Ciemna_Rzeź czyli subiektywny przegląd Dark_Havoca – Azuma

Azuma, a właściwie okręt projektu B-65 to typ krążownika klasy super A . Założenia tego projektu powstały już w 1936 roku i zakładały okręt uzbrojony w 12 calowe działa (305 mm) mający na celu nocny atak na zgrupowanie wroga w celu wyeliminowania go w jednej, decydującej bitwie.
W grze WoWs Azuma jest krążownikiem IX poziomu uzbrojonym w działa 310 mm, a właściwie super-krążownikiem (krążownikiem wielkim) – obok takich okrętów jak Kronsztad i Alaska – dostępnym za 1 milion wolnego doświadczenia. Na początek podsumowanie – jeśli lubisz grę Zao (japońskim krążownikiem X poziomu), nie przeszkadza Ci brak pancerza, a ponadto cenisz pociski OB zadające dużo uszkodzeń oraz często podpalające – polecam serdecznie.

A jak ktoś chciałby więcej szczegółów to zapraszam poniżej:

1. Przeżywalność.

Azuma ma najmniejszą pule HP ze wszystkich super-krążowników – tylko 58 350 punktów, Alaska tymczasem posiada 60 800 a Kronsztad aż 71 050. Jest za to najszybsza z całej trójki – maksymalna prędkość to 34 węzły (Kronsztad 33,5, Alaska 33) jednak ma największy promień skrętu i najdłuższy czas przestawiania steru (13,9 sekund). Ponadto charakteryzuje się najlepszym bazowym kamuflażem – 15,12 km (A – 15,5 km a K – 16,2 km).
Okręt (jak pozostałe tego typu krążowniki) jest podatny na pożary, które trwają na nim tak samo długo jak na pancernikach – 60 sekund (typowa wartość dla krążowników to 30 sekund).
Dodatkowym atutem jest posiadanie przez ten okręt sondy hydroakustycznej, która umożliwia temu okrętowi odpowiednią reakcję na nadpływające torpedy. Pod względem obrony przeciwtorpedowej Azuma plasuje się w środku stawki z 22% redukcją uszkodzeń (K ma 34% a A 13%).

2. Działa

Okręt ten ma największy kaliber dział z krążowników – 310 mm. Balistyka pocisków jest podobna do innych japońskich dział – pociski lecą dość szybko płaską trajektorią co ułatwia celowanie. Ponadto pociski OB mają bazową szansę na podpalenie równą 27% co w połączeniu z ich wysoką penetracją pozwala na zadawanie po 5 i więcej tysięcy obrażeń z jednej salwy – nawet w ciężko opancerzone pancerniki. Pociski OB zadają po 5100 uszkodzeń – prawie 20% więcej niż analogiczne pociski Alaski i Kronsztada. Pociski PP także potrafią uczynić duże spustoszenie w krążownikach wroga. Choć te z kolei mają najmniejsze uszkodzenia maksymalne – 8650 (K-9000, A – 8900)
Zasięg dział wynosi 19 km, a dodatkowo możemy użyć samolotu zwiadowczego aby go przedłużyć do prawie 23 km. Przy czym maksymalny rozrzut wynosi 183 m – najmniej z super-krążowników.
Do wad na pewno należy wolny obrót dział – bazowo 36 sekund dla obrotu o 180 stopni.

3. Obrona AA.
Jest całkiem skuteczna, na bliski dystans. Niestety Azuma nie posiada uzbrojenia średniego zasięgu – wyłącznie przeciętne działa dalekiego zasięgu i całkiem dobre krótkiego – niestety te ostatnie działają w odległości niecałych 2 km – co powoduje, że niszczymy wrogie samoloty, ale głównie po fakcie dokonania przez nich nalotu. Na szczęście możemy się posiłkować Obroną przeciwlotniczą (wymiennie z sondą hydroakustyczną).

4. Kamuflaż.

11,9 km jest bardzo dobrym wynikiem jak na okręt o tej wielkości. Oczywiście niszczyciele mają nas na widelcu, ale pozostałe krążowniki już tak łatwo nie mają. Jeśli tylko w pobliżu nie ma niszczycieli – jesteśmy w stanie zniknąć praktycznie każdemu innemu okrętowi – co w połączeniu z dużym zasięgiem daje nam okręt do gry na dystans.

5. Wyposażenie.

  • Standardowo: Grupa Naprawcza
  • Grupa Naprawczo – Ratunkowa

Z wyjątkowego wyposażenia mamy:

  • Obrona przeciwlotnicza/sonda hydroakustyczna – w zależności od tego czego się bardziej obawiamy – samolotów lub torped wybieramy sobie jeden z dwóch powyższych.
  • Samolot zwiadowczy – 100 sekund dodatkowego zasięgu potrafi robić różnicę – zwłaszcza gdy przeciwnik mocno stara się zniknąć z zasięgu dział

6. Zastosowanie bojowe.

Okręt wspaniale sprawdza się jako snajper podpalający wrogie jednostki. Dzięki niezłemu kamuflażowi może zawsze przerwać ogień, zniknąć i po chwili znów palić pancerniki i krążowniki. Średnio nadaje się do walk na bliski dystans, ale dzięki sondzie hydroakustycznej może nawet próbować odgryzać się niszczycielom. Niestety to duży i niezbyt zwrotny kloc, więc walka w zwarciu nie wchodzi w rachubę. Brak torped podkreśla jego rolę jako okrętu trzeciej linii.

7. Perki i ulepszenia.

Mój dowódca:

  • Perki do wzięcia:
  • Ekspert w ładowaniu – dzięki czemu możemy szybko zmienić amunicję
  • Strzelec wyborowy – jeśli chcemy nadążać za celami
  • Nadzorca– przydaje się ten jeden ładunek sprzętu więcej
  • Przypływ adrenaliny – w walce da nam przewagę przy niskim poziomie PW
  • Podstawy żywotności – dość przydatne bo palimy się jak pancernik
  • Kamuflaż – bo łatwiej się ukryć i zmienić pozycję
  • Przeciwdziałanie pożarom – j/w jak dobrze się ustawimy tylko pożary nas nękają.

Moje ulepszenia:

  • 1. Modyfikacja głównego uzbrojenia – zapobiega utracie wież
  • 2. Modyfikacja systemu kontroli uszkodzeń – bo nas palą
  • 3. Modyfikacja systemów celowniczych – bo trzeba trafiać
  • 4. Modyfikacja systemu kontroli uszkodzeń II – krócej się palimy
  • 5. Modyfikacja systemu kamuflażu – łatwiej zajmiemy pozycję bez wykrycia
  • 6. Modyfikacja baterii głównej – szybciej strzelamy

8. Podsumowanie

Okręt ten skierowany jest do wielbicieli japońskich krążowników – zarabia tak jak pozostałe krążowniki IX tieru, bardzo ładnie zadaje uszkodzenia pociskami OB.  Czasem boli brak, typowych dla japońskich okrętów, torped – jednak grając z drugiej lub nawet trzeciej linii po prostu nas nie kusi. Niestety nie widzę w tym okręcie więcej zalet – wybór między Kronsztadem, Alaską i Azumą pozostawiam Wam – jednak według mnie Azuma jest tu najbardziej bezpłciowa. Niby pali, niby ma fajny zasięg dział, ale mam wrażenie braku wpływu na wynik bitwy.  Kolejne okręty IX tieru są wariacjami swoich odpowiedników z danej nacji. I w tym porównaniu Azuma wypada też gorzej bo jako jedyny krążownik japoński nie ma wyrzutni torpedowych.
Dla graczy z dużą ilością wolnego doświadczenia wybór jest oczywisty – brać. Dla tych którzy się zastanawiają, który okręt IX wybrać – pomyślcie jakim drzewkowym okrętem lubicie grać – wtedy wybieracie jego odpowiednik premium.

barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

7 komentarzy

  1. H4m4k pisze:

    Odnosnie modyfikacji Azumy Dark_havoc ja bym proponował w slocie czwartym modyfikacje steru. Walka na dystans jest jak zao bez tego bedziesz zbierać buły. Poniewaz to okret na dystans to i tak na pożar ma male szanse bo trzymasz soe w drugiej, trzeciej linii.

  2. J_jW pisze:

    Cóż, okrętowi w grze nie można odmówić pewnego autentyzmu, bo w rzeczywistości taki byłby, gdyby powstał: duży oceaniczny ścigacz grup lotniskowców w złej pogodzie, czy przechwytywacz krążowników. do czego nota bene nadawał się także świetnie typ Takao z ponad 35 w. prędkości. Gorzej już ze świadczeniem obrony plot dla własnych lotniskowców, czego nie można odmówić Alasce. Konfrontacja Azumy z cięższymi okrętami skończyłaby się jej ucieczką, bądź podzieliłaby los np. HMS Hood, to w końcu zbliżona koncepcja.

  3. Anonim pisze:

    I cóż, przynajmniej autentyczny, bo raczej taki byłby w rzeczywistości, gdyby powstał: oceaniczny ścigacz grup lotniskowców w złej pogodzie, czy krążowników… Choć do tej funkcji nadawały się także krążowniki Takao z ponad 35 w. prędkości. Z charakterem okrętu osłony grup lotniskowców, trochę gorzej, bo funkcje plot bez specjalnego wyrazu. W konfrontacji z cięższymi siłami podzieliłby pewnie los Hooda, to w końcu podobna koncepcja.

  4. luki pisze:

    dobrze że najpierw rzucili Alaskę potem Azume, wiele osób pewnie dokonało by pochopnego wyboru i teraz by żałowali. W tym pewnie ja. Też uważam że „Azuma jest tu najbardziej bezpłciowa” i ma się „wrażenie braku wpływu na wynik bitwy” stąd pewnie nędzna popularność. Okręt nie jest warty takiej ilości expa, powinien być potraktowany jak Jean Bart i być do nabycia za węgiel. Z tego co słyszałem to nie jest jeszcze ich ostatnie słowo i ma wyjść jeszcze coś podobnego na X z torpedami.

    • Revanche25 pisze:

      Japońska X na być za stal.

      • regi pisze:

        „cheba” nie, na blogu jest wyraźnie napisane : „Yoshino (IJN cruiser, tier X, modernized Azuma, in development) will be available for Coal”, i to jest logiczne (w sumie dziwne jak na WG), bo Salem, tier X też był za węgiel. Za stal dostaniemy : „Neustrashimy (Soviet tier IX destroyer, in testing) will be available for Steel”

Pozostaw odpowiedź J_jW Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.