Mechanika gry [cz.5]: Załoga

Witajcie w szkółce gracza War Thunder.

Oto zawitał do nas kolejny artykuł z cyklu „Mechanika gry„!

W dzisiejszym artykule zajmiemy się załogą, zarówno w powietrzu jak i na ziemi. Let’s begin !piesov

Spis treści:

  • Poziomy kwalifikacji
  • Załoga – jednostki naziemne 
  • Załoga – jednostki powietrzne 
  • G-lock
  • Załoga a tryb i maszyna – samoloty
  • Jak rozwijać załogę?
  • Kwalifikacje
  • Załogi, sloty i punkty odradzania
  • Przyśpieszone szkolenie załóg

WSTĘP 

Wyszkolona załoga dodaje atrybuty i możliwości jakich normalnie nie da się uzyskać na czystym slocie. Jest to sposób  symulowania i pokazania różnic między weteranem a świeżakiem dostarczonym na front.

Poziomy Kwalifikacji 

Gracze mogą ulepszać swoje załogi na trzy sposoby – wydając punkty załogi zdobyte w bitwie, kupić punkty za Złote Orły i inwestować w kwalifikacje za Srebrne Lwy. Po zakupieniu maszyny i wprowadzeniu jej na slot, gracz otrzymuje załogę z efektywnością na poziome 50%. Dostępne są trzy stopnie zaawansowania: załoga obecna – czyli czysta bez żadnego przeszkolenia, załoga na poziomie eksperta – możliwa do kupienia za SL po osiągnięciu danego poziomu slotu oraz Asi – najbardziej doświadczona ekipa, stanowiąca wraz z Graczem, postrach od pól Kurska i błotniste pola Normandii.

Piloci:

Aircraft_skills_inverted

W przypadku jednostek naziemnych sprawa wygląda trochę inaczej. Gracz otrzymuje załogę z 40% wyszkoleniem. Kwalifikacja eksperta podnosi umiejętności o 30 punktów a szkolenie dostępne za Złote Orły – As – dodaje kolejne 20 punktów. 10 % dodaje umiejętności dowódcy nazwana „Przywództwem”

Czołgiści:

Tank_skills_inverted

Załoga – jednostki naziemne 

W ekipie pancerniaków możemy wyróżnić 5 członków który każdy z nich posiada swoje osobiste umiejętności:

Obsługa naziemna 

Zakładka wspólna dla czołgów i samolotów

  • Szybkość naprawy – umiejętność mechanika. Wpływa na czas potrzebny do naprawy maszyny, zarówno w hangarze jak i na lotnisku. Czas naprawy pojazdy lub samolotu, zarówno w hangarze jak i w terenie (tutaj chodzi o czas „darmowej naprawy”) zmniejsza się 3-krotnie, jeśli umiejętność jest w pełni rozwinięta.
  • Stopień naprawy – umiejętność mechanika. Najwyższy poziom maszyny, który mechanik może naprawić. Jeśli na przykład nasz mechanik wyszkolony jest na 3 stopniu a chcemy naprawić maszynę z 4 ery, zostanie nadana stosowna kara do czasu darmowej naprawy.

Wspólne 

  • Bystry wzrok

Bystry wzrok

  • Naprawy polowe

Naprawy polowe

  • Zwinność 

Zwinność

  • Żywotność

 Żywotność

Specjalne

Kierowca

  • Prowadzenie pojazdu

Prowadzenie pojazdu

Działonowy

  • Celowanie

Celowanie

  • Wyznaczanie odległości

Wyznaczanie odległości

Dowódca

  • Przywództwo

Przywódctwo

Ładowniczy

  • Przeładowanie działa

Przeładowanie działa

Radiooperator/Strzelec KM

  • Celność naprowadzania artylerii

Celność naprowadzania artylerii

  • Czas wzywania artylerii

Czas wzywania artylerii

  • Komunikacja radiowa

Komunikacja radiowa

Załoga – jednostki powietrzne

W ekipie lotników można wyróżnić 3 główne już zakładki:

Pilot

  • Bystry wzrok

Bystry wzrok

  • Widoczność

Widoczność

  • Odporność na przeciążenia

Odporność na przeciążenia

  • Wytrzymałość

Wytrzymałość

  • Żywotność

Żywotność

Strzelcy

  • Liczba doświadczonych strzelców

Doświadczony strzelec

  • Celność ostrzału

Celność ostrzału

  • Precyzja ostrzału

Precyzja ostrzału

  • Odporność na przeciążenia

Odporność na przeciążenia

  • Wytrzymałość

Wytrzymałość

  • Żywotność

Żywotność

Obsługa naziemna

  • Szybkość naprawy

Szybkość naprawy

  • Stopień naprawy

Stopień naprawy

  • Szybkość przeładowania

Szybkość przeładowania

  • Konserwacja uzbrojenia

Koncerwacja uzbrojenia

G-LOC

G-LOC czyli przeciążenia działające na pilota wykonującego podniebne akrobacje, to jedne z najbardziej podstępnych rzeczy. Dzieje się tak dlatego że wykonanie manewru przy samej ziemi może spowodować utratę przytomności pilota który w porę nie odzyska już przytomności. Jak się przeciw temu zabezpieczyć ?. Jeden sposób to rozwój pilota. Przede wszystkim musimy zainwestować punkty w zakładce „Odporność na przeciążenia” i „Wytrzymałość”. Drugi sposób to skafander przeciw przeciążeniowy. Dostępny jest na wyższych erach tj. IV i V.

G-Suit

Załoga a tryb i maszyna – samoloty

Ważnym aspektem rozwijania załogi jest tryb na którym gramy. Dla przykładu porównajmy bitwy zręcznościowe i realistyczne. W tych pierwszych przeładowanie następuje w powietrzu automatycznie, po naciśnięciu klawisza bądź skończeniu się dostępnej amunicji a na realistycznych dopiero po wylądowaniu na lotnisku. Teraz całe sedno sprawy. Mówiąc tu o stricte myśliwcach, przeładowanie działek nie jest aż tak bardzo ważne. Inna sprawa ma się z bombowcami na RB/SB/AB. Tutaj już każda sekunda liczy się i to bardzo. Tak samo kiedy nie latamy bombowcami nie ma sensu ładować punktów w zakładkę „Strzelcy”.

Jak rozwijać załogę?

Liczba punktów przydzielonych do szkolenia załogi zależna jest od liczby Punktów Badań zdobytych w danej bitwie. W Bitwach Realistycznych i Symulacyjnych otrzymasz około 1% ogólnych punktów, które zostaną przypisane samolotowi, który brał udział w bitwie; w Bitwach Zręcznościowych współczynnik ten wynosi 3%, aczkolwiek doświadczenie rozdzielanie jest pomiędzy kilka załóg. Zawsze sprawdzajcie, czy po bitwie z okienku załogi nie pojawiła się ikona głowy pilota. Srebrna oznacza, iż można rozdzielić pewną liczbę punktów; złota oznacza, że tych punktów nazbierało się już sporo!
Punkty doświadczenia używane są do rozwijania umiejętności. Im wyższy poziom umiejętności, tym większa liczba punktów doświadczenia jest potrzebna do jego rozwinięcia.

Poniżej opiszę bardzo ogólne szablony w jakich można rozwijać swoje załogi. Oczywiście po pewnym czasie wszystko się zatrze między sobą i każda załoga będzie maksymalnie dopakowana.

  • Myśliwiec – jako że tutaj głównie stawiamy na wytrzymałość pilota i celności uzbrojenia ofensywnego, rozwijamy umiejętności w zakładce Pilot oraz Obsługa naziemna zwracając szczególną uwagę na parametry takie jak : Odporność na przeciążenia, Wytrzymałość, Żywotność oraz Konserwacja Uzbrojenia.
  • Bombowiec – tutaj możemy praktycznie odstawić zakładkę pilota skupiając się na Strzelcach i Obsłudze naziemnej. Zwracamy uwagę na: Liczbę doświadczonych strzelców, Celność ostrzału (w przypadku gdy my częściej sterujemy strzelcami niż AI), Wytrzymałość, Żywotność, Szybkość przeładowania i Konserwacja Uzbrojenia.
  • Szturmowiec – tutaj koncentrujemy się głównie na celności naszej broni podwieszanej takiej jak bomby i rakiety. Rozwijamy u Pilota – Żywotność, u Strzelca – to samo co w szablonie bombowca a u Obsługi naziemnej cała zakładkę.

W przypadku czołgów każda umiejętność jest na wagę złota. Jednak nie ma sensu rozdawać punktów załogi dla umiejętności naprowadzania artylerii jeśli grasz tylko czołgami ciężkimi lub dana załoga jest szkolona pod inną role. 

Kwalifikacje

Kwalifikacje są to specjalne kursy pozwalające załodze lepiej zaznajomić się z daną maszyną. Tak jak wspomniałem istnieją dwa ich typy – płatne za SL czyli Ekspert oraz te za Złote Orły – As. Aby przeszkolić załogę na poziom Eksperta potrzeba dojść do danego jej pułapu. I tak, dla maszyn wysokopoziomowych jest on odpowiednio wysokich a dla tych niższych już nie. Przykład:

Poziom

N1K2-J jest samolotem IV ery z B.R 6.3 a FW 190 A-5 to III era z B.R na poziomie 4.7

Kwalifikacje po przystosowaniu załogi na szkolenie eksperckie i dobyciu go, możemy podnieść do asa za darmo, poprzez nabijanie punktów doświadczenia na danej maszynie:

Bez tytułu

 Załogi, sloty i punkty odradzania

Sloty są ciekawym sposobem na rozwiązanie problemu szkolenia załóg. Gracz, po wyekspieniu i zakupie maszyny, przypisuję ją do konkretnego slotu. Sloty są bardzo ważne w trybie zręcznościowym ponieważ umożliwiają wybór paru maszyn w przypadku zestrzelenia pilotowanej przez nas maszyny.

Gracz na start otrzymuje 3 sloty. Każdy następny jest dostępny do kupienia za SL lub ZO. 4 kosztuje 10.000 SL, 5 już 50.000 SL, 6 – 200 ZO, 7 – 500 ZO, itd. Maksymalnie można mieć 11 slotów.

W trybie realistycznych bitwie powietrznych/symulacyjnych bitew czołgowych (na symulacji lotniczej jest takie samo rozwiązanie co do slotów jak na bitwach zręcznościowych) panuje zasada jeden slot = jeden samolot użyty w bitwie. W trybie realistycznym, czołgowym gracz dostaje do dyspozycji maszyny na wielu slotach ale możliwość ich używania przyznana zostaje gdy osiągnie ona odpowiednią ilość punktów odradzania. Punkty te zdobywa przez akcje w grze takie jak zniszczenia pojazdów wroga, asysty i przejmowanie stref. Wartość punktowa poszczególnych maszyn zależy od B.R na jakim gramy. Przykład:

Czołg T29 i samolot F8F-1B Bearcat na B.R 6.7

XD123

i na 8.3 . Widać różnice w wycenie maszyn prawda ?

XD1234

Przyśpieszone szkolenie załóg

Dzięki tej opcji gracz może zakupić punkty doświadczenia za pomocą Złotych Orłów

676767467647677


Lancetti

Gracz War Thunder od fazy beta - 2012 roku. Tester jednostek naziemnych i okrętów. Wiedzę zdobytą w grze, staram się przekazać w jak najlepszy sposób początkującym oraz weteranom.

1 Response

  1. Juno84 pisze:

    Tego brakowało, kiedy ja zaczynałem przygodę z War Thunderem. Well done!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.