Porady młodego kapitana #23 – mechanizm spotowania

Jak to możliwe, że wróg mnie widzi? Czemu te torpedy płyną na mnie, a nie widać wroga? Jak to jest, że on mnie widzi, a ja jego nie? Na pewno to cheaty… wróg kantuje. To niemożliwe. Większość graczy miała, w swoim życiu wirtualnego kapitana, wiele takich przygód. Zatem dziś kolejna część mechaniki:

 

 

MECHANIKA SPOTOWANIA

 

 

1. W jaki sposób OKRĘTY się WIDZĄ?

Najważniejszym parametrem odpowiedzialnym za wykrywanie jest zasięg wykrycia z powierzchni i z powietrza. Znajdziemy te parametry w zakładce z danymi KAŻDEGO okrętu. Ich wartości są ustalane odgórnie i nie zdziwcie się jak większy okręt ma mniejszy zasięg wykrywania, a mniejszy „świeci” się z połowy mapy. Z zasady niszczyciele mają najmniejszy zasięg wykrycia, krążowniki średni, a pancerniki największy. Lotniskowce lokują się gdzieś między niszczycielami, a krążownikami. Oczywiście od tej zasady są wyjątki. Aby okręt został wykryty jego punkt testowy spotu musi zostać bezpośrednio zauważony przez inny okręt. Punkt testowy znajduje się na przecięciu środka długości okrętu i najwyższego punktu okrętu.

G3skPiT.jpg

 

Jeśli między dwoma okrętami (a dokładnie dwoma punktami testowymi spotu) jest bezpośrednia widoczność, a okręty znajdują się w odległości MNIEJSZEJ niż odległość wykrycia. Okręt zostanie wykryty. Po angielsku nazywa się to LoS – line of sigh – linia wzroku. Dla skrócenia tego tekstu będę go używał w dalszej części.Weźmy sobie testowy okręt o zasięgu wykrywania z powierzchni równym 10 km i z powietrza 7 km. Jeśli w odległości mniejszej niż 10 km od naszego okrętu będzie płynął wróg, a między okrętami będzie czysty LoS – nasz okręt zostanie wykryty. Zastaniemy o tym poinformowani wyświetleniem wykrzyknika. To, czy wroga zobaczymy będzie zależało od jego parametrów. Jeśli wróg mniejszy zasięg wykrycia to my go nie zobaczymy, jeśli większy to zobaczymy go wcześniej niż on nas. Jeśli oba okręty mają dokładnie ten sam parametr to wykryją się jednocześnie.

UWAGA: KAŻDY okręt zostanie wykryty, niezależnie od LoS jeśli zbliżymy się do niego na 2km. Może być za wyspą, w dymie – ZAWSZE się wyświetli. Obszar 2km wokół okrętu nazywa się wykrycie zbliżeniowe (proxy spot). I zawsze działa. Zasięg wykrycia zbliżeniowego możemy zwiększyć do 3km stosując moduł „Modyfikacja 1 systemu celowniczego” (slot 5 tiery8-10). Jeśli w dymie spotakają się 2 okręty to wykryją się wzajemnie z 2km, jeśli jeden z nich będzie miał Modyfikację systemu celowania, wtedy wykryje przeciwnika z 3km, a ten drugi go NIE ZOBACZY (dopóki nie podpłynie na 2km lub wystrzeli z dział – o tym później).

Banały… a zatem to już wszystko…..

Dobra, żart, jedziemy dalej.

 

2. Inne obiekty w grze

a) samoloty – wszystkie mają zasięg widzenia równy 11 km – poza tą granicą nic nie wykryją. Nawet jak nasz okręt strzela, pali się i trąbi… jeśli wrogie samoloty są od nas 11 km to i tak nas nie zobaczą. My za to możemy zobaczyć wrogie samoloty z 8 km. Jeśli mamy zasięg wykrycia z powietrza WIĘKSZY niż 8 km może się zdarzyć, że będziemy wykrywani nie widząc samolotów. Jak w każdej regule są wyjątki. Tym razem jest to samolot zwiadowczy – ma on 4 km zasięg wykrycia. Zobaczymy go dopiero z takiej odległości.

b) torpedy – na całe nasze szczęśćie nie mają one możliwości wykrywania nas – no chyba, że nas trafią – wtedy ogarnięty gracz może zauważyć, że jego torpeda w coś trafiła, a na ekranie będzie widać wybuch tej torpedy. My za to możemy zobaczyć torpedę w pewnej odległości od naszego okrętu lub samolotu (tak samoloty świetnie nadają się do spotowania torped). Odległość wyświelenia torpedy jest zależna od jej rodzaju, a nawet okrętu który ją wystrzelił. W zakładce torpedy można po najechaniu na wyrzutnię zobaczyć w jakiej odległości od okrętu zostanie ona wykryta. Obenie najmniejszy zasięg wykrywania mają torpedy głębokowodne na wyposażeniu DD PanAsia. Największy japońskie torpedy (tak po prawdzie chyba tylko by źle się grało JAP DD). Zasada jest taka: im szybsza i o większym zasięgu torpeda tym wcześniej ją zobaczycie. Raz wykryta torpeda pozostaje wykryta, aż trafi w cel (lub wyspę) albo skończy bieg. Warto zatem czasem popatrzeć dookoła niż czekać na przyjemne pikanie alarmu torpedowego.

Wystrzelenie torpedy z okrętu nie zmienia zasięgu wykrycia okrętu.

 

3. Jak zmienić zasięg wykrycia i wykrywania (czyli jak zobaczyć przeciwnika szybciej niż on nas)?

3.1. Elementy zmniejszające zasięg wykrycia.

a) umiejętności i wyposażenie
Zmniejszyć wykrycie można stosując umiejętność kapitana: ekspert w kamuflażu. Dzięki tej umiejętności zasięg wykrywania zmniejszy się o 10% dla DD, 12% dla CA, 14% dla BB i 16% dla CV (uwaga dla Greysharka i innych – pisząc CA mam na myśli KRĄŻOWNIKI niezleżnie od ich tonażu i kalibru dział). Jest to umiejętność bardzo przydatna na WSZYSTKICH klasach okrętów, choć jej zastosowanie jest zależne od sposobu gry.

Jeśli wyposażymy okręt w modyfikację 1 systemu kamuflażu otrzymamy dodatkowy bonus w postaci 10% mniejszego zasięgu wykrycia (no i 5% do rozrzutu pocisków).
Dodatkowo możemy nałożyć na okręt kamuflaż – da to jeszcze 3% mniejszy zasięg wykrycia.
Wszystkie te bonusy działają wpólnie.

 

b) DYM!!!

Wytwornica dymu na okrętach pozwala na postawienie zasłony dymnej, która ukrywa nasz okręt i zmniejsza odległość wykrycia do minimalnej wartości 2km (lub 3km pod warunkiem posiadania modułu). Stojąc w dymie nie zostaniemy wykryci przez lotnictwo. Jeżeli dym będzie między naszą jednostką, a przeciwnikiem utracimy LoS – i przestaniemy być widoczni. Niestety dotyczy to też przeciwnika.

UWAGA: dość powszechnym błędem jest postawienie dymu przez wszystkie niszczyciele na wysuniętych pozycjach. Powoduje to, że obie drużyny nie widzą się – każda jest zasłaniana przez dym i nie ma LoS na przeciwnika. Prowadzi to do dziwnych sytuacji, gdy 2 niszczyciele i brytyjski krążownik – dymią się naraz i…. nie mają nic do roboty, bo nikt im nie wyświetla celów.

Stojąc za dymem zwykle też jesteśmy niewidoczni. Dotyczy to też wykrywania przez lotnictwo, gdyż dym ma wysokość taką jak pułap samolotów.
Oczywiście zostaniemy wykryci, jeśli jakiś okręt ma na nas widoczność z boku lub z tyłu.

 

3.2 Elementy zwiększające zasięg wykrycia

a) artyleria główna

Wystrzał z artylerii głównej zwiększa zasięg wykrycia do maksymalnego zasięgu dział. Jeśli wystrzał zdradził naszą pozycję i zostaliśmy wyspotowani to przez następne 20 sekund nasz zasięg wykrycia pokrywa się z zasięgiem artylerii.Po tym czasie wraca do standardowej wartości. Kaliber dział nie ma wpływu na czas powiększenia wykrycia.

Uwaga praktyczna: na okrętach polegających na ukryciu oraz mających słabą balistykę (pociski lecą bardzo długo i stromo) nie zawsze opłaca się wydłużać zasięg – stajemy się wtedy z większej odległości wykrywani.

Stojąc w dymie także zwiększa się zakres wykrycia. Tutaj mocno jest zależny od klasy okrętu i kalibru jego dział: pancerniki mają bardzo powiększony zasięg wykrycia, krążowniki średnio, a niszczyciele najmniej. Jeśli między nami a celem jest dym… to też zwiększy się zasięg wykrycia. Dane na temat zasięgu znajdziemy w parametrach okrętu pod nazwą: zasięg wykrycia po strzale.

Uwaga: powiększony zasięg wykrycia działa jak zwykłe wykrycia – jeśli między nami, a celem jest przeszkoda, czyli nie ma LoS – nie zostaniemy wykryci. Niektóre osoby na forum twierdziły, że jesteśmy wtedy wykrywani nawet przez wyspy – tak jak wykrycie zbliżeniowe. Sprawdziłem praktycznie: tak nie jest. Wyspa chroni nas przed wykryciem.

b) artyleria pomocnicza

Wystrzał z artylerii pomocniczej nieco zwiększa nasz zasięg wykrycia, ale ponieważ jej maksymalny zasięg jest zwykle mniejszy niż nominalny zasięg wykrycia – nie ma to znaczenia.
Strzelając w dymie z artylerii pomocniczej nie zmieniamy naszego zasięgu wykrywania.

c) pożar

Jeśli nasz okręt się pali to nasz zasięg wykrycia z wody zwiększa się o 2 km, a z powietrza o 3 km.

 

 

3.3. Elementy ułatwiające wykrywanie.

a) radar

Radar wykrywa WSZYSTKIE OKRĘTY w swoim zasięgu ignorując wszyskie przeszkody – na jego działanie nie wpływa dym i wyspy. Ignoruje LoS. Na całe szczęście najdułużej działające radary mają czas wykrywania 40 sekund (Amerykańskie krążowniki), który można przedłużyć o 40% za pomocą specjalnego modułu, który może wypaść z superkontenera. Radar NIE WYKRYWA torped.

b) sonar

Sonar ma krótszy zasięg niż radar, ale podobną zasadę działania: po włączeniu sonaru wszystkie jednostki nawodne ORAZ TORPEDY zostaną automatycznie wykryte niezależnie od LoS.

c) lotnictwo

Samoloty mają zasięg wykrywania 11km. Jeśli okręt jest w odległości od 4km do 11km samoloty muszą nas fizycznie widzieć – wykrywanie działa na zasadzie LoS. Poniżej 4km samoloty mają wykrywanie typu proxy – ignoruje przeszkody blokujące LoS – wyspy i DYM.

 

 

4. Podsumowanie

Jak widać z tego opisu, aby nas wykryć wrogi okręt musi być w odpowiedniej odległości od naszej jednostki oraz między okrętami musi być LoS.
Zatem jeśli płyniemy sobie żwawo środkiem oceanu i nagle dostajemy ikonkę wykrycia w postaci wykrzyknika to oznacza, że wroga jednostka o mniejszym zasięgu wykrywania widzi nas. Jeśli nas widzą – mogą do nas strzelać. Jeśli strzelą z dział – to ich zobaczymy (chyba, że są za wyspą, bądź w dymie). Jeśli wystrzelą torpedy to jest nieco gorzej – zobaczymy je dość blisko naszego okrętu. Jeśli prowadzimy ociężały pancernik pewnie trochę ich wbije się w nasz okręt.

Wyjątkami od LoS są: radar, sonar oraz proxy spot (2km dla większości okrętów, 3km dla okrętów 8+tieru z modułem, 4km dla samolotów).

UWAGA praktyczna: jeśli zostaliśmy wykryci to warto po kilku, kilkunastu sekundach rozważyć zmianę kursu. Może ktoś w naszym kierunku właśnie wysyła śmiercionośne pakunki.

Jeśli zapomnieliście jakie macie parametry okrętu (zasięgi wykrycia itp) możecie w grze wcisnąć klawisz H. Pojawi się (teraz już czytelne) okienko z wszystkimi podstawowymi danymi naszego okrętu.

Dziękuję za uwagę.

Powodzenia w grze!

 

Autor: Dark_Havoc


barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

1 Response

  1. stanislavus napisał(a):

    fajny art, w sam raz dla początkujących

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.