Wyci膮gni臋te z archiw贸w: 馃嚨馃嚤 dog艂臋bna analiza

Prosto z portalu WoT 馃槈


Od pierwszych krok贸w World of Tanks w kierunku wczesnej wersji alfa jeszcze w 2009 roku, do zestawu do艂膮czy艂o 11 kraj贸w, z kt贸rych ka偶dy wnosi艂 przynajmniej par臋 czo艂g贸w, kt贸re ws艂awi艂y si臋 w prawdziwej walce. Zatem z Polsk膮 jako nast臋pnym krajem maj膮cym w艂膮czy膰 si臋 do walki ze swoim pe艂nym drzewem technologicznym, rozpocz臋li艣my badania nad jej pojazdami narodowymi. Ale okaza艂o si臋, 偶e nie jest to takie 艂atwe. Nie potrafili艣my znale藕膰 prawdziwej gwiazdy przedstawienia 鈥 Niemcy maj膮 czo艂g Tiger, Brytyjczycy chlubi膮 si臋 czo艂giem Conqueror, Stany Zjednoczone s艂yn膮 z czo艂gu Pershing, a Polska nie mia艂a 偶adnych kultowych czo艂g贸w.

Ta szczeg贸lna przeszkoda wymaga艂a zmiany kursu. Zatem, zamiast tworzy膰 kopie pojazd贸w radzieckich, co nie wprowadzi艂oby do rozgrywki 偶adnej r贸偶norodno艣ci, zag艂臋bili艣my si臋 w archiwach, maj膮c jeden cel 鈥 znale藕膰 jak najbardziej ekscytuj膮ce eksperymenty in偶ynierskie i o偶ywi膰 je. Chcieli艣my zdefiniowa膰 i ukszta艂towa膰 autentyczn膮 grup臋 maszyn, kt贸ra zdefiniowa艂aby sedno polskich projekt贸w pancernych, z jej w艂asnymi cechami, oraz mocnymi i s艂abymi stronami.

Mo偶ecie zauwa偶y膰, 偶e liczby, kt贸re podajemy poni偶ej, nie maj膮 swoich ostatecznych warto艣ci. Na przyk艂ad uszkodzenia od jednego strza艂u danego dzia艂a mog膮 mie膰 zakres 300鈥320 punkt贸w. Jest to spowodowane tym, 偶e dopiero rozpoczynamy pierwsze etap test贸w, w kt贸rym wszystkie specyfikacje b臋d膮 rozpatrywane wielokrotnie. Podajemy te wst臋pne warto艣ci, aby艣cie mogli wyrobi膰 sobie og贸ln膮 opini臋 na temat tego, czym polskie czo艂gi b臋d膮 si臋 r贸偶ni膰 od innych maszyn w bitwie.

Niskie poziomy

Wczesne polskie maszyny zapo偶ycza艂y wiele z pojazd贸w konstruowanych przez przoduj膮ce pot臋gi pancerne lat trzydziestych i czterdziestych, wi臋c na pierwszy rzut oka ich cechy s膮 podobne do cech innych kraj贸w 鈥 s膮 to szybkie i dynamiczne pojazdy z cienkim pancerzem. Jednak偶e tak, jak ka偶dy kraj ma swoje wyr贸偶niaj膮ce cechy na niskich poziomach, tak r贸wnie偶 polskie pojazdy mog膮 si臋 cieszy膰 troch臋 wy偶szymi uszkodzeniami od jednego strza艂u ni偶 konkurencja.

Rozpoczynamy od 4TP, maszyny opartej na s艂ynnym czo艂gu Vickers Carden Loyd. Wa偶膮c troch臋 powy偶ej 4 ton i b臋d膮c wyposa偶onym w 95-konny silnik, ten ma艂y 鈥瀟raktor鈥 jest prawdziwym sprinterem, zdolnym rozwin膮膰 pr臋dko艣膰 55 km/godz.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Brytyjskie wp艂ywy wida膰 r贸wnie偶 w czo艂gu lekkim II poziomu 7TP, kt贸ry jest krokiem naprz贸d wzgl臋dem czo艂gu Vickers Mk. E. W przeciwie艅stwie do swojego 鈥瀖a艂ego brata鈥, 7TP wszed艂 na linie produkcyjne z prawie 150 pojazdami, kt贸re opu艣ci艂y fabryk臋.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Poziomy III i IV s膮 zaj臋te przez dwa podobne modele. Prototyp czo艂gu kr膮偶owniczego 10TP wyr贸偶nia si臋 tym, 偶e posiada s艂ynne zawieszenie Christie, ale podobnie do jego brata 14TP, jego rozw贸j przerwano tu偶 po wybuchu II Wojny 艢wiatowej.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

艢rednie poziomy

Stanowi膮c przej艣cie w kierunku maj膮cych walczy膰 w ci臋偶kich warunkach pojazd贸w wysokich poziom贸w, pojazdy na 艣rednich poziomach s膮 szczeg贸lnie r贸偶norodne pod wzgl臋dem rozgrywki i wprowadzaj膮 ca艂y zbi贸r r贸l i zachowania w bitwie. Rozpoczniecie od hybrydy czo艂gu lekkiego i 艣redniego, przejdziecie przez czo艂g 艣redni, kt贸ry naprawd臋 chce by膰 鈥瀌u偶ym ch艂opcem鈥, a na koniec dotrzecie do czystego czo艂gu ci臋偶kiego.

Poziom V jest zaj臋ty przez KSUST I, czo艂g koncepcyjny opracowany w 1937 roku. Jeden z najbardziej po偶膮danych modeli, 鈥20/25TP鈥 by艂 d艂ugo oczekiwany przez polsk膮 spo艂eczno艣膰, wi臋c jest nam mi艂o go przedstawi膰 jako cz臋艣膰 wchodz膮cej linii. Pod wzgl臋dem specyfikacji, ten model kontynuuje trend zacz臋ty na ni偶szych poziomach, maj膮c dzia艂o zadaj膮ce 140 PW uszkodze艅 od jednego strza艂u. Jest to imponuj膮ca liczba, je艣li por贸wna si臋 j膮 ze 艣redni膮 115 PW uszkodze艅 zadawanych przez czo艂gi V poziomu.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Przechodz膮c do poziom贸w VI i VII poznajemy dwa wcielenia koncepcji opracowanych przez Edwarda Habicha. Ten utalentowany polski in偶ynier po艂膮czy艂 najbardziej udane pomys艂y 贸wczesnych projekt贸w niemieckich i radzieckich. Wp艂ywy 鈥瀢schodnie鈥 zaowocowa艂y pochy艂ymi p艂ytami pancerza a podej艣cie 鈥瀦achodnie鈥 wnios艂o kompaktowe wie偶e i du偶膮 si艂臋 ognia. To ostatnie b臋dzie stanowi艂o sygnatur臋 obu modeli. Mo偶ecie oczekiwa膰, 偶e uszkodzenia od jednego strza艂u dla pojazdu VI poziomu b臋d膮 wynosi膰 ogromne 220 do 240 punkt贸w.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Jako 偶e Habich opracowa艂 tylko jeden koncept, nie mieli艣my gotowego rozwi膮zania co do pojazdu VII poziomu. Poszli艣my wi臋c o jeden krok dalej i zamodelowali艣my mo偶liwe wdro偶enie pomys艂贸w tego in偶yniera. Historycznie, polskie pojazdy mia艂y tendencj臋 do nabierania masy i rozmiaru, sk艂aniaj膮c si臋 ku czo艂gom ci臋偶kim. Z tego powodu na VII poziomie witamy ci臋偶sz膮 i mocniejsz膮 wersj臋 poprzedniego czo艂gu, obrazuj膮c膮 nasz膮 wizj臋 tego, jaka mog艂a by膰 kolejna wersja czo艂gu Habicha. Ze swoim statusem czo艂gu ci臋偶kiego, ta maszyna b臋dzie wyposa偶ona w dzia艂o 105mm zadaj膮ce pomi臋dzy 300 i 320 PW uszkodze艅 od jednego strza艂u, ale jej s艂abszy pancerz b臋dzie oznacza膰, 偶e b臋dziecie musieli ostro偶nie gra膰 ni膮 w bitwie.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Najwy偶sze poziomy

Jak wspomnieli艣my w poprzednim artykule, powojenna flota polskich czo艂g贸w zawiera艂a wy艂膮cznie czo艂gi radzieckie lub ich modyfikacje. Ale nie mieli艣my zamiaru odgrzewa膰 starych modeli. Naszym celem by艂o raczej stworzenie niekonwencjonalnego zestawu maszyn najwy偶szych poziom贸w. Po szybkim przejrzeniu archiw贸w odkryli艣my trzy projekty dyplomowe napisane przez in偶ynier贸w z tego okresu 鈥 prace, kt贸re mog艂yby wej艣膰 do produkcji, kszta艂tuj膮c inny wygl膮d polskich pojazd贸w.

Jako 偶e notatki, na kt贸re natrafili艣my, nie mia艂y 偶adnych gotowych nazw dla prezentowanych koncepcji pojazd贸w, wykazali艣my si臋 odrobin膮 kreatywno艣ci i nazwali艣my te czo艂gi nazwiskami ich tw贸rc贸w.

Znajduj膮cy si臋 na poziomie VIII Czo艂g Markowskiego jest wzgl臋dnie ci臋偶kim, ale r贸wnie偶 du偶ym pojazdem z pr臋dko艣ci膮 maksymaln膮 si臋gaj膮c膮 zaledwie 25 km/godz. B臋dziemy dla tego modelu testowa膰 szeroki zakres modyfikacji dzia艂a, zaczynaj膮c od tradycyjnych luf 105mm i 122mm, a ko艅cz膮c na niewidzianym nigdy przedtem dziale OB. 120mm. Je艣li chodzi o pancerz, to ten czo艂g prawdopodobnie otrzyma mocn膮 wie偶臋 zamontowan膮 na s艂abszym kad艂ubie, co docelowo zdefiniuje styl gry nim.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Poziom IX b臋dzie zajmowany przez Czo艂g Tyszkiewicza, dumnego posiadacza dzia艂a 130mm z uszkodzeniami od jednego strza艂u w zakresie 490鈥560 PW. Imponuj膮ca si艂a niszcz膮ca, doskona艂e og贸lne opancerzenie i niska pr臋dko艣膰 b臋d膮 stanowi膰 g艂贸wne cechy tego czo艂gu.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

Ukoronowaniem drzewa b臋dzie Czo艂g Lewandowskiego, ostateczne wcielenie koncepcji zaproponowanej dla najwy偶szych poziom贸w polskich pojazd贸w. Je艣li chodzi o rozmiar, a nawet o wygl膮d, to przypomina on swoje radzieckie odpowiedniki. W tej chwili w gr臋 wchodz膮 dwa dzia艂a do wyboru, a mianowicie 130mm i 152mm, przy czym to ostatnie jest faworytem. Jego si艂a ognia pozwoli Wam zabra膰 przeciwnikowi 750 PW, ale penetracja jest na poziomie 250mm. Pod wzgl臋dem rozgrywki b臋dzie znajdowa膰 si臋 gdzie艣 pomi臋dzy IS-4 i E-100. Podobnie jak te dwa czo艂gi, ten czo艂g b臋dzie mie膰 nisk膮 mobilno艣膰, zapo偶yczaj膮c odporno艣膰 i si艂臋 ognia od czo艂gu niemieckiego, a kszta艂t i rozmiar od czo艂gu radzieckiego. W rezultacie otrzymacie ci臋偶ko opancerzony pojazd o ma艂ej pr臋dko艣ci, ale zadaj膮cy du偶o uszkodze艅 i maj膮cy za zadanie niszczenie obrony przeciwnika. Ale tym, co naprawd臋 b臋dzie wyr贸偶nia膰 t臋 maszyn臋, jest k膮t pochylenia dzia艂a, kt贸ry b臋dzie si臋ga膰 nawet 鈥8 stopni, maj膮c spory wp艂yw na r贸偶norodno艣膰 rozgrywki tym czo艂giem.

Po klikni臋ciu w zdj臋cie wyskakuje okienko z fotkami w du偶ym rozmiarze.

W miar臋 przeprowadzania test贸w, zmiany oparte na Waszych opiniach mog膮 dotyczy膰 specyfikacji, cech, a nawet nazw czo艂g贸w. Jedynym, czego z pewno艣ci膮 nie zmienimy, jest g艂贸wna misja tych pojazd贸w na polu bitwy, poczynaj膮c od czo艂g贸w 艣rednich 鈥 poleganie na imponuj膮cej sile ognia po艂膮czonej ze wzgl臋dnie szybkim prze艂adowaniem przy r贸wnoczesnym staraniu zniwelowania wad w pancerzu i mobilno艣ci. Jak zwykle, oczekujcie informacji i dalszych nowin.

殴: Portal EU

Bin4r

Gracz World of Tanks od 2014 roku. Gram, bo jestem pasjonatem i wiem, 偶e wi臋kszo艣膰 graczy w WoT to pasjonaci. Niech nasza gra b臋dzie bardziej taktyczna i przemy艣lana. Trudniejsza, ale mniej irytuj膮ca 鈥 a przez to bardziej satysfakcjonuj膮ca. Postawmy na miodno艣膰!

16 komentarzy

  1. HvAdamo pisze:

    Niewiem czy kto艣 zauwa偶y艂 ale wszystkie te ss s膮 zrobione w 2017 r wi臋c nie wiem czemu oni nie zrobili teraz tych ss ju偶 z ulepszonym wygl膮dzem chyba 偶e od ko艅ca 2017 r nic nie zrobili z wygl膮dem 馃檨

  2. Piotr pisze:

    Ale przecie偶 mieli艣my wielkiego Falathiego, wychwalanego pod niebiosa, czego to on nie mo偶e i jakie ma chody. No i Falathi pokaza艂.

  3. tutu艣 pisze:

    Co to za wie偶a w tym 7TP?

  4. Jano pisze:

    No c贸偶, WG pokaza艂o, 偶e polsk膮 spo艂eczno艣膰 maj膮 w *****. 4TP na I tierze. 7TP, co to ku..a za wie偶a. Jedyny w drzewku polski czo艂g serynie produkowany i bior膮cy udzia艂 w walkach, a ani odstawiaj膮 numer z jak膮艣 upo艣ledzon膮 wie偶膮. My艣la艂em, 偶e go zostawi臋 w gara偶u, ale takiego upo艣ledzonego nie zamierzam. Spierdolili Kultowy czo艂g. Nie nie, nie spierdzielili, to rozmy艣lne dzia艂anie, 偶eby pokaza膰 jak maj膮 g艂臋boko nas, polsk膮 spo艂eczno艣膰 w *****, tak g艂臋boko, 偶e nie ma szans, aby tak kiedykolwiek dotar艂 cho膰by najmniejszy promyczek 艣wiat艂a. Nawet p贸jd臋 dalej, to jest prowokacja!!! No *****, nie mog臋 patrze膰 na ten czo艂g.
    10TP wygl膮da super. 14 TP to znowu jaki艣 偶art. G膮sienice napi臋te jak struny w ba艂a艂ajce u Serba. Ten przedni pancerz powinien by膰 pod skosem (pochy艂y), a nie 艂amany. Wie偶a te偶 dziwaczna. KM w 14TP i KSUST, winny by膰 ch艂odzone powietrzem. By艂 testowany ch艂odzony powietrzem CKM Typ C, kt贸ry mia艂 trafi膰 na uzbrojenie broni pancernej.
    Dobra ko艅cz臋 bo mnie trzepie.

  5. Rachu pisze:

    Ciekawe czy w przysz艂o艣ci rozbuduj膮 drzewko. Nie chodzi tu o jakie艣 td czy arty itd. Chodzi bardziej np. o dodadnie 220tp i s艂abszegi wariantu z 150tp kt贸ry byl pokazany w filmie polskie czo艂gi oczami gracza. Mo偶e za kilka lat?

  6. Red pisze:

    Hejka bin4r, ty jeste艣 w tdst…. czy jaki艣 inny?

  7. czo艂gista pisze:

    Brak jeszcze czo艂gu B艂aszczykowskiego (MT) i Piszczka (TD). Czo艂gu Peszki raczej nie dodadz膮 bo by za du偶o chla艂.

  8. HvAdamo pisze:

    A tego Markowskiego zmniejsz膮? bo w filmie 3 cz臋艣膰 o polskim drzewku m贸wili 偶e go zmniejsz膮 z powodu takiego 偶e wszystki cz臋艣ci w 艣rodku silnik itp w艂orzyli i zosta艂o jeszcze du偶o miejsca

  9. warrior pisze:

    „Pod wzgl臋dem rozgrywki b臋dzie znajdowa膰 si臋 gdzie艣 pomi臋dzy IS-4 i E-100.” Taa dwa top kupowate czo艂gi. Ja poprosz臋 co艣 ala 907-SC-277

  10. JaPeDe pisze:

    na Czeskiej stronie ala Rykoszet pisali 偶e wz 51 ma pojawi膰 si臋 w tym miesi膮cu

  11. elopamelo pisze:

    w takim razie kiedy mozna sie spodziewac VIII premium w sklepie?

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany.