Matchmaker – jak to działa?

Ostatnio zadajecie nam sporo pytań typu „jak działa ten MM”? Jak zapewne wiecie, kilka aktualizacji temu system dobierania pojazdów do bitwy uległ lekkiej zmianie. Wszystkiemu winne są nowe czołgi lekkie wyższych tierów, które wprowadziły trochę zamieszania. Równocześnie deweloperzy postanowili „poprawić” sam sposób dobierania i losowania pojazdów pod względem poziomów i niektórych rodzajów czołgów.

Jak to jednak działa w praktyce? Czym jest waga pojazdu? Jak losowane są plutony? Tego dowiecie się z poniższego tekstu, który powstał na bazie oficjalnego artykułu ze strony wiki.wargaming.net. Zapraszamy do lektury!

1. Tier bitwy

Dobór drużyn w bitwach losowych jest zależny od kilku czynników. Przede wszystkim system oblicza, tak zwany tier bitwy – parametr, który jest często mylony z tierem czołgów. Kiedyś, gdy czołgi lekkie losowało +/-3 różnica między tymi poziomami była znacząca, gdyż tierów czołgów było dziesięć, zaś tierów bitew jedenaście (właśnie przez losowanie ośmio-poziomowych czołgów o trzy tiery wyżej). Obecnie poziomów bitew jest tyle samo co poziomów czołgów, czyli dziesięć. Związane jest to z tym, że od patcha 9.18 i wprowadzeniu nowych czołgów lekkich IX i X poziomu, każda maszyna (prócz preferencyjnych czołgów) jest losowana +/-2 (co ciekawe, dawno temu w grze istniał także MM +/- 4). W grze Wolrd of Tanks każdy pojazd ma odgórnie przypisane, na jakie tiery bitew może go wylosować system. Zależność pokazuje tabela poniżej, gdzie możecie prześledzić każdy typ pojazdu i tieru oraz jego granice losowania na tiery bitew. Przykładowo lekkie czołgi II poziomu są losowane na tier bitew równy 3 (a więc mogą się spotkać z czołami poziomu I, II oraz III). Innym przykładem jest artyleria IX tieru, która przypisana jest do bitew poziomu 9 i 10, a więc spotka w walce czołgi od VII do X tieru):

Niektóre pojazdy posiadają specjalny dobór bitew:

2. Waga pojazdu

Jeżeli system znalazł już odpowiednią liczbę kandydatów, z której może stworzyć bitwę o określonym poziomie, przychodzi pora na szczegółowy dobór czołgów. Tutaj pojawia się nowe określenie, a mianowicie waga pojazdów. Jest to określona wartość liczbowa, dzięki której system może łatwo dobrać dany czołg do składu, posiłkując się prostą matematyką. Waga pojazdu jest zależna od jego typu i, oczywiście, od jego poziomu (tieru). Niektóre pojazdy mają też specjalny system wagowy, zaś niektóre typy czołgów mają również dodatkowe restrykcje. Sam system wagi nie zmienił się od patcha 0.8.0 i wygląda następująco:

  • Waga czołgu w zależności od tieru:
    •     Tier 10: 100
    •     Tier 9: 60
    •     Tier 8: 40
    •     Tier 7: 27
    •     Tier 6: 18
    •     Tier 5: 12
    •     Tier 4: 8
    •     Tier 3: 5
    •     Tier 2: 3
    •     Tier 1: 2
  • Waga czołgu w zależności od typu:
    • Wszystkie czołgi ciężkie (HT) powyżej IV tieru otrzymują dodatek do wagi równy 20%.
    • Wszystkie działa samobieżne (SPG) mają wagę zwiększoną o 8%.
    • Czołgi średnie (MT) poziomów VIII, IX i X otrzymują dodatek do wagi równy 20%.
    • Niszczyciele czołgów (TD) poziomów VIII, IX i X otrzymują dodatek do wagi równy 20%.
    • Czołgi lekkie (LT) poziomów V, VI, VII i VIII otrzymują dodatek do wagi równy 20%.
  • Indywidualne wagi pojazdów:
    • Crusader, Centurion Mk. 1, Panther II i T-44 nie otrzymują dodateku do wagi równego 20%.
    • Pz.Kpfw. 38H 735 (f) „Hotchkiss” jako czołg II tieru posiada dodatek równy 233% swojej wagi, który zbliża go do tieru IV, jednak jest losowany tak samo, jak inne II tiery.
    • Chi Nu Kai, Pz.Kpfw. IV hydrostat., SU-85I, Pz.Sfl. IVc, Jumbo Sherman, A43, VK3002M, Nashorn, Pz V/IV, Chi To, Achilles, Firefly, Comet, AT 15A, VK3002D, A44, Sturer Emil, Chi Ri, E25, T23E3, T28 concept, Challenger, Škoda T 40 i M56 Scorpion otrzymują dodatek do wagi równy 20%.
  • Specjalne obostrzenia:
    • Liczba pojazdów tego samego typu w przeciwnych drużynach nie może być większa niż 1. Plutony nie są brane pod uwagę.
    • Do niedawna liczba dział samobieżnych w przeciwnych drużynach nie może być większa niż 1. Obecnie może być taka sytuacja, że jedna drużyna nie ma żadnej artylerii, zaś przeciwnicy mają jedną lub więcej. Maksymalna liczba artylerii na drużynę nie może być większa, niż 3.
    • Całkowita waga SPG w przeciwnych drużynach nie może różnić się o więcej, niż 25%.
    • Całkowita waga pojazdów najwyższego poziomu w przeciwnych drużynach nie może różnić się o więcej, niż 25%.
    • Wagi przeciwnych drużyn nie mogą się różnić o więcej niż 10%, ale nie jest jasno określone, czy istnieje konkretny limit.
  • Zwiadowcy
    • Waga wszystkich zwiadowców w obu drużynach nie może różnić się o więcej, niż 20%.
    • Pojazdy, które zostały zakwalifikowane jako Zwiadowcy:
      • USSR: T-50, MT-25, LTG, LTTB, T-54 ltwt., T-100 LT.
      • Niemcy: Pz.Kpfw. 38 (t) n.A., Pz.Kpfw. II Luchs, VK 16.02 Leopard, VK 28.01, Spähpanzer SP I C, HWK 12, Spähpanzer Ru 251,  Rheinmetall Panzerwagen.
      • USA: M5 Stuart, M24 Chaffee, T21, T37, T71, M41 Walker Bulldog, T49,  XM551 Sheridan.
      • Francja: ELC AMX bis, AMX 12 t, AMX 13 75, AMX 13 57 GF,  Bat.-Châtillon 12 t, AMX 13 90,  AMX 13 105.
      • Chiny: M5A1 Stuart, 59-16, Type 64, WZ-131, Type 62, WZ-132, WZ-132A, WZ-132-1.

3. Tiery pojazdów

Wbrew ogólnej opinii, poziom pojazdów nie jest brany pod uwagę podczas doboru poszczególnych maszyn do drużyn. Stąd np. czołgi VIII poziomu mogą spotkać się z czołgami poziomu VII. Poziomy czołgów determinują jedynie wspomniany tier bitew.

4. Plutony

Kiedyś losowanie plutonów do bitwy było zależne od najwyższego tieru w zespole. Dlaczego? A bo parę aktualizacji temu dopuszczane był plutony o różnych tierach. Aktualnie WG wprowadziło zasadę, że do gry dopuszczane są tylko plutony tego samego poziomu. Matchmaker równocześnie stara się zrównoważyć liczbę plutonów w obu drużynach.

5. Mapy

Każda mapa w grze ma odpowiednie restrykcje co do poziomów czołgów, które na danej mapie się pojawią. Podział wygląda następująco:

  • Tiery bitew od 1 do 2:
    • Kopalnie
    • Mittegard
    • Himmelsdorf / Himmelsdorf zimą
  • Tiery bitew od 2 do 3:
    •     Malinovka
    •     Kopalnie
    •     Ensk
    •     Ruinberg
    •     Karelia
    •     Prokhorovka
    •     Ensk
    •     Himmelsdorf / Himmelsdorf zimą
  • Tiery bitew od 4 do 6:
    •     Winterberg
    •     Przedmieścia
    •     Stepy
    •     Prokhorovka / Łuk Ognia
    •     Urwisko
    •     Karelia
    •     Piaszczysta Rzeka
    •     Tundra
    •     Lakeville
    •     Klasztor
    •     Westfield
    •     Lotnisko
    •     Dębina
    •     Murovanka
    •     Erlenberg
    •     Linia Zygfryda
    •     Bagno
    •     El Halluf
    •     Fiordy
    •     Redshire
    •     Zatoka Rybacka
    •     Przełęcz
    •     Koło Podbiegunowe
    •     Cichy Brzeg
    •     Święta Dolina
    •     Charkow
    •     Wichura
    •     Paryż
  • Tiery bitew od 7 do 10:
    • Wszystkie powyższe mapy + Pilsno, ale bez mapy Przedmieścia
  • Dodatkowo:
    • Mittegard: na tej mapie walczą tylko czołgi poziomu I oraz II
    • Przedmieścia: na tej mapie walczą tylko czołgi poziomu od IV do VI

Najnowszy matchmaker stara się również nie powtarzać dobranych map podczas sesji. Dzięki temu gracze nie muszą grać ciągle na tych samych arenach.

6. Szablony drużyn

Wraz z łatą 0.9.18 system stara się stworzyć składy na zasadzie trzech szablonów:

  • Szablon 3-poziomowy – drużyna jest dobierana na zasadzie: 3 czołgi najwyższych poziomów, 5 czołgów niższego poziomu oraz 7 czołgów najniższego tieru (np. 3 poziomy VIII, 5 poziomów VII oraz 7 poziomów VI);
  • Szablon 2-poziomowy – drużyna jest dobierana na zasadzie: 5 czołgi najwyższych poziomów i 10 czołgów niższego poziomu (np. 5 poziomy VIII i 10 poziomów VII);
  • Szablon 1-poziomowy – drużyna składa się z pojazdów tego samego tieru (np. 15 pojazdów VIII poziomu).

MiqT

Gracz, amator dobrej animacji, kina wszelkiego, smacznej książki oraz… wieczne dziecko. Człowiek lubujący się w ciekawych dyskusjach, często idący na przekór wszystkim. Posiadacz bardzo specyficznego poczucia humoru, dzięki czemu skutecznie segreguje grono swoich znajomych. A tak ogólnie to misio do rany przyłóż.

23 komentarze

  1. edd pisze:

    wciaz gra za malo osob, gdyby gralo wiecej to wg bez problemu mogli by wlaczyc MM na podstawie osiągnięć osobistych, koksy z koksami, debile z debilami by grali, coś pięknego. Spełnienie snów 87% graczy wot….

  2. trollface1_ pisze:

    Dlaczego większość polaków potrafi tylko narzekać, dawniej LT były losowane 3 tiery w góre ja grając nimi jestem bardzo zadowolony z „nowego” MM gdy widze 8 tier na szczycie tabeli pojawia mi się uśmiech na twarzy. Artyleria była problemem gdy widziałeś 5 takich „camperów” grając HT wiedziałeś, że nic nie zrobisz. Teraz maksymalnie 3 SPG, a najczęściej 1 lub 2 grając japońskim HT wiem, że nie zgine przez nie na początku bitwy. Więc do wszystkich którzy widzą tylko wady w tym co robi WG postarajmy się dostrzegać pozytywy.

    • Mokebe pisze:

      Ale dawne LT były lepsze, a te mają ucięte jajca.
      Co do arty, wolałem jak były 3 i waliły niecelnie, ewentualny one shot raz na 100 bitew, a nie teraz jadę byle jakim czołgiem, pocisk od arty wali 10 m za kamieniem , a załoganci zachowują się gorzej jak małpy, nagle przestają wiedzieć jak obsługiwać czołg? Arty dostały potężnego buffa (tiery co nie ogłuszają nerfa np. bishop czy kopytko) i jak jesteś top ciężarem i widzisz 3 arty u przeciwnika to już wiesz, że masz perma ogłuszenie.

      • Leszek_Czarny pisze:

        Dokładnie. Kiedyś LT z górki rozwijały nawet 120km/h…

        Faktem jednak jest, że WG wiele popsuł. Przykład: KW-5. Reklamowany był jako pojazd wytrzymały i do taranowania. Od czasu gdy go kupiłem: ucięli mu, przyspieszenie, prędkość maksymalną, zwiększyli opory, powiększyli i osłabili słynne garnki nie dając nic wzamian, a przypomnę, że armata to tylko ta sama pukawka, co na T-150…

  3. Grzybek pisze:

    na 6 tierach grałem i mi dłużej grę wczytuje jak ma mnie rzucić na 8 tiery więc MM działa ale na naszą niekorzyść, mamy więcej wydawać kasy na golda i co za tym idzie musimy czyms na tego golda zarobic

  4. Hehe pisze:

    Autor artykułu zadał złe pytanie. Nie powinno być „MM – jak to działa” ale „MM – czy to działa”.

    • sonic pisze:

      wg Ci napisze, że działa ignorując to, że mówili o tym, że masz być na topie co 3 grę. Tak nie jest, a tłumaczą to tym, że jest za dużo czołgów danego tieru. Rozegrałem 30 gier VIII i z 1 raz byłem na prawdziwym topie. Rozegrałem po tym bitwę VI i od razu na VIII tier. Tak ustawiony mm to zwykły skok na kasę.

  5. Crewsader pisze:

    Pierdoły, ostatnio miałem w drużynach po 7 lekkich zakwalifikowanych jako „zwiadowcy” to gdzie te 20%?????

  6. sonic pisze:

    Po co ten artykuł? Tłumaczą to co już tłumaczyli? Zasadnicza rzecz. MM miał nas rzucać co jakiś czas na top. Okazało się, że ten top to najczęściej top15. Przy następnym patchu powiedzieli, że top 15 nie będzie liczony jako top. Co z tego, że powiedzieli, jak po poprawie buga z 1 osobowym plutonem granie 8 tierem to jakaś kpina. Kiedy MM działał prawidłowo zużycie premium ammo musiało drastycznie spaść, a co za tym idzie zarobki wg. Pod pozorem poprawy buga oszuści przestawili MM na pasujący oszustom! Jak wcześniej co jakiś czas kupiłem golda czy jakąś czołg to teraz nie wydaje od 9.19 ani złamanego grosza.

  7. Antek pisze:

    A TIER GRACZA GDZIE???
    Dostałem takie info od supportu . Ale jak spytałem się o co chodzi nie odpowiedzieli.

    • Znafca pisze:

      A jakiś dowód, że tak ci napisali? Nie dość, że nie podałeś kontekstu (może dotyczyć tieru czołgu którym jesteś bitwie, tieru czołgu innego gracza, etc.), to podałeś coś w coś śmiem wątpić (support WG zawsze odpisuje, nawet jeśli to kopiuj-wklej).

  8. piter70sca pisze:

    Matchmaker- jak działa w wot! a idż Pan w ***** z oszustami z wg,tyle w temacie

    • Znafca pisze:

      Wielu tobie podobnych skomli, wyzywa od oszustów, złodziei etc. A kim ty jesteś? Niedorozwojem co nie potrafi podjąć męskiej decyzji? Jak jest tobie tak źle – po kiego grzyba grasz? Aż tak cię zniewolił komputer i płynące z niego treści?

  9. Gracz pisze:

    Matchmaker – jak to działa?……. Ujowo.

  10. lelol pisze:

    Fajnie git jeszcze tylko żeby 4ki nie widywały 6tek 🙂

  11. Fuse pisze:

    Te zasady nie mają znaczenia przy niezbalansowanych czołgach (poziom 8 to śmiech na sali) do tego dochodzi RNG które nie mamy pewności czy jest prawdziwym RNG czy tylko zmienną w kodzie firmy WG która to może być regulowana przez inna zmienną. Policzcie ile razy wylosuje wam ponadprzecietny dmg gdy chcecie „skończyć” pojazd.

    Wagi przeciwnych drużyn nie mogą się różnić o więcej niż 10%, ale nie jest jasno określone, czy istnieje konkretny limit.” serio?

    Jeśli MM jest taki sprawiedliwy to czemu najczęstszy scenariusz to wynik 15:3 lub na odwrót?

    • Niezly Szajs pisze:

      Wyniki typu 15:3, są spowodowane przez graczy, np. pajac na VK100.01P pojedzie sam na jedną flankę i zostanie w mig zniszczony przez atak przeciwników. Albo na odwrót, przeciwnik w np. VK100.01P sam pojedzie na jedną stronę i zatrzyma/wybije całą lemingową ciuchcie.

  12. Fami pisze:

    ja miałem ostatnio losowanie takie 🙂 każda ze stron miała równo po 8 TD , 3 arty, 1 ciężki i 1 średn i 2 lekkie . Mapa lotnisko , bitwa śmieszna wszyscy w krzakach , arta napiedala , medy się gonią na środku. Bitwa była po prostu debilna .

  13. Tomek pisze:

    Plutony na poziomach 8 NADAL wyrzuca tragicznie, grając w takim plutonie 50% bitew to są poziomy 10, a reszta to 9 i 8. WG twierdzi że jest okej, jeśli to jest sprawne losowanie to ja ******** te randomy grając z drugim graczem…
    Brakuje tu informacji na temat czołgu VK100.01P, bo Ona to ma chyba + 100% do tej wagi, wyrzucenie na 6 graniczyło z cudem, przez 200 bitew, na palcach jednej ręki bym policzył ile razy miałem okazję zagrać na 6..

  14. buzk4 pisze:

    Całą tą teorie można o kant **** potłuc. Mm może i ma jakieś określone zasady według których losuje, ale duużo jest meczy gdzie wchodzimy do bitwy i łapie sie za głowe z myślą ” no i jak to g**** działa?! „.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.