenia wzrośnie. Z jednej strony, chcemy wziąć pod uwagę dobro graczy, którzy kupią nowe wyposażenie. Z drugiej strony, musimy uwzględnić dobro dowódców, którzy już posiadają to wyposażenie i mogą chcieć je sprzedać. Zatem nowe ceny pozostaną przystępne dla jak najszerszego grona dowódców.
  • Dla pojazdów, które będą posiadać mniej miejsc na wyposażenie w nowym systemie, na serwerze Piaskownicy, całe wyposażenie z nieistniejących miejsc zostanie przeniesione do magazynu.
  • Po wprowadzeniu tej funkcjonalności, każdy gracz otrzyma kilka darmowych zestawów demontażowych. Będziecie też mogli zdobyć więcej zestawów demontażowych, wypełniając specjalne dzienne misje w ograniczonym czasie.
Pomocna dłoń dla nowicjuszy

Aby nowi gracze mogli bardziej cieszyć się grą, zmniejszymy koszt wyposażenia względem kosztu pojazdów na niskich poziomach, co pozwoli nowicjuszom na szybkie opanowanie tej nowej funkcjonalności. Zamierzamy wprowadzić szereg zmian dla pojazdów poziomów I–IV, które nie pojawią się na serwerze Piaskownicy:

  • Poziom I nie będzie miał wyposażenia, materiałów eksploatacyjnych, ani dyrektyw, ale nie będzie też otrzymywał uszkodzeń modułów ani załogi. Na tym poziomie uszkodzeniu mogą ulec jedynie gąsienice, ale szybko zostaną naprawione.
  • Poziom II będzie miał jedno miejsce na wyposażenie i materiały eksploatacyjne, ale nie będzie posiadał dyrektyw. Podobnie jak na poziomie I, załoganci nie mogą zostać zranieni ani zabici. Ostrzał da niskie uszkodzenia i może uszkodzić moduły.
  • Poziom III zaoferuje dwa miejsca na wyposażenie i materiały eksploatacyjne, ale bez dyrektyw. Podobnie jak na poziomie II, ostrzał spowoduje małe uszkodzenia. Moduły mogą zostać uszkodzone, a załoganci zranieni.
  • Poziom IV nie będzie miał dyrektyw, ale, ogólnie, nie zmieni się zbytnio w porównaniu do swojego obecnego stanu.
  • Poziom V i wyższe pozostaną takie same, jak obecnie, pod względem modułów/ zranień załogi, uszkodzeń od ognia i dyrektyw.
Ulepszenie interfejsu

Zaktualizujemy interfejs panelu pojazdu, aby był przyjemniejszy w użyciu. Odzwierciedli on też powyższe zmiany.

W przeprojektowanym panelu nie będzie modułów czołgów. Większość graczy zmienia moduły swoich czołgów zaraz po ich zbadaniu, zatem będziecie mogli je kupić w specjalnym oknie w drzewie technologicznym. Gracze rzadko powracają do tych modułów, z wyjątkiem sytuacji, kiedy chcą zmienić działo na swoim pojeździe.

Zamiast przycisku Obsługa zostanie dodany przycisk Naprawa. Możecie naprawiać pojazdy ręcznie, lub zaznaczyć pole w specjalnym okienku auto-naprawy, aby korzystać z niej po każdej bitwie.

Uzupełnienie amunicji i sprzęt eksploatacyjny pojawią się w nowych oknach, które będą uproszczone, z większą i bardziej czytelną czcionką. Znajdziecie tam również dodatkowe, przydatne informacje (prędkość pocisku itd.). Okno wyboru wyposażenia i dyrektyw także ulegnie znacznym zmianom i stanie się bardziej obrazowe i przejrzyste.

Nagrody za uczestnictwo w testach

Biorąc pod uwagę to, jak ważny jest test w Piaskownicy, chcielibyśmy wynagrodzić wszystkich aktywnych dowódców, którzy zaangażują się i wezmą udział w testach, aby wyrazić naszą wdzięczność za ich wkład.

Podczas testu Wyposażenia 2.0 będą dostępne specjalne misje w trybie bitew losowych, które dadzą Wam dni konta premium WoT. Aby otrzymać tę nagrodę, wypełnijcie poniższe warunki misji.

Misja 1

Warunki

  • Zalogować się do gry

Ograniczenia

  • Raz na konto

Nagrody na serwerze Piaskownicy

  • 10 000 
  • 5 zestawów demontażowych 

————————————————————-

Każdy krok to zwycięstwo, część 1

Warunki

  • Rozegrać 5 bitew
  • Znaleźć się w najlepszej 10 w swojej drużynie pod względem zdobytego doświadczenia

Ograniczenia

  • Raz na konto

Nagrody na serwerze Piaskownicy

  • 5 000 
  • 2 zestawy demontażowe

————————————————————-

Każdy krok to zwycięstwo, część 2

Warunki

  • Rozegrać 15 bitew
  • Znaleźć się w najlepszej 10 w swojej drużynie pod względem zdobytego doświadczenia

Ograniczenia

  • Raz na konto

Nagrody na serwerze Piaskownicy

  • 5 000 
  • 3 zestawy demontażowe 

Nagrody na serwerze głównym po zakończeniu testu w Piaskownicy

  • 1 dzień konta premium WoT

————————————————————-

Każdy krok to zwycięstwo, część 3

Warunki

  • Rozegrać 30 bitew
  • Znaleźć się w najlepszej 10 w swojej drużynie pod względem zdobytego doświadczenia

Ograniczenia

  • Raz na konto

Nagrody na serwerze Piaskownicy

  • 5 000 

Nagrody na serwerze głównym po zakończeniu testu w Piaskownicy

  • 3 dni konta premium WoT

Wasze nagrody za wypełnienie misji zostaną przyznane na Wasze główne konta w ciągu 14 dni od ukończenia testów w Piaskownicy.

Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji o wprowadzeniu tej mechaniki! Chcielibyśmy przeanalizować Wasze opinie o zaproponowanych zmianach, zatem dzielcie się swoimi spostrzeżeniami na forum i w specjalnym kwestionariuszu, który roześlemy, używając klienta gry, po 8 czerwca.

Dołączcie do testu Wyposażenia 2.0 i podzielcie się Waszymi opiniami, Dowódcy! Razem sprawimy, że World of Tanks będzie jeszcze ciekawszy!

Bin4r

Gracz World of Tanks od 2014 roku. Gram, bo jestem pasjonatem i wiem, że większość graczy w WoT to pasjonaci. Niech nasza gra będzie bardziej taktyczna i przemyślana. Trudniejsza, ale mniej irytująca – a przez to bardziej satysfakcjonująca. Postawmy na miodność!

69 komentarzy

  1. Anonim pisze:

    Chodzi mi czy dostanę złoto na główny serwer?

  2. Anonim pisze:

    A mam pytanie czy dostanę złoto jeżeli pierwszy raz biorę udział w testach? Bo właśnie zrobiłem 2 misje i nie wiem czy po tych testach dostanę złoto

  3. Mateuszppp pisze:

    Kurde, tylko mnie denerwuje brak siaty i lornety na lekkich 🙁

  4. Mateuszppp pisze:

    Nareszcie będzie różnorodnie! Denerwuje mnie układ podstawowy (wentylacja, dosyłasz, stabilizacja). Będę mógł np. zwiększyć mobilność w moim ukochanym AEP I na koszt stabilizacji, która na bliskim dystansie jest prawie zbędną. Np. jeżeli tam dadzą sloty na działo i wytrzymałość. Do działa włożę wentylację, a do wytrzymałości dosyłać (wiem, że bez bonusu, ale też chce szybciej ładować), a do ostatniego +5km/h. Gratulacje WG !!!

  5. Ponury pisze:

    Wchodzę na rykoszet żeby poczytać komentarze. Lepsze od kabaretów.
    Mam wrażenie że 90% osób wypowiadających się nie przeczytało tego artykułu ze zrozumieniem. Zobaczyli ilość dostępnego sprzętu i mózg im się wyłączył.
    Dla słabszych, ta ilość podanego sprzętu nie jest dostępna dla jednego czołgu. Wszystko jest zależne od klasy i tieru czołgu. Ilość wyboru będzie ograniczona. Martwi mnie, zastanawiam się nad inną rzeczą. Dobór slotów dedykowanych na czołgach przez WG. Czym oni będą się kierowali.
    Przykład lodówka. W tej chwili mam zamontowane na niej: dosyłacz, skupiacz i wentylacja. Jakie będą dedykowane sloty dla niej żebym mógł założyć moduły bez straty procentów. Siatka, lornetka i ten trzeci który mogę sam wybrać? Dopiero to namiesza w rozgrywce.
    Mam wrażenie że takie larum w okół tej zmiany wynika z tego że gracze przyzwyczaili się do pewnych, swoich stylów gry, a teraz będą musieli znowu trochę ruszyć głową i po kombinować, znaleźć swoje najlepsze ustawienia. Ale czy to nie jest właśnie dobre?
    No chyba że ktoś woli całą bitwę po raz tysięczny stać na końcu mapy i tylko czekać aż inni z drużyny mu coś wyświecą. Mnie takie coś nie bawi.
    Reasumując, dla mnie zmiana na plus pod warunkiem że będę mógł poprawić zalety lub zniwelować wady danego pojazdu, a nie zakładać coś tylko po to żeby było.

  6. Crimore pisze:

    Kłamią bo chcą kase i tyle mają wymówke

  7. zibi pisze:

    Co za shit? I oni powiedzą ze dbają o nowego gracza a wprowadzają milion ulepszeń ? Kto się w tym połapie ? Szkoda że nie dają skila do koszenia trawy który podnosi zasięg widzenia

  8. Noob pisze:

    Gra jest za trudna do zrozumienia dla nowych graczy….to teraz tak zagmatwali że tylko oni wiedzą o co chodzi. Typowe dla korpo trzeba siedzieć i cały czas gmerać zmieniać byle by coś się działo, jak dla mnie złe zmiany.

  9. ciekawy pisze:

    „Wyposażenie, które przedtem można było demontować za darmo, teraz będzie wymagało złota lub zestawu demontażowego”.
    Czyli koniec modów na zmianę wyposażenia ?

    Fajnie ,że będzie nowe wyposażenie ale cała reszta to niepotrzebne komplikowanie. Czy to jest uproszczenie :

    „Według naszego konceptu, liczba dostępnych miejsc i kategorii zależeć będzie od poziomu pojazdu. Na przykład, pojazdy poziomów VIII–X będą mieć dwie kategorie (jedna dla pierwszego miejsca, druga dla drugiego), a czołgi poziomów VI–VII posiadać będą jedną kategorię dla pierwszego miejsca. Wszystkie pojazdy V poziomu i poniżej będą miały miejsca bez przypisanych kategorii.

    Jeśli kategoria wyposażenia zgadza się z kategorią miejsca, w którym je zamontowano, wyposażenie to da pojazdowi zwiększona premię. Jeśli kategorie nie zgadzają się, lub miejsce nie posiada kategorii, wyposażenie nie otrzyma premii. Jednak jakiekolwiek wyposażenie zgodne z danym czołgiem może być zamontowane w dowolnym miejscu, niezależnie od kategorii. „

  10. Anonim pisze:

    Nie wiem na co wg liczy ale te zmiany dotkną głównie CW natarcia i turnieje bo na randomy i tak się będzie brało najbardziej uniwersalny zestaw modułów pod daną maszynkę, w końcu nie wiesz na jaką mapę rzuci i z kim będziesz walczyć. Te „bardziej zróżnicowane konfiguracje” na randomach będą pewnie najczęściej wybierane pod robienie misji.

    • Proszący o zbyt wiele? pisze:

      Więc nie dość, że moduły będą dostosowywane pod daną maszynę to jeszcze dodatkowo pod zmieniające się misję. Słusznie zauważyłeś, że różnorodność będzie jeszcze większa. Na to właśnie liczy WG, jak wynika z przekazów. Na co w takim razie liczysz ty, że znowu coś nie pasi? 😀

      Obecnie „najbardziej uniwersalny zestaw modułów” liczy 3, może 4 moduły. Zestaw jest taki sam dla niemal wszystkich HT, MT, bardzo wielu LT i TD. Teraz najbardziej uniwersalny zestaw modułów” będzie zupełnie inny na każdej klasy pojazdu i zamiast 3, w praktyce może wynieść 7 czy 8. Generalnie zmiana idzie bardzo graczom na rękę, dając bardzo duże pole do popisu. Ale jest to jednak zmiana, a te jakie by nie były, zawsze spotykają się z oporem 😉

      • iBlackLagoon pisze:

        Teraz będzie dopiero wybór modułów pod własny styl gry. Dla większości w szczególności klanów, to będzie trudne do ogarnięcia.
        Multi, Ded i Hwallack już płaczą, że to zła zmiana.

  11. Jan pisze:

    Świetne zmiany!!! tylko szkoda że nadal pozostanie 3 sloty, mogliby zwiększyć liczbę do 4

  12. hamci pisze:

    Tylko boty ppmidorki etc uważają że to dobra zmiana bo nie mają na żadnym czołgu prawidłowych wyposazen. Ale dobra WG mówi że robi to pod kątem upeaszxzania gry dla nowicjuszy jak dla mnie to przez 10 lat był dobry zestaw na każdy czołg a teraz to zamiast upraszczac to bardziej ten wybór komplikuja. Oni wogole w tą grę nie grają na video mówią o zestawie na mausa typu naprawka i osłona przeciwodlamkowa. Cokolwiek oni mówią wyklucza ich założenie żeby uproscic. Nic nie dało zwiększenie hp na niskich tierach to dołożyli buffy dla e100 i gowna robią to zwykły żart z graczy nie tylko z 10 l stażem ale i z nowych graczy.

    • Proszący o zbyt wiele? pisze:

      Nigdzie poza kontekstem niskich tierów nie było mowy o upraszczaniu czegokolwiek – i tam się to udało. Głównym założeniem było jednak odświeżenie i uatrakcyjnienie wyposażenia, wiele razy padały te właśnie słowa i widać, że podjęto wyraźne kroki w tym kierunku.

      Na każdej maszynie montowałeś od 10 lat ten sam zestaw 3/4 sprzętów i chciałbyś to jeszcze uprościć? 😀

      • hamci pisze:

        To ty nie wiesz że jak wg mówi jedno i wmawia nam że to ma być na naszą korzyść to zawsze wychodzi na odwrót? Jeśli tego jeszcze nie wiesz to grasz może od roku max. Wg mówi korzyść a dziwnym trafem wychodzi na niekorzyść po czasie ale wtedy już odwrotu nie ma!

        • Proszący o zbyt wiele? pisze:

          Mało merytoryki, dużo frustracji 😉

          Jeżeli „zawsze” i „każda” decyzja WG jest zła, szkodliwa i psuje ci krew… Może najwyższy czas przestać wspierać ich produkty? 😉 Może 10 lat już wystarczy? 😉

      • ciekawy pisze:

        Z iartykułu powyżej a to chyba informacja z WG:
        „Jakie są nasze cele?
        Wszystkie omówione powyżej aspekty są ze sobą ściśle powiązane, zatem chcemy zaoferować Wam do przetestowania w Piaskownicy kompleksowy i szczegółowy koncept przeprojektowanego wyposażenia. Nasze priorytety to:

        Uprościć wybór i wykorzystanie wyposażenia.”

    • iBlackLagoon pisze:

      To dobra zmiana, tylko „pro” tego nie dostrzegają. Mamy graczy w np. Progetto jeden idzie w siłę ognia, drugi w mobilność, a trzeci w kamuflaż czyli mamy trzy rożne czołgi, a nie jak teraz JEDEN

  13. WG SUCKS pisze:

    Zdecydowanie NIE!!! Absolutnie!!!! Niech przestaną psuć niewielką resztę, która jeszcze została.

  14. IRSanchez pisze:

    Zmiany dla niskich tierów – duży plus, brawo WG.

    Co do ekwipunku to mam mieszane uczucia, niektóre kombinacje mogą jeszcze bardziej spirniczyć grę np. boost do vmax na EBR 105 + lepsze wykrywanie przez krzaki + lepsze kamo = Turbo rak mózgu 🙁

    Wiem że to testy, ale tu IMHO od razu widać, że niektóre rodzaje wyposażenia wpłyną negatywnie na rozgrywkę.

  15. tankista4 pisze:

    Jakoś nie widzę tego, jako rewolucyjną zmianę. Awantura to dopiero będzie jak ludziom załogi pokradną.

  16. Otaku_pl1 pisze:

    Czyli mój EBEBEBE będzie jechał tak szybko jak na beta testach to teraz sobie trafiajcie xD

  17. bartek pisze:

    noi db chyba skończe w tą gre grać

  18. Proszący o zbyt wiele? pisze:

    Zmiana szykuje się bardzo dobra, duże urozmaicenie i wiele opcji do wyboru, nad którymi długo można by się rozwodzić.

    Np. Jeśli wolny, mocny, często unieruchamiany pojazd jak choćby żółwik typu t95 wybierze ulepszone zawieszenie i ochronę modułów, żaden med czy lajt pojedynczym strzałem go na gąsce nie zatrzyma, a i niejeden ht będzie miał kłopot. A jeśli już tak się stanie, naprawimy się szybciej i z full hp na gąsce 😉

    Najbardziej zaskakują jednak opcje zwiadu. Wydłużenie podświetlenia, skrócenie go czy lepsze spotowanie wrogów w krzaku czy ruchu. Oj jest w czym przebierać…

  19. Hasagi pisze:

    Co prawda nie gram obecnie w WOT [przy AW mniejszy …urw^^], ale proponowane zmiany zdecydowanie popieram – w końcu skończy się kampienie w krzaczorach, bo będą moduły, które jeszcze bardziej będą niwelowały camo – podobne rzeczy są w AW, ale tam niektóre pojazdy mają to po prostu w drzewku.
    p.s. Szkoda, że WG nie doda dla art tutaj pocisków dymnych[do ukrywania sojuszniczych jednostek] oraz fosforowych [które kasują permanentnie camo w polu działania – oba typy pocisków są w AW], np. po max 3 pociski danego typu —– WN8 i WR unikatów zapewne dostałoby „jobla”, nie mówiąc już o niewypowiedzianym hejcie z ich strony xD

    • Anonim pisze:

      Tego brakuje by kwadraty jeszcze mnie spotowały albo ukrywały przeciwników. To wtedy na 100% bym zrobił unistall, bo arta by dyktowała warunki gry w każdej bitwie

    • Duhc pisze:

      Tak szczerze, to w AW całkiem dobrze radzili sobie z artylerią od samego początku; kiedyś arta była wykryta po strzale, teraz są nowe pociski (które defacto są w porządku). Tylko, że mapy w AW nie są tak korytarzowe jak w WoT; nie jest to drugi Overwatch. Aby zagrać dobrze artą musiałeś w zasadzie ciągle być w ruchu, ustawiać się tak aby mieć przestrzał. W WoT se stoisz na 2 kratkach i klikasz. A o counter-arty na randomach zapomnij

    • iBlackLagoon pisze:

      AW jest spokojny do gry bo ma PvE, taki tryb bardzo jest potrzebny w WoT

  20. Anonim pisze:

    Dla mnie bomba. Wreszcie jakaś konkretna zmiana. To powinni nazwać RUBIKON.

  21. Rafał The Baboon pisze:

    POPIERAM! Nareszcie porobimy sobie różne buildy, a nie wszyscy od lat jeździmy na tym samym zestawie: wenta, dosyłacz, optyka. Te zmiany zdecydowanie na plus. A że ograniczają na niższych tierach? Słyszę płacz smurfów, ale nowi gracze spokojnie sobie pograją.

  22. Anonim pisze:

    Zupełnie idiotyczne zmiany! Brak slotów na niższych tirach uśmierci nimi grę! Ma to być prostsze? Nowicjusz dostanie strzała z HE i padnie mu gąska i celowniczy jednocześnie i co? Nie będzie miał apteczki albo naprawki! 10 s i idzie do garażu! Brawo WG! Nie wiem kto wpadł na ten pomysł ale chyba nie gra w ogule w tą grę!!!!

    • Olo pisze:

      Odróżniasz wyposażenie od materiałów eksploatacyjnych?

    • staszek pisze:

      Przeczytaj dokładnie wszystko, koziołku matołku

    • Człowiek z lasu pisze:

      Bo kolega nie określił że chodzi mu o I tier pisząc to

    • IRSanchez pisze:

      Człowieku daj grać nowicjuszom, a nie pedałujesz ich na swoim wymaksowanym lolku.

      Te zmiany (słusznie!) wygonią część graczy, którzy patologicznie gnębią najniższe tiery bazując jedynie na przewadze w ekwipunku.
      Nadal będziesz miał swoją ŁOPE załogę (perki), także nie wszystko stracone. Po prostu zagrasz z mniejszą przewagą niż dotychczas, świat się nie skończy.

      • ciekawy pisze:

        to mam nadzieję ,że teraz III tier ( 2 sloty) nie spotka się z IV tierem (3 sloty). Niby lepiej a jakby dla III tieru gorzej. Ta zmiana chyba wygoni wszystkich z tierów I-III.

  23. anno_Domini pisze:

    To jest jakiś żart z tym że na tierach 1-3 nie będzie albo będą ograniczone sloty na MATERIAŁY EKSPLOATACYJNE? czyli co jak ktoś złapie mnie na gąsce to koniec? albo jak się zapale? czy ludzie w wg grają w tą grę?

    • Proszący o zbyt wiele? pisze:

      Czy ludzie komentujący artykuł czytają artykuł? 😉

      Masz odpowiedź jak na talerzu, kilka zdań dalej.

    • IRSanchez pisze:

      Na tierze 2 już będziesz miał jeden slot na materiał + 1 slot na ekwipunek, także na gąsce Cię nikt nie złapie. Na 3 tierze już po dwa sloty, także nawet na zestaw naprawczy+apteczkę się załapiesz 😉

      Jeżeli siedzisz na 1 tierze to sorry – czego tam szukasz?

      Zmiany dla niskich tierów są bardzo sensowne, potrzebne i gratulacje dla WG.

  24. LeonCommander pisze:

    Nic z tego nie rozumiem… Jak wejdzie to kończę tę grę, bo nie będę się od nowa uczył…

  25. Gal Anon pisze:

    Dopiero po 10 latach ćpania wzięli się do roboty :V Mój TOG II* już się cieszy na myśl o +5 km/h

    • Anonim pisze:

      5% to nie 5km/h 🙂

      • Proszący o zbyt wiele? pisze:

        Właśnie tutaj coś nie gra,wkradł się błąd. Wyżej jest +5 km, nieco niżej że 5 %. A to ogromna różnica, na te 5% nikt się nie pokusi.

        • Anonim pisze:

          Tak sądzisz?5% to nie mało jak śmigasz 80-90km/h eberem… Tego modułu nie powinno sie montować na kołowcach…

          • Proszący o zbyt wiele? pisze:

            Dokładnie tak sądzę. 5% to kpina. Z 5% nie skorzysta nikt poza kolowcami, absolutnie nikt inny nie poświęci na to slota, nawet inne lajty. Coś jak obecnie funkcjonujące podkręcenie silnika… Słyszałeś by ktoś z tego korzystał? Wiedziałeś w ogóle że to jest? 😉 Natomiast 5km zrobiłoby robotę. Wyobraź sobie to na niemieckich superciężkich czy t95. Moduł miałby wzięcie.

            A 5% czy 5km dla kolowca X to nie taka duża różnica.

            Na koniec Nawiązując do klasyka: poza tym uważam że kołowce powinny zostać wycofane.

        • IRSanchez pisze:

          Poza zYebanymi kołowcami 🙁

          No chyba, ze WG nie pozwoli im zwiększać prędkości maksymalnej, podobnie jak nie mogą założyć lornetki…

          • colraginis pisze:

            I to cudowne uczucie jak trafisz Ebr-a!. I usłyszysz komunikat, ze weszło w kółeczko za 0☺. Generalnie irsanchez bardzo sensone wszytki uwagi. Fakt rzadko tutaj spotykany. pzdr

  26. Kacper_PL pisze:

    Wszystko fajnie, ale CENY NIŻSZE dla wyposażenia I klasy!!!!! 600 000 kredytów to jest za dużo!!! Na niektórych VIII ze zniżką to taniej będzie kupić sam czołg, niż poświęcić 1 800 000 kredytów na wyposażenie… Powinno być 400 000 kredytów, albo demontaż powinien być darmowy…

    I ciekawe z czego im się wzięło 600 000, przecież tylko chyba Bardzo Duża Osłona Przeciwodłamkowa kosztuje 750 tys. kredytów…

    • Ares pisze:

      Za stabilizator pionowy płacisz 600 tyś, tyle samo za Wentylację, za dosyłacz 500, i taka patologia była na tierze 5 np, gdy HT musiał kupić dosyłacz za 500 tyś.

      • IRSanchez pisze:

        xKacperek _12_PL_xD takich ekwipunków nie montuje 😉 pewnie lata na pro zestawie siatka + lornetka + skrzynka i dopiero teraz się obudził.

  27. robertunio pisze:

    To nie bedzie mozna zamontowac siaty na lightach pod pasywnego spota? To jest jakis zart.
    Taki ELC EVEN 90 tylko do tego sie nadaje.

  28. Jdnxn pisze:

    Pay to win 2.0… nie Pay to win 73636289393938373663637384949409494847366252627374884949494940.9488474737737383839

  29. Anonim pisze:

    Oddałbym to wszystko w zamian za pociski kierowane, które można użyć tylko przeciwko tym klaunom na kołach

  30. Bielak01 pisze:

    Super! Nareszcie jakieś odświeżenie!

  31. Demonek66 pisze:

    Zapowiada się ciekawie. Wreszcie mój EBR 105 przekroczy 100 km/h 😀

  32. koniecPlaczu pisze:

    ja jestem za, w końcu unormują ilość dosyłaczy 😛

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.