Porady młodego kapitana #8 – Celowanie

Tym razem w Szkole morskiej widzimy się z Dark_Havoc, który stworzył poradnik o celowaniu.

Serdecznie witam w krótkim poradniku jak działa celowanie i modyfikatory do rozrzutu!

1. Rozrzut

Każdy okręt w grze ma określony rozrzut pocisków po wystrzeleniu z działa. Parametr ten można znaleźć w zakładce – działa artylerii głównej. Podawany on jest dla maksymalnego zasięgu. Na tym tym razem poprzestaniemy, nie będę pisał o sigmie, elipsie rozrzutu itd. Dla potrzeb tego artykułu przyjmijmy okręt o maksymalnym rozrzucie 100m.

2. Do czego służy klawisz X

W grze możemy, a nawet powinniśmy zaznaczyć okręt do którego strzelamy klawiszem X. Jeśli sami tego nie zrobimy to po kilku sekundach gra sama zaznaczy okręt w środku celownika jak cel. W tym momencie dzieje się kilka rzeczy:
a) działa przestają celować względem środka celownika, a zaczynają celować względem zaznaczonego obiektu. Wrogi okręt będzie dla naszych dział środkiem celowania.
b) wprowadzone zostaną modyfikatory dla naszych dział wynikające z wyposażenia wrogiego okrętu (slot 5 – system kamuflażu +5% rozrzutu) oraz z kamuflażu nakładanego na okręt (+4%)
c) możecie trafić okręt będący za wyspą o ile wasze pociski mają odpowiednią trajektorię.

Jeżeli nie macie zaznaczonego celu wasze pociski polecą w miejsce, w które w danym momencie celujecie, a ich rozrzut będzie o 50% większy. Dla naszej przykładowej łajby pociski rozlecą się nie na max 100m a na max 150m. Dobrze to widać jak strzelacie do wroga w dymie. Jeśli był on widoczny to pociski lecą mocniej skupione, jak zniknie i celujecie w to samo miejsce lecą we wszystkich kierunkach.

Jeśli wrogi okręt ma nałożony kamuflaż to nasza dyspersja zwiększa się o 4%. Proszę zwrócić uwagę, że dla naszych 100m, będzie to 104m. Dla okrętów pokroju Yamato, a długości ponad 250m nie będzie to miało większego znaczenia.
Jeśli wrogi okręt ma założony System kamuflażu na slocie 5 wyposażenia będziemy mieli dodatkowe 5% do naszego rozrzutu.

Maksymalnie możemy zwiększyć dyspersję o 9%. Czyli z 100m zrobi się 109m.

Jednocześnie możemy wyposażyć nasz okręt w system kierowania ognia, który zmniejsza naszą dyspersję o 7% (lub 11% w przypadku amerykańskich pancerników – slot 6) niwelując zmianę raptem do 2%

3. Jak działa celowanie

Na początku należy pamiętać, że po zaznaczeniu celu celujemy ZAWSZE względem środka okrętu. Jeśli celujemy na prawo – pociski polecą na prawo względem okrętu, a nie w punkt celowania. Świetnie to widać w przypadku, gdy płyną obok siebie 2 okręty – w jeden mamy jako cel, a staramy się strzelać w drugi. Pociski wtedy mogą paść dużo bliżej lub dużo dalej niż punk celowania – właśnie dlatego, że nie lecą w środek celownika, a w punkt, który jest wyznaczony między środkiem zaznaczonego okrętu, a punktem celowania. Pozwala to, na przykład, strzelać do okrętów za przeszkodami. Bez zaznaczenia nasze pociski będą wycelowane w przeszkodę i tam trafią. W momencie zaznaczenia celu – nasze działa będą celować w okręt nawet za wyspą. Jedynym utrudnieniem będzie brak widoczności samego okrętu – jednak po wielu bitwach doświadczony gracz po samym tylko oznaczeniu potrafi dobrze wycelować.

4. Czy kamuflaż ma sens?

Jakby dobrze się zastanowić to ma sens dla sytuacji:

BB celuje w DD. Zwiększenie rozrzutu pancernika w stosunku do małego celu jakim jest DD jest duże. Choć może to mieć też wady – większy rozrzut wielu pocisków powoduje, że możemy dostać przypadkowym pociskiem, nawet jeśli wróg źle celuje.
BB celuje w CA* – ma mniejszy sens, choć się jeszcze sprawdza, zwłaszcza że wymiary krążowników w większości przypadków są mniejsze niż maksymalna dyspersja.

CA celuje w CA – mamy wtedy minimalnie większą szanse na uniknięcie pocisków

Ma znikomy sens:
DD vs DD – w walce na bliski dystans wpływ rozrzutu jest minimalny
CA vs BB – rozrzut CA jest zwykle mniejszy niż wielkość wroga
BB vs BB – często rozrzut jest mniejszy niż wymiary, zwiększenie go o 9% niewiele zmieni.

5. Dodatkowe klawisze ułatwiające zarządzanie celowaniem

a) CTRL – X

Naciśnięcie tej kombinacji klawiszu zablokuje działa względem naszego okrętu:
5a47c81d5707a_ctrx.jpg.229adc5ba847c844d71690f279d6063b.jpg

Niezależnie jak będziemy manewrować działa pozostaną zawsze zablokowane względem kadłuba. Umożliwia to np. rozejrzenie się wokół, utrzymanie dział w danym kierunku w przypadku manewrów.
Odblokowujemy tą funkcję naciskając klawisz X.

b) SHIFT – X
Naciśniecie zablokuje działa celujące w dany punkt na mapie:
5a47c8eba8129_shiftx.jpg.7b10e7e6007a4bc5ca02d0e854f123a1.jpg

 

Niezależnie od naszych manewrów działa będą celowały w punkt na mapie. Można to wykorzystać do celowania w kierunku prawdopodobnego miejsca ukrycia wroga. Najlepiej się sprawdza do strzelania w okręty znikające w dymie. Wystarczy w ostatniej chwili przed zniknięciem nacisnąć SHIFT X i nasze działa celują idealnie w punkt, gdzie zatrzymał się wróg. Jeśli się nie ruszy – dostanie kilka salw.

 

*) uwaga dla @Greysharki mu podobnych – dla potrzeb artykułu CA oznacza krążownik, bez podziału na lekkie i ciężkie.



barula

Pływający batyskaf bojowy. Monotematyczny wojownik autostrad uwielbiający historię, a w szczególności mongołów. W wolnych chwilach łażący po lasach romantyk z nożem i składaną piłą. Majtek okrętowy szukający dziury w całym, a w szczególności WoWsie.

1 Response

  1. robertunio napisał(a):

    No tak Oczywiscie 😉 na Pierwszym miejscu jak celowac w Yamato :-/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.