Transkrypcja Q&A ze streamu dotyczącego zmian w grze lotniskowcami – odpowiadają MrConway oraz SubOctavian

Druga część Q&A dotyczącego zmian w grze lotniskowcami, tym razem odpowiadają MrConway oraz SubOctavian. Oryginał transkrypcji pytań i odpowiedzi ze streamu angielskiego znajdziecie w tym linku do reddita.

  • Co z przeciekami?
  • Pracowaliśmy nad tym całkiem długi czas i właśnie osiągnęliśmy pierwszy cel testowy, niestety nie na Gamescom, ale właśnie wczoraj (03.09) mieliśmy dostępną pierwszą stabilną wersje skąd pochodzi materiał wideo. Supertest rozpocznie się jutro (04.09.2018)
  • Jaka filozofia/pomysły stały za tym, dlaczego tak będzie wyglądał ten tryb rozgrywki? Jakie są problemy z obecną grą lotniskowcami?
  • Problemem był wysoki poziom umiejętności, mała popularność oraz wysoki wpływ na bitwy i dziwna mechanika sytemu przeciwlotniczego. To była jakby gra w grze, właściwie nie połączona z resztą rozgrywki. Na papierze pomysł RTS wyglądał fajnie, ale nie wszyło to dobrze w praktyce. Różnica umiejętności między nowymi i doświadczonymi graczami była za duża, stroma krzywa uczenia się powodowała, że nie było wzrostu nowych graczy. Lotniskowce miały niesamowity wpływ na bitwy (z dużym potencjałem uszkodzeń w jednym ataku) wraz z ogromnymi możliwościami rozpoznania pola bitwy. To wszystko powodowało bardzo niską popularność tej klasy, w której gra kilkuset graczy. Obrona przeciwlotnicza też była do bani: albo zestrzeliwałeś wszystkie samoloty, albo prawie wcale. Jeśli umieściło się samolot nad niszczycielem to jego p-lotki było za słabe by zestrzelić tych kilka samolotów, właśnie przez mechanikę działania. Autozrzut i zrzut manualny to dwa różne światy, które nie mają porównania.
  • Co chcecie uzyskać wprowadzając te zmiany?
  • Chcemy uzyskać odpowiednią krzywą uczenia się, gdzie nowy gracz staje się coraz lepszy (o ile tego chce), zachęca do zwiększania umiejętności i ma atrakcyjny styl gry dla wszystkich graczy (więcej gry akcji niż w grach strategicznych). Także będzie więcej możliwości interakcji między CV, a atakowanym okrętem (nie tylko naciśnięcie panic button i po wszystkim) oraz więcej balansu. Jeśli masz tak mało lotniskowców w grze, to okręty z bardzo dobrą obroną przeciwlotniczą też cierpią, bo nie pokazują swojego potencjału (tak jak na przykład Des Moines zrobiony pod p-lotki), które potem mają wiele bitew bez lotniskowców, a rozwiązaniem tego problemu jest granie w dywizjonie z lotniskowcem. Zatem gracze rezygnują z umiejętności związanych ze obroną przeciwlotniczą i potem trafiają na samoloty w bitwie. Jest to najmniej przewidywalna cześć gry okrętem nastawionym na niszczenie samolotów.
  • Jak jest różnica między nowym, a starym gameplayem?
  • Główną różnicą jest kontrolowanie tylko jednej eskadry w jednym czasie. Może wydawać się to nudne, ale sterowanie będzie bezpośrednie klawiszami WSAD, z promieniem skrętu zależnym od prędkości, manewrami oraz sprzętem eksploatacyjnym. Kiedy przeprowadzasz atak musisz aktywnie unikać ognia obrony przeciwlotniczej. Każdy samolot ma indywidualny pasek życia. Wielkość eskadry będzie się zmniejszać z każdym atakiem, gdyż każdy atak będzie odbywał się częścią samolotów. Jeśli masz 12 bombowców torpedowych, wystarczą one na 4 ataki po 3 maszyny. Deweloperzy skoncentrowali się na grze bez myśliwców, z większym naciskiem na działania samolot – okręt. Myśliwce są obecnie elementem kontroli sektorów, gdzie grupa myśliwska sterowana przez komputer będzie ścigała wrogie maszyny, jeśli znajdą się w tym obszarze. Pojawią się też samoloty szturmowe wyposażone w rakiety (niekierowane – red.) do wykańczania okrętów o małej ilości HP. Będą one też miały znaczną szansę na wzniecenie pożaru. Celem jest również usunięcie efektu pozbawienia samolotów na lotniskowcu, czyli będzie nieskończona liczba maszyn, ale gracze otrzymają kary jeśli bezmyślnie będą posyłać maszyny do atak i je tracić, wtedy czas odnowienia maszyn będzie się wydłużać. System obrony przeciwlotniczej też będzie przerobiona. P-lotki bliskiego zasięgu pozostanie właściwie bez zmian, ale obecnie to każdy samolot będzie otrzymywał uszkodzenia. P-lotki dalekiego i średniego zasięgu będą śledzić cel zarazem strzelając pociskami, które jeśli się w nie wleci będą zadawać potężne uszkodzenia. Wyznaczenie celu lotniczego (kliknięcie na eskadrę) także zostanie zmienione i będzie polegało na zmianie sektorów ostrzału, z możliwością wyznaczenia prawego albo lewego sektora obrony, a zmiana sektora będzie zajmowała trochę czasu. Będzie możliwość zmylenia obrony przeciwlotniczej przez zmianę sektora pierwotnego podejścia. Im dłużej pozostaniesz w pobliżu swojego celu tym bardziej celny będzie atak. Podejście będzie zaczynało się od zrzutu szerokiego torped, a w czasie podejścia będzie zmieniało się w coraz węższy zrzut.
  • Planowana harmonogram:
  • Jesteśmy teraz w fazie zamkniętych testów z deweloperami i supertesterami, potem dołączą CC i znani gracze CV, po tych CBT będzie możliwość testowania przez pozostałych graczy.

 

  • Będą refundacje za CV?
  • Jeśli zmiana zostanie wprowadzona w tej postaci, będzie dostępna jakaś forma rekompensaty dla wszystkich graczy lotniskowców (zarówno za te drzewkowe jak i premium). To duża zmiana i całkowita zmiana podejścia do gry, więc nic nie będzie standardowe.

 

  • Co się stanie gdy cała eskadra wyczerpie torpedy/bomby w atakach?
  • Samoloty automatycznie powrócą na lotniskowiec i będą podczas powrotu niezniszczalne z powodu dużego pułapu lotu. Nowy szwadron wystartuje i cały proces będzie powtórzony. Będzie możliwość odesłania pozostałych samolotów do bazy nawet jeśli nie zostaną wykorzystane w atakach. To pozwoli wykorzystać pewne taktyki związane z czasem lotu, przeładowaniem, co pozwoli zwiększyć potencjał ataku.

  • Co z grą myśliwcami?
  • W obecnej wersji będą one dostępne jako umiejętność, będziesz mógł wezwać grupę myśliwską, która rozpocznie patrolowanie danego sektora i rozpocznie atak jeśli trafi na wrogie samoloty. Walka będzie oparta na zasadzie 1:1 – czyli 4 myśliwce będą mogły zaatakować 4 wrogie maszyny.

 

  • Czy będzie możliwość ataku całą eskadrą?
  • Deweloperzy chcą usunąć możliwość zadawania potężnych obrażeń w jednym ataku, więc prawdopodobnie nie. Planują wsparcie dla wielo-bombowo/torpedowego ataku, gdzie samoloty będą mogły przenosić więcej niż jedną bombę/torpedę. Zmiana ta pozwoli zadawać „więcej uszkodzeń w czasie” zamiast „dużego potencjału jednego ataku”. Samotne okręty nadal mają otrzymywać bardzo duże obrażenia, gdyż obrona będzie mogła zestrzelić kilka samolotów, ale nie wszystkie, co umożliwi zadanie uszkodzeń. Nie chcemy nerfić lotniskowców, ale chcemy spowodować to, że lotniskowce będą bliżej gry i samej bitwy.

  • Co z  bombami AP i HE?
  • Film który pokazaliśmy, pokazuje jedynie ustawienia i pomysł rozgrywki. Wszystko dotyczące wyboru amunicji planowane jest na później. W planach są jednak bomby AP, choćby po to by rozróżnić nacje lotniskowców (np IJN używało właśnie nich).

 

  • Jak lotniskowce będą mogły się bronić przed innymi okrętami i wrogimi samolotami?
  • Podchwytliwe pytanie, w tym pomyśle możesz tylko wyznaczać kurs na mapie taktycznej. Ale wszystko może się zmienić, na razie deweloperzy skupili się na  stylu gry eskadrą, potem być może wróci możliwość sterowanie lotniskowcem, jeśli będzie taka potrzeba i pokażą to testy. Nie jest to trudne do wprowadzenia, więc…
  • Jak będzie działał sprzęt eksploatacyjny „Obrona przeciwlotnicza”? Czy tylko zwiększy szybkość ostrzału dział p-lot?
  • Na razie myślimy nad tym. Mamy obecnie wszystkie parametry do swojej dyspozycji, więc może to być większa szybkostrzelność, większe uszkodzenia, większy obszar rozrzutu odłamków. Sprzęt eksploatacyjny zwiększający obronę p-lot nadal pozostanie w zasadzie taki sam: zwiększy możliwości obrony w danym czasie.

  • Czy samoloty z indywidualnym paskiem HP będą mogły rozbijać się o elementy otoczenia?
  • Obecnie: nie. Samoloty są zaprogramowane aby unikać uszkodzeń od kolizji. Jest to trudne do zaprogramowania, ale być może zostanie dodane w przyszłości. Na dziś ma to niski priorytet.
  • Ostrzał rakietowy wrogich samolotów?
  • Obecnie możliwy jest ostrzał wyłącznie okrętów, ale może zostać dodane to w przyszłości. Ostrzał rakietowy jest do dobijania celów o małej ilości HP, pozwalając na lepsze celowanie kosztem małych uszkodzeń. To właściwie wielki obszar HE, który uszkadza moduły, podpala itd. To praktycznie salwa HE.
  • Czy ataki mogą być przerwane?
  • Jest licznik, który gdy czas upłynie, nie pozwoli wycofać samolotów. Obecnie atak może być odwołany jeśli bombardowanie jest w połowie ataku.
  • Czy będzie możliwość dywizjonów graczy na lotniskowcach, czy będzie więcej niż lotniskowiec/drużynę dla wyższych tierów?
  • To może być ustalone jedynie w testach, ale jest możliwe. W tej wersji możliwa jest współpraca do 3 lotniskowiec na zespół bez bycia za bardzo OP. W planach ma być usunięcie wszelkich limitów na ilość lotniskowców.
  • Co z Tone i Ise (pancerniko-lotniskowce)?
  • Jeśli zmiana będzie udana to prawdopodobieństwo ich wprowadzenia wzrośnie. Ale nie pracujemy nad nimi obecnie i ich priorytet jest niski. Ale takie okręty jak Graff Zeppelin czy Enterprise… one będą bardzo dobrze zbalansowane, co umożliwi ponowne wprowadzenie ich do sklepu.
  • Czy będzie rozróżnienie w nacjach, czy okręty danej nacji będą miały cechy charakterystyczne?
  • Tak, w przygotowaniu jest rozróżnienie między lotniskowcami IJN, USN i UK. Jest wiele parametrów do opracowania: ilość HP, wielkość eskadr, prędkość.. nie będzie więc problemu.
  • Co z samolotami – kamikaze?
  • Nie, to się nie pojawi, mimo historycznego wpływu, ale była to wyjątkowa taktyka i nie bierzemy jej pod uwagę. Ponadto nie jest to przyjemna mechanika do wprowadzenia.

 

  • Co z umiejętnościami kapitana dla lotniskowców?
  • Za wcześnie, aby o tym mówić, ale wraz ze zmianami w lotniskowcach będą potrzebne zmiany w umiejętnościach. Jeśli zmiany będą odpowiednio duże, to z pewnością zaproponujemy gładkie przejście.
  • Dywizjony lotniskowców – znów będzie możliwość zadawania potężnych uszkodzeń w jednym ataku 2 lub 3 eskadrami?
  • Będziemy to testować, być może będą pewne ograniczenia.

 

  • Czemu lotniskowce nie mogą stracić wszystkich samolotów? To nie jest historyczne.
  • Tak, i jeszcze przeładowujące torpedy niszczyciele, oraz okręty o nieskończonej amunicji. Dewsi chcą uniknąć tego, by lotniskowce stały się bezużytecznymi okrętami. Z tego powodu będą miały nieskończoną liczbę samolotów, ale w przypadku złej gry czas przeładowania będzie się zwiększał.

 

  • Czy będzie możliwość ręcznej zmiany wysokości lotu?
  • W tym momencie mamy surowy prototyp i wysokość lotu jest kontrolowana automatycznie. Samoloty zmieniają pułap w zależności od potrzeby/warunków. Nie widzimy sensu wprowadzania na razie takiej mechaniki. Jeśli testy pokażą taką potrzebę to czemu nie. To nie jest pierwszy prototyp nad którym pracowaliśmy, mieliśmy nawet taki, w którym można było aktywnie prowadzić walki powietrzne myśliwcami, ale porzuciliśmy to: najpierw skupmy się na głównym celu, reszta poczeka.
  • Czy podczas odłączania się samolotów do ataku reszta eskadry pozostanie poza zasięgiem dział przeciwlotniczych wroga?
  • Sprawdzamy to, prawdopodobnie zmienimy ten aspekty gdyż wygląda dziwnie. Na tym etapie prototypu, samoloty eskadry są przyklejone do siebie, być może to zmienimy w przyszłości.
  • Umiejętność zapewnienia rozpoznania dla zespołu na całej mapie, czy to zostanie zmienione?
  • Obecnie nie chcemy mieć specjalnych samolotów zwiadowczych (sprzętu eksploatacyjnego). Na razie pracujemy nad parametrami: czy myśliwce mogą wykrywać torpedy, a jeśli tak to z jakiej wysokości/odległości. To wszystko jest w przygotowaniu, więc…
  • Jak to wszystko wpłynie na zwykły sprzęt eksploatacyjny taki jak myśliwiec/samolot obserwacyjny?
  • Samolot obserwacyjny pozostanie taki jak jest. Myśliwiec katapultowany czekają zmiany w mechanice, mają działać tak jak wzywane myśliwce, ale nie będzie jakiś dużych zmian.

 

  • Czy odrzutowce powrócą na T10?
  • Obecnie nie ma szans, ale być może pojawią się w związku z balanse. Na pewno nie będą miały takiej przewagi nad samolotami śmigłowymi. Prawdopodobnie nie teraz.

 

  • Czy jest możliwość wysłania myśliwców do innego sektora, niż do tego w którym je wezwaliśmy?
  • Nie, chcemy usunąć obecność samolotów nad całą mapą, tak więc lotniskowiec nie będzie mógł być nad A, B i C w tym samym czasie. Teraz będzie możliwa tylko jedna lokacja.
  • Jak ominąć bomby/torpedy. Zalania i pożary nie będą teraz zbyt niebezpieczne?
  • Jesteśmy tego świadomi i będziemy szukać balansu w wielu czynnikach. Moc obrony przeciwlotniczej w tym demie nie jest właściwa i jest ustawiona tylko do celów demonstracyjnych. Celowanie potrzebuje miejsca, tak więc potrzebne będzie ustawienie ataku, aby był celny. Będzie możliwe takie zagranie jak permanentne zalanie, ale będzie można tego uniknąć manewrowaniem i obroną przeciwlotniczą. Będzie więcej interakcji między okrętami a lotniskowcami.
  • Czy wracając na lotniskowiec w linii prostej samoloty nie zdradzą pozycji lotniskowca?
  • Jesteśmy świadomi tego problemu i pracujemy nad tym. Prawdopodobnie będą leciały tak wysoko, że nie będą możliwe do wykrycia, nawet radarem.

 

  • Co z przeżywalnością samolotów?
  • Nie zostało ona podkręcona dla celów demonstracyjnych w tym filmie, mamy cały samolot, biały dym, czarny dym, ogień…

 

  • Czy będzie film o zmianach w obronie przeciwlotniczej?
  • Tak, przygotowujemy wszystko, to będzie podobne do CBT, gracze będą mogli potestować. Powinniście być przygotowani i doświadczeni zanim zmiany wejdą na główne serwery, to jeszcze trochę potrwa. To jest tylko pomysł, ciągle pracujemy nad zmianami.
  • Czy lotniskowce będą mieć ręczne sterowanie bateriami dodatkowymi?
  • Obecnie: tylko ogień automatyczny.

 

  • Czy będzie wprowadzona linia widoku, tak, że samoloty nie będą widzieć przez wyspy?
  • Sub trochę się zgubił w ostatniej wersji tego prototypu, ale z tego co wiem jest to już wprowadzone, ale nie może tego potwierdzić. Jeśli nie jest to będzie to wprowadzone. Ale nie jest pewny.
  • Czy będzie paliwo do samolotów?
  • Nie. Samoloty będą mogły latać w nieskończoność, będą musiały wrócić po amunicję, ale nie po paliwo. Będzie pasek, który będzie się skracał w momencie przyspieszania/hamowania, ale to wszystko.
  • Jaki sprzęt eksploatacyjny będzie dla samolotów dostępny?
  • Obecnie jesteśmy skupieni na tym pomyśle, ale może w przyszłości będzie. Na przykład samoloty używające zasłony dymnej dla okrętów. Materiały dodatkowe planowane są dopiero w przyszłości.

 

  • Czy w przypadku gdy cały szwadron jest nad celem,  samoloty nie wykonujące ataku będą także otrzymywać uszkodzenia od działek przeciwlotniczych?
  • Tak, wszystkie samoloty otrzymują uszkodzenia. Te 3 samoloty w nalocie dostają tymczasowe zwiększenie HP, więc jest zmniejszona szansa, że atak zostanie zmieciony przez silną obronę.
  • Interfejs i ikony – czy są tak planowane?
  • Nie, to tylko tymczasowe znaczki. Na razie jesteśmy na etapie prac przygotowawczych – zostały tam umieszczone tylko dla tego filmu.

 

  • Czy będzie sekwencja startu?
  • Będzie jakąś forma scenki dla startu, ale ciągle pracujemy nad ustawieniem kamery. Nie chcemy by zabierało to za dużo czasu. Na razie faza startu jest taka jak na filmie.

 

  • Wizualizacja ostrzału dział przeciwlotniczych wizualnie przypomina tą z czasów CBT. Czy te błyski i wybuchy nie wpłyną na graczy ze słabszymi komputerami?
  • Na razie jesteśmy w fazie testów, rzeczywiście są problemy z szybkością, ale zostanie to poprawione w optymalizacji. Celem jest wizualna reprezentacja ognia dział przeciwlotniczych, tak dobrze jak to możliwe bez powodowania spadków wydajności. Być może pojawi się opcja suwaka: „bez grafiki p-lot”, do „pełny ogień”.
  • Co z headshotami lotniskowców, czy okręty te nie będą za bardzo wystawione na atak?
  • Jesteśmy tego świadomi i dyskutujemy nad tym. Test publiczny pokaże jak to ma działać, tam gracze na pewno zapewnią działania, które nie przewidzieli deweloperzy. Na razie jest za wcześnie, aby o tym dyskutować, ten film został stworzony, aby tylko pokazać założenia zmian.
  • Co z kontrolą nad samolotami, gdy nasz lotniskowiec zostanie zniszczony?
  • Będzie pewien czas, w którym nadal będziemy kontrolować eskadrę, po tym jak nasz lotniskowiec zatonie. Byłoby dziwne gdyby samoloty natychmiast spadły, gdy lotniskowiec znika pod wodą. Na razie testujemy ustawienia.
  • Całkowicie poza tematem: jakie jest dobre rosyjskie piwo do spróbowania? 
  • W Rosji możesz pić cokolwiek, tylko wybierz miejsce gdzie nie ma os. Rosyjskie osy mogą namieszać.

(Pytania do MrConway po tym jak Sub opuścił transmisję. Niektóre z nich są jego opinią)

  • Czy obrona przeciwlotnicza będzie działała przez wzniesienia i góry?
  • Mam andzieję że nie, ale nie jestem pewien. Jeśli samoloty muszą mieć bezpośredni widok na wroga, to pewnie to samo będzie dla dział obrony.

 

  • Czy właściciele lotniskowców premium będą mogli dołączyć do CBT?
  • Nie będzie darmowego dostępu dla każdego właściciela lotniskowca premium, ale pewnie postaramy się o dużą liczbę graczy dla lepszej opinii zwrotnej o samym gampleyu. Nie musisz być dobrym graczem na lotniskowcach aby dołączyć.
  • Co powstrzyma graczy przed headshotami jeśli nie będzie bezpośredniej kontroli nad lotniskowcem?
  • Lotniskowce nadal będą w pełni kontorlowane. To się nie zmieni.
  • Czy będą całkowite zmiany interfejsu, takie jak nowe przyciski widoczne na filmie?
  • Nie, to tylko wersja WiP (Work in Progress – red.) – znaczki są zastępcze. Ostateczna wersja będzie podobna do tego co jest obecnie w grze.
  • Czy każdy samolot będzie miał osobny pasek HP?
  • Nie, testowaliśmy to i za bardzo zaśmiecało widok. Będzie dostępny ogólny pasek HP dla całej eskadry, z indywidualnymi znaczkami dla samolotów.

 

  • Czy będzie widok z kokpitu?
  • Z tego co wiem wymagałoby to modelowania kokpitu i nie pasuje to do założeń WoWs’a, gdyż skoro okręty nie mają widoku z pierwszej osoby, to dlaczego lotniskowce miały by mieć.

 

  • Czy będą lotniskowce za wolne doświadczenie na tierze 9?
  • Być może. Obecnie nie ma w planach nowych lotniskowców, gdyż Wargaming nie był zadowolon z ich działania w grze. Jeśli zmiany spowoduje większą popularność tych okrętów, nie ma przeciwwskazań do wprowadzenia okrętów za węgiel/wolne doświadczenie/stal w grze. Na obecną chwilę: bardzo prawdopodobne, ale nie ma konkretnych planów.

 

  • Ile lotniskowców chcecie mieć w jednej bitwie, tak idealnie?  
  • W idealnym przypadku – bez ograniczeń. Obecne ograniczenia zostały wprowadzone, gdyż balans był zaburzony. Nadal wymagają one balansu jak inne okręty – jeśli jedna drużyna będzie miała lotniskowiec tieru 8, to druga też musi taki mieć.
  • Czy będzie możliwość sterowania samolotami joystickiem?
  • Będzie to możliwe jeśli ustawisz joystick tak aby emulował klawisze WSAD.  Nie ma za dużych możliwości.

 

  • Kiedy linia brytyjskich lotniskowców?
  • Tyle mogę powiedzieć, że na pewno nie przed wprowadzeniem zmian.

 

  • Jak będzie wyglądać balansowanie lotniskowców jeśli nie ma pojemności hangarów dla samolotów?
    Wprowadzamy inne parametry możliwe do balansowania.

 

  • Co jeśli po wprowadzeniu zmian nikt nie będzie chciał grać lotniskowcami?
    Naprawdę ciężko sobie wyobrazić by mniej osób grało lotniskowcami niż obecnie, ale jeśli będziemy wspierać się opiniami graczy wszystko będzie dobrze.
Tłumaczenie: Dark_Havoc

barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

2 komentarze

  1. ja 1 napisał(a):

    gra Cv była trudna teraz już nikt nie będzie grał każdy zobaczy odpali 2-3 bitwy i zapomni

    • Anonim napisał(a):

      Wątpię. W końcu jakby nie patrzeć, to na innych klasach też masz elementy monotoniczności. Na pancerniku skupiasz się na celnym ostrzale, elementem zmiennym jest pole bitwy, wrogowie. Podobnie będzie z lotniskowcami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.